MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Albumtracks gerangschikt en beschreven ( Opposition - Breaking the Silence )

zoeken in:
Lukas schreef:
Daarna zijn de lalala's natuurlijk niet ver weg. Waarom heet Pulp eigenlijk niet The La's?

02. Disco 2000

Blijkbaar ben ik toch redelijk Pulp-mainstream want de twee bekendste liedjes (beide dikke Top 10 hits in Engeland) staan bij mij twee en één. Disco 2000 is een geweldig nummer met een geweldige drive. Jarvis zingt in de coupletten lekker onderkoeld en in de refreinen lekker uitbundig. Een live klassiekertje ook wel, het is ook echt gemaakt om er live een feestje van te maken.
Ook de nodige muzikanten van naam zijn blijkbaar fan.

We were friends, that was as far as it went
I used to walk you home sometimes but it meant
Oh, it meant nothing to you
'Cause you were so popular

03. I Spy
04. Underwear
05. Mis-Shapes
06. Something Changed
07. F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.LO.V.E.
08. Pencil Skirt
09. Live Bed Show
10. Monday Morning
11. Sorted for E's & Wizz
12. Bar Italia

01. COMMON PEOPLE

Je kan het hebben over Paint It Black, Strawberry Fields, Waterloo Sunset en Lazy Sunday. Allemaal iconische Britpop songs van de jaren '60. Als je een gelijkaardige oefening maakt voor de jaren '90 dan hoort Common People van Pulp in het rijtje te staan. Alles klopt aan het nummer. En het is bovenal avontuurlijk en tegelijk uit het leven gegrepen. Maar er zijn ook fans die vinden dat Pulp op dit album nog 11 betere liedjes heeft.

Ik heb niet veel kunnen schrijven vanuit mijn persoonlijke geschiedenis omdat alle albums die na 1994 in mijn leven kwamen niet intens aan mijn verhaal gelinkt zijn. Ik begon van zodra ik student af was terug te grijpen naar platen uit mijn jongere jaren en me te verdiepen in deze artiesten en hun invloeden. Maar Different Class van Pulp is een meesterwerkje. Een apart meesterwerkje. En dat leek me de bedoeling.

Een wat jongere medestudent had een hond die hij bewust Jarvis noemde.
Het was niet toevallig een cocker. En dit is geen broodje aap anekdote.

dix
2. I Spy

Lala la lalala lalalalala

Topsong, maar ik moet aan het einde mijn best doen om niet iets anders te neuriën. Je moet weten, de jonge dix groeide op in een onvervalst TROS - Telegraaf gezin. De TV stond bij ons op zondag uit want een keuze tussen Vrij Protestants en sport werd niet gemaakt. Hij ging aan voor André van Duin, de Mounties, de boertjes van MIK, John Lanting's Theater Van De Lach: "Nee nee nee niet in die kast!" Het is puur onverwerkt TV-leed dat mij ieder jaar naar Roadburn doet afreizen. Ik ben net terug en kan er dus weer even tegenaan.

Het zal ergens diep in de jaren zeventig zijn geweest dat dit zich op mijn harde schijf heeft geplaatst. Ik dacht dat het gewist was, totdat ik I Spy voor het eerst hoorde. Nu raad ik hier niemand aan om de volle zeven minuten te ondergaan, maar spoel even door naar 4'12 en onthoudt daarbij: What Can Be Heard, Can Never Be Unheard.

Casartelli (moderator)
12. Bar Italia
10. Underwear
09. Monday Morning
08. Something Changed
07. Pencil Skirt
06. Mis-Shapes
05. Disco 2000
04. Live Bed Show
03. I Spy
02. F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.L.O.V.E.

01. Common People

Dus de plaat staat al veertien jaar in mijn top-10 en ik kan geen originelere nummer 1 bedenken dan de hit? Kennelijk niet. Zoals ik al aangaf: muzikaal ligt het meeste op dit album vrij dicht bij elkaar, waarbij vooral de eerste zes nummers een welhaast euforische songcyclus vormen. Bij Common People geeft de iconische status het nummer toch wel een meerwaarde en de sterke tekst, waarbij de sympathie zowel bij de verteller als - durf ik dat toe te geven - bij de miserabele Griekse dame ligt, doet de rest. Primus inter pares: topnummer op een topalbum.

Casartelli (moderator)
dix schreef:
Nu raad ik hier niemand aan om de volle zeven minuten te ondergaan, maar spoel even door naar 4'12 en onthoudt daarbij: What Can Be Heard, Can Never Be Unheard.
Aanstekelijk enthousiasme in het publiek wel. En dan de Youtube-comments dat deze humor niet meer bestaat. Inderdaad...

dix
1. Something Changed

Jarvis met zijn grote Bril, visionair van het alledaagse, bezingt wat iedereen kan zien. Hij schuift nog even aan zijn schrijftafel luttele uren vóór die ene cruciale ontmoeting. Ik zou dat bijna dertig jaar te laat ook kunnen proberen, maar daar gaat niemand naar luisteren.

