16 Horsepower - Sackcloth 'n' Ashes (1996)

Rock / Country
Label: A&M

1. I Seen What I Saw (3:25)
  2. Black Soul Choir (3:52)
  3. Haw * (3:24)
  4. Scrawled in Sap (2:48)
  5. Horse Head (3:03)
  6. Ruthie Lingle (2:45)
  7. Harm's Way (3:23)
  8. Black Bush (3:17)
  9. Heel on the Shovel (3:13)
  10. American Wheeze (3:34)
  11. Red Neck Reel (2:43)
  12. Prison Shoe Romp (3:13)
  13. Neck on the New Blade (3:17)
  14. Strong Man (4:23)
ElMeroMero
Als Dave Eugene Edwards begint te donderpreken, dan houd den zondige mensch best zijn mond toe. Want de Boodschap die Edwards ons brengt is niet te versmaden: liedjes over zelfkwelling en onzekerheid in de aanwezigheid van een Hoger Wezen, en de klassieke dood en verderfthema's, overgoten met een saus van grommende country-rock, vormen het hoofdgerecht van "Sackcloth 'n Ashes".

Dit album laat zich het best beschrijven als een "hoe-down" voor de gekwelde ziel van Edwards. Hij profileert zich door middel van zijn cryptische en masochististisch getinte teksten als een zwaar gelovig persoon die gebukt en teneergeslagen door zijn zondige levenswijze wanhopig probeert de zin van zijn leven te doorgronden.

Muzikaal is deze plaat voor liefhebbers van tegendraadse (country-)rockmuziek(zoals ikzelf ) een 'sight for sore ears'. De afwisselende en ongebruikelijke instrumentatie (meer banjo's ! bandoneons ! violen!), verschaft dit album een mate van levendigheid en aanstekelijkheid die ik eigenlijk nog bij zeer weinig andere platen ben tegengekomen. Ook de hese, gepassioneerde voordracht van Edwards draagt bij tot de bezwerende kracht die de muziek van 16 HP uitstraalt.

Hier en daar laat 16 HP de strakke teugels vieren met bedrieglijk zonnig en vrolijk klinkende traditionals zoals Ruthie Lingle en Red Neck Reel. Gelukkig maar, de plaat zou anders voor mijn smaak iets te donker en naargeestig klinken, zeker op tekstueel gebied.

Geïnteresseerden kunnen zich vervoegen op 13 juli aanstaande in Nighttown alwaar Edwards weer behoorlijk fel van leer zal trekken tegen ons, zondaars. Kom en bekeert uzelf voordat het te laat is, het zal u niet spijten !

Nog een impressie van Peter Pontiac

Ruthie Lingle

...underneath the floor boards
down here eatin' dirt
seduce me samantha take me home

ElMeroMero
Reken mij tot de bekeerden ! 5* en een stekje in mijn top10 voor dit album.

E
Woven Hand.

avatar van deek
Vernieuwende muziek, 4 sterren

avatar van HammerHead
Merkwaardig, ik heb een Europese versie van dit album gekocht met een Amerikaans hoesje.

Hoesje: Copyright 1995, 13 nummers zoals hierboven.
CD: Copyright 1996, 14 nummers.

A&M nummering komt ook niet overeen.

Het grote voordeel, track 3 blijkt "Haw" te zijn (fantastisch nummer!). De rest van de nummers is 1 plekje opgeschoven.

5 sterren plaat overigens, beter nog dan Secret South.

Ook ik heb de versie met "Haw"

Met de teksten kan ik echt helemaal niks, maar met de muziek des te meer. Het werkt aanstekelijk, het is opwindend en dat is natuurlijk vreemd omdat het zo in tegenstelling is met de donkere teksten van Edwards. Maar is dat nu net niet zo leuk: wij zijn allen zondaars en we zullen het weten ook, maar trekken er gewoon lekker niks van aan. Zo gaat dat.....

avatar van klaasdevries
De sfeer die dit album oproept is ongeevenaard

avatar van Dielie
idd, dit album roept een heel leuke (country) sfeer op, maar dan één die je nog nooit hebt geproefd, heel leuk allemaal, maar het is wel bij deze plaat gebleven

avatar van VanDeGriend
Dielie schreef:
dit album roept een heel leuke (country) sfeer op, heel leuk allemaal

Ik krijg nu toch wel t beeld van een linedancende meute sufdozen in een aftands sporthalletje in pakweg Schin op Geul. Je beschrijving doet deze duistere en overdonderende 5 sterren plaat imo geen enkel recht. Bezwerend, intens, indrukwekkend zijn termen die allemaal passen, maar "leuk" ??

avatar van Dielie
mja, ik begrijp je bedoeling, maar tis ook altijd zo moeilijk uit te leggen

avatar van dudehere
Ja dit album was echt een eye-opener (ik denk dat ik 17 was). Zeg maar gerust een knal op mijn kaak. Godver... er is meer dan die talloze indierock bandjes waar ik naar luisterde.

Tuurlijk verfoeide is alles wat met country te maken had. Dit moet je toch maar eens luisteren kreeg ik te horen. Je vind Nick Cave toch ook goed.

Die onheispellende drums op het eerste nummer 'I Seen what I saw', een gitaargeluid dat ik niet kon thuis brengen (het leek wel te huilen) en een zanger met overslaande stem. En verder niks, kaal angstaanjagend.

