16 Horsepower - Low Estate (1997)

Rock / Roots
Label: A&M

1. Brimstone Rock (4:28)
  2. My Narrow Mind (2:59)
  3. Low Estate (4:12)
  4. For Heaven's Sake (4:54)
  5. Sac of Religion (3:28)
  6. The Denver Grab (5:08)
  7. Ditch Digger (3:22)
  8. Pure Clob Road (3:43)
  9. Phyllis Ruth (4:38)
  10. Black Lung (2:26)
  11. Dead Run * (3:21)
  12. Golden Rope (4:17)
  13. Hang My Teeth on Your Door (2:35)
  14. Coal Black Horses * (3:56)
  15. The Partisan * (4:12)
  16. Fire Spirit (2:55)
avatar van faithdead
Vette plaat! Heerlijk sferisch en wat een stem heeft David Eugene Edwards toch he! Jammer dat ze zijn gestopt, nu maar hopen dat Woven Hand gauw nog eens in de buurt speelt . Vond secret south nog n tikkeltje beter, dus vandaar een 4. Toch een enorm vette plaat.

avatar van Metal-D78
Minder dan zijn voorganger. Minder duister en de songs pakken mij een stuk minder dan die van het debuut.

Metal-D78 schreef:

Dat heb ik nou ook. Het debuut is echt verslavend en blijft in je gedachten terugkomen. Dit is wel een goed album, maar heeft op de een of andere manier toch minder te vertellen. Desalniettemin toch nog 4 sterretjes.

avatar van wibro
Metal-D78 schreef:

Maar toch nog altijd zeer goed. Voor mij klinkt dit album in ieder geval een stuk beter dan de twee albums die hierna komen. En ja, laten we eerlijk zeggen; "Sackloth 'n' Ashes" is gewoon een meesterwerk. Onmogelijk eigenlijk om dat te overtreffen.

avatar van Arrie
berwt schreef:
Ik heb enkele maanden terug al the partisan als één van mijn favoriete tracks opgegeven en wat kom ik dit weekend te weten? Dat is gewoon een cover van de grote meester Leonard Cohen! Wat is het wereldje 'Helden van mij' klein...

Om hier nog eens op terug te komen... Leonard Cohen heeft het óók gecoverd. Het origineel is een Frans liedje (La Complainte du Partisan), geschreven in de tweede wereldoorlog, over de Franse verzetsbeweging. Later vertaald, en gecoverd door velen, waaronder dus Leonard Cohen en 16 Horsepower.

sugartummy
voor mij is dit het hoogtepunt in 16HP oeuvre. het geluid is zo wie zo beter dan op sackcloth & ashes. de nummers worden ook wat steviger gebracht; wellicht de inbreng van producer john parish. elke plaat van 16 HP is de moeite waard, de ideale instapper is de EP simpelweg sixteen horsepower genoemd.

avatar van ArnoldusK
Wat zijn die bonustracks toch goud waard! Dead Run, Coal Black Horses.
Heerlijke up-tempo, duivelse folk-rock. Ongekend en onvergelijkbaar.

avatar van luigifort
Ja deze is vetgaaf..alsof je de prediker van de duivel hoort..beklemmend mooi..

avatar van Rudi S
luigifort schreef:
Ja deze is vetgaaf..alsof je de prediker van de duivel hoort..beklemmend mooi..

Laat David Eugene het niet horen hij is erg in de heer.
Maar goed, dit is toch een huivering wekkend goed album.

Fijne band en fijne plaat.
Hoe noem je dit? Alt- CountryRock misschien wel.
Het sterke van 16 Horsepower is de gedrevenheid en het puur houden.
Iets wat mij in de loop der tijd steeds meer is gaan bevallen.
Het is net of je een band live in de studio hoort en wat is het jammer dat ik deze gasten nooit live heb kunnen aanschouwen.
Constant geheel, al haalt ie het bij mij net niet bij de voortreffelijke voorganger Sackclot ' N Ashes, die mij voortdurend bij de les hield.
Maar ook dit is flink genieten.
Grimmige beladen lyrics en een dreigende, doch transpante sound met de banjo die elke keer weer opduikt.
Ritmisch lekker tegendraads en David Eugine heeft natuurlijk een fantastische strot.
Highlights....: Brimstone Rock, For Heaven's Sake, The Denver Crab en Golden Rope.

Heerlijke band. Jammer dat ze niet meer bestaan.
Voorlopig een vette vier.
Maar een verhoging is mogelijk.

Live was dit inderdaad geweldig.

deric raven schreef:
Live was dit inderdaad geweldig.

Tja...gemiste kans....jammer.

avatar van luigifort
bikkel2 schreef:
Heerlijke band. Jammer dat ze niet meer bestaan.

Na 16 HP zijn een aantal leden waaronder David Eugene verder gegaan onder de naam Woven Hand, ook niet onaardig, ongeveer wel in hetzelfde straatje, misschien wat minder duivels.
Die heb ik ns in Paard gezien, maar halverwege weggegaan, werd er erg depri van

Wovenhand ook live gezien.
Ik was aanwezig bij dit concert.
Wovenhand - Live at Roepaen (2012)

avatar van frolunda
De volgorde van de tracks is bij mij iets anders maar dat doet niets af aan het feit dat dit een sterk tweede album is van Sixteen horsepower.Ook een veelzijdig trouwens want in de sound komen zowel Country,Blues,Gospel,Folk en Rock elementen terug.Bij het geweldige Free spirit moest ik overigens meteen aan de Gun club en dat bleek achteraf ook grappig genoeg een cover van de desbetreffende band te zijn.
David Eugene Edwards blijkt hier overigens erg goed overweg te kunnen met de zanglijnen van de voor mij toch wel legendarische Jeffrey Lee Pierce.
Andere nummers die er voor mij uitspringen zijn Sac of Religion,Ditch Digger en het titelnummer al moet ik erbij bij zeggen dat de kwaliteit van de andere nummers in vrijwel alle gevallen ook hoog is.
Prima plaat derhalve al is dit niet het Magnum opus van de band ; de opvolger Secret South deed er nog een schepje bovenop..