Boudewijn de Groot - Voor de Overlevenden (1966)

Label: Decca

1. Voor de Overlevenden (3:00)
  2. Lied voor een Kind Dat Bang Is in het Donker (2:52)
  3. De Wilde Jager (3:52)
  4. Naast Jou (3:32)
  5. Testament (3:15)
  6. De Vrienden van Vroeger (2:57)
  7. Ze Zijn Niet Meer Als Toen (2:52)
  8. Zonder Vrienden Kan Ik Niet (1:47)
  9. Het Land van Maas en Waal (3:00)
  10. Verdronken Vlinder (2:27)
  11. Beneden Alle Peil (3:08)
  12. Ken Je Dat Land (2:34)
avatar van starbright boy
Lennaert Nijgh

avatar van Zachary Glass
Inderdaad - ik heb z'n verzamelde teksten in een rood ingebonden boek. Iedere avond voor het slapengaan twee theelepels Lennaert en het gaat alweer beter

avatar van c-moon
Lennaert Nijgh's teksten waren gewoon prachtig. Ik heb er ook een boek van "Tekst & Uitleg" is dat boek getiteld.

Voor De Overlevenden is een buitengewoon knappe verzameling liedjes en teksten. Top.

5* sterren zonder twijfel.
Verreweg het beste nederlandstalige album ooit gemaakt vind ik. Gewoonweg schitterende nummers als 'Testament' 'De Vrienden Van Vroeger' 'Verdronken Vlinder' enzovoort. De melancholiek druipt van dit album af en die stem van Boudewijn............echt top!

avatar van avdj
De nummers dij je noem ken ik van verzamelaars van mijn ouders. Mooie nummers inderdaad. Goede zang ook zeer zeker.

Music4ever schreef:
Verreweg het beste nederlandstalige album ooit gemaakt vind ik.

Ben je bekend met zijn andere albums?

Ja, ik ken behoorlijk veel van Boudewijn de Groot en ik vind dit dus de beste.

Casartelli (moderator)
oke, dat wilde ik even weten .

Vind zelf met name Picknick en Hoe sterk is de eenzame fietser nog een stuk sterker

Ja, Picknick vind ik ook zeer sterk.
Die staat ook in mijn lijstje 'Nog Kopen'.

Dit album ga ik zo meteen maar eens bestellen (7.99 + 1.95 verzendkosten is toch geen geld?). Fantastische muziek! Later ga ik "Picknick" en "Hoe sterk is de eenzame fietser" ook wel kopen, denk ik.

/edit: Besteld.

Casartelli (moderator)
Veel plezier ermee... het zijn drie van de meest briljante platen ooit in Nederland gemaakt

Ik heb "Voor de Overlevenden" nu 2 keer beluisterd. Heerlijke melancholische plaat. Wat een geweldige teksten! Dit is zeker een plaat, die ik nog veel ga luisteren. Mijn persoonlijke favorieten zijn "Testament", "Verdronken Vlinder" (twee grote hits dus), en daarnaast "De Vrienden Van Vroeger" en "Ze Zijn Niet Meer Als Toen". 5 Sterren en een plaatsje in mijn persoonlijke top 10. Op naar de volgende 2 Boudewijnplaten ("Picknick" en "Hoe sterk is de eenzame fietser")!

avatar van SemdeJong
Inderdaad een mooi album. Deze muziek is tijdloos!

Feeder
Ow ow ow, wat een overheerlijk album is dit ! Hij heeft me al altijd weten boeien, deze Boudewijn de Groot. Toch vind ik vooral z'n 2de en 3de plaat sterk (de eerste heb ik jammer genoeg nog nooit kunnen bemachtigen).

Deze plaat begint met het tijdloze voor de overlevenden, een prachtsong van begin tot einde waarin het vooral om de tekst draait. Toch vind ik deze plaat niet te onderschatten op muzikaal vlak...

Lied voor een kind dat bang is in het donker is dan weer pure frivoliteit en de wilde jager vind ik het minste nummer van de plaat (alhoewel ze er hier kennelijk anders over denken). Daarna is het gewoon puur genieten met als pure hoogtepunt verdronken vlinder.

Maar laten we het nog eens hebben over de teksten, want hier laat lennaert nijgh zien hoe sterk hij is met het fenomeen dat wij woorden noemen. Hartverscheurend mooi en voor je het weet zit je luidop mee te zingen met iemand die op dat moment duidelijk op zoek was naar zichzelf en het nut van het leven.

Als ik iedereen 1 raad mag geven... koop dit album en geef het de tijd om zich te ontwikkelen... er zal een nieuwe wereld aan je opengaan.

Mooi gesproken, Feeder. Ik heb dit album na een nieuwe luisterbeurt weer 2 plaatsjes hoger in m'n top 10 gezet.

avatar van kaj_666
Absoluut mijn favoriete album allertijden. Ik mag dan pas 18 jaar zijn, maar al op m'n 8e was ik een fervent BdG-'fan'. Toen ook naar een concert geweest in het Theater in Maastricht, waar ik helemaal verguld met de zojuist vergaarde handtekening van terug kwam.

Feit is dat er op dit album maar één nummer staat dat ik niet geweldig vind. Hoewel het af en toe wel kan bekoren, zal Lied voor een kind dat bang is in het donker mijn favoriet nooit worden.

