Gentle Giant - Free Hand (1975)

Label: Chrysalis

1. Just the Same (5:29)
  2. On Reflection (5:30)
  3. Free Hand (6:16)
  4. Time to Kill (5:10)
  5. His Last Voyage (6:27)
  6. Talybont (2:43)
  7. Mobile (4:47)
avatar van Music4ever
Afgelopen weekend mijn 2 en 3 Gentle Giant album gekocht, namelijk deze en Three Friends.
Deze nu 3x gedraaid en ben weer zeer onder de indruk.
Wat een ongelovelijke muzikale lui zeg die dit gemaakt hebben!
On Reflection wordt gezien als beste nummer maar mijn favoriet is Just The Same, wat een ontzettend knap in elkaar gezet nummer.

avatar van kaztor
kaztor schreef:
Zover als een 0,5 zou ik nooit kunnen geven, daar heeft deze muziek toch echt teveel kwaliteit voor. Maar dit moet je zeker kunnen líggen. Niet alles spreekt me evenveel aan omdat het hier en daar iets té pastoraal en notenbreierig overkomt. Het eerste nummer vind ik trouwens heerlijk met die ongebruikelijke tonen. Misschien moet ik het toch maar weer eens vaker gaan beluisteren...

Hoe ver kan ik ernaast zitten...

Deze moet ik nodig weer eens goed beluisteren. Ik weet zeker dat er nu een hoger cijfer uitrolt.

avatar van kaztor
Jongens, de nieuwe 5.1-versie is om te smullen!
Met de nieuwe uitgaves is het echt alsof ik nu pas de plaat echt leer kennen.

Ik vind het trouwens opvallend hoe deze band gedurende 6 jaar zo'n hoge standaard wist te behouden. Elk album biedt een ander avontuur en allen bevatten ze zeer hoogstaande muzikaliteit.

Ozric Spacefolk
Deze plaat van Gentle Giant was de eerste die ik had.
Samen met Civilian en een italiaanse verzamelaar.

Deze plaat kocht ik toen ik een jaartje of 14 was, dus de plaat brengt mij terug naar het begin van de jaren 90 toen ik helemaal verzot was op symfonische rock.

Er ging een wereld voor me open, met dit soort muziek. Later leerde ik dat deze plaat veel meer was dan alleen symfonische rock. Het is een verzameling rocksongs met invloeden uit de barok, jazz, middeleeuwse volksmuziek, klassieke muziek enz.

Ik ben geen muziek-kenner is de diepste zin van het woord. Dus kan niet zo goed de nummers en stijlen en zang-dingetjes opschrijven, maar het is één van de meest veelzijdige platen, die ik ken.
En de productie is fenomenaal.

avatar van Stijn_Slayer
Goede plaat, maar hij valt voor mijn gevoel een beetje anoniempjes tussen zijn voor- en naganger in. Interview komt op mij bovendien over als hetzelfde kunstje, maar dan nog een stuk beter uitgevoerd.

Ozric Spacefolk
Deze plaat blijft samen met Thick as a Brick, Snow Goose, Mirage, Day at the Races gelden als het beste wat de 70's te bieden heeft. In elk geval op symfo-gebied.

avatar van titan57nl
vergeet je niet wat?

King Crimson - Red
Genesis - Selling England by the pound
Focus - Focus II
Pink Floyd

Gentle Giant heb ik ooit jaren terug live gehoord in Rotterdam.

Tja.

Op persoonlijke noot: Red van King Crimson ben ik op uitgekeken. Te vaak gehoord en er staan mij te grillige stukken op. Genesis vind ik echt heel weinig aan en Pink Floyd heb ik pas veel te laat in mijn leven ontdekt. Alleen Animals is een echte favoriet van me.

Focus heb ik me nooit echt in verdiept. Maar wat ik van ze ken, heeft me nooit echt geraakt zoals het anderen raakt.

Is mijn persoonlijke voorkeur en staat los van de kwaliteit van het gebodene.

Ozric Spacefolk schreef:
Tja.

Is mijn persoonlijke voorkeur en staat los van de kwaliteit van het gebodene.

wel alles ooit beluisterd?

avatar van freakey
Neal Peart schreef:

wel alles ooit beluisterd?

Hier ga je geen antwoord op krijgen, Ozric is weg van MuMe...

7e album van deze giants en wederom weer een knap werkje. Het is wonderbaarlijk dat de groep zoveel kwaliteit blijft leveren, want eerlijk is eerlijk, de groep heeft nog geen slechte plaat gemaakt tot dan toe.
On Reflection, de 2e song, is tot nu toe één van hun beter uitgewerkte songs. Uniek gerrangeerde zang weer en een geweldig organisch verloop.
Verder is de folk hier en daar weer teruggekeerd. Regelmatig duikt de viool op en zijn er van die typerende middeleeuwse invloeden. Just The Same en Free Hand zijn ook ijzersterk en wat steviger van snit.
Toch bij beluistering begon halverwege bij mij wel de aandacht ietwat te verslappen. Dat is apart, want Gentle Giant blijft muzikaal verrassen en overdonderen, maar het lijkt er wel op dat de band onderhand een beetje blijft hangen in dezelfde opzet. Daar hebben ze vanaf hun begin knap naar toegewerkt en op Octopus bereikten ze een voorlopig hoogtepunt. Muzikaal ongelofelijk begaafd, goed bedachte songs en lyrics, maar het lijkt of de urgentie wat minder begint te worden. Maar dat is het gevoel wat ik een beetje krijg bij deze luistersessie.
Na Time To kill vind ik het ook minder worden ( His last Voyage vind ik zelfs wat irritant op één of andere manier.)
Ik heb opvolger Interview gelijk er na weer even beluisterd en die vind ik wat memorabeler. Daar blijft het vanaf het begin tot het eind vrij sterk.

Kom ik toch op een overtuigende 4 sterren uit. Want de eerste helft en zeker On Reflection, is weer fenomenaal. Op naar de laatste albums en daar ben ik gezien de reacties wat huiveriger voor.
Toegankelijker en simpeler en waren ze nu toch op zoek naar een hit? Ik ben benieuwd.

Tussenstand:

6. Three Friends (1972) 4,0
7. Acquiring The Taste (1971) 4,0
8. Gentle Giant (1970) 4,0

avatar van Mssr Renard
Ik denk dat je Missing Piece nog wel erg leuk gaat vinden.

Verder hoop ik dat Free Hand nog eens wat vaker bij je op de draaitafel belandt en dat het dan eindelijk doordringt en je er gewoon een 5* voor gaat geven

Mssr Renard schreef:
Ik denk dat je Missing Piece nog wel erg leuk gaat vinden.

avatar van LucM
Wederom een knap album waarbij de folk en middeleeuwse invloeden meer aanwezig zijn dan voorgaande albums. Maar van een koerswijziging kun je niet spreken: knappe en afwisselende progrocksongs die het meer van de inhoud moeten hebben dan de bombast. Al vind ik de opvolger die in dezelfde lijn zit net wat beter.