Cult of Luna - Eternal Kingdom (2008)

Zweden
Label: Earache

1. Owlwood (7:40)
  2. Eternal Kingdom (6:41)
  3. Ghost Trail (11:50)
  4. The Lure (Interlude) (2:34)
  5. Mire Deep (5:11)
  6. The Great Migration (6:32)
  7. Österbotten (2:20)
  8. Curse (6:31)
  9. Ugín (2:44)
  10. Following Betulas (8:56)
avatar van snarf349
Fantastisch live optreden zit er bij dit album, gezien het enthousiasme hier voor het COL live gebeuren, heb ik nog een linkje voor een ander live optreden (klein intiem optreden) uit 2008 met de volgende track-list:

1. And With Her Came The Birds
2. Owlwood
3. 24 Hours (Joy Divison Cover)
4. Dim
5. Following Betulas

link moet via de pm.

avatar van james_cameron
Beetje rommelige songs; er had wat mij betreft ook wat minder zang op het album mogen staan. Het vorige album was meer sfeervol en spannend.

james_cameron schreef:
James, James, James

avatar van andnino
Ben het eerlijk gezegd wel een beetje met hem eens. ..

Nou, ik niet....

avatar van andnino
't is grotendeels denk ik ook te wijden aan dat dit gewoon een kant van de band is die mij minder bevalt. Het is allemaal veel compacter dan op alle voorgaande platen, en voorzien van een hele andere sfeer. Vind het prima hoor, maar ik hoor liever de voorgangers.

avatar van laboomzaa
Ik heb deze band pas ontdekt bij deze plaat...en de sfeer greep me meteen aan. Ik heb dus ook niet echt een referecie kader!! Dit was/is liefde op het eerste gezicht....dus vandaar!!!

avatar van Joy4ever
Na de zoveelste beluistering kan ik niet anders dan dit album de eerste plaats toe te kennen in mijn Top 10. Keer op keer word ik weer diep geraakt. De emoties die dan vrijkomen zijn echt geweldig. Het slotakkoord van Following Betulas mag zo op mijn begrafenis. Hopelijk blijft er dan nog wel iemand zitten . Er zijn teveel hoogtepunten op deze Following Betulas om op te noemen. Ik zou er een boek over kunnen schrijven. Maar dat doen de heren zelf al zag ik. Dat scheelt weer.

Op deze Eternal Kingdom bedoel ik uiteraard

avatar van THEMARSVOLTA
Komen er geen muziekboeken op MuMe? Lees alleen wat van hun nieuwe werk op hun officiele site.

Iemand het muziekboek al in huis? aan te raden?

THEMARSVOLTA schreef:

Iemand het muziekboek al in huis? aan te raden?

Als pers krijg je soms leuke dingen, maar dat boek stuurden ze nou net weer niet. Ik heb wél de bijbehorende dvd binnen, maar ben nog niet toegekomen aan kijken.

avatar van laboomzaa
Dit is toch wel de plaat van de afgelopen jaren voor mij!! Elke keer dat ik hem opzet en het geniale Owlwood begint wordt ik in de wereld van CoL getrokken!! Hoogtepunt op hoogtepunt anders kan ik niet zeggen!!!

avatar van michaelSOAD
Mooi album!

Ik krijg het alleen niet voor elkaar om dit album in één keer achter elkaar te luisteren. Geen idee waarom, dus daarom zal het cijfer niet hoger worden dan een 4.

avatar van michaelSOAD
Laat maar, Het cijfer wordt wel degelijk hoger dan een 4, en zelfs een plaatsje in mijn top 10

michaelSOAD schreef:

Joy4ever schreef:
van laboomzaa ook ene

avatar van niels94
Begint ijzersterk met Owlwood maar zwakt tegen het einde toe toch wat af en kan het mijn aandacht niet zo goed meer vasthouden. Niet omdat er echt gebrek is aan afwisseling, want feitelijk gebeurt er van alles, maar toch doet dit album op gegeven moment aan als een boel van hetzelfde, het is niet sfeervol genoeg misschien. Dan is een uur toch wat lang. Uiteraard staan er dan nog wel enkele topsongs op en over de gehele linie is het zeker een sterk metal album, daarom krijgt het toch 3,5*. Maar ik zal het nog vaker beluisteren dus wie weet stijgt het nog

avatar van Don Cappuccino
Sinds dat ik deze origineel in huis heb is hij vaak mijn CD-speler in geweest en staat deze nu op 2 in mijn top 10. Er zat ook nog de live dvd bij en die is echt geweldig! Meestal ben ik niet heel erg van dat brullen maar bij deze band is dat erg intens.

De nummers zijn heel spannend en de climaxen zijn echt prachtig, kippevel op mijn armen, vooral bij Following Betulas! Ghost Trail is ook een van mijn favorieten, het begin is zo heerlijk mysterieus en aan het eind bij de versnelling kan ik mijn lach niet onderdrukken, geweldig! 5 sterren natuurlijk!

avatar van jasper1991
Pakkende en meeslepende sludge/doomplaat met nou eens mooie screams; ontzettend bruut en vol en ze vervelen niet.

De muziek is lekker traag en sober, maar ontzettend mooi opgebouwd. Er zijn uitbarstingen om u tegen te zeggen, inderdaad Following Betulas en de versnelling in Ghost Trail.
In de tweede helft van het album word ik wel iets minder geraakt, maar een sterke onderneming is dit zeker.

