Demians - Building an Empire (2008)

Frankrijk
Rock / Metal
Label: Inside Out

1. The Perfect Symmetry (9:19)
  2. Shine (3:17)
  7. Empire (6:32)
  8. Sand (16:10)
  9. Earth * (8:48)
avatar van james_cameron
Mooi album, alleen jammer dat sommige songs wat langdradig ziijn en dat het album ongeveer op de helft verzandt in een reeks erg rustige tracks. Iedere song is op zich mooi, maar als geheel is het album een beetje onevenwichtig. Qua stijl muziek vind ik het een combinatie van Porcupine Tree (dynamiek) en Dream Theater (sfeer en bepaalde zanglijnen). Veelbelovend debuut, in ieder geval.

avatar van Sake
Ik hoor erg mooie dingen voorbij komen in The Perfect Symphony, maar de muziek vervalt redelijk snel daarna in makkelijk verteerbare nummers. En dan komen de laatste twee nummers alsnog onverwachts sterk terug. Ik hoor heel veel potentie, maar helaas nog geen volledige plaat die dat niveau vast weet te houden.

avatar van namsaap
Dit album opent sterk met het sfeervolle en gedragen The Perfect Symmetry. Dankzij de mooie opbouw van het nummer blijft het over de gehele speeltijd van ruim 9 minuten boeien. Het navolgende Shine is dan weer kort maar prachtig en laat horen dat Nicolas Chapel ook in korte nummers veel dynamiek kwijt kan. Sapphire volgt op eenzelfde niveau als de eerste twee nummers, maar daarna zakt het album een beetje in om met het 16 minuten durende Sand weer uitstekend af te sluiten.

Qua sfeer doet dit album mij erg denken aan Sieges Even/Subsignal. Ingetogen, met af en toe een uitbarsting.

Score: 77/100