Carpenters - The Singles 1969-1973 (1973)

Label: A&M

1. We've Only Just Begun (3:04)
  2. Top of the World (2:58)
  3. Ticket to Ride (4:09)
  4. Superstar (3:49)
  5. Rainy Days and Mondays (3:40)
  6. Goodbye to Love (3:48)
  7. Yesterday Once More (3:52)
  8. It's Going to Take Some Time (2:56)
  9. Sing (3:20)
  10. For All We Know (2:34)
  11. Hurting Each Other (2:48)
  12. (They Long to Be) Close to You (4:34)
avatar van musician
Moet je dit verzameld werk van de Carpenters beoordelen als erkend zoetgevooisde pop en er ook als zodanig tegenaan kijken of moet je het willen vergelijken met de meest prachtige rockmuziek die er ooit is uitgebracht?

Ik kies even voor het eerste. Kijk, dat de cd niet vaak in je draaier zit, zegt nog niets over mogelijk aanwezige kwaliteiten.

En ik ga dan ook niet zeggen dat deze cd gemaakt is door talentloze leeghoofden die alleen maar uit zijn (waren inmiddels) op geld en succes.

Dat is namelijk niet zo.

Zeker, het ís niets aan de hand zijnde pop waar veel cd's van zijn verkocht en waar dus ook veel aan is verdiend.

Maar het valt niet te ontkennen, dat er toch ook duidelijk talenten aanwezig zijn bij componist/muzikant Richard Carpenter en zijn zingende zus Karen.

Ze waren inderdaad ook nog een beetje eh.............. merkwaardig, maar, in z'n sóórt maakten ze prima in het gehoor liggende feelgood pop met een nostalgisch trekje waar niemand een buil aan kan vallen. Ze waren vooral sterk in het begin van hun carriére, waar deze verzamelaar ook uit stamt.

Hun muziek ging geheel tegen alle stromingen in overigens, in die tijd. De klok sloeg rock, psychedelica en aanverwante stromingen; uit die hoek kwam natuurlijk weinig waardering.

Maar desalniettemin wil ik ze met alle plezier 3,5 ster geven voor deze cd. In z'n soort een klein meesterwerkje.

avatar van Kronos
Dat is als compacte verzamelaar zeker een goede keuze. Het allerbeste van de Carpenters staat hier wel op. Ik draai deze muziek toch regelmatig, al ga ik dan meestal voor Carpenters Gold of een regulier album. Eens je gehecht bent aan de stem van Karen wil je die toch geregeld blijven horen.

avatar van titan57nl
Wat een onzin musician....dit is een van de meest onderschatte groepen out there....komt omdat ze hun muziek maakten ten tijde van de roemruchte rock bands en de psychedelische bandjes.

avatar van musician
Wat is precies het onzin gedeelte uit mijn verhaal?

Ik dacht toch nog redelijk complimenteus te zijn geweest, wordt het voor onzin uitgemaakt!

Ja, dat ik 5 sterren aan de Carpenters ga geven zul je hier niet meemaken. Ik wil nog wel enige geloofwaardigheid behouden inzake muziekbesprekingen.

avatar van titan57nl
Je doet ze af als leuke muzikanten die mooie gladde goed in het gehoor liggende liedjes maakten.....nou hier is wel wat meer aan de hand hoor.

De beste zangeres misschien wel ooit....die ook nog eens fabelachtig kon drummen....een fenomeen.

avatar van musician
Ik wil je niet teleurstellen, maar het wáren leuke muzikanten met mooie, gladde, goed in het gehoor liggende liedjes.

En daar hoefden ze zich niet voor te schamen, de wereld zit er vol mee.

Nu weet ik dat je alles van de Carpenters op 5 sterren waardeert, prima, mij zul je niet horen.

Maar er is niets méér met de band aan de hand en Karen Carpenter was zeker niet de beste zangeres ooit. En ik zal over haar drumcapaciteiten verder niets zeggen, maar ik hoop dat je je zult realiseren dat ook hier de wereldtop niet werd bereikt.

Ik probeer een onafhankelijk oordeel te vellen, ben niet lid van een plaatselijke fanclub en ik maak ook geen vergelijk met welke wereldband dan ook.

Ik geef 3,5 ster voor de bovengenoemde nummers omdat ze zijn zoals in alinea 1 genoemd.

