Porcupine Tree - Signify (1996)

Label: Delerium

1. Bornlivedie (1:46)
  2. Signify (3:26)
  3. The Sleep of No Dreaming (5:24)
  4. Pagan (1:39)
  5. Waiting Phase One (4:24)
  6. Waiting Phase Two (6:17)
  7. Sever (5:31)
  8. Idiot Prayer (7:37)
  9. Every Home Is Wired (5:09)
  10. Intermediate Jesus (7:29)
  11. "Light Mass Prayers" (4:29)
  12. Dark Matter (8:52)
  13. Wake as Gun I * (3:29)
  14. Hallogallo * (3:37)
  15. Signify * (3:27)
  16. Waiting * (3:49)
  17. Smiling Not Smiling * (3:49)
  18. Wake as Gun II * (2:06)
  19. Neural Rust * (5:53)
  20. Dark Origins * (6:54)
  21. Sever Tomorrow * (6:04)
  22. Nine Cats [Acoustic Version] * (4:08)
totale tijdsduur: 1:02:03 (1:45:19)
avatar van beaster1256
voila zojuist deze cd besproken op punten en het is een goeie geworden , geen pink floyd of ander sympho meesterwerken , maar beter dan de doorsnee sympho , ik heb wel niet die versie met extra nummers , maar ik heb ook al geleerd dat al die bonus nummers alleen maar een trucje zijn van de platenfirma's om nog maar eens in de portemonnee van de koper te tasten , en als je dan thuiskomt merk je dat er weer veel wegwerpnummers bijgezet zijn , en dit trekt over het algemeen de plaat zelf naar een lager niveau
allé ik zal stoppen met zagen , tot later

avatar van dynamo d
beaster1256 schreef:
allé ik zal stoppen met zagen , tot later

Wat je hier schrijft over bonus tracks mag dan wel meestal waar zijn, maar niet bij Porcupine Tree en zeker niet bij het album Signify. De bonus tracks op CD2 worden overigens hierbij omschreven als Insignificance (demos 1995-1996), maar dat zijn deze tracks zeker niet. Alle nummers zijn zeer de moeite waarde en als je er naar luister dan zul je zeker tot de conclusie komen: allé, het is geweldig!

voltazy
al eens iemand opgevallen dat op het boekje van het album, onder het flesje (rechtsonder): 'blackfi.. (verder kun je het lezen doordat de foto dan ophoudt) staat?

Sammael
Wel een lekkere plaat, maar ik geef de voorkeur aan de wat latere Porcupine Tree, oftewel Stupid Dream en wat daarna kwam. Dit album heeft wel leuke momenten maar echte uitschieters (zowel naar boven als naar beneden) ontbreken, 3,5* daarom.

avatar van notsub
Dit album biedt enige memorabele Porcupine Tree momenten. Het is wel wat ouder en metalinvloeden zijn niet aanwezig, maar het rockt soms flink. Sever is een voorbeeld en ook een erg goed nummer. Waiting is een mooi rustig nummer en Dark Matter zet een lekker sfeertje neer, iets waar Porcupine Tree erg goed in is. Er is een goede balans tussen electronica en gitaar en ook aan te raden voor diegene die PT alleen van recent werk kennen.

avatar van Godan
Valt me op dat er nog maar bar weinig stemmen c.q. reacties zijn. Wat een (donker) pareltje is dit toch. Met prachtige nummers als Waiting, Sever, Every Home is Wired en de klassieker Dark Matter wordt deze met regelmaat uit de kast gehaald.

avatar van Kasperbert
Nu je het zegt, inderdaad wel heel weinig reacties bij dit album. Laatste album van Porcupine Tree met echte psychedelische invloeden en tevens het eerste album naar de sfeervolle kant die Porcupine Tree met Stupid Dream op zou gaan. Die combinatie geeft dit album zeker iets unieks. Waiting (zowel Phase 1 als Phase 2) zal tot mijn favoriete nummers van de band blijven horen.
Zeker een van de betere albums in de PT collectie. 4*

avatar van dynamo d
Dit album in 5.1 dts surround sound, dat zou erg mooi zijn.

Signify, incl. Insignificance was één van de eerste PT albums die ik heb aangeschaft en wat was/ben ik er blij mee. Hoogstaande muziek. Inderdaad anders dan de latere meer progmetal-achtige albums maar ook zeer de moeite waard. Mijn favoriere nummers op dit album zijn Dark Matter, Waiting en Signify.

avatar van Nicholas123
Het is een groeiertje, deze plaat. Ik weerhoud me vooralsnog van stemmen, maar hier staat toch wel veel moois op zeg.

avatar van itbites
Wat een schoonheid is deze CD. Waiting, Sever, Every Home is Wired en Dark Matter behoren echt tot mijn PT favorieten.

