Boudewijn de Groot - Voor de Overlevenden (1966)

Label: Decca

1. Voor de Overlevenden (3:00)
  2. Lied voor een Kind Dat Bang Is in het Donker (2:52)
  3. De Wilde Jager (3:52)
  4. Naast Jou (3:32)
  5. Testament (3:15)
  6. De Vrienden van Vroeger (2:57)
  7. Ze Zijn Niet Meer Als Toen (2:52)
  8. Zonder Vrienden Kan Ik Niet (1:47)
  9. Het Land van Maas en Waal (3:00)
  10. Verdronken Vlinder (2:27)
  11. Beneden Alle Peil (3:08)
  12. Ken Je Dat Land (2:34)
avatar van ZERO
Boudewijn de Groot ken ik al lang, al heel lang... Toch heb ik de laatste jaren nooit de neiging gehad om nog eens naar zijn muziek te luisteren. Als tiener die vooral naar rockmuziek luistert, was dat waarschijnlijk gewoon totally not done...

Maar toen ik zag dat Feeder deze in zijn top 10 had staan, werd ik toch benieuwd. Niet moeilijk om aan te geraken, want mijn nonkel heeft alles van Boudewijn de Groot. Dus ging ik deze en "Hoe sterk is de eenzame fietser" maar eens halen.

En dit album is geenszins tegengevallen! "Testament" en "Verdronken vlinder" kende ik al en vond ik uiteraard héél goed. Ook "Het land van maas en waal" en "Beneden alle peil" ken ik, maar die vind ik niet zo briljant als de 2 die ik eerder noemde.

Naast deze vier nummers, staat het album echter nog vol met juweeltjes. Opener "Voor de overlevenden" is ook steengoed! "Lied voor een kind dat bang is in het donker" is een mooi vervolg. Voor mij dus zeker geen negatieve noot op het album!

Een nummer dat me wel niet weet te boeien is "De wilde jager", voor mij het minste nummer op het album.

Niet getreurd, want alles wat erna komt is terug ontzettend goed. "Naast jou" is een heel mooi nummer. "Testament" is natuurlijk een klassieker, wat mij betreft het beste nummer van Boudewijn de Groot. Dat komt uiteraard ook grotendeels door de teksten van Nijgh! Zeg nu zelf:

Aan mijn broertje dat zo graag wil gaan studeren
laat ik met plezier 't adres na van mijn kroeg,
waar 'k teveel dronk op een vrouw te imponeren
en daarna de klappen kreeg waarom ik vroeg.

En dan heb ik nog een stuk of wat vriendinnen
die welopgevoed en zeer versandig zijn,
en waarmee je dus geen donder kunt beginnen
maar misschien krijgt iemand anders ze wel klein!

Eigenlijk is gewoon héél het nummer qua tekst briljant, maar deze twee strofen springen er voor mij toch wat uit (misschien omdat ik zelf student ben! )

"De vrienden van vroeger", "Ze zijn niet meer als toen" en "Zonder vrienden kan ik niet" zijn weer drie nummers die in het verlengde liggen van de rest van de plaat. Ingetogen, mooie nummers met een prachtige tekst!

"Het land van maas en waal" is één van die nummers die zowat iedereen zal kennen van Boudewijn de Groot. Ik vind het echter niet bij de beste 5 nummers op deze plaat horen. Het is zeker niet slecht, maar ook geen hoogtepunt te noemen.

"Verdronken vlinder" is weer zo'n nummer dat iedereen kent, maar dit keer is het ook nog eens een hoogtepunt op de plaat. Wat mij betreft had het hier gedaan mogen zijn. Niet omdat "Beneden alle peil" en "Ken je dat land" niet goed zijn ofzo, maar omdat "Verdronken vlinder" naar mijn mening een perfecte afsluiter zou zijn!

Voorlopig houd ik het op 3,5*.

Favorieten: Voor de overlevenden, Testament, Verdronken vlinder

EVANSHEWSON
Boudewijns klassieker uit de sixties; De teksten van Lennart Nijgh zijn ijzersterk, de melodiëen van Boudewijn idem dito; Hier past enkel bewondering. Van zoveel schoonheid valt je mond gewoon open. Boudewijn kon volgens mij dit niveau nog één keer herhalen, met het prachtige Hoe Sterk is de Eenzame Fietser uit 1973.
Dit is een TOPALBUM zonder één klein missertje, dit is allemaal ongelooflijk sterk. Hier past enkel de maximumscore 5/5 ! ofte : ***** Verplichte kost in iedere serieuze platenverzameling !