Getipt door niels94 in het Super-TipTopper-spel en het eerste schot zit er keurig in wat mij betreft.

avatar van kobe bryant fan
Vermakelijke plaat, de muziek zit erg goed in elkaar aleen had ik hier liever grunts gehoord dan dat gebrul. Grunten zou veel meer hebben toegevoegd aan de sfeer van de plaat.

Maar als je je concentreert op de muziek hoor je dat er goed word gedrumdt en dat ook het gitaarwerk zeer sterk is. Toc kan ook door dat brullen niet meer dan een 3,5* geven.

avatar van AOVV
Deze plaat duurt een uur, maar het lijkt alsof ie een dag duurt. Je komt in een maalstroom terecht, en raakt er gewoonweg niet meer uit; zo intens is 'Eternal Kingdom', en ook zo gevarieerd en boeiend. Men weet eveneens de juiste snaar te raken. Cult of Luna, een band die ik recent heb ontdekt, en ik ga er nog veel naar luisteren. Nu de andere albums nog.

avatar van kobe bryant fan
Als ik het gevoel krijg dat een plaat haast een dag duurt is dat eerder negatief.
Maar ik snap wat je bedoelt, wat is Owlwood trouwens fantastisch!

thedude1975
Hele andere plaat als zijn voorgangers, maar wel weer meteen raak. De zang heeft iets minder impact dan op SAtH, waar er vaak lange instrumental stukken zaten en het gebrul er dan vanuit het niets ineens inkwam.

Het is wel heel afwisselend en rijk qua geluid. Interessant ook waar ze de inspiratie voor dit album vandaan haalden:

When Sweden's Cult of Luna moved into a new rehearsal space on the site of a converted mental institution, they stumbled upon an unexpected source of inspiration for their fifth album, Eternal Kingdom. There, amongst the long-abandoned madhouse's detritus, lay a diary kept by a former inmate who had rationalized drowning his wife by concocting an entire imaginary world and cast of characters responsible for the heinous crime -- anyone but him, in other words. The title of this diary was -- you guessed it -- "Tales of the Eternal Kingdom," and its contents provided the perfect jumping-off-point for Cult of Luna to wrap their always inventive post-metal songwriting around a gothic fairy tale right out of the Brothers Grimm. bron:Allmusic

thedude1975
Hoe vaker ik naar deze plaat luister, hoe beter hij wordt. Een van de mooiste nummers vind ik toch wel Ugín, een instrumentaal stukje waar ik het desolate van Earth sterk in terug hoor. Door de afwisseling en de instrumentale stukken, vind ik dit een zeer geslaagd album en misschien wel nóg beter dan de twee geniale voorgangers..

Snel maar eens kopen dit album. Er zijn wel meerdere versies van te krijgen, dus eerst even uitzoeken welke de meest interessante is.

avatar van Don Cappuccino
Ik zou zeker de versie met de DVD Fire Was Born kopen. Dat is een geweldige live-dvd met nog paar clips.

avatar van HammerHead
Ja jottem, DVD's met live opnamen en clips. Wat moet je ermee, dat bekijk je één keer en daarna nooit meer. Ik zie er werkelijk de toegevoegde waarde niet van. Ik heb hier gewoon een digipackje van liggen. Het enige wat ik nog iets zou vinden toevoegen is de 2LP release al was het maar om het schitterende artwork.

avatar van laboomzaa
Ik heb die dvd met regelmaat op staan!! Ik zou ook zeker voor die gaan!!

thedude1975
Ik moet zeggen dat ik weinig tot nooit muziek dvd's opzet (oké, m.u.v. AiC Unplugged omdat die gewoon geniaal is) dus die koop ik ook maar niet meer, maar als de versie mét dvd €1 meer kost, dan ga ik toch maar voor die;)

thedude1975
Zeker de moeite waard die versie met dvd. Wat een geluid weten ze live te produceren zeg!

Als ik dit zo zie vind ik het jammer dat ik door ziekte hun optreden in Baroeg in 2007 moest missen.

avatar van laboomzaa
Ze komen op ROADBURN!! Ik wil kaartjes!!!

avatar van strebge
YouTube - Cult Of Luna - Ghost Trail live in London
Heerlijk weer in deze tijd..
Zeker in mijn top 5 van beste live optredens.

avatar van ASman
Cult of Luna's meest sinistere en duistere album. Wat ook niet verwonderlijk is, aangezien het album gebaseerd is op de hallucinante denkbeeldige escapades van een geestesgestoorde moordenaar. Muzikaal gezien ondergaan de Zweden eveneens een lichte koerswijziging: waar de klasbakken Salvation en Somewhere Along the Highway eerder natuurlijk en dromerig klonken, klinkt deze Eternal Kingdom dissonant en chaotischer. Geen reden tot paniek echter, want de plaat blijft de onmiskenbare sound van de band dragen en op zijn eigen manier benadert hij het niveau van de twee voorgaande topwerken.

Aanrader en alweer een plaat die bewijst dat de "Big 4" van de post-metal (Neurosis, Isis, Cult of Luna, Amenra) hoog boven de directe concurrentie uittorent.

avatar van THEMARSVOLTA
Sommige nummers kan ik maar geen genoeg van krijgen, zoals Dark City, Dead Man, Thirtyfour(sinds kort opeens), Dim, Echoes, Vague Illusions en op dit album blijft Following Betulas naast Ghost Trail een fantastisch bruut nummer, na bijna 10 jaar alweer! Zet 'm nog steeds wekelijks, bijna dagelijks op!