Wu-Tang Clan - Wu-Tang Forever (1997)

Label: Loud

1. Wu-Revolution (6:17)

met Popa Wu en Uncle Pete

2. Reunited (5:23)
  3. For Heaven's Sake (4:13)

met Cappadonna

4. Cash Still Rules / Scary Hours (Still Don't Nothing Move but the Money) (3:06)
  5. Visionz (3:09)
  6. As High as Wu-Tang Get (2:39)
  7. Severe Punishment (4:49)
  8. Older Gods (3:07)
  9. Maria (2:34)

met Cappadonna

10. A Better Tomorrow (4:58)
  11. It's Yourz (4:19)
  12. Intro (2:02)
  13. Triumph (5:38)

14. Impossible (4:28)

met Tekitha

15. Little Ghetto Boys (4:49)

16. Deadly Melody (4:20)

met Street Life

17. The City (4:05)
  18. The Projects (3:17)
  19. Bells of War (5:12)
  20. The M.G.M. (2:38)
  21. Dog Shit (3:34)
  22. Duck Seazon (5:42)
  23. Hellz Wind Staff (4:52)

met Street Life

24. Heaterz (5:26)

25. Black Shampoo (3:49)
  26. Second Coming (4:39)

met Tekitha

27. The Closing (2:37)
  28. Sunshower * (6:10)
  29. Projects International Remix * (3:59)
totale tijdsduur: 1:51:42 (2:01:51)
Leuke cd, met heel veel harde tracks. Maar wat blijft het jammer van de 'net-niet' tracks die het heeft. Nog steeds blijft het beter dan elke andere dubbelaar die er is. Tupac heeft bijvoorbeeld een album vol met fillers die er hier gewoon niet is. Maarja, beter zou het geweest zijn, als ze de beste 14 er alleen op gingen zetten. Dan zou dit zelfs een beter album dan het debuut zijn.
Lyrics zijn hier beter dan op Enter The Wu-Tang, ze flowen allemaal goed, en lyrics zijn interessant. Beste verses hier vind ik trouwens: De intro van Inspectah Deck op Triumph en Ghostface Killah's verse op Impossible.

3,86 vind ik trouwens een te lage score voor zo een album. Maarja 2 cd's waren wel echt te veel en te lang. Ik betrap mezelf erook op dat ik mijn aandacht na een tijdje er niet meer bij houd.

avatar van RebelINS
Ik heb besloten hem met een halfje te verlagen. Er staat natuurlijk enorm veel kwaliteit op, maar als geheel duurt het allemaal wat te lang waardoor de aandacht verslapt.

Severe Punishment, The Projects en Second Coming vind ik zelfs overbodig op dit album.

4* dus

het is naar mijn mening een redelijk album wat wel echt iets te lang duurt.
het niveau verschil tussen bepaalde nummers is vrij groot vind ik, triumph vind ik een van de hoogtepunten op dit album, daar tegenover staat dan een matige track Duck Seazon.
Zo zijn er nog 3 of 4 voorbeelden op dit album, buiten dat staan er ook lekkere tracks op zoals de eerder genoemde Triumph,Heaterz,Older Gods,Reunited,As High As Wu-Tang Get,Maria en Impossible.

avatar van Harderwiek
Laatst voor 0,50 euro op de kop kunnen tikken bij de kringloop, haha. Waar de voorganger van mij een 5 kreeg. Kom ik hier op het moment maar op een 3,5. Misschien ook wel omdat ik hem al heel vaak geluisterd hebt. Het duurt simpelweg gewoon te lang. Ik hou het niet vol om het in 1 stuk te luisteren. Het klinkt verder wel goed. CD 1 is na mijn mening stukken beter, terwijl er op CD 2 ook wel wat pareltjes staan zoals Triumph en Duck Seazon.

avatar van MJ_DA_MAN
En Hellz Wind Staff (de raps op dat nummer, vooral Deck en Rae: ).

avatar van No Surrender
Jammer dat dit album zo nodig twee cd's moest bevatten. Met een cd zou het een dikke klassieker zijn geweest en misschien wel net zo goed als Enter The Wu Tang.

