The Mars Volta - De-loused in the Comatorium (2003)

Label: Universal

1. Son et Lumière (1:35)
  2. Inertiatic ESP (4:23)
  3. Roulette Dares (The Haunt Of) (7:30)
  4. Tira Me a Las Arañas (1:28)
  5. Drunkship of Lanterns (7:05)
  6. Eriatarka (6:20)
  7. Cicatriz ESP (12:28)

met John Frusciante

8. This Apparatus Must Be Unearthed (4:57)
  9. Televators (6:18)
  10. Take the Veil Cerpin Taxt (8:41)
  11. Ambuletz * (7:03)
totale tijdsduur: 1:00:45 (1:07:48)
avatar van jeroen1904
Heb deze sinds vorige week ook in mijn bezit en plaat voelt in vergelijking tot frances the mute idd minder aan als een geheel. Maar als je dit hoort , hoor je goed dat dit de voorloper is van frances the mute. De langere stukken die daar op staan , hoor je hier al goed terug op eriatarka en vooral op cicatriz esp. Eerste luisterbeurt was wennen (had ik bij frances the mute ook), maar deze plaat was na luisterbeurt 2 al meer toegankelijk. Nu een week en enkele luisterbeurten later kan ik echt zeggen dat dit een topplaat is. Hopelijk heeft deze even veel waarde als frances the mute die ik nog steeds af en toe opleg. Een verdiende 4 .

avatar van Snappy
Ik loop al lange tijd met de gedachte om dit album aan te schaffen. Helaas kan ik het laatste werk van TMV "Frances the Mute " maar moeilijk onder de knie krijgen, dus uiteindelijke reden van uitstel. Ik weet niet of dit album te vergelijken is met "The Frances Mute"?

Mojo Pin
Dit album is toegankelijker.

slaemperayreon
Maar wel een stuk donkerder.

Ik ben even al mijn muziek een beetje beu. Deze plaat opzetten is een remedie:) Niets voorspelbaar, maar geniaal!

avatar van KampF
Geniale plaat. Eerste plaat die ik van ze hoorde en direct de beste! Cicatriz ESP is echt mijn absolute topper!

avatar van Jazper
Voor mij wat teveel over the top. Te groots.
Levert behalve wat irritatie aan de zanger niet veel op voor mij.

avatar van Kos
Kos
Inertiatic is wel érg vet.

aidoo
Het album begint sowieso met 3 fantastische tracks

avatar van voskat
En gaat daarna nog 7 tracks door.

avatar van Kos
Kos
Helaas ben ik het daar niet echt mee eens na een paar luisterbeurten.

Het is allemaal niet slecht, maar nergens echt zo goed als Inertiatic. Dat brengt toch iets aparts al weet ik niet precies wat. Muzikaliteit of zo. Toch wel erg jammer.

avatar van voskat
Inertiatic is juist de track die het snelste oud wordt, omdat het het simpelste en meest conventionele nummer is, denk ik.

voskat schreef:

Eens

Roulette Dares en Eriatarka vind ik toch wel de beste

Dit is 1 van de geniaalste platen aller tijden! Ik zit zo in een periode dat ik al mijn platen wat beu ben, maar deze word ik nooit zat. Wat een creativiteit. Alles kan, en toch is er zo'n orde in de chaos, is in die chaos ook nog eens plaats voor emotie. Dit is groots..

avatar van Arno
Kan ik niet veel aan toevoegen. Beetje vreemde, moeilijk onder te brengen chaotische muziek, maar toch prachtig en met veel emotie. 4,5*

avatar van Nightrider
net mijn stem verhoogd naar 4,5*. hoewel niet zo goed als frances the mute, kan deze cd mij steeds beter bekoren.

avatar van KampF
Na dit album hebben ze trouwens alleen nog maar rotzooi gemaakt. Gelukkig heb ik deze!

avatar van SiSsY bOY
Klopt het nou dat Michael "Flea" Balzary van de RHCP op deze plaat de bas verzorgd?. Het is wel een vette plaat. maar ik ga voorlopig nog niet stemmen, eerst goed luisteren.

avatar van auto pilot
SiSsY bOY schreef:

Klopt.

anathema
KampF schreef:

Ieder z'n mening, maar 'rotzooi'?

Mojo Pin
Na dit album is het juist alleen maar beter geworden...

DonDijk
is naar mij onderweg

Dro
Dit is en blijft een kippenvel album. Prachtig!

