Steve Roach - Structures from Silence (1984)

Electronic
Label: Fortuna

1. Reflections in Suspension (16:47)
  2. Quiet Friend (13:22)
  3. Structures from Silence (28:37)
avatar van Onderhond
Steve Roach is, naast Brain Eno, toch zo'n beetje de Godfather van de ambient. Getuige hiervan dit fenomenale album uit 1984. Niet dat ambient muziek is die veel ruimte voor progressie laat, zeker niet in z'n meest extreemste vorm, maar toch zat ik bij de schatting van de datum van dit album er zo'n dikke 10 jaar naast. Ongelooflijk dat een album van 20 jaar oud nog steeds zo vers kan klinken, en niet hoeft te vertrouwen op herinneringen of sentimentele waarde van de luisteraar.

Het album Structures From Silence is de essentie van ambient. Strings, synths, waves en drones. Niks meer, niks minder. Geen verre bass, clap of hihat die wat ritme probeert te inserteren, gewoon pure harmoniën die uiterst rustgevend werken. De drie nummers zijn allen idylische, chille, soms ietwat donkere ambient tracks, die sfeer scheppen als geen ander. "Sctructures From Silence" duurt 28+ minuten, maar verandert het hele nummer door niet significant. Toch is het voor mij persoonlijk het beste ambient nummer ooit geschreven. 5* kan ik hier niet aan kwijt, daarvoor is het net wat te eenvoudig, en werkt het net iets teveel op de achtergrond, maar een dikke 4.5* is best verdiend. De ideale wegdroommuziek.

Site + samples : Hier

avatar van brooklyn
Ja, ik kan er weinig aan toevoegen. Dit album is pure ambient-magie. Niet alleen de 28 minuten durende trip 'Structures from silence', maar ook de andere twee tracks zijn pure emotionele schoonheid. Gaat dat beluisteren.

JSC
Inderdaad erg geslaagd, zeker voor die periode. Zijn latere werk vind ik maar niks, maar dit album kan ik nog steeds erg smaken. Ook voor mij 4,5*

_2M
Structures from Silence is een erg mooi nummer, altijd jammer wanneer die afgelopen is. De eerste 2 nummers doen me niet zo veel. Ik kom uit op 3,5*.

avatar van pompompom
Omdat de eerste twee nummers me niet zoveel doen krijgt de plaat 4*.
Het derde nummer is werkelijk schitterend te noemen en één van de beste ambient nummers die ik ooit gehoord heb.

Tevens is dit nummer een aan wanneer je onder invloed bent van psychedelische middelen!

avatar van Toon1
Onderhond schreef:
Ongelooflijk dat een album van 20 jaar oud niet hoeft te vertrouwen op herinneringen of sentimentele waarde van de luisteraar.

ja, echt iets om je over te verwonderen

avatar van Twilight
Dat valt bij sommige muziek anders vies tegen hoor Toon1.

Sietse
bij sommige wel, maar heel veel ook niet en ik denk dat ie dat bedoelt. Onderhond suggereert met zijn opmerking dat heel veel muziek van 20 jaar oud alleen maar wordt gedragen op vertrouwen op herinneringen en sentimentele waarde. Wat uiteraard gigantische onzin is.

avatar van Twilight
Oh zo, dan snap ik het.

avatar van Maiky
Als ik één ambientalbum die pure emoties oproept mag aanwijzen, dan wijs ik Structures from Silence aan. Was voorheen Bioshere's Substrata hét ambientalbum voor mij, daar krabbelt Steve Roach steeds verder naar de top om de Noor van zijn eerste plaats te verdringen. Structures from Silence geeft nog meer dan Substrata aan dat ambient zeer de moeite waard is om emoties te ervaren. Ik zeg expres ervaren. Ik geloof dat ik het onlangs nog bij Riceboy Sleep zei, maar waar rock je bij vlagen weet te raken, daar stopt ambient je in een gemoedstoestand. En laat de gemoedstoestand van Reflections in Suspension nou net bij die van mij passen: melancholisch ten top. Schijnbaar zonder enige repeterende melodie worden de toetsen aangeslagen, maar de zachte klanken, in combinatie met de lichte drone (mag ik dat zo noemen) die over de klanken golft geven een perfect samenspel waar de ene laag de ander benadrukt. Zoiets mag van mij wel langer dan een kwartier duren.

