Explosions in the Sky - Those Who Tell the Truth Shall Die, Those Who Tell the Truth Shall Live Forever (2001)

Label: Temporary Residence

1. Greet Death (7:19)
  2. Yasmin the Light (7:04)
  3. The Moon Is Down (10:03)
  4. Have You Passed Through This Night? (7:19)
  5. A Poor Man's Memory (6:05)
  6. With Tired Eyes, Tired Minds, Tired Souls, We Slept (12:04)
Alhoewel de muziek van Explosions in the Sky wel heel erg in het verlengde ligt van die van Mogwai en Slint, vind ik het toch wel heeeeel erg mooi. Vooral Have You Passed Through This Night. Kippenvel, brok in mijn keel, vochtige ogen...

Er zijn tot nu toe nog niet zo heel veel albums die ik puur door deze site ontdekt heb. Het gaat om een klein aantal.
Wel is het zo dat ik (opnieuw) enthousiast ben geworden over bands waar ik lang niets meer mee had.
Maar zoals gezegd: een heel enkele keer gebeurt het dus wel, zoals met dit album.
Van deze band had ik nog nooit gehoord en ik zag het regelmatig voorbij komen.
Als Sigur Ros liefhebber zou dit me zeker al eerder hebben kunnen aantrekken en al helemaal als deze band in één zucht genoemd wordt met Godspeed You! Black Emperor.
Maar goed, het kwam er maar niet van. Tot op vandaag: eindelijk maar eens aangeschaft en daar heb ik absoluut geen spijt van.
De vergelijkingen met een Godspeed of Sigur Ros wil ik niet echt maken. Dit staat toch wat meer op zichzelf. Ik herken er wel een hoop in, maar zou zo 1-2-3 geen namen kunnen noemen. Dat hoeft ook niet: dit raakt me wel.
Ik zet nu in op 4*, maar ik zag al dat velen hun beoordeling verhoogden in de loop der tijd.
Ik verwacht dat dit bij mij ook wel zal gaan gebeuren, maar daarvoor zal ik dit album nog veel dieper moeten gaan doorgronden, want volgens mij gaat dit in de toekomst nog een hoop geheimen prijsgeven.
Nu even wachten tot het nacht gaat worden, want volgens mij klinkt ie dan op z'n mooist. "Mijn eerste nacht met Explosions in the Sky"...... heerlijk, daar kijk ik nu al naar uit.

avatar van Lukas
Ik ga hier 3.5* voor geven. Geladen is het album ook voor mij in ieder geval zeker, en meestentijds klinkt het me ook wel prettig in de oren. Het begint een beetje een standaardverhaaltje te worden bij alle postrock die ik tot nu toe deze week heb leren kennen, en het komt er eigenlijk op neer dat ik het allemaal nog maar eens rustig een paar keer moet luisteren om echt tot een oordeel te komen. Mooiste nummer vind ik eigenlijk A Poor Man's Memory, maar daar ben ik blijkbaar de enige in. Het is toch echt zo.

avatar van SilverGun
Het luistert goed weg als achtergrondmuziek (buiten de uitbarstingen om dan) maar door een vaak onnodig trage opbouw door constante herhaling van motieven is dit nogal onbevredigende muziek om met volle aandacht naar te luisteren. Het doet wat geïmproviseerd aan. Dat constante gepingel zonder enige tempowisseling met daaronder een repeterend drumpatroontje in A Poor Man's Memory, vind ik bijvoorbeeld lichtelijk vervelend (hoewel daar soms ook opeens even wat moois uit voortkomt). Ook stoort de dynamiek eerder dan dat het de muziek interessant maakt. De plotselinge geweldsuitbarstingen zijn me wat te willekeurig.

Alsof het allemaal live, on-the-fly verzonnen wordt door een geweldig goede band die normaal gesproken meesterwerken van albums maakt, ofzo.

Er zijn ook voldoende kwaliteiten aanwezig. Bij vlagen schitterende melodieuze stukken bijvoorbeeld. Om bij weg te dromen inderdaad. Instrumenten klinken lekker vol en hebben allemaal wel een sleutelrol op bepaalde momenten.

3,5* voor nu

In navolging van The Earth is Not a Cold Dead Place ben ik ook dit album gaan luisteren, wat volgens velen op hetzelfde niveau staat. Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Ja, hij is erg goed. Ja, hij is ook lekker anders. Ruiger, zonder lange opbouw maar meer spontane wisselingen tussen mooie melodieuze stukken en kneiterharde uitbarstingen waar je de eerste keren van schrikt omdat ze zo vanuit het niets lijken te komen.

Toch mis ik hier iets. Met name de eerste helft van de CD vind ik bij lange na niet zo indrukwekkend als het volgende EitS album. Pas vanaf nummer vier komen ze naar mijn idee echt op gang en wordt er wat doordachter gemusiceerd wat resulteert in nummers die bijna even memorabel zijn als de door mij zo geprezen The Only Moment We Were Alone en Your Hand in Mine. Wel met de nadruk op bijna trouwens.

Opnieuw een positieve Post-Rock ervaring voor mij dus. Na Sigur Ros en GY!BE is dit de derde band uit dit vage genre die zich echt nestelt in mijn favorieten lijst.

avatar van Gajarigon
Smiechtel schreef:
Greet Death =

Hoogtepuntje in de post-rock geschiedenis.