DonDijk
DonDijk schreef:
is naar mij onderweg

vooralsnog te overdonderd voor een reele beoordeling.kan beide kanten opgaan...nog maar ff een paar keer luisteren zeg ik.

Toch maar 's een wat langer berichtje proberen te wijden aan wat voor mij met overmacht de plaat van 2003 was.

Ik had At The Drive-In helaas net te laat ontdekt om ze ook nog 's live te zien, maar toen ik op aanraden van een vriendin dit album downloadde, was ik al iets minder rouwig: deze band was minstens net zo goed! Compleet overdonderd was ik: in eerste instantie werd ik haast gek van het genadeloze tempo en de onwaarschijnlijke geldingsdrang van deze plaat, maar wel op een prettige manier. Want niets is overdreven aan deze plaat: het lijkt misschien wat chaotisch, alles klopt wel en er zit zoveel emotie in... Ik geloof dat ik maandenlang nauwelijks iets anders heb gedraaid. Omdat we deze plaat ook wel 's simultaan luisterden via MSN en daarbij uitvoerig de details bespraken, ken ik hem ook behoorlijk van buiten.

Het hoogtepunt was uiteindelijk het compleet waanzinnige optreden op Pukkelpop in '03. Eigenlijk was daarna het festival wel voorbij; de afsluitende optredens van PJ Harvey, Junkie XL en 2 Many DJ's werden beleefd in de euforie van dat geweldige optreden van The Mars Volta. Dat staat denk ik ook wel in mijn top 10 beste optredens allertijden.

Later ben ik ze toch wat minder gaan vinden. Frances The Mute vind ik nog wel heel goed, maar dat is wel erg zware kost en aan Amputechture heb ik me nog niet eens gewaagd...

avatar van Nightrider
herman schreef:

Dan ben ik toch van mening dat je Amputechture eens moet gaan proberen. De plaat is minder bombastisch dan Frances the Mute, minder psychedelisch, veel toegankelijker en bovenal veel minder experimenteel (hoewel die laatste twee erg samenhangen). Er zit meer refrein in en de nummers zijn beter te herkennen, net zoals bij De-loused.

Ik kan maar geen genoeg krijgen van deze band, alle cd's zijn uiteindelijk uitgegroeid naar een 5*-plaat.

avatar van auto pilot
Wat me eigenlijk wel tegenvalt is de kwaliteit van de vinylversie van De-loused, je hoort nogal wat ruis en vervorming. Nu schijnt het vaker voor te komen bij de TMV-platen. Je hoort nog wel eens klachten over Amputechture, FTM glow-in-the-dark versie en dan inderdaad DitC. Best zonde, want bij de 'zwarte' FTM-versie heb ik juist het idee dat het een stap voorwaards is vergeleken met de cd-versie.

avatar van Harold van L..
Over vervorming gesproken, ik heb sinds een week de CD.
Maar bij "This Apparatus Must Be Unearthed" van 46 tm 58 sec. een ongelofelijke vervorming, toen ik het voor het eerst hoorde dacht ik dat er iets mis was met mijn versterker!!
Maar het schijnt zo te horen, het herhaalt zich nog vaker in dit nummer.
Verder een goed album.
Mijn favorieten zijn: Roulette Dares, Drunkship of Lanterns, Cicatriz Esp, en This Apparatus Must Be Unearthed.

avatar van orbit
Best goede plaat eigenlijk.. maar niet mijn stijl, teveel gefreubel met concepten en nummers die beter waren geweest zonder. Ik snap wel wat mensen hier goed aan vinden, en muzikaal zit het zeker wel snor met mars volta, maar die rare combi van 80s trash metal (flotsam e.d.) en theatrale SOAD uithalen van de zanger gaat toch wel een beetje vervelen na verloop van tijd. Hoogtepuntjes zijn tracks als This Apparatus Must Be Unearthed en Drunkship of Lanterns, vooral sommige geluidseffecten maken een nummer vaak beter dan het eigenlijk is, maar dat is ok. Zal mijn band niet worden, net zomin als vele andere progrock acts, maar ik geef tenminste 2,5* voor prima instrument-beheersing.

Fuser
Wat een heerlijke muzikale belevenis is dit album van begin tot eind wordt je er in meegesleurd.
Met naar mijn mening parels in de vorm van Inertiatic ESP; -ooit een keer in de late uurtjes op 3voor12 gehoord ten tijde van release album en gelijk verkocht, kippevel!- Roulette Dares (The Haunt Of) en Drunkship of Lanterns.
Pff zo heb je ze niet veel, 5* en een top 10 notering.