Quiet Friend is dan weer wat minder geschikt om aandachtig naar te luisteren. Is ook niet erg. Structures From Silence is dat net zo min, ten opzichte van het eerste nummer. Toch heeft het een bepaalde aantrekkingskracht. Zeer rustgevend, en met die kleine bewegingen op de achtergrond, alsof het hele klankentapijt even op en neer wiegt, blijf je toch geïnteresseerd luisteren.

Ik had nooit gedacht dat ik ooit met muziek aan een boek zou lezen, maar Steve Roach heeft me overgehaald om dat zo nu en dan eens juist wél te doen. Waarvoor hulde.

avatar van Halcyon
Voor mij misschien wel dé meest pure ambientplaat die ik ooit gehoord heb. Er was een tijd dat ik deze altijd luisterde voor het slapengaan. Op repeat. Het eerste nummer - Reflections in Suspension - had meteen zo'n rustgevende, hypnotiserende kracht dat ik het nooit langer dan vijf minuten volhield. Hoe hectisch de dag ook was, die warme, diepe klanken wiegden me elke keer weer in slaap. Dus in feite had ik het album zo'n twintig keer beluisterd zonder ooit track 2 en 3 gehoord te hebben. De momenten waarop ik midden in de nacht plots wakker werd en tot de ontdekking kwam dat er een ander nummer speelde, waren dan ook een openbaring. Echter, twee minuten later was ik alweer in een diepe slaap verzonken. Nadien het album uiteraard enkele keren in zijn volledigheid beluisterd. Het meesterschap van Roach die je langzaam maar zeker naar andere oorden voert, is zelden geëvenaard.

avatar van Mindshifter
Waarom kende ik dit album niet eerder? In de top ambient lijsten vind ik deze nooit. Vooralsnog ontdekking van het jaar. *4

avatar van John Doe
Mindshifter schreef:
Op zich dan ook best een aanrader om de Quiet Music serie te checken, op musicmeter verkeerd toegevoegd, zal het misschien eens aanpassen, maar op discogs kun je uiteraard alle info vinden (origineel op tapes uitgekomen). Deel II en III vind ik vooral aan te bevelen voor soortgelijke composities van Steve Roach, al is het wel minder dan Structures From Silence. Voor oude ambient van vergelijkbare kwaliteit is dit bv nog een aanrader: Brian Eno - Ambient 4 (1982). Voorheen vond ik altijd deze Structures from Silence de beste vroege ambient met een paar jaren '70 platen van Tangerine Dream (Zeit, Phaedra) en Klaus Schulze (Timewind, Mirage) erbij wellicht.

John Doe schreef:

Aha. Ik zal Ambient 4 eens gaan checken. Tangerine Dream vind ik, en ik ben me er terdege van bewust dat ik voor sommigen vloek in de kerk, vrij gedateerd. Sindsdien is het allemaal veel beter gedaan. Meteen opvallend aan deze plaat dat hij de test der tijd goed heeft doorstaan naar mijn idee.

avatar van John Doe
Mindshifter schreef:

Kan je volgen daarin, heb dit veel vaker gedraaid ook. Ambient 4 van Eno is wat donkerder dan deze, maar evengoed aangenaam en subtiel. De beste oude platen voor mij zijn meestal geen pure ambient te noemen, dat is later veelal beter neergezet ja.

John Doe schreef:

Deze plaat is ook een aanrader in hetzelfde straatje: Mountains - Choral (2009)

glimlicht
Man o man, die eerste track..

avatar van niels94
Een van de sterkste ambientalbums die ik ken, al geef ik direct toe dat dat bar weinig zegt. Met name de albumopener, Reflections in Suspension, vind ik van grote klasse: zo veel kalme schoonheid dat het gewoonweg indrukwekkend is om de ondergaan. En het niveau blijft hoog. Alleen het titelnummer, de lange afsluiter van dit album, had wat mij betreft wat korter gemogen, wat natuurlijk niet wegneemt dat ook dat nummer erg mooi is.