Gridlock - Formless (2003)

Electronic

7. untitled (1:25)
  8. Chrometaphor (5:00)
  9. Scratch (2:58)
  10. Displacement (4:40)
  11. The 8th Winter (3:24)
  12. Re / Module (3:50)
  13. untitled (0:24)
  14. Atomontage (6:35)
  15. Done Processing (9:48)
avatar van Dikkop
Wat een positieve reacties hier allemaal! Het maakt we enorm benieuwd hoe dit album nu eigenlijk klinkt. Ondanks dat ik totaal geen ervaring heb met elektronic en dat ik me niet kan voorstellen dat ik kan genieten van muziek die me zal doen denken aan fabrieken en radartjes, zal ik het eens proberen.

avatar van Maiky
Dikkop schreef:

Nou, met The King of Limbs ben je anders al aardig op weg!

avatar van orbit
Ik zou zeggen, nog niet eens halverwege..

Maar als je wilt beginnen aan fabrieken en radartjes is dit geheel geen slechte instapper!

avatar van Dikkop
Ik zou zelf een recensie kunnen schrijven maar ik ben al geen uitstekende dichter en het contrast met de vorige 3 recensies zou gewoon te groot zijn.

Dus even kort:

Als Untrue van Burial de sfeer weergeeft van een verlaten metropolis die ooit ongekende industriële vooruitgang heeft gekend, dan geeft Formless van Gridlock deze weer toen het nog allemaal aan de gang was. Beide albums vind ik een zeer unieke duistere sfeer opwekken. En laat dat duistere nu net iets zijn dat ik zeer sterk kan waarderen. Ik ondervind wel 1 nadeel. Het is niet dat de nummers op deze 2 platen niet goed zijn. Het probleem is dat ze allemaal wat op elkaar lijken. Dat kan wel volledig aan mij liggen aangezien het genre mij totaal onbekend is.
Toch is Formless me goed bevallen en zal ik me in de toekomst waarschijnlijk iets meer gaan verdiepen in elektronische muziek. Suggesties?

avatar van orbit
Te veel om op te noemen.. begin eens met Autechre, Stendeck, Architect, Undermathic, Raoul Sinier om wat namen te noemen.

avatar van Dakduivel
Chrometaphor (5:00)

Een van de beste nummers die ik ken.

En we zijn weer een paar jaartjes verder, dus ik denk, ik zet Gridlock weer eens op.

En dan denk je toch, waarom luister ik hier nu pas weer naar? Hoe kon ik dit vergeten? Apart ook dat dit me nu nóg weer meer weet te raken dan eerst.

Dakduivel schreef:

Een van de beste nummers die ik ken.

Je had de mensen moeten zien die me dit hebben zien luisteren. 'Dit is toch geen muziek!?' 'Meen je dit nu serieus!??'

Maar dat geeft niet. De tranen staan me in de ogen als ik die onaardse klanken hoor. Waarschijnlijk de allerbeste track van Gridlock en samen met Return, Invert en Displacement één van mijn favorieten op Formless.

avatar van Bardt1980
Laatst dit album weer eens op de headphones geluisterd tijdens een avondwandeling tussen de weilanden. De opererende machines en landbouwwerktuigen die enkel zichtbaar zijn door hun verlichting geven mij het gevoel alsof ik in een Terminator film beland ben. De robots hebben de wereld overgenomen, alles is koud, donker en leeg. Het zijn enkel de robots die een teken van 'leven' geven en het land afstruinen op zoek naar iets van leven wat nog maar een ziel heeft. Ze weten alleen niet dat ze er zelf onderdeel van zijn.

avatar van kobe bryant fan
Erg mooie plaat.
De waves vormen een prachtig contrast met de geweldige drums.
Palid is hier de favoriet. Stem volgt na meer luisterbeurten.

-SprayIt- (moderator)
Ik word er triest van hoe moeilijk de cd te krijgen is, 150 euro is me net iets te gortig, maar het gat in mijn cdkast doet me dagelijks pijn.

avatar van orbit
Ah! Is ie weer eens zeldzaam geworden? Dat was een aantal jaar geleden ook al zo, toen kon ik hem opeens voor een euro of 30 kopen en nu kennelijk alweer niet. Tsja, dat heb je met dit soort cult releases. Tis gelukkig geen Borsato of Toppers

Sietse
Dat valt me nog mee, als je af en toe dingen voorbij ziet komen...Celer - Tropical bijv. CD-R release voor 64 euro... KOEKOEK...

avatar van niels94
Ik zit dit nu weer eens te luisteren en ben toch wel erg onder de indruk. Doorgaans sfeervol en warm, maar bij momenten wat ijziger. Mooie, diepe klanken alom. Erg gaaf.