En dan die teksten:

Every man is evil yes an every man a liar
An unashamed with the wicked tongues sing
In the black soul choir

Het leken wel stemmen uit een donker en ver verleden. Openbare boete doening, de zwartste zwarte kousen, de god van het oude testament. Nog meer instrumenten uit een ver verleden (banjo, harmonica).

Toen lag ik naar adem te happen op de grond. En sindsdien ben ik verknocht aan dit album. Heb ik een nieuwe band leren kennen. En ben ik zowat een heel nieuw genre gaan waarderen.

Vooral het laatste nummer, strong man zorgt voor zoveel kippevel welke je lichaam nog nooit heeft gekent. Magistraal album!

basketballerke
Mijn kennismaking met het genre Roots en deze band, en dat smaakt naar heel veel meer. Zeer mooi album dit, de sfeer die dit album alleen al creeërt..

Vandaag tot de vaststelling gekomen dat dit album niet meer wordt geperst. Iemand een idee hoe ik dit toch nog kan weten te bemachtigen? (nieuw of 2e hands)

Ruby1966
miertens schreef:

bij bolcom is hij nog steeds te verkrijgen in ieder geval:

avatar van Reint
dudehere schreef:

Ademhappend op de grond. Dat klinkt wel heel ernstig.

Maargoed, als ik jullie zo hoor, vraag ik me af, is dit hun beste album?

avatar van Paalhaas
Vind ik wel.

avatar van Reint
Ondertussen aangezet. Opener is geweldig, en de rest klint ook veelbelovend.

avatar van Nakur
Ik kan hier weinig op aanmerken. 4*

avatar van Dridge
In mijn persoonlijke top 10 staat onder "secret south" , dit debuut van 16hp.
Hier is Edwards duidelijk iets van koers veranderd door af te stappen van de meer uptempo country/rock en is "Sescret south" mede daardoor qua geluid wat gevarieerder dan S&A (maar oh,oh wat zijn deze nummers stuk voor stuk sterk zeg)

avatar van aerogp1
Geweldige plaat. Even wennen en in het begin LIJKT het veel van hetzelfde. Maar een paar luisterbeurten later onderscheid je al veel en beginnen zich prachtige dingen te ontvouwen.
Zang is subliem. Goede instrumenten en de lyrics..... daar zeg ik maar niet veel over

Aanrader voor iemand die kennis wil maken met 16HP

4.5*

avatar van The Scientist
Net voor het eerst gehoord, wat een geweldig album.. kan niet wachten tot ik deze nummers mee kan gaan zingen.

avatar van Lukas
The Scientist schreef:
Net voor het eerst gehoord, wat een geweldig album.. kan niet wachten tot ik deze nummers mee kan zingen.

Hij is nog niet afgelopen hoor

avatar van The Scientist
Ik typ het tijdens het laatste nummer zodat ik mooi de creativiteit van het album in mijn post door laat vloeien.. heb je die mooie alliteratie niet gezien?

The Scientist schreef:
... gehoord.... geweldig..... gaan

avatar van VanDeGriend
HammerHead schreef:
beter nog dan Secret South.
Ik kan, qua mooie plaat, tussen beide eigenlijk geen keuze maken. Allebei geweldig, al heb ik Secret South in mijn top 10 staan, omdat dat mijn eerste en overweldigende ervaring was met 16HP. Ben blij dat ik deze mannen nog een paar keer live heb kunnen aanschouwen ook. Vervolg Woven Hand is ook fraai maar raakt mij toch veel minder dan het 16HP werk.

Wat ik ook nog apart vind, is dat ik met de "boodschap" die 16HP uitdraagt an sich niks heb maar, zoals een ander elders reeds treffend verwoord heeft, Eugene Edwards gelooft onvoorwaardelijk in wat hij zingt en dat komt zeer overtuigend naar voren op deze en andere 16HP platen.

avatar van LeRoi
Mooie 'debut-plaat' met een eigen, vrij unieke, sound.

basketballerke
Weer zo'n album die me een klap in m'n gezicht bezorgde, nadat ik 'm na een hele lange tijd weer eens draaide. Hoewel deze plaat erg donker en hard is, heb ik dit toch erg gemist: de wanhoop, de woede, de banjo's, de stem die perfect op de muziek en het concept aansluit, en vooral de sfeer. Als ik ooit een keer op het Amerikaanse platteland zou zijn, dan zou ik deze draaien. Meesterlijke plaat!

avatar van SiSsY bOY
Ik ben eigenlijk pas echt naar 16HP gaan luisteren door Secret South. Ik had deze plaat ook al wel gehoord maar het sprak me niet meteen aan. Pas nu, ongeveer een jaar na deze plaat voor het eerst gehoord te hebben wil ik mijn stem uitbrengen.

Geef hem er 4. Favorieten zijn: Black Soul Choir, Haw en Ruthie Lingle.

avatar van ZERO
Ik heb dit album net voor een eerste keer gehoord en weet eigenlijk helemaal niet wat ik ermee aan moet. Ik had meer 'rock' verwacht. Dat komt wellicht door hun naam (straalt wel alternatieve rock uit, vind ik), maar ook door een leerkracht van mij die hen indertijd met Nirvana vergeleek.

Het is allemaal nog een beetje eenheidsworst en ik weet niet of het met dit album goedkomt. Ik vind het momenteel niet goed, maar ook weer niet slecht.