Vind ik toch ook wel. Schitterende opener en mijn persoonlijke EitS favoriet.

Qua sfeer verschilt het toch wel serieus van andere post-rockers zoals Godspeed You! Black Emperor, ik zou eerder de vergelijking maken met God is an Astronaut. Drums, bas en gitaren, hier en daar een (compleet gefaald) stukje spoken word. Erg energiek en intens, met een sound die ik bijna sexy durf te noemen. Door de beperkte instrumentatie is het ietwat eentonig, en de nummers herkennen kost dan ook wat luisterbeurten.

avatar van stoepkrijt
Explosions in the Sky maakt mooie muziek. Dat wist ik al langer en dit album bevestigt dat nog maar eens. Toch ben ik niet helemaal ondersteboven van dit album, vooral omdat ik hun opvolger simpelweg beter vind.
Op The Earth Is Not A Cold Dead Place zijn de meeste emoties duidelijker hoorbaar en is er vaak een beter verhaal uit de nummers op te maken. Zoals eigenlijk bij ieder nummer van Explosions in the Sky ligt de emotie er metersdik bovenop (zo ook op dit album), maar toch vind ik de 'verhaallijnen' wat minder duidelijk. Minder beeldend, om er maar eens een vage term tegenaan te gooien.
In ander werk van deze band is vaak een duidelijke structuur in een nummer te ontdekken en heeft iedere gespeelde noot een duidelijk betekenis. Op dit album kom ik eigenlijk niet veel verder dan het achterhalen van het onderwerp en een grove structuur per nummer. Van de ene kant laat dat meer aan de verbeelding over, maar van de andere kant geeft dat de nummers ook minder betekenis. En dat laatste weegt voor mij wat zwaarder.

Iets wat wel duidelijk in het voordeel spreekt van dit album is het thema. Dit album vertelt verhalen over soldaten en oorlog. Over hun ervaringen, hun belevenissen en de emoties die ze doormaken in moeilijke tijden. Zo verbeeldt Greet Death de verhouding tussen heldhaftigheid en onverschrokkenheid enerzijds en realiteit en angst voor de dood anderzijds. Het nummer opent krachtig, maar verliest die kracht al snel om op een treurige, sombere toon verder te gaan en zo ook het nummer af te sluiten.
The Moon Is Down vertelt een (op een boek gebaseerd) verhaal over een stadje dat wordt ingenomen door soldaten en de gespannen relatie tussen de inwoners en de bezetters. Dat mondt uiteindelijk uit in een prachtig samenspel van de gitaren (die de vredige inwoners symboliseren) en de drums die een roffeltje spelen dat overduidelijk aan het leger refereert. Dat kenmerkende roffeltje is trouwens in meerdere nummers op dit album terug te horen.
Het volgende nummer is wat mij betreft het prijsnummer van dit album: Have You Passed Through This Night? Waar Explosions in the Sky eigenlijk nooit tekst nodig heeft om hun verhaal te vertellen hebben ze hier toch wat tekst toegevoegd. Het is een stuk tekst uit een film (The Thin Red Line) en geeft een perfecte opzet voor dit nummer. Met de zin 'Does our ruin benefit the earth?' wordt de hele bedoeling van het nummer weergegeven: Mensen laten nadenken over de zinloosheid van oorlog en alle consequenties die het heeft voor onze wereld. De chaotische, kwaadaardige en destructieve klanken roepen beelden op van vernieling, moord en alle andere wreedheden die deze wereld te bieden heeft. Een prachtnummer dat zijn uitwerking niet mist.
Het enige nummer wat ik niet goed kan plaatsen is With Tired Eyes, Tired Minds, Tired Souls, We Slept. De titel is schitterend, maar waar gaat het over? Ik durf het niet te zeggen. Dit nummer doet me niet veel, ik weet niet wat voor emoties ik hierbij moet plaatsen. Het mag dan wel goed klinken, maar als het geen duidelijke betekenis heeft is dat voor mij toch een flinke afknapper. Zeker bij een band als deze die bekend staat om zijn sterk verhalende instrumentale nummers. Jammer, zeker omdat dit de afsluiter van het album is. Wellicht gaat er ooit nog eens een lichtje branden en krijg ik ineens een ingeving, tot die tijd laat ik dit nummer links liggen.

Those Who Tell the Truth Shall Die, Those Who Tell the Truth Shall Live Forever is Explosions in the Sky ten voeten uit. Zes mooie en meeslepende composities die ieder een eigen verhaal vertellen. Met als kanttekening dat die verhalen niet altijd even gemakkelijk te ontrafelen zijn en lang niet zo detailleerd zijn als op hun volgende album. Toch til ik daar niet al te zwaar aan, want tijdens het luisteren zijn het vooral de melodieën die bepalen hoe mooi een album is. Dit album is mooi genoeg voor 4 sterren.

avatar van Co Jackso
Het is wederom genieten met een album van Explosions in the Sky. Met name Have You Passed Through This Night? Is een waar meesterwerk. Ook Yasmin the Light, Greet Death en het slotnummer behoren tot de hoogtepunten. Afzonderlijk is er eigenlijk geen zwak nummer aan te wijzen, de enige zwakte is eigenlijk het gebrek aan variatie. Daarom is dit ook geen album om helemaal grijs te draaien.