Explosions in the Sky - Those Who Tell the Truth Shall Die, Those Who Tell the Truth Shall Live Forever (2001)

Label: Temporary Residence

1. Greet Death (7:19)
  2. Yasmin the Light (7:04)
  3. The Moon Is Down (10:03)
  4. Have You Passed Through This Night? (7:19)
  5. A Poor Man's Memory (6:05)
  6. With Tired Eyes, Tired Minds, Tired Souls, We Slept (12:04)
Alhoewel de muziek van Explosions in the Sky wel heel erg in het verlengde ligt van die van Mogwai en Slint, vind ik het toch wel heeeeel erg mooi. Vooral Have You Passed Through This Night. Kippenvel, brok in mijn keel, vochtige ogen...

avatar van Yak
Yak
Live gezien op Motel Mozaique, voorlopig één van de beste optredens van dit jaar.

En, hoewel ik 'm nog niet gehoord heb, dingt dit album mee naar de bokaal voor Beste Albumtitel Aller Tijden.

ElMeroMero
Deze plaat klinkt in ieder geval dynamischer dan zijn opvolger die ik nogal tam vond klinken. Soms iets té dynamisch(dus niet de volumeknop omhoog draaien als je bij bijvoorbeeld Greet Death met je oren tegen de boxen aanzit omdat het zo zacht begint ) maar over de breedte gezien een erg mooi en afwisselend werkje.

Favoriete stukjes: het begin van Yasmin the Light en The Moon is Down, met die zacht strelende stukjes gitaarmuziek(zalig wegdromen was dat zeg ) alvorens ze weer ff hun kont tegen de krib gooien.

Yak schreef:

Grrr...jaloers....;-)

JonnieBrasco
Het nummer With Tired Eyes, Tired Minds, Tired Souls, We Slept is nog niet eens genoemd, wat een prachtig laatste nummer van het album! Met zo'n o zo heerlijk slenterende drum, en dat prachtige melodieuze gitaarspel.

Grappig, ik zie dat zowat iedereen hier op den duur zijn stem verhoogt naar 5*. Dit album heeft ondertussen een aardig hoog gemiddelde.

avatar van Pelk
Leerde de band via deze site kennen: wat een tranentrekkend goede muziek. Heeft veel weg van Mogwai, maar er zijn ook meer bakkers op de wereld zullen we maar zeggen. Fantastische plaat !

avatar van otherfool
Of het kwartje gaat nog eens vallen, of deze plaat is totaal niet aan mij besteed. Saaie, vlakke composities die me nauwelijks weten te boeien die enorm lang de tijd nemen om op te starten, om vervolgens alweer te eindigen. Mogwai, da's leuk ja, of GYBE, maar deze plaat kan ik behalve het mooie The Moon Is Down niet erg waarderen. Het spijt me dames en heren, maar dat gemiddelde gaat omlaag...

2*.

otherfool schreef:

Het spijt me dames en heren, maar dat gemiddelde gaat omlaag...

2*.

Wie gaat op zoek naar een grote emmer warme pek en wie duikt er in het kippenhok om veren te verzamelen ? We hebben namelijk een ware Ongelovige in ons midden

Geef 'm nog een kans en ik verzeker je: de beloning zal groot zijn

avatar van otherfool
Ehm ja, ik heb deze plaat nu zo'n 2 jaar denk ik. Speciaal voor MusicMeter nog maar eens een kans gegeven. Niks. Geen kippevel. Geen vochtige ogen. Niks. 't Is niet anders.

avatar van otherfool
Trouwens, iets heel anders: Wel even respect voor mij, want door mijn stem (de 20e) staat deze plaat nu in allerlei lijsten bovenaan

't Kan verkeren...

avatar van titan
titan (crew)
Ik zou zeggen: respect voor alle 20 stemmers, want zonder de stem van 1 van hen had dit album nu nog niet in de lijstjes gestaan .

titan schreef:

Nou vooruit dan maar

avatar van Paalhaas
Goed, jullie hebben me nieuwsgierig gemaakt, ik ga even Slsk'en.

oke, dit is echt een mooi album, had eerst hun vorige geluister en was daar al heel tevreden mee, maar deze is dus (nalang luisteren) nog beter! echt een topper!

avatar van Conway Twitty
ik snap de titel niet heeft iemand hier een verklaring voor?

Wellicht een toespeling op 'the afterlife'?

Of gewoon een leuk klinkende paradox zoals die in de muziekwereld vaak gebruikt worden (dhr. Cobain had hier ook een handje van)

jOzh schreef:

Wellicht een toespeling op 'the afterlife'?

Mijn eerste gedachte: Vertel de waarheid (doe goed) en het zal je in deze valse wereld bezuren (only the good die young, tenslotte), maar je goede daden zullen ervoor zorgen dat je wel altijd herinnerd zult worden.

Hoe dan ook: aan de prachtige titel ligt het iig niet!

Hoe dan ook: aan de prachtige titel ligt het iig niet!

Juist! zo is het...

avatar van Kos
Kos
ElMeroMero schreef:

Hm... deze tip kwam net iets te laat .

Allmusic
Dit album lijkt wel heel erg op de cd "Levez Vos Skinny Fists Comme Antennas To Heaven!" van "Godspeed You Black Emperor".

Is er sprake van een relatie tussen deze bands of is het gewoon ordinair 'afgekeken'?

Het lijkt me duidelijk dat ze bij Explosions ook Mogwai en Godspeed in de kast hebben staan, maar ik vind dat dit album zich wel met het beste werk van die bands kan meten (alhoewel GYBE!'s Moya EP wat mij betreft de heilige graag is in het 'postrock'-genre).

Overigens vind ik de gelijkenissen met het genoemde album nog wel meevallen: de nummers daar zijn veel langer en maken ook veel meer gebruik van field recordings ed.

Soundwave_79
Mijn lievelings album! 5*

avatar van Gajarigon
Prachtig gwn!

Erg goede plaat toch vind ik: "The Earth is not a dead cold place" ook niet te versmaden en ik geef ze beide een 4,5*

tondeman
erg goed dit

JonnieBrasco
Ik blijf dit maar draaien en draaien. Album maar even wat hoger mijn top-10 ingeschroefd. Ik wijk niet vaak uit naar het zuiden of westen voor een concert, maar 15 november naar Paradiso maar wel even.

ElMeroMero
Ik ben er ook bij als alles naar wens verloopt

Trouwens, ik had deze plaat vanmorgen vroeg opstaan als wekplaat. Na de heftige intro van Greet Death stond ik meteen (min of meer) wakker naast mijn bed.

Handig, zo'n multi-functioneel plaatje.

Ik ga ze zien in paradiso!!!

avatar van HammerHead
Komen die gesproken stukken uit "Have You Passed Through This Night?" uit "The Thin Red Line"? Het deed me er erg aan denken.

avatar van Bruno Banani
HammerHead schreef:

Klopt, die komen idd uit die film! veel muzieksites denken dat het ingesproken is door een bandlid maar is wel degelijk een sample uit Thin red line (zie imdb of google!)

Perfect gekozen ook trouwens, de muziek is daarnaas took nog adembenemend, kan niet anders dan 5*