Maar het is geen wereldschokkende, vernieuwende muziek met geweldige composities, een ongekende drive en ongehoord sterke muzikanten, daar ben ik gewoon eerlijk in.

avatar van Kronos
De onzin in je verhaal is je bewering dat het geen muziek met geweldige composities is. Dat is het wel. Carpenters schreven nummers die meer zijn dan enkel goed in het gehoor liggende liedjes. Maar net als bij ABBA vraagt het wel wat extra aandacht van de luisteraar om dat op te merken.

avatar van musician
Aha, degene die het niet wil waarderen op 5 sterren luistert weer niet goed en had er eigenlijk méér dan extra aandacht aan moeten besteden.

Ik laat graag alles in zijn waarde en ik hoop niet dat je van mij vraagt de Carpenters te gaan waarderen ten opzichte van Led zeppelin of wie dan ook.

Ik weet ook niet wat Abba er precies mee van doen heeft, die beoordeel ik wel bij de desbetreffende cd.

Ik geloof ook niet dat ik de Carpenters érgens tegenkom, in wat voor naslagwerk/ overzichten, ook niet de mumeladder van 2009 of wat dan ook, die de stelling dat het gewéldige songs waren ondersteunt. Een enkel nummer krijgt wellicht een bijzondere vermelding.

Maar laten we het niet gaan overdrijven.

musician schreef:

Foute conclusie. Niemand stelt hier, expliciet of impliciet, dat degene die het niet wil waarderen op 5 niet goed geluisterd zou hebben en er meer aandacht aan had moeten besteden. Maar ik stel nu dus wel dat je niet goed hebt gelezen.

musician schreef:

Als je niet weet wat Abba er precies mee van doen heeft mag je mij wel eens uitleggen wat Led Zeppelin er precies mee van doen heeft.

avatar van musician
Nee hoor, jij komt aanzetten met Abba terwijl ik vanaf het begin nadrukkelijk uiteengezet heb dat ik de Carpenters op hun eigen daden beoordeel.

Je schreef zelf dat er extra aandacht moet worden geschonken aan de nummers om op te kunnen merken hoe geweldig ze wel niet zijn (net als bij Abba). Mijn conclusie dat de luisteraar het weer gedaan heeft als dat dus niet wordt geconstateerd kan alleen maar juist zijn.

Je pikt alleen uit mijn verhaal dat je zelf denkt te kunnen gebruiken maar gaat in het geheel niet in op de rest. Dat is jammer, want dat maakt een alleraardigst gesprek niet mogelijk.

musician schreef:

Omdat de muziek van Carpenters net als die van Abba goed in het gehoor ligt maar bij nadere beluistering ook meer is dan enkel goed in het gehoor liggende muziek.

Dit is wel een juiste conclusie. Maar eerder schreef je wat onzin over wie het niet met een 5 wil waarderen...

Waarom zou je dat nadrukkelijk willen uiteenzetten? Waarom zou dit dan anders beoordeeld moeten worden dan Led Zeppelin? Ik waardeer muziek gewoon meer of minder. Een klein meesterwerkje is een klein meesterwerkje. De toevoeging "in zijn soort" impliceert dat je het wel vergelijkt met "andere soorten" die volgens jou hoger aan te schrijven zijn.

Ik lees verder geen uitspraken die ik de moeite vind om op in te gaan.

Mooie poging tot het voeren van een alleraardigst gesprek...

avatar van titan57nl
Musician jij bent nog zo iemand die zijn eigen mening belangrijker vind dan de muziek waar hij naar luistert.

Dit zijn echt toptalenten...zoals je ze heel zelden tegenkomt.

avatar van musician
Ik ben voor de Carpenters heel erg blij dat ze zo'n toegewijde fanclub op musicmeter hebben zitten.

Zo'n echte, die precies weet hoe het zit ongeacht hoe de rest van de wereld er over denkt.

Dus voor mij geldt dat ik mijn mening "belangrijker vind dan de muziek" terwijl je zelf waarschijnlijk beschikt over het absolute gehoor?

Voor de goede orde, op musicmeter schrijft iedereen niet anders dan zijn/haar mening over een cd, geheel naar eigen bevindingen.

Dan kun je het eens zijn of niet, prima. Van mij mag je de Carpenters het beste vinden dat er ooit heeft bestaan, ieder zijn smaak.

Maar kom bij mij niet aan dat ik het niet goed hoor, niet begrijp, er geen verstand van heb of dat ik onzin verkoop.

De mening dat de Carpenters zonder discussie de beste band aller tijden moet zijn geweest wordt, ben ik bang, door slechts een handjevol andere mensen gedeeld.

Nogmaals, ik kom ook niets tegen dat mijn mening over de Carpenters volledig onderuit zou halen. En dan ben ik nog positief in mijn oordeel.

