Explosions in the Sky - Those Who Tell the Truth Shall Die, Those Who Tell the Truth Shall Live Forever (2001)

Label: Temporary Residence

1. Greet Death (7:19)
  2. Yasmin the Light (7:04)
  3. The Moon Is Down (10:03)
  4. Have You Passed Through This Night? (7:19)
  5. A Poor Man's Memory (6:05)
  6. With Tired Eyes, Tired Minds, Tired Souls, We Slept (12:04)
avatar van Snappy
Nooit van gehoord?? Wat is dit?? Het klinkt wel spannend!

otherfool schreef:

Mijn eerste gedachte: Vertel de waarheid (doe goed) en het zal je in deze valse wereld bezuren (only the good die young, tenslotte), maar je goede daden zullen ervoor zorgen dat je wel altijd herinnerd zult worden.

Hoe dan ook: aan de prachtige titel ligt het iig niet!

thnx , zo had ik het nog niet gezien , geeft altijd net weer die extra edge aan een plaat

5 stuks

JonnieBrasco
Een uitdaging! Een luisterverslag schrijven bij het album dat in 2005 mijn favoriete album allertijden was, en misschien nog wel jaren blijft. Terwijl ik dit opschrijf is het openingsnummer al opengebarst na zijn immer onheilspellende intro. Een bak agressieve herrie is het eigenlijk wat je vervolgens hoort, die door kleine nuances toch mooi is om te luisteren. De toon is gezet. Na 3 minuten is er tijd voor diepe rust - bas en gitaar die de boel langzaam opbouwen vanaf nul. Het nummer lijkt hier aan de luisteraar uit te leggen waarom het zo ruw begon, een soort spijtbetuiging of zo. Aan het eind klinkt het alsof de benzine helemaal op is en sputtert het nummer nog wat.

Het tweede nummer begint met een tokkelmelodie vergelijkbaar met die van de theme van The Deer Hunter. Al snel barst het weer los, deze keer een zeer bewuste, eerlijke en rechtlijnige explosie. Daarna is het weer die mooie rustige melodie die de draad oppakt. De twee gitaren zijn bloedmooi en zeer genuanceerd op elkaar afgestemd, 1 van de geheime krachten van het album. Ook de heerlijk geleidelijke, intelligente drumritmes dragen bij aan de 5,0* waardering van ook dit nummer. Het is toch wel de heerlijke melodie in dit nummer die het maakt, en verder is het een soort veredeld blues akkoordenschema waar dit nummer op drijft.

The Moon Is Down. De nacht van dit album. Een lange nacht, die erg veel emotie tentoonstelt. Er is geen gitaar op de wereld die zichzelf zo blootlegt als de huilende gitaar in dit nummer. Voor de rest weer zeer dynamisch, veel verschillende meesterlijke stukken achterelkaar, hoewel echt harde stukken uitblijven.

Tranen afvegen, kop op, we zijn de nacht blijkbaar doorgekomen. Het wordt tijd voor wat meer opgewektheid en spirit in Have You Passed Through This Night?. Het is dit nummer dat hoop en leven brengt. Het gitaarstukje vanaf 2:11 is een van de meest hoopgevende en zalige gitaarstukjes die ik gehoord heb. De drum en andere gitaar komen er vervolgens hortend en stotend in, er gaat weer bloed stromen, en na een paar minuten lijkt de ‘good spirit’ weer helemaal hersteld. Een giga-energieke outro maakt dit toch een heel speciaal nummer.

Het vijfde nummer fungeert als een soort brug op dit album. De marching drums geven een soort opmars aan, een lange wandeling richting het slotstuk. Maar ook dit nummer zelf heeft op het einde nog wat geweld in petto. De geluidsinstallatie thuis heeft het telkens maar moeilijk met het prcoes van bitjes omzetten naar dit soort groots geluid, daarom moet je dit denk ik gewoon ook live zien.

Het “grand” slotspektakel dan. Een adembenemend nummer. De intro: kristalhelder en ultra subtiel. Vanaf 2:30 wordt er een magnifieke elektrische lading opgebouwd, de boog wordt gespannen, strakker en strakker, om bij 3:50 in dissonantie gedeeltelijk te ontladen. Het meest briljante komt vanaf 4:25... Gevoelsmatig een compleet andere trillingsgolf, alsof het album eindelijk helemaal los is van de grond, we eindelijk in die wereld gekomen zijn waar we de hele luistertrip al hadden willen zijn. Noem het zoals je wil (de hemel misschien?), want bij deze muziek zijn genoeg fantasieën mogelijk. Ultiem! Jammer dat de pret bij 8:30 alweer over is. Het album vervalt in een rustige, vredige outro.

avatar van The Scientist

Mooi Gezegd Jonnie!