Feeder
Eindelijk de kaap van 4.0* bereikt !

Ik dacht al dat het er nooit van ging komen

avatar van LeRoi
Misschien wel de mooiste nederlandstalige plaat van eigen bodem ooit.....

avatar van airswinger
Boudewijn zette Nederland op de kaart qua muziek!

Hoe bedoel je? Is ie internationaal doorgebroken met deze plaat?

avatar van ricardo
ik vind boudewijn de groot en tol hanse van de nederlandstalige muziek erg goede muziek,het is normaal niet het genre waar ik gewoonlijk van hou,maar voor deze 2 artiesten maak ik graag een uitzondering.

het beste album van boudewijn de groot,met goede teksten en goede muziek,een van de weinige nederlands talige albums die ik met 5* beoordeel.

MetalDex
Erg mooi album van Boudewijn de Groot, met schitterende teksten. 'Testament' spant wat mij betreft de kroon. Het enige minpuntje vind ik zelf De Groots stem, die me iets te afstandelijk overkomt. Maar na een paar keer luisteren, leer je het samen met de muziek als een geheel te zien, dus erger ik me er niet meer zo aan. Al met al, 4* voor dit Nederlandse juweeltje.

avatar van Film Pegasus
Na z'n periode van protestzanger verschilde hij van de zoveel andere gelijke zangers, door net als grootheden zoals Bob Dylan en The Beatles mee te evolueren en ook andere genres te proberen. Dit is zijn eerste volwassen plaat met Dylan-getinte parels als Testament en Verdronken Vlinderen die qua tekst gewoon geniaal zijn. En Beatles-getinte nummers die zo op een Sgt Pepper zou terecht komen als het in het Engels gezongen werd: Land van Maas en Waal.

Een plaat die de zanger groot gemaakt heeft een klassieker geworden is in z'n eouvre.

VOOR DE OVERLEVENDEN
is met stip Boudewijns visitekaartje.
Boordevol klassiekers en briljante teksten van Lennaert Nijgh.
Weinig tekstdichters spelen zo ritmisch met de Nederlandse taal
en weinig muzikanten komponeren daar zo'n sterke muziek bij.

De Wilde Jager vind ik naast de toon van het album vallen.
Ken Je Dat Land was wel een zeer vreemde singelkeuze,
die De Groot wellicht moest profileren als popartiest.

Favorieten: Voor de Overlevenden, Naast Jou en Verdronken Vlinder.

De verloren gelopen singel Onder Ons hoort bij
deze sessies, en ik voeg het vaak als bonustrack toe,
alhoewel het een heel andere sfeer ademt dan het album.

bikkel
Meest geslaagde werk van Boudewijn De Groot uit in ieder geval de 60er jaren.
De groei muzikaal is aanmerkelijk en de teksten van Lennaert Nijgh zijn van een grote schoonheid.
Er zijn nummers bij die hij tegenwoordig alleen met gitaar nog altijd speelt.Verdronken Vlinder en Testament bijvoorbeeld, blijven zelfs in meest pure vorm nog moeiteloos overeind.En dat 42 jaar na dato.
Verdere sterke troeven zijn:Voor de overlevenden,Naast Jou en Zonder Vrienden Kan Ik Niet.
Het is zonder meer een onvergetelijke plaat,een parel uit de Nederlandse muziekgeschiedenis.
Allom terecht gewaardeerd overigens.

avatar van Carolaah
Wat een geniale titel..
Hmm schandalig dat ik slechts de 'hits' ken..
Hier ga ik me eens in verdiepen..
Deze man ik werkelijk geweldig met teksten

avatar van niethie
Eerste nederlandstalige album dat ik (mede dankzij zijn hooggewaardeerde status) heb uitgezeten. En ja wat kan ik zeggen, de melodieen en teksten zijn prachtig maar aan de zeikstem van de Groot zelf moest ik toch wel even wennen.

3,5 sterren

flebbie
dazzler schreef:
De Wilde Jager vind ik naast de toon van het album vallen.

De poes vindt van niet.

flebbie schreef:

De poes vindt van niet.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)

Casartelli vindt ook van niet. De Wilde Jager, maar ook de "zeer vreemde singelkeuze" Ken Je Dat Land, blikten al wat vooruit op de kant die het met Picknick op zou gaan.

flebbie
De Wilde Jager had ook wel op Picknick kunnen staan, daar ben ik het wel mee eens.

Casartelli schreef:

Dus eigenlijk vind je van wel.

Ik zei niet dat ik het een slecht nummer vond,
alleen dat ie niet zo in de sfeer van het album pastte.
Inderdaad, nummers die meer naar Picknick neigen.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Nou vooruit dazzler, jij je zin.

modernvideo
wát een fantastisch album. perfect voor als je zelf 18 bent.
tekstueel een gigant, wat ook maar weer laat zien dat óók deNederlandse taal zijn charme's heeft in zijn klanken en zijn beeldspraken.

Nederlandse klassiekers als verdronken vlinder en testament gaan hand in hand met nummers die voor mij onbekend zijn (resterdende nummers) en met elkaar een geheel vormt die eigenlijk een tijdloos goed album maakt.

Dit album had nooit in het engels tot stond kunnen komen, en dat maakt dit album toch wel het tegenvoorbeeld van het algemeen beeld dat "goede" muziek alleen uit het buitenland komt.

Fantastisch 4,5*

Elvis Presley
Bevat mijns inziens Boudewijns beste nummer: Naast jou

Ford senior
Deze muziek is toch niet helemaal mijn smaak, al zit het tekstueel wel goed in elkaar. De stem van Boudewijn de Groot vind ik vrij eentonig, wat de muziek niet al te interessant maakt. Instrumentaal zit het degelijk in elkaar, her en der kan ik me wel voorstellen dat dit voor sommigen een nostalgische plaat is

avatar van ArthurDZ
De volle vijf sterren voor dit schitterende album!

Testament
Naast Jouw
Ken Je Dat Land

Maar vooral: Verdronken Vlinder

Ik vind de stem van Boudewijn De Groot net heel mooi en zuiver!

De muziek oogt simpel, maar als je wat beter luistert, merk je toch dat het wat ingewikkelder is dan eerst gedacht.

En dan nog de ronduit schitterende teksten! Ik heb hem dan ook in mijn top 10 gezet.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Naast Jouw? Foei!

avatar van Nicolage Rico
Verdronken Vlinder is één van de mooiste Nederlandstalige liedjes ooit. Mooiste nummer van Boudwijn ook.

Verder staan hier nog een aantal klassiekers op. Testament is ongeveer briljant, Het Land van Maas en Waal is leuk - vooral de tekst.

Zonder Vrienden Kan Ik Niet blijft ook top, met de namen die gevormd worden door elke eerste letter van een couplet.

avatar van LucM
Volledig eens met de vorige user dat "Verdronken Vlinder" is één van de mooiste Nederlandstalige liedjes ooit is en tevens de mooiste van Boudewijn de Groot.
"Voor de Overlevenden" vind ik ook één van de beste Nederlandstalige - wat zeg ik - hét beste Nederlandstalige album ooit met alleen maar parels van songs, zowel melodisch als tekstueel, waaronder ook "Testament" en de titelsong.

Father McKenzie
Mijn oude alter ego zei het al, dus, ik moet mezelf dus wat herhalen, of ook nog LucM herhalen; Beste Nederlandstalige album ooit, zeker weten, gewoon de perfectie, niets minder niets meer;
De beste tekstdichter Lennaert Nijgh in optima forma, gekoppeld aan het muzikaal talent van Boudewijn die alles in de prachtigste melodiën wist te gieten, en dan nog het orkest van Bert Paige, tja, dit is dus de muzikale hemel,
amen!

crimsogenerator
In de meeste gevallen heb ik een bloedhekel aan nederlandstalige muziek. gelukkig voor mij, kan hier en daar een uitzondering gemaakt worden . Geweldige teksten met een geweldige vertolking door meneer de groot.

Stijn_Slayer
Een 4* had ik hier staan, en bij herbeluistering onderstreep ik die 4* nog maar eens.

Prachtplaat waarvan ik vreemd genoeg uitgerekend 'Testament' en 'Het Land van Maas en Waal' de mindere tracks vind.

avatar van ArthurDZ
Meesterlijke plaat, nog altijd.

Verdronken Vlinder, Testament, Naast Jouw, De Vrienden Van Vroeger, het titelnummer, eigenlijk alle nummers op deze plaat zijn meesterlijk. Enkel Beneden Alle Peil haalt het hoge niveau niet. Deze plaat zal nog heel lang in mijn top 10 staan wegens de genialiteit in de teksten, muziek en productie