Boudewijn de Groot - Voor de Overlevenden (1966)

Label: Decca

1. Voor de Overlevenden (3:00)
  2. Lied voor een Kind Dat Bang Is in het Donker (2:52)
  3. De Wilde Jager (3:52)
  4. Naast Jou (3:32)
  5. Testament (3:15)
  6. De Vrienden van Vroeger (2:57)
  7. Ze Zijn Niet Meer Als Toen (2:52)
  8. Zonder Vrienden Kan Ik Niet (1:47)
  9. Het Land van Maas en Waal (3:00)
  10. Verdronken Vlinder (2:27)
  11. Beneden Alle Peil (3:08)
  12. Ken Je Dat Land (2:34)
avatar van c-moon
Lennaert Nijgh's teksten waren gewoon prachtig. Ik heb er ook een boek van "Tekst & Uitleg" is dat boek getiteld.

Voor De Overlevenden is een buitengewoon knappe verzameling liedjes en teksten. Top.

avatar van ZERO
Boudewijn de Groot ken ik al lang, al heel lang... Toch heb ik de laatste jaren nooit de neiging gehad om nog eens naar zijn muziek te luisteren. Als tiener die vooral naar rockmuziek luistert, was dat waarschijnlijk gewoon totally not done...

Maar toen ik zag dat Feeder deze in zijn top 10 had staan, werd ik toch benieuwd. Niet moeilijk om aan te geraken, want mijn nonkel heeft alles van Boudewijn de Groot. Dus ging ik deze en "Hoe sterk is de eenzame fietser" maar eens halen.

En dit album is geenszins tegengevallen! "Testament" en "Verdronken vlinder" kende ik al en vond ik uiteraard héél goed. Ook "Het land van maas en waal" en "Beneden alle peil" ken ik, maar die vind ik niet zo briljant als de 2 die ik eerder noemde.

Naast deze vier nummers, staat het album echter nog vol met juweeltjes. Opener "Voor de overlevenden" is ook steengoed! "Lied voor een kind dat bang is in het donker" is een mooi vervolg. Voor mij dus zeker geen negatieve noot op het album!

Een nummer dat me wel niet weet te boeien is "De wilde jager", voor mij het minste nummer op het album.

Niet getreurd, want alles wat erna komt is terug ontzettend goed. "Naast jou" is een heel mooi nummer. "Testament" is natuurlijk een klassieker, wat mij betreft het beste nummer van Boudewijn de Groot. Dat komt uiteraard ook grotendeels door de teksten van Nijgh! Zeg nu zelf:

Aan mijn broertje dat zo graag wil gaan studeren
laat ik met plezier 't adres na van mijn kroeg,
waar 'k teveel dronk op een vrouw te imponeren
en daarna de klappen kreeg waarom ik vroeg.

En dan heb ik nog een stuk of wat vriendinnen
die welopgevoed en zeer versandig zijn,
en waarmee je dus geen donder kunt beginnen
maar misschien krijgt iemand anders ze wel klein!

Eigenlijk is gewoon héél het nummer qua tekst briljant, maar deze twee strofen springen er voor mij toch wat uit (misschien omdat ik zelf student ben! )

"De vrienden van vroeger", "Ze zijn niet meer als toen" en "Zonder vrienden kan ik niet" zijn weer drie nummers die in het verlengde liggen van de rest van de plaat. Ingetogen, mooie nummers met een prachtige tekst!

"Het land van maas en waal" is één van die nummers die zowat iedereen zal kennen van Boudewijn de Groot. Ik vind het echter niet bij de beste 5 nummers op deze plaat horen. Het is zeker niet slecht, maar ook geen hoogtepunt te noemen.

"Verdronken vlinder" is weer zo'n nummer dat iedereen kent, maar dit keer is het ook nog eens een hoogtepunt op de plaat. Wat mij betreft had het hier gedaan mogen zijn. Niet omdat "Beneden alle peil" en "Ken je dat land" niet goed zijn ofzo, maar omdat "Verdronken vlinder" naar mijn mening een perfecte afsluiter zou zijn!

Voorlopig houd ik het op 3,5*.

