Pulp - Different Class (1995)

Alternatieve titel: Common People

3. Common People (5:50)
  4. I Spy (5:55)
  5. Disco 2000 (4:33)
  6. Live Bed Show (3:29)
  7. Something Changed (3:18)
  8. Sorted for E's & Wizz (3:47)
  9. F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.LO.V.E. (6:01)
  10. Underwear (4:06)
  11. Monday Morning (4:16)
  12. Bar Italia (3:42)
  13. Common People [Live at Glastonbury 1995] * (7:38)
  14. Mile End * (4:31)
  15. PTA * (3:18)
  16. Ansaphone * (4:09)
  17. Paula * (3:38)
  18. Catcliffe Shakedown * (6:43)
  19. We Can Dance Again * (3:51)
  20. Don't Lose It * (3:11)
  21. Whiskey in the Jar * (4:49)
  22. Disco 2000 [Nick Cave Pub Rock Version] * (4:22)
  23. Common People [Vocoda Mix] * (6:18)
  24. Live Bed Show [Extended] * (4:10)
  25. Your Sister's Clothes * (4:37)
  26. Seconds * (4:20)
  27. Deep Fried in Kelvin * (9:49)
  28. The Babysitter * (5:01)
  29. Street Lites * (5:57)
  30. Common People [Motiv8 Club Mix] * (7:51)
219 BERICHTEN 5 MENINGEN
avatar van bas1966
verhoogd naar max score. tijdloos album en door de humor in de songs misschien wel de beste britpop die er is.

avatar van royals
Eigenlijk hebben bands als Weezer, The Kinks en Pulp tekstueel een overeenkomst. Alle songschrijvers maken tragi-komische schetsen over hun eigen leven en het leven zelf. Maar qua geluid klinken ze als dag en nacht. Maar alle drie wel goede bands!

avatar van E40
Hoe goed Jarvis Cocker zijn stem ook bij deze uitstekende songs past , na een 6 of 7-tal nummers begint zijn vibrato en stemtimbre me dikwijls enigszins te enerveren op één of andere manier.

avatar van adri1982
Vandaag weer dit album aangezet en beluisterd. blijft prachtig! En F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.L.O.V.E. is voor mij het allermooiste nummer van het album geworden. Stem blijft 4,5*.

avatar van Telamon
Neigde ook naar 4,5* maar ik maak er toch maar 5* van dankzij de kippenvel bij I Spy.
Prachtalbum, met 12 geweldige liedjes, waaronder twee '90's klassiekers.

En veel beter dan Oasis en Blur..

Telamon schreef:

En veel beter dan Oasis en Blur..

Totaal niet te vergelijken met elkaar...

avatar van Wickerman
lennon schreef:

Totaal niet te vergelijken met elkaar...

Inderdaad. Ik zou alleen Blur echt Britpop Britpop willen nemen, waar Oasis veel meer rock n roll Britpop is en Pulp arty Britpop.

avatar van thetinderstick
Ik was 13 toen Definitely Maybe van Oasis uit kwam. Vanaf dat moment was ik helemaal into britpop. Oasis, Suede en Blur (en als we het begrip britpop breed opvatten, ook bands als Manic Street Preachers, The Verve en Radiohead) natuurlijk, maar Pulp heb ik eigenlijk altijd links laten liggen. Natuurlijk kende ik Common People en Disco 2000 (en de latere singles), en hoewel ik dat briljante nummers vond, heeft Pulp me nooit helemaal kunnen overtuigen. Door het hoge gemiddelde hier op MuMe, heb ik Different Class nu, ruim 20 jaar later, alsnog aangeschaft.

Een vreemde gewaarwording als ik nu naar dit album luister. Alsof je in een tijdcapsule stapt en teruggaat naar 1995. Alle grote britpopplaten uit die periode staan al 20 jaar in mijn platenkast, behalve deze. Ik hoor iets 'nieuws', hoewel de sound meteen al erg vertrouwd klinkt. Als ik het in 1995 had gekocht, hoe was het dan geweest? Was het dan een van die grote jaren '90 platen geworden die ik nu nog onder mijn persoonlijke favorieten had geschaard? Of is goede muziek tijdloos en gaat het nu nog net zoveel indruk maken als het toen gedaan zou hebben?

'Common People' en 'Disco 2000' ken ik woord voor woord. Vooral die laatste was een van mijn favoriete nummers van midden jaren '90. Het jaar 2000 leek toen nog zo ver weg, maar ligt inmiddels 17 jaar achter ons. Het is en blijft een fantastisch nummer en een van m'n all time favorites.

Ik moet zeggen dat de rest van de nummers niet het hoge niveau haalt van deze succesvolle singles, maar er valt nog genoeg te genieten. Met name 'Sorted For E's & Wizz' en 'Something Changed' vind ik prachtig. Ook 'I Spy', 'Underwear' en 'Live Bed Show' zijn sterk, maar de rest blijft toch wel wat achter. De typische tragikomische teksten van Jarvis Cocker over klassenstrijd, uitgaan, drugs, onbeantwoorde liefde, voyeurisme en vreemdgaan zijn natuurlijk een klasse apart, maar als geheel haalt deze het (vooralsnog) niet bij een aantal andere grote klassiekers als Parklife, Dog Man Star en Morning Glory.

Wel een sterke plaat, voorlopig zet ik em op 4*.

avatar van wibro
Een verder zeer goed album dat ik voor een prikkie op een vinyl/CD markt heb gekocht, maar ... als ik een flop 10 zou moeten samenstellen van de meest afschuwelijke covers ooit dan zou Different Class zeer hoog scoren. Lelijker kan het gewoon niet.