1. Reunited
13. Severe Punishment
14. A Better Tomorrow
15. It's Yourz

avatar van Nr.4
Wat velen hier aangeven, ben ik het wel mee eens ja. Het album had geen dubbelaar moeten zijn, maar gewoon 1 cd met de hardste tracks. Nu te veel wat mindere tracks, al wordt het nergens echt slecht. Was wel de eerste Wu-Tang cd waar ik nummers van hoorde/clips van zag. Waren toch mooie tijden dat Triumph nog voorbij kwam op TMF.

Kos
Tracks als For Heaven's Sake en Heaterz blijven toch wel echt hard en classic. Hebben precies die rauwe vibe die ook een beetje tegen klassiek drama aanhangt die crews als Jedi Mind Tricks ook proberen, maar absoluut kwalitatief niet bij in de buurt komen.

avatar van MJ_DA_MAN
Stoupe heeft juist altijd het geluid van dit album op een meer vernieuwende en gepolijste manier voortgebracht.

Kos
Gepolijst zou kunnen, alleen noem ik dat niet zo positief. Vernieuwend zeer zeker niet wat mij betreft.

avatar van MJ_DA_MAN
Gepolijst in positieve zin uiteraard, imo dan. Helemaal vernieuwend bedoel ik ook niet, maar ik zeg dan ook op een meer vernieuwende manier, al zou ik graag voorbeelden hebben van producers die op de manier van Stoupe (in zijn goede tijd) produceren. Overigens kwam het debuutalbum van JMT in hetzelfde jaar uit als dit album en was hij (Stoupe) met o.a. RZA en collega-producers op dit album een van de eersten die met dit soort beats kwamen.

Kos
Nee, ik vind dat Stoupe in de verste verte niet zulke sterke en vooral lekker kale beats heeft als RZA hier en in combinatie met de string-arrangementen en pianoriedeltjes die hij altijd hanteert levert dat vaak een wat weinig uitdagend en vaak hetzelfde werk op.

avatar van MJ_DA_MAN
Dan moet je meer werk van JMT luisteren, want hij hanteert lang niet altijd die stijl producties. Daarnaast is zijn gebruik van samples zo gedetailleerd en perfectionistisch dat je het onmogelijk weinig uitdagend kan noemen, zelfs als je geen grote fan bent van zijn producties.

avatar van Jar0on
Aantal goede nummers maar vind het zonde dat het een dubbel cd is idd, teveel skipnummers, geweldig Wu-Tang werk tho met Triumph als uitblinker 4*

avatar van Robbie Keane
Het is heel erg wennen na Enter The Wu. Ik ben deze albums ook maar niet meer gaan vergelijken maar deze staat heel erg veel sterk materiaal op. Enige probleem wat ik heb is dat de opnamen geforceerd een beetje grimy lijken te klinken maar dat went.

Reunited

12. Hellz Wind Staff
13. Severe Punishment
14. A Better Tomorrow
15. It's Yourz

Het is ook een klassieker. Ik vind het beter dan Enter The Wu-Tang, maar daarover kun je blijven discussiëren. Lyrics bevatten veel 'street' maar ook bevat het bewuste en volwassen raps. De beats waren wat meer rauw op Enter The Wu-Tang, dat is hier wel weer minder maar ook heb je hier tracks als Heaterz & Hellz Wind Staff. Op gebied van lyrics zijn de mannen hier velen malen beter dan op de voorganger. Het enige wat er misschien zou kunnen ontbreken is de sound van de vorige album, maar ze kunnen ook niet hetzelfde blijven doen, dat zou niet origineel zijn.

avatar van He$$el_01
Triumph

De verse van Inspectah Deck is natuurlijk een van de beste verses ooit.

avatar van NastyOnWax
Op een of andere manier is Intro gewoon geweldig om naar te luisteren, omdat door die melodie op de achtergrond je steeds weer voelt dat Triumph bijna begint. Het is gewoon echt afwachten tot RZA klaar is met praten en die beat eindigt en je opeens ODB hoort met z'n Intro voor één van de beste verses ooit.