Favorieten: Voor de overlevenden, Testament, Verdronken vlinder

avatar van dazzler
VOOR DE OVERLEVENDEN
is met stip Boudewijns visitekaartje.
Boordevol klassiekers en briljante teksten van Lennaert Nijgh.
Weinig tekstdichters spelen zo ritmisch met de Nederlandse taal
en weinig muzikanten komponeren daar zo'n sterke muziek bij.

De Wilde Jager vind ik naast de toon van het album vallen.
Ken Je Dat Land was wel een zeer vreemde singelkeuze,
die De Groot wellicht moest profileren als popartiest.

Favorieten: Voor de Overlevenden, Naast Jou en Verdronken Vlinder.

De verloren gelopen singel Onder Ons hoort bij
deze sessies, en ik voeg het vaak als bonustrack toe,
alhoewel het een heel andere sfeer ademt dan het album.

avatar van WeckoJ
Boudewijn de Groot zijn beste album. Met Testament en Verdronken Vlinder zeker 2 van zijn beste nummers, zoniet de beste nummers. Neem daarbij dat er ook nog toffe nummers als: Naast Jou, Zonder vrienden kan ik niet en Beneden alle Peil opstaan en je hebt een verzameling goede nummers!

avatar van WoNa
Het is een album dat ik heel makkelijk kan draaien en prachtig kan vinden maar tegelijkertijd totaal achterhaald. Dat heeft niet alleen te maken met de productie maar zeker ook de (uitspraak van) teksten. Ik zal 12 geweest zijn toen ik 'Testament' voor het eerst hoorde. Een vriendje zijn moeder had de single van 'Het Land Van Maas En Waal'. Dat nummer kende ik natuurlijk al veel langer, want was heel veel op de radio geweest. 'Testament', de b-kant, trof me enorm. Het liet me iets zien van wat er rond die leeftijd voor het eerst begon te knellen in de opvoeding, maar ook dat het wel goed zou komen. Tien jaar later was dat ook zo. Maar daarna? Dan is het gepasseerd jeugdsentiment, met die dingen die je meeneemt zo lang je verder leeft. Alleen bleek het niet zo makkelijk om een aantal dingen "terug te geven", hoe graag ik dat toen ook had gedaan. Ook die gingen mee.

Dat alles daar gelaten. Ik kocht deze plaat niet lang geleden tweedehands op LP. Niet grijsgedraaid, want hij klinkt prima. (En The Kik deed ook nog een duit in het zakje recentelijk. Hun versie is misschien wel mooier. Er kan nu ook meer qua productie, etc.) Toch viel de plaat een beetje tegen, merkte ik. Misschien omdat ik er iets of beter nog meer van verwacht had?

Wat opvalt, is dat de productie van deze plaat prima is. De arrangementen zijn dik in orde. Daar had Boudewijn niet veel over te zeggen, schat ik zo. Er staan een aantal echt prachtige nummers op deze plaat en daar schaar ik de #1 hitsingle ook onder. Prachtig gemaakt en Jeroen Bosch is naar mijn mening perfect in muziek en tekst omgezet. En Boudewijns dictie? Tja, dat was toen gewoon zo. Luister naar die andere Nederlandstalige #1 hit uit die tijd van Karen Kent. Daar is het veel storender. Nu, want toen was het gewoon zo. Iedereen op tv en de radio klonk zo. Het was me niet opgevallen totdat ik beide platen echt beluisterde recentelijk.

Het zijn dus de teksten, hoe mooi ook, die niet meer bij me passen. Erg? Nee, helemaal niet, want de nummers zijn veelal prachtig en meezingen is meezingen. Lennaert Nijgh schreef heel dicht bij zichzelf en zijn ervaringen als begin 20-ger en doet dat schitterend. Met alle twijfel, stoerheid en onzekerheid van een jonge man op zoek naar wie en wat hij echt is. Die zoektocht, het experiment dat het leven is, heeft hij prachtig neergeschreven. Dat kan ik in 2019 alleen maar onderschrijven.

Ik heb eigenlijk maar een vraag over. Ga ik The Kik op LP aanschaffen of niet?

avatar van captino
Heerlijke sfeer op dit album. Niet geheel tijdloos, maar dat is geen probleem. En met ´...dat zijn mijn goede jeugd herinneringen, die neem je mee zolang je verder leeft´ heeft de plaat misschien één van de mooiste zinnen uit de Nederlandse muziekgeschiedenis.