The Mars Volta - De-loused in the Comatorium (2003)

Label: Universal

1. Son et Lumière (1:35)
  2. Inertiatic ESP (4:23)
  3. Roulette Dares (The Haunt Of) (7:30)
  4. Tira Me a Las Arañas (1:28)
  5. Drunkship of Lanterns (7:05)
  6. Eriatarka (6:20)
  7. Cicatriz ESP (12:28)

met John Frusciante

8. This Apparatus Must Be Unearthed (4:57)
  9. Televators (6:18)
  10. Take the Veil Cerpin Taxt (8:41)
  11. Ambuletz * (7:03)
totale tijdsduur: 1:00:45 (1:07:48)
Misterfool
wel ligt er ook aan wat u bedoelt. de teksten is een ding maar denk bijvoorbeeld aan de zang van robert smith. dat is vele male dramatischer als de zanger van TMV. bijde kunnen in ieder geval geweldig zingen.

dramatiek in de muziek is voor mij in ieder geval geen probleem.

avatar van Suicidopolis
Geen variatie.

Doel je daarmee op het stemgebruik, of op de nummers in het algemeen?

voltazy
in beide gevallen bewijst hij niet goed geluisterd te hebben

Misterfool
vind ik niet. het enige wat dit bewijst is dat deze reactie ook mogelijk is bij het horen van TMV.

Suicidopolis schreef:
Doel je daarmee op het stemgebruik, of op de nummers in het algemeen?

Ik zie zeker geen raakvlakken met The Cure. Met Radiohead? Misschien een nummer als 2+2=5.

Maar waar het mij om gaat is dat bij deze band(net als Muse) elk nummer ontaard in een compleet drama. Geen rustig,relativerend iets tussendoor.

Misterfool schreef:

hoor jij geen variatie in stemgebruik of composities?
lijkt me niet geheel subjectief

haveman geeft al aan geen rustige stukken te horen op dit album. Ik weet niet wat hij onder rustig verstaat, maar ik hoor genoeg rust terug.

avatar van Paalhaas
haveman schreef:

Kijk, je kunt natuurlijk best bands gaan beoordelen op de kwestie 'hebben ze een rustig, relativerend iets tussendoor', maar persoonlijk lijkt me dat de verkeerde aanpak. Overigens valt the Mars Volta dergelijke intermezzo's niet te ontzeggen, Cassandra Geminni bevat een heerlijk rustig, relativerend tussendoortje. Drama is verder natuurlijk belangrijk, wat moesten we ook zonder?

voltazy schreef:

hoor jij geen variatie in stemgebruik of composities?
lijkt me niet geheel subjectief

ja voltazy ik hoor net als jou die dingen juist terug komen. en net zo als jou vind ik deze cd niet in een drama uitmonden. iedereen heeft echter zijn eigen beleving bij muziek. zo vind ik lennon niet goed. daar is half mume het niet met mij eens. maar als Haveman deze cd een drama vind dan mag hij dat natuurlijk zeggen. ieder zijn mening

Misterfool schreef:

tuurlijk daar zeg ik verder ook niks over, heb het niet over z'n mening. Het kan me zelfs niks schelen wat andere mensen van muziek vinden, die ik kan waarderen. ik stel alleen dat als hij die zaken die ik eerder noemde niet kan terughoren, niet goed geluisterd heeft

stel: ik luister slayer en ik hoor geen gitaren terug, dan heb ik erg beroerd geluisterd

voltazy schreef:

of je bent gewoon totaal doof. maar ja ik snap wat je bedoelt,en volgens mij heeft haveman ook niet naar dit album geluisterd. of noem jij een nummer als bijvoorbeeld televators geen relativerend rustpuntje haveman

haveman
Ik moet eerlijk zeggen dat ik van de 10 nummers er 8 heb gehoord. Toen kon ik het niet meer aanhoren.

haveman
De laatste twee nummers bij deze beluisterd. Beoordeling blijft hetzelfde.

Lukk0
Muzikaal is het allemaal dik in orde hier, maar aangezien ik de stem absoluut niet kan hebben, vind ik het album in zijn geheel helemaal niet prettig om naar te luisteren. Ik hoor wel hoe doordacht het allemaal is en ik hoor ook dat het muzikaal is, maar ik vind het gewoon niet mooi en dat resulteert in 2,5*.

avatar van Cloud
Dat is smaak. De stem vind ik juist heel erg goed. Net zoals de muziek.
Is wel grappig dat iemand met Smashing Pumpkins, Pink Floyd en Joy Division in zijn top 10 zegt dat ie een stem niet kan hebben.
Eigenlijk zijn dat allemaal niet echt geweldige zangers, vooral Roger Waters niet.
Ik vind het allemaal wel goede bands, daar niet van.

haveman schreef:
Dat is ook wel terecht, want dit album uitzitten is een hele prestatie.

nee dit tien maal luisteren EN Daarna ook nog eens erg mooi(lees geweldig) vinden is een hele prestatie

Lukk0
Cloud schreef:
Dat is smaak. De stem vind ik juist heel erg goed. Net zoals de muziek.
Ik vind het allemaal wel goede bands, daar niet van.