avatar van Slowgaze
Ik weet niet wat je precies probeert te communiceren, maar de Ol' Dirty Bastard heeft toch echt geen verse op 'Triumph'.

avatar van FlyLo
ODB doet de intro ("Wu-Tang is here forever motherfuckers") voor de beste verse ooit, namelijk die van The Rebel INS. Klopt dus wel degelijk wat hij zegt. Net jij moet het zijn die niet kan lezen

avatar van Slowgaze
Wee mij.

avatar van Ernie
Ik denk niet dat Disc2 ooit disc1 zal overtreffen bij mij. heb het jaren met die 1ste gedaan om dat een vriend de 2de kwijt was Bijgevolg bevindt disc1 zich op hetzelfde niveau van 36chambers bij mij en moet ik die 2de nog volledig leren kennen buiten Triumph, lil ghetto boys en heaterz. 3,5* voor nu maar zowiezo met stijging als ik die 2de beter leer kennen...

Imo onbegrijpelijk dat deze hier niet (net als 36 Chambers) verschijnt in allerlei toplijstjes. Veel beter dan dit wordt het toch niet.

Minder rauw dan het debuut, maar rauwer dan Dog Shit kan bijna niet. Aan afwisseling toch ook geen gebrek door o.a. de bijgrages van Tekitha,de spoken word opener en het 'romantische' Black Shampoo.

Gewoon weer terug naar 5 sterren.

avatar van Shelter
mijn probleem met wu tang is altijd als je 1 album hoort en dan het andere is de afwisseling te gering. Het klinkt allemaal hetzelfde (behalve 8 Diagrams), zelfde trucje.
Maar een album los van de rest vind ik vaak wel vet. Ik vind zelf 36 Chambers als geheel beter, maar de vette nummers op deze vind ik wel beter dan de beste nummers op 36 Chambers.
Op deze zijn mijn favorieten; Reunited, Triumph, Visionz, Deadly Melody, Its Yourz

avatar van Jar0on
Ernie schreef:

Dan heeft ie wel precies de goede disc kwijtgemaakt, ik vind disc 1 ver boven t niveau van disc 2 staan. 2 vind ik vol met fillers staan (uiteraard uitzonderingen als bijv. Triumph er buiten gelaten)
Al mijn favorieten staan dan ook op disc 1. Zo jammer altijd die double disc albums.
Er staat gelukkig ongelooflijk veel kwaliteit op, kijkend naar dat ik niet eens Triumph als favo heb staan, maar me 4 had hoger kunnen zijn als t geen double disc was.

Ik ben het helemaal niet eens met wat hierboven staat. Disc 2 doet niet onder voor disc 1. De hoge kwaliteit van dat eerste deel wordt prima doorgetrokken op het tweede stuk.

Een geweldige productie van RZA, die steengoede Wu-Tang sound met geweldige beats en overheerlijke breaks, een hele stapel fantastische MC's en prima gastbijdragen. Dat is Wu-Tang Forever. Van de 27 (!) nummers zijn de meeste goed tot steengoed. Een enkele is wel aardig. Nou, dan heb je het toch echt over een klasse plaat.

Ik heb dit Wu-Tang Forever sinds kort op 4 LP en echt elke LP moet je draaien, anders mis je erg goede muziek. Het album is 'overall' minder 'angry' dan Enter the Wu-Tang 36 Chambers, maar je hoort daar wel wat van terug. Omdat het langer is, biedt het als vanzelf meer afwisseling. En dat kan je zeker ook als positief ervaren: het is weer eens wat anders. Je moet als band ook niet steeds hetzelfde willen maken. Ik begrijp dan ook de toch wat 'lage' score van ongeveer 3,9 niet, want dit is ook een topalbum van de Wu-Tang Clan.

avatar van gweah
Ik kon deze nooit vinden op vinyl... Nu eindelijk zaterdag lag ie weer bij Concerto!