Overal wonen mensen en iedereen kan aan dit thema een invulling geven. Ik ook, als ik mijn compagnon van toen niet had aangeboden om alles af te sluiten dan had ik het gerinkel van de telefoon niet gehoord. Hij zou 'm met alle werklampen uit waarschijnlijk hebben laten rinkelen en al helemaal geen reden hebben gevonden om een kennismakingsgesprek aan te bieden. Ik wel, nu snuiven we tot mijn grote vreugde de lijm al tientallen jaren samen. Die herkenbaarheid vormt de helft van de magie, het sentimentele blikken viooltje en de klein gehouden zang doen voor mij de rest. Eenvoudig en prachtig.

dix schreef:
Het zal ergens diep in de jaren zeventig zijn geweest dat dit zich op mijn harde schijf heeft geplaatst. Ik dacht dat het gewist was, totdat ik I Spy voor het eerst hoorde. Nu raad ik hier niemand aan om de volle zeven minuten te ondergaan

Ik heb het 2 minuten volgehouden, maar er volgende niet eens het begin van een glimlach

dix
GrafGantz schreef:

Ik heb het 2 minuten volgehouden, maar er volgende niet eens het begin van een glimlach

Told you so

01. Common People

Ook bij mij staat dit gevaarte op de 1ste plek!
Toen dit nummer eind mei 1995 uitkwam en eigenlijk ook tegelijkertijd tot me kwam was het hek van de dam. Wat een geweldige single was dat, ik en mijn op dat moment 19 jarige zelf werd echt omver geblazen. Nadat ik het bij (gok ik) de British chartshow op MTV gehoord had ging ik als de wiedeweerga naar de FRS om de cd-single te halen (in jewelcase!). Deze verdween wel voor een paar weken in de speler. De single had veel succes in het eigen land, een mooie 2de plek werd behaald. Jammer dat de number 1 spot er niet in zat. Daar stonden de Paul de Leeuws van Engeland Robson & Jerome met hun cover van Unchained Melody. Tja, je kunt niet alles hebben... Nu bij mij dus wel één!

I said "pretend you got no money"
And she just laughed and said "oh, you're so funny"
I said "yeah...

02. Disco 2000
03. I Spy
04. Underwear
05. Mis-Shapes
06. Something Changed
07. F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.LO.V.E.
08. Pencil Skirt
09. Live Bed Show
10. Monday Morning
12. Bar Italia

En Henk Elsink? Tja, als je al een 2de rangs Seth Gaaikema ben komt het natuurlijk nooit meer goed.

Met dank aan alle Different Class deelnemers.
Ik denk dat er nog een paar nummers 1 ontbreken.

DIT IS DE VOLGORDE VOOR DE KOMENDE EDITIES

vanaf maandagavond: Opposition - Breaking The Silence

tenslotte: Waterboys - This Is The Sea

Daarna keren we terug naar de nominatielijst waaraan iedereen die ooit deelnam nog één album mag toevoegen. En uit die uitgebreide longlist kiezen we dan weer een nieuwe shortlist.

EN DIT IS HET DEFINITIEVE LIJSTJE VAN DE REEDS BESPROKEN ALBUMS

Church - Starfish
Cocteau Twins - Head Over Heels
Cure - Seventeen Seconds
Depeche Mode - A Broken Frame
Echo & Bunnymen - Heaven Up Here
Jesus & Mary Chain - Psychocandy
Orchestral Manoeuvers In The Dark - Organisation
Pulp - Different Class
Simple Minds - Empires And Dance
Smiths - The Queen Is Dead
Sound - From The Lions Mouth
Tears For Fears - The Hurting
U2 - October
Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico

OPPOSITION - BREAKING THE SILENCE

Volslagen onbekend terrein voor mij. Maar ik heb vorige week de plaat voor de eerste keer gedraaid. Ik was onder de indruk, moet ik bekennen. U2 maar vooral Killing Joke waren referenties waaraan ik dacht. Vooral in de manier van zingen dan. Want muzikaal wordt hier meer geëxperimenteerd. Op een manier die mij wel kan bekoren. Het zal voor mij onmogelijk zijn om op voorhand tot een ranking te komen. Maar ik ga de uitdaging aan om toch mee in de debatten te stappen. Maar op een alternatieve manier.

Vanaf maandagavond aanstaande lezen jullie, hoe ik de stilte zal breken.
En ik hoop natuurlijk dat er voldoende gesprekspartners present zullen tekenen.

Liken mag.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/18000/18985.jpg?cb=1776263206

Casartelli of DjFrankie mogen de titel wijzigen (waarvoor immer dank).

Een hele goede keuze. Ik ga in elk geval meelezen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:06 uur

geplaatst: vandaag om 16:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.