Vind het maar echte toptalenten, ik laat je daarin helemaal in je waarde, ik ben blij voor je dat je van de Carpenters kunt genieten.

titan57nl schreef:

Is het zo moeilijk respect op te brengen voor iemands mening als die afwijkt van de jouwe?

Leg anders zelf eens uit wat je zo mooi vindt aan de Carpenters in plaats van zo op anderen te vitten. Daar hebben de meelezers ook veel meer aan...

avatar van titan57nl
Je kan de muziek van de Carpenters sec beoordelen zonder kennis te hebben van de persoonlijke levens die zich erachter verbergen......of die twee samen brengen tot 1 beeld.

Richard werd in het gezin waar beiden opgroeiden gezien als het grote talent......de zoon die het moest gaan maken.......en op allerlei manieren gestimuldeerd in zijn ontwikkeling op muziekgebied.

Het gezin verhuisde zelfs naar de westcoast omdat daar meer mogelijkheden waren voor Richard om zich te kunnen ontplooien.

Richard was toch min of meer de oogappel van het gezin....de toorts drager voor de toekomst.
Karen groeide eigenlijk op in die schaduw van haar broer.

Richard zette zijn eerste schreden in de jazz en formeerde bandjes......waar uiteindelijk ook Karen deel van ging uitmaken als drumster.

YouTube - The Carpenters Iced Tea

Deze jazz uitspattingen brachten hem (hen) echter niet het gewenste succes.....tot ze Herb Alpert tegenkwamen bij A&M.....die vooral viel voor de stem van Karen.

Alpert spoorde ze aan Close to you.......een Bacharac compositie op te nemen.....Richard zag er niks in.....en zo behaalden ze hun eerste nummer 1 hit in Amerika....al snel gevolgd door weer een nummer 1 hit....we've only just begun.

Richard was altijd gepushed van huis uit...hij moest het maken.....en eigenlijk was dit eindelijk zijn succes.......maar al gauw bleek dat de mensen de Carpenters vooral goed vonden vanwege de zang van Karen.

Karen was niet opgegroeid met grote aspiraties......geen druk van moeten etc.

Het was voor Richard best moelijk te zien dat zijn zus eigenlijk alle credits kreeg...terwijl hij toch eigenlijk het brein achter de band was.

Door het succes werd het steeds duidelijker dat Karen niet achter haar drumkit kon blijven zitten.....het publiek wilde de zangeres zien....niet ergens weggestopt achter trommels.

Het begon met een concessie.....Karen zou de ballads voor op het podium zingen.......andere liedjes vanachter het drumstel zingen.

Op een gegeven moment stond ze natuurlijk alleen nog als zangeres op het podium.......iets wat ze diep in haar hart helemaal niet wilde.....

Ze was haar lieverlingsspeeltje....het drumstel kwijt......en voelde zich bloot en kwetsbaar zo voor op het podium.....

Door de successsen werd besloten deze snel te gelde te maken...want hoe lang zou succes duren? Dus kwamen er ellenlange tournees door door vele landen over de wereld.

Karen begon zich steeds meer te voelen als een speelbal .... ze wilde eigenlijk helemaal niet in de spotlights......maar werd daar min of meer toe gedwongen.

Verder wist een journalist te vertellen dat ze dik was o.i.d. wat natuurlijk nog een extra klap voor de toch onzekere zangeres geweest moet zijn.

Richard bleef gedreven tot presteren.....wat hem van huis uit met de paplepel in gegoten was (hoge verwachtigen...en navenante drive tot presteren).....en had eigenlijk geen oog voor het ongeluk van zijn zus.

Het mooie hier is dus al dat degeen die de ster wilde worden het niet werd.....en degene die dat helemaal niet wilde midden in de spotlights stond.

Dan is door dat gebrek aan controle over haar eigen leven bij Karen het annorexia verhaal al begonnen.....ze slikte laxeer pillen..en dat werden er steeds meer.

Toen ze op tournee naar Japan zouden gaan woog ze net 40 kg!

Karen krijgt een kans een soloalbum te maken (belangrijk voor haar..iets van haar zelf).......maar het wordt niet eens op de markt gebracht omdat men er geen brood in zag....

Het is een lang verhaal waarbij ik nog heel veel lijntjes ben vergeten....het verhaal achter de muziek van de Carpenters.......

bekijk en hoor de dramatiek.......het verlangen van Karen naar een echte liefde...de eenzaamheid......de onzekerheid....hoe ze je persoonlijk toespreekt met zang.