Prachtige muziek, user Wat Jij Wil tipte het album aan mij
Echt geweldige intro's met geweldige qlimaxen, vooral de samenwerking met de gitaren en drums zijn geweldig

4,5 *

Wat_Jij_Wil
Dit album heeft nu 2 volle weken van mijn leven gecontroleerd: nooit eerder was audio zo visueel. Ik beleef hierdoor telkens weer een luistertrip van jewelste en zal de recensie daarom eens op een andere manier benaderen. Het is namelijk zo dat ik dit album ervaar als een film met mezelf in de hoofdrol waarin geluid meer laat zien dan welk beeld dan ook; het inlevingsvermogen is een fantastisch iets. Bij elke nieuwe ervaring met dit album worden nieuwe kleurrijke details blootgegeven bij een verhaal dat nu geheel duidelijk voor me is. Eens zien wat ik daarvan met jullie kan delen.....Action!

Vanaf de eerste explosie open ik mijn ogen en zie mezelf trots vooruit marcheren. Ik kijk om me heen en zie dat alle aanwezigheid op mij gericht is; dit is mijn anthem. Uit het niets zak ik in elkaar en realiseer me dat dit utopia helemaal niet bestaat. Ik zit ineengedoken aan een oever en voel me allesbehalve groot en belangrijk. Langzaam maar zeker raap ik mezelf bij elkaar. Ik sta met mijn rug naar de horizon en groet de nacht; wat een prachtig, maar lugubere omgeving. Aan het einde van het nummer zet ik mijn eerste echte stap vooruit en voel dat ik een wereld verlaat waar kwetsbaarheid wel een schaars goed was.

Naarmate mijn stappen vorderen, lijkt het alsof ik me nooit enige zorgen heb hoeven maken, wat een melodie. Maar hoe snel die gedachte ook uit het niets verscheen, de verdwijning ervan is nog sneller voltooid. Ik explodeer mentaal en fysiek en zie mezelf in ongekend tempo grotere en snellere stappen maken. Ik word een bos in getrokken en ontdek dat dit positieve adrenaline is, want wat gebeurt er: ik sta abrupt stil op een centraal gelegen plek en zie uit alle hoeken en gaten de mooiste lichtstralen denkbaar mijn kant opstromen. Ze nemen de tijd om een volledige lichtkolk om me heen te draaien en voel me aan het einde van het nummer verlicht.

Na mijn ontwaking is de maan compleet gevallen. De bomen zijn veranderd in tenten en kleine kampvuurtjes. Een herhalende partij hoornen plaatst mij in formatie met wat overige getekende zielen. Direct bij aanvang van de tweede partij hoornen snellen we in verscheidene series richting op ons onbekende doel af. Waar dit proces in eindigt kan enkel omschreven worden als 1 van de grootste tragedies ooit vastgelegd: te bizar om aanschouwt te worden met het menselijke oog, te intens om gevoelsmatig te bevatten. Ik word radeloos achtergelaten en eindig volledig in de war gevangen in een visioen.

In strijd met het leven, in strijd met mezelf. De tijd lijkt langzamer te gaan om mijn laatste keuze te maken. Alles geven lijkt hiervoor moeiteloos te gaan, maar dat is enkel omdat ik allang weet dat het toch geen zin heeft. Overgave is mijn enige pad en laat daarom mijn mooiste herinneringen vliegensvlug door me heen penetreren; ik beleef een deja vu. Of ik deze nacht heb overleefd? Nee, ik niet!

De dodenmars bij mijn uitvaart is prachtig, maar de emoties die het teweeg brengt, worden over het algemeen niet zo ervaren. Een laatste uitspatting van zinloze, maar onvermijdelijke zoete wraak. Vreemd dat het toch zo verdomd oprecht aanvoelt.

Het einde, de weg naar acceptatie. Niet geheel zonder problemen natuurlijk en geleidelijk in stappen, maar de beloning valt gigantisch groot uit in de ultieme verrijking. Dit moet het tipje van de sluier zijn dat men eeuwig leven noemt. Either way, life continues; vrede en rust vieren zege; het komt altijd goed...

Cut!

#2

avatar van Exfrozen
very very relaxing cd 5*

avatar van Paalhaas
Haha, mooi bericht, WatJijWil!

avatar van Zachary Glass
Paalhaas schreef:
Haha, mooi bericht, WatJijWil!

Inderdaad

avatar van Exfrozen
Ja als je naar deze muziek luistert, verzin je inderdaad zelf wel verhalen. Wat WatJijWil heeft geschreven is natuurlijk meer een verhaal dan een berichtje. En het is inderdaad een mooi verhaal

Amai, al die positieve berichten maken mij wel héél nieuwsgierig, binnekort eens binnenhalen!

avatar van gemaster
Muzikaal is dit een fantastisch album. Het samenspel met de drums en de gitaar is heerlijk om naar te luisteren. Het creeert een soort spanning die steeds weer opbouwt naar een luidruchtige climax. Hier ligt ook meteen mijn probleem met deze plaat. Het hard-zacht trucje wordt me iets te vaak gebruikt.

Het ontbreken van zang vind ik ook een groot minpunt. De muziek weet me emotioneel nooit echt te raken.

Vooralsnog houd ik het op 4 hele magere sterretjes.

gemaster schreef:

Even uit nieuwsgierigheid, is het ontbreken van zang altijd een minpunt voor jou of enkel bij dit album?

Ik hoor wel vaker van mensen die instumentale muziek niet trekken. Sommigen gaan zelfs zo ver dat een instrumentaal stukje van langer dan 60 seconden in een nummer waarin wel gezongen wordt al te lang is en snel doorspoelen.

Zo heb ik 'm in ieder geval wel op vinyl. Ik ben er altijd maar vanuit gegaan dat de hoes zoals gebruikt op musicmeter de cd hoes is, maar of die er echt zo uit ziet dat zou ik niet weten.

bubbachups schreef:

Ik zit nu al eventjes na te denken over deze vraag. Ik denk niet dat het ontbreken van zang gelijk een minpunt is, maar ik vind wel dat het erg vaak iets toevoegt. Een goed voorbeeld is Moon Safari van Air. Bijna alle tracks daarop zijn even goed, maar 'All I Need' springt er bovenuit omdat daar ook een erg mooie zang in zit.

avatar van HiLL
gemaster schreef:

Mag ik het daar van harte mee eens zijn?

avatar van Paalhaas
Achter een vraag plaats je een vraagteken, HiLL. Over die zang als plus-/minpunt: er is genoeg muziek op te noemen waarbij zang juist een minpunt zou zijn/is (Neem ambient ). Zo ook zou op dit album zang de effectiviteit van de muziek volgens mij niet ten goede komen.

Wat betreft de hoes: het plaatje dat Hill aandraagt is in ieder geval de voorkant van mijn CD.

gemaster schreef:

En zit het mooie dan in de teksten of in de klank van de stem zelf?

Beide.

avatar van Jeanicious
Ik heb een aantal nummers gedownload, om een indruk te krijgen van dit album, en ik denk dat ik deze cd binnenkort in huis haal. Geweldige muziek. Inderdaad zoals ik hier gelezen heb een beetje in lijn van Godspeed (...) maar met een iets toegankelijker, en bij vlagen agressievere inslag. Een mooie ontdekking dankzij JonnieBrasco en Wat_jij_wil, bedankt!

Toine Rorije
Opvallend veel stemmen op dit instrumentale album.
Toch maar es gaan luisteren

avatar van VanDeGriend
Toine Rorije schreef:
Opvallend veel stemmen op dit instrumentale album.
Toch maar es gaan luisteren

Idd... en dan die gemiddelde score...dat liegt er ook niet om. Ik ga m ook maar eens uitproberen

avatar van VanDeGriend
Inmiddels gedaan. Mooie plaat. Ga ik zeker vaker draaien.

Muzikaal één van de mooiste dingen ooit gehoord, dikke 5 sterren!

Er zijn tot nu toe nog niet zo heel veel albums die ik puur door deze site ontdekt heb. Het gaat om een klein aantal.
Wel is het zo dat ik (opnieuw) enthousiast ben geworden over bands waar ik lang niets meer mee had.
Maar zoals gezegd: een heel enkele keer gebeurt het dus wel, zoals met dit album.
Van deze band had ik nog nooit gehoord en ik zag het regelmatig voorbij komen.
Als Sigur Ros liefhebber zou dit me zeker al eerder hebben kunnen aantrekken en al helemaal als deze band in één zucht genoemd wordt met Godspeed You! Black Emperor.
Maar goed, het kwam er maar niet van. Tot op vandaag: eindelijk maar eens aangeschaft en daar heb ik absoluut geen spijt van.
De vergelijkingen met een Godspeed of Sigur Ros wil ik niet echt maken. Dit staat toch wat meer op zichzelf. Ik herken er wel een hoop in, maar zou zo 1-2-3 geen namen kunnen noemen. Dat hoeft ook niet: dit raakt me wel.
Ik zet nu in op 4*, maar ik zag al dat velen hun beoordeling verhoogden in de loop der tijd.
Ik verwacht dat dit bij mij ook wel zal gaan gebeuren, maar daarvoor zal ik dit album nog veel dieper moeten gaan doorgronden, want volgens mij gaat dit in de toekomst nog een hoop geheimen prijsgeven.
Nu even wachten tot het nacht gaat worden, want volgens mij klinkt ie dan op z'n mooist. "Mijn eerste nacht met Explosions in the Sky"...... heerlijk, daar kijk ik nu al naar uit.

Leuk te lezen dat je hem gekocht hebt.

Ik begon volgens mij ook op 4* en zit nu op de maximumscore... Veel plezier vannacht.

Ja Herman: je hebt het goed ingeschat dus

J Casablancas
Ben er nog niet uit welke ik beter vind, deze, of Earth is Not A Cold Dead Place. Ook de nummers van dit album zijn geniaal, hoogtepunt voor mij is het stuk in Have You Passed Through This Night?, na 4:17. Briljant.