Ok, laat ik - als fervent vinylist - nog een duit in het zakje doen. Op de eerste plaats als je muziek - en muziek is een analoog iets - wil beluisteren zal ergens in het 'aflevertraject' naar je speaker een conversie naar analoog moeten plaatsvinden. CD-spelers huisvesten daarvoor een zgn DAC(onverter). Een lp hoef je niet te converteren.
Verder is het een bekend gegeven dat heel lage bastonen brede groeven vergen en dan nog zijn er side-effects niet uitgesloten - zo was bij veel scratchers de wijde basgroeven van Zep's
A Whole Lotta Love een fave 'kras-track'. Ook bij hoog kan er een side-efffect (hissing) op treden. Zie verder ook:
The difficulty of accurately translating bass lines to vinyl without making grooves too big means that engineers have to do a lot of processing to get it to work, which changes the tone of the bass in a way that, apparently, many people find aesthetically pleasing.
Bron:
Vinyl's great, but it's not better than CDs - Vox
Bas op vinyl kan dus ook een smaakzaak zijn. Echter, gisteravond Formless van 2* 12" gedraaid hebbende, een ander punt doet zich gevoelen: bij de vinylvorm moet je dus 3* opstaan om de schijf te keren, dan wel een nieuwe op te zetten en dat - kära musikvänner - kan je danig uit je sfeer halen. Het frappante is dan ook - laat ik meteen maar biechten, dan is dat aapje ook van mijn schouder - dat ik de 12"s van Burial die ik heb alle op cd's heb gezet - ik kan dan langer in de Burialaanse sfeer vertoeven - ik hoef niex om te draaien en heb ook niet de 'hassle' van is het nou 33 of 45 toeren (soms wisselt het per kant).
Ook heeft de lp-versie van Formless minder tracks.