Voor de overlevenden, Naast jou, Testament, Vrienden van vroeger, Ze zijn niet meer als toen, Beneden alle peil, Ken je dat land, maar vooral Verdronken vlinder zijn échte toppers. Ik heb het album al tientallen keren gehoord en het blijft keer op keer een dik halfuur genieten. Met recht mijn nummer 1.

Mooi zo, weer iemand die "Voor de Overlevenden" in z'n top 10 heeft staan . Persoonlijk vind ik alleen "Ken je dat land" wat minder, alhoewel ik het nummer zeker niet slecht vind. Mijn toppers zijn "Testament" (staat in m'n top 10 van favoriete nummers allertijden), "Naast Jou" en "Verdronken Vlinder".

Sinds je achtste al Boudewijnfan.... toen was ik nog in to 2 Unlimited....

oh daar wil ik wel tegenop bieden, ik ben al sinds mijn 4e Boudewijnfan

avatar van kaj_666
Nouja, ik was op m'n 8e nog totaal niet met muziek bezig, alleen Boudewijn de Groot 2 unlimited kende ik toen natuurlijk wel (al wist ik niet dat het zo heette en kwam ik niet verder dan 'no no, no no no no'), maar ik was nog niet echt met de popmuziek van die tijd bezig.. Boudewijn heb ik leren kennen toen ik dat concert in Paradiso dat ie een jaar of 10 geleden gaf op tv zag, en ik was in 1x verkocht Nooit meer echt vanaf gekomen!

Over 'Ken je dat land': ik vind het net een heel mooi nummer. De tekst vind ik prachtig en het is een waardige afsluiter van een geweldig album - zoals het titelnummer een waardige opener is.

Ken je dat land, m'n allerliefste,
met dat altijd groene bos,
waar altijd de vogels zingen,
en wij slapen op het mos

Nee ik blijf erbij dat track nummertje 2 de enige 'negatieve' noot op het album is Maar smaken verschillen uiteraard

Feeder
Ik vind die bewuste nummer twee nu net een heel goed nummer ! Vooral de zin : "en die fles is tot m'n spijt, het middelpunt van heel m'n leven. Met de wekker om halfzeven, zak ik door een eeuwigheid... "

Heerlijk toch ?

Nee beste kaj_666 , naar mijn mening is deze song zeker geen miskleun. Alhoewel ik moet toegeven dat songs als " de vrienden van vroeger" en "verdronken vlinder" duidelijk een niveau hoger zijn.

avatar van kaj_666
Een miskleun is natuurlijk veel gezegd, vandaar dat dat 'negatieve' ook tussen aanhalingstekens staat. Laat ik zeggen dat nummertje 2 het lied op de LP is die mij het snelst gaat vervelen - al duurt dat doorgaans nogal lang.. En ieder heeft uiteraard een eigen smaak, en één nummer moet toch de minste van de cd/lp zijn. Voor mij is dat Lied voor een kind dat bang is in het donker, voor jou misschien een andere, dat kan.

@kaj_666: De tekst van 'Ken je dat land' is inderdaad geweldig. "Minder nummer" betekent in dit geval dan ook zeker niet dat het nummer slecht is. Persoonlijk vind ik het nummer het minste nummer van het album, omdat de melodie me het snelst verveelt. Maar wat zeur ik eigenlijk: geweldig album van een topmuzikant en een 4e plaats voor dit album in m'n album top-10 .

avatar van Lennonlover
héél mooi! Een man met een uitzonderlijk talent voor lyrics. Alleen het testament al maakt dit album prachtig...

avatar van starbright boy
Lennonlover schreef:
Een man met een uitzonderlijk talent voor lyrics.

De man met dat talent was natuurlijk de onvolprezen Lennaert Nijgh.

Lennaert Nijgh

Die man kon er wat van, kheb nog nooit zulke mooie poezie gelezen als in z'n boek "ik doe wat ik doe".

Tis ook altijd mooi om Boudewijn de Groot tijdens z'n concerten te horen vertellen over z'n overleden vriend.

fredpit
nederpop klassieker nr 1

En dat onderstreep ik graag. Een klassieker van eigen bodem!
Zelf pak ik wat sneller de twee laatste albums, misschien omdat ik dit toch wel net ietsje te veel jaren '60 vind zo af en toe, maar ik weet ook wel dat ik dit album met zo'n opmerking enigszins te kort doe, want ik draai het nog steeds erg graag en eigenlijk moet ik deze maar weer eens wat vaker tevoorschijn toveren
Boudewijn de Groot beschouw ik in elk geval wel als één van de betere artiesten van eigen bodem en kijk vooral eens hoe lang hij dat al is

Een absoluut hoogtepunt uit de Nederlandse muziekgeschiedenis. Dit is wel een niveautje hoger dan die puisterige palingboer uit Volendam en Marco Borsato.

avatar van Toon1
Wat een gefrustreerd ventje ben jij toch. Zelfs bij een album van Boudewijn de Groot kan je het niet nalaten om uit te halen naar een andere artiest die hier totaal niets mee te maken heeft. Forumvervuiling noem ik dat .

Feeder
Njah, het is inderdaad ongehoord
Maar als hij zich daardoor beter voelt, laat hem dan maar doen.

Het blijft een fantastische cd, deze 'voor de overlevenden'. Schitterende teksten en een sfeertje om van te snoepen.

De komende 3 maanden ga ik naar 2 concerten van de goede man, naar goeie gewoonte zullen dit weer 2 heerlijke avonden worden. Ik kan haast niet wachten