Een zanger hoeft niet perfect te zingen, liever niet zelfs, ik hou niet zo van dat gepolijste, maar dat hoge schreeuwerige vind ik erg moeilijk om naar te luisteren. Ik ga het de komende tijd nog een paar keer proberen, misschien gaat het kwartje nog vallen.

avatar van Cloud
Voor The Mars Volta moet je wel in de stemming zijn, want het is wel gigantisch druk. Ik vind de zang eigenlijk perfect, live at the ballroom is al helemaal geweldig. Wat heeft deze band een energie!!

avatar van Fred Zed
Dit is een leuk cd'ken, best wel heftig, klinkt lekker en tijdloos, toen waren ze teugels nog niet kwijt. Ondertussen (2008) hebben ze teveel spul door hun neus gejaagd en wat teveel met lsd bezig geweest om nog iets fatsoenlijk uit de mouw te schudden.

avatar van RensZ
Dit album vandaag aangeschaft, net in mijn cd-speler gestopt en het is tot nu toe een lekker album. Uitschieters tot nu toe,Son et Lumière, Inertiatic ESP, Roulette Dares en Televators.

Voorheen kon ik TMV nooit zo waarderen omdat ik het herrie vond, maar ik heb me er weer eens aangezet om het te ontdekken en deze keer met meer succes.

Omar is een fantastisch gitarist!

Kijk er naar uit om ze te zien op Werchter

avatar van niethie
Zo op het eerste gehoor klinkt het erg lekker, al vond ik het wel wat wisselend allemaal. De zanger heeft een erg monotoom stemgeluid en sommige nummers zijn veels te lang en ook de speelduur van het album had wat mij betreft wel wat korter gemogen. Wel heerlijke harde gitaar en drumuitspattingen. Zal het nog wat luisterneurten gunnen voor ik er een echt oordeel over vestig. Voor nu alvast een dikke-

3,5 sterren

avatar van tinus,@
muzikaal hebben ze veel weg van king crimson, de lang uitgerekte muziek stukken zoals Cicatriz ESP, ze hebben een geweldige sound voor de zang natuurlijk, hoog en scherp.
Dit is een van mijn top 10 noteringen.

avatar van Mindshifter
Nog steeds de sterkste plaat van de Volta's. *4.

avatar van Ludakris
Mijn stem stond nog op 4,5 en dat terwijl de plaat in mijn top 10 staat....Hoe heb ik het in mijn hoofd gehaald hier minder dan een 5 voor te geven. Dit album is gewoon het opus dei van The Mars Volta. Origineel, melodieus, experimenteel maar niet overdreven. Er zit natuurlijk wel een hoop drama in, maar dat moet van tijd tot tijd wel eens kunnen. Hier kan ik gewoon heerlijk bij wegdromen. Op deze plaat staat ook het allerbeste TMV-nummer, namelijk Eriatarka. Daar heb ik de groep mee ontdekt en dat nummer blijft staan als een huis.

Enig nadeel aan deze plaat zijn de teksten, ik weet dat het een conceptplaat is en gaat over kunstenaar Julio Venegas (hierin Cerpin Taxt) en zijn zelfmoordpoging en psychoses in coma. Dat verklaart het vreemde, maar het zorgt er ook wel voor dat de teksten heel zwaar zijn.

Frances the Mute is ook nog héél sterk, maar daarna ontaardde het voor mij wat teveel in experimentele muzikale masturbatie. Een beetje teveel willen laten zien wat ze kunnen, maar ik heb wel tonnen respect voor hun talent.

Magnum opus dus

avatar van Gajarigon
Ludakris schreef:
Magnum opus dus

In zekere zin is het ook een opus Dei.

avatar van Ludakris
Eigenlijk wel, daar heb je een punt

avatar van lowieke
Fucking goed, nu pas into deze band! Tot nu toe 4 sterren maar gaat nog wel hoger worden...

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Luister The Mars Volta al langer dankzij geweldige nummers als Inertiatic ESP, Eriatarka, The Widow en Take the Veil Cerpin Taxt, maar ik hoor nu pas wat een heerlijk geheel het is... Begin gelijk met een 4, vaker luisteren en het zal wel omhoog gaan!

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
panjoe schreef:

Hoppa, +0,5 en een plek in mn top 10. En dat binnen een week nadat ik het echt intensief ben gaan luisteren.
M'n favoriete nummers zijn Take the Veil, Televators, Inertiatic ESP en Cicatriz ESP. Maar alles is briljant.

jonas-dewaele
om eerlijk te zijn vind ik ik Inertiac ESP het slechtste nummer op deze CD, vind het raar dat het de meest favoriete track is