YouTube - Carpenters - Superstar (Promo Clip)

En dan komt daar nog bij dat deze zus en broer bijzondere talenten zijn.......voor mij is Karen 1 van de beste zangeresen ooit op de planeet.....zo een perfecte timing, altijd precies de juiste noot rakend.......en dan dat pretentieloze ..... ze wilde helemaal niet die ster zangeres zijn maar de drumster!...ja dan was ze in haar element......ja hadden ze haar maar lekker laten drummen....

let op 8.50 (zo mager en dan nog zo spelen!)

YouTube - Karen Carpenter - The Drummer

Jack in the Box
Wel vreemd dat bij The Singles 1969-1973 tussen haakjes 1972 staat.
Deze compilatie met allemaal bekende hits verkocht toen als een tierelier en de heruitgaven in de special price serie ook.
Karen Carpenter behoort net zoals Dusty Springfield tot mijn meest favoriete zangeressen. Er zit zoveel soul in die stemmen.
En het is wow als de stem van Richard Carpenter erbij komt.
Radio 5 Nostalgia heeft volgens mij een abonnement op dit album, want iedere week komen al deze nummers weer en weer voorbij.
Naast alle reguliere albums van The Carpenters heb ik ook het tweede deel van The Singles (in zo'n gouden ribbelige hoes) in mijn collectie. Daarop vind ik de nummers iets minder sterk. Toch staat daar o.a. het gezellige Sweet Sweet Smile erop, maar helaas ook een aantal overbodige covers.
Het enige dat ik nog mis van The Carpenters is het solo album van Karen en een album met overblijfsels die na haar overlijden verscheen.

avatar van Kronos
Ik heb een aanpassing van dat jaartal doorgestuurd Jack in the Box. Het moet natuurlijk 1973 zijn.

Wat je schrijft over Karen Carpenter en Dusty Springfield geldt ook voor mij. Met Dusty toch wel als nummer 1.

Het solo album van Karen is niet erg de moeite vind ik.

Ben het eens met titan57nl, dat the Carpenters ten onrechte erg onderschat worden. Zij waren ongetwijfeld zeer muzikaal. Het is alleen jammer dat ze - gedwongen of niet - een flink aantal mindere nummers hebben afgeleverd.
Het album "Close to you" vind ik een meesterwerk, maar deze verzamelaar zou ik niet aanschaffen. Dat komt omdat "Top of the World" erop staat. Vind ik echt een verschrikking (net als "Jambalaya").

Is Karen Carpenter een goede zangeres? Ja, maar geen fantastische. De vergelijking met Dusty Springfield valt n.m.m. in het nadeel van Karen uit. Ook al is Karen misschien beter in technische zin. Maar zit er soul in haar stem? Is me nog nooit opgevallen.

Ik vind ook niet dat zij een perfecte timing heeft. Maar misschien versta ik hier iets anders onder. Frank Sinatra heeft een perfecte timing. En misschien Lou Reed (die overigens geen groot bereik heeft).
Van een perfecte timing is m.i. sprake als je een song naar je hand kunt zetten, als je niet op de tel begint te zingen, maar op een onverwacht moment en als je dan vervolgens aan het eind van de regel toch goed uitkomt.
Of als je, zoals Sinatra, aan het eind van een regel kunt doorzingen.
Dat kon Karen niet, maar, nogmaals, ze was een goede zangeres.

avatar van musiquenonstop
Heftige discussies hier allemaal, nergens voor nodig.Iedereen zijn ding. Het enigste wat ik over Led Zeppelin en Carpenters kwijt wil, is dat LZ door de "heren muziekkenners" (dit is geen sneer naar Musician want die onderbouwt zijn argumenten altijd redelijk goed) zwaar overgewaardeerd word omdat ze zo vernieuwend waren maar vergeten dat ze ook nogal eens gewoon herrie maakte, en zo zwaar worden de Carpenters ondergewaardeerd omdat het lichte muziek is in een genre waar een rock fanaat niet mee geassocieerd wil worden. (net als ABBA)

Voor mij is het heel simpel, buiten deze plaat, welk ik zeer regelmatig draai, heb ik niet zo'n behoefte aan de band. Ik draai de lp al vanaf mijn kleutertijd, en was met de komst van de cd aan vervanging toe, en ik geniet er nog steeds van. Mooie stem gecombineert met mooie instrumentatie, soms tegen het klinische aan. Ik heb andere platen van ze geprobeert maar het moet van mij niet te zoetsappig zijn. Sing op deze plaat is toch wel het uiterste voor mij.

En voor wat betreft Karen's zangkwaliteit, mooie stem, niks mis mee, maar sinds ik in bezit ben van een goede instalatie hoor ik haar nogal duidelijk adem(happen) halen voor ze aanzet. Daar kan ik me wel aardig aan ergeren. Heb ik nog bij geen andere zanger/zangeres gehoord.

avatar van titan57nl
Dat naar lucht happen zit in de manier van opnemen natuurlijk.....

Blijft staan dat ze drummer was en geen zangeres.....maar dat deed ze gewoon ook nog even erbij.

Ook ik vind de zoetsappige nummers skip rijp....daarom zijn originele albums beter luisterbaar als best ofs.

Juist tussen die minder bekende songs kom je dan opeens juweeltjes tegen zoals deze.

YouTube - Carpenters - Road Ode

YouTube - The Carpenters A Song For You

titan57nl schreef:
Dat naar lucht happen zit in de manier van opnemen natuurlijk.....

]

Het lucht happen is meer een aanwijziging dat haar ademtechniek niet zo goed was.
Dat is ook de reden waarom zij op de tel zong, aan het eind van elke regel was haar lucht op.

Toegegeven, zij deed het zingen erbij.

avatar van titan57nl
Iedereen heeft gelijk hier.....maar ik wil nog wel ff zeggen dat Karen gewoon groundbreaking was als jonge meid die wilde drummen.....en dat tegen alle stromen in.

Karen als rolmodel voor jonge vrouwen? Ik geloof er niets van. Ze was geen rebel, maar een tuthola die mooie platen maakte (en hele lelijke), die nagenoeg geen invloed hadden op de jeugd, wel op ouders en grootouders.

Daarbij, genoeg jonge vrouwen gingen haar voor. Moe (Maureen) Tucker bijvoorbeeld was ook een drummer, die soms zong. Als ik goed herinner had zelfs Joe Meek al een hitgroep met een vrouwelijke drummer/zangeres.

Groundbreaking? Nou nee, maar misschien heartbreaking?

Oh ok...heartbreaking.

Lazarus Stone
ah, deze LP hebben we ooit gehad, bewaar hem goed want Richard ging later de studio in om een aantal liedjes te "verbeteren", echt vreselijk, de "verbeterde" versies hebben de originele inmiddels helemaal verdrongen.

karen Carpenter was stemtechnisch misschien niet de meest fantastische zangeres maar de timbre of klankkleur van haar stem was zeer warm en aangenaam. Dat is ook de reden waarom ik regelmatig deze lp draai. Wanneer ik s'avonds vermoeid thuiskomt van mijn werk zijn de Carpenters de ontspanningskuur bij uitstek.

Had nooit verwacht dat ik nog eens een plaat van de Carpenters zou kopen.
Moest ik natuurlijk nooit naar luisteren eind jaren 70, begin jaren 80 en deed ik ook niet.
Echter toen Sonic Youth superstar waanzinnig mooi coverde op if I were a carpenter net als bv Grant Lee Buffalo ging ik s beter luisteren.
We've only just begun is 1 van de mooiste liedjes die ooit gemaakt is.
Veel beter dan ABBA, toch behoorlijk overschat

avatar van jorro
Ik ben hier heel eerlijk over. Één van mijn hidden pleasures van weleer is de muziek van de Carpenters. Die stem van Karen is zo ontzettend goed. Kippenvel. Ik begrijp hierboven dat er wat discussie is over de ademhalingstechniek van Karen. Helaas is ze met ademen veel te vroeg gestopt. Hoeveel moois zou er anders nog gemaakt zijn.

Zodra ik dit opzet komen een heleboel mooie herinneringen uit mijn jeugd naar boven. Muziek die dat zo goed kan is per definitie voor mij 4,5 of 5 sterren waard.

Mijn meest favoriete nummer staat hier niet op, maar is volgens mij ook van later datum (1976), namelijk Calling Occupants of Interplanetary Craft als een beeldschone cover (van Klaatu).
Minstens 4,5* voor dit album wat gedeeld 45e staat in de jaarlijst 1974 van OOR.

avatar van Boermetkiespijn
Ik heb genoten van de - met vlagen infantiele - discussie in dit topic. Zelf ga ik er wat minder aandacht aan besteden. Fijn plaatje, ik ben blij dat ik hem in de kast heb staan. Ze hebben een heel mooi eigen geluid. Een beetje te soft naar mijn smaak, maar ik kan het zo nu en dan erg waarderen. Deze verzamel-lp heeft ervoor gezorgd dat ik zeker weet dat dit de laatste Carpenters-lp was die ik ooit heb gekocht. En dat klinkt negatief, maar ik bedoel te zeggen dat hun beste nummers hier vertegenwoordigd zijn.