Bevestigt eens te meer dat ik me echt eens wat meer op electronische muziek moet gaan focussen...

-SprayIt- (moderator)
Een mooi genre inderdaad. Valt veel te ontdekken. Dit is wel meteen het beste en meest indrukwekkende in het genre, wat mij betreft, dus dat laat mogelijk weinig ruimte voor veel beters.

avatar van niels94
Tips mogen via de PM altijd mijn kant op gegooid worden, al heb ik op het moment nog voldoende op het oog dat ik langs wil lopen. En dan te bedenken dat dat stiekem voor heel veel genres geldt

avatar van VanDeGriend
Ik vind alle drie de langspelers van Access to Arasaka behoorlijk in de buurt komen van Formless. De moeite van het checken meer dan waard.

-SprayIt- (moderator)
Zeer bedankt voor deze tip VanDeGriend!

avatar van niels94
Wow, het gebeurt niet vaak dat ik zo in de ban ben van een album. Ik kan dit wel blijven luisteren, genieten van de zachte melodieën, me laten opnemen door de prachtige waves, voelen hoe de muziek zich telkens weer opbouwt tot iets indrukwekkends... Halfje erbij, dit is echt een meesterwerk.

avatar van kobe bryant fan

Prachtplaat idd! Alleen al Pallid is baanbrekend mooi!

avatar van Bardt1980
niels94 schreef:

Op naar de 5*

-SprayIt- (moderator)
Pallid en Chrometaphor zijn echt van een belachelijke kwaliteit, het hele album is super. Zit steeds tussen de 4,5 en 5. Zo nog maar een keer luisteren. Op elektronisch gebied inderdaad het beste dat ik heb gehoord tot nu toe.

avatar van Sfeermaker
Dit klinkt als een mengseltje van Ochre - Lemodie (2006) en Bola - Soup (1998), en net zo goed uitgevoerd. Het kraakt, pruttelt, beeft en galmt in harmonie. De highlights zijn voor mij duidelijk Return en Chrometaphor. Niet luisteren voor melodie, maar voor klanken en dynamiek.

Verrassend mooi!

avatar van orbit
Ik haal er inmiddels ook wel melodie uit Maar dit gaat die voorbeelden die jij noemt toch wel ver te boven! Ochre is maar alledaags vergeleken bij dit.

-SprayIt- (moderator)
Eens met orbit, Formless is van een hele andere orde. Een 'mengseltje' is ook een zwaar understatement. Chrometaphor luister ik niet alleen voor melodie, klanken of dynamiek, die track brengt me rechtstreeks in hogere sferen. Goddelijk. Tot nu toe mijn nummer 1 album binnen het genre.

avatar van Sfeermaker
orbit schreef:

Natuurlijk lopen er melodieën doorheen, dat hoor ik ook wel, soms duidelijk aanwezig, soms wat verborgen achter het 'gekraak en gegalm', bijv. in Pallid subliem uitgevoerd. Dat is echter niet waar de kracht van deze muziek ligt. Een beetje de "Loveless" van de IDM/Ambient wereld. Enne, ik moet toegeven, dit klinkt toch een tikkie spannender dan de albums die ik voorheen benoemde. Een van mijn beste ontdekkingen dit jaar tot nu toe.

avatar van DjFrankie
lp versie is stukken goedkoper klik voor de liefhebbers

tuktak
Tjah, electronische muziek wil je dan ook electronisch luisteren dunkt mij.

Stop astembaloehieft nou eens met dat posten van prijzen OVERAL en NERGENS - de handel (voor ons, kooplustige verzamelaars is dat "onze natuurlijke vijand") frequenteert deze site ook en al dat geouweneel over PRIJZEN leidt nergens toe, behalve prijsopdrijving. De slimste verzamelaars zijn zij die weten wanneer ze een Kluk-klukje - "klap toe de mond" moeten doen.

Ik heb beide versies en ik vind het af en toe gewoon leuk om de lp te draaien. Zonder enige druppel gedronken te hebben denk ik dat de bas dieper gaat - ook bij Burial bijv. Het kan natuurlijk ook gewoon niet-gealcoholiseerde verbeelding zijn. Bovendien zien de minimalistische hoezen van dat label, met een soort van postzegels er gaaf uit.

Cured
Uitstekende album van Gridlock en wat mij betreft hun beste : top. Trace smaakt me ook goed, maar deze gaat nog een stap hoger.

De comments over de moeilijke(re) verkrijgbaarheid en hoge prijzen van Electronic albums kan ik alleen maar beamen, maar misschien weet ik de mazen van het net niet te vinden.