Kingsnake
Deze plaat is (in mijn ogen) de laatste échte goede plaat van de band, voordat ze de mainstream en psuedo-progmetal kant op waaierden. Al is Stupid Dream nog wel redelijk.

Deze plaat zet een sfeer neer die het over de gehele lengte volhoudt.
Een fijne, sobere en melancholische sfeer.

Ook is de stem van Steven niet prominent aanwezig en ligt de nadruk op de muziek en niet op popliedjes.

Het drumwerk van Maitland is subliem. Veel beter dan wat Harrison ooit heeft gedaan.

De bonusceedee is saai en overbodig. Slecht klinkende demo's.

nicoot
Deze cd doet me momenteel nog niet echt veel. Heb 'm overlaatst gekregen en 't is inderdaad wel een verschil met de latere PT. Veel experimenteler en psychedelischer met langere instrumentale stukken en bijgevolg veel minder toegankelijk. Normaal ben ik hier wel voor te vinden, 't is waarschijnlijk wat wennen hé. In het begin vond ik FOABP ook niet zo fantastisch en kijk nu, in mijn ogen de beste plaat in jaren..

Gisteren toch eens Dark Matter aandachtig beluisterd, klonk echt wel goed, net als Waiting Phase I. Sleep of No Dreaming is nog redelijk toegankelijk ook. De rest ken ik nog onvoldoende. De akoestische Nine Cats versie vind ik ook best wel goed. Maar die Insignificance-nummers zijn bijna allemaal akoestisch en na een eerste luisterbeurt nogal... insignificant
Hopelijk groeit de plaat nog! Ik geloof dat die kans er ruimschoots in zit ^^

avatar van Dexter
Bij mij duurde het even, maar nummer voor nummer begon ik 't te waarderen: eerst Signify en Sleep of No Dreaming, want die kende ik al van een zelfgebrande compilatie, maar na een paar luisterbeurten werden Waiting (vooral Phase One), Sever, Darkmatter, Every Home Is Wired en Intermediate Jesus voor mij de absolute hoogtepunten uit het PT-oeuvre. Helaas weten sommige nummers me niet helemaal te overtuigen; in tegenstelling tot de voorgaande twee album en alle hierop volgende, die allemaal als geheel fantastisch klonken.
Daarom blijft dit PT's 'echtste' overgangsplaat.

avatar van Bluebird
Ik heb em net binnen. Tot nu toe erg fraai, ik ben zeer aangenaam verrast. De instrumentale titeltrack herken ik nu als onderdeel van Tinto Brass op mijn illegale exemplaar van de Warszawa bootleg. Is het toch niet stiekum David Gilmour op de slide in ''Waiting''? En wat een magistraal slotnummer...............

Richard-x

Geen woorden voor.

Richard-x schreef:

Geen woorden voor.

Dan kun je toch op zn minst vertellen waarom je die halve punt erafhaalt?

nicoot
Nu ik alles iets beter ken, kan ik zeggen dat de plaat me niet evenveel doet als pakweg Deadwing of FOABP, maar dat mijn achting ervoor toch niet gedaald is, integendeel. Dark Matter en Waiting vormen hier de top, op de voet gevolgd door Sever en Sleep of No Dreaming. Jammer dat er overbodige tijdverspilling zoals Bornlivedie en Pagan op staat. Light Mass Prayers lijkt me gewoon een langdurige keyboardklank, die niet erg veel biedt...
Wat Insignificance betreft, klinkt best nice. Opvallend hoe Neural Rust en Dark Origins uiteindelijk geleid hebben tot Dark Matter en Hallogallo met Signify tot Signify op de echte plaat. Vaak rakende akoestische ballads, die me treffen. Geen brainless gedoe van wat akkoordjes met zang erop, maar met diepgang. De allerlaatste track - Nine Cats akoestisch - zou ik ook graag een klein hoogtepunt van de plaat willen noemen. Een 3,5* (ik kan niet anders, want al hun werk nà deze plaat vind ik nog net iets beter ).

avatar van VanDeGriend
Off topic bericht verwijderd en berichten verplaatst naar Muziek > Toplijsten en favorieten > Goeie drummers

avatar van koho
Van de PT albums die ik tot nu toe gehoord heb, spreekt me deze (vooralsnog) het minst aan. Maar dan nog doe ik 3.5 ster, want er staan wel een paar pareltjes op (o.a. Waiting, Sever - hoewel Waiting voor mij meer tot leven komt op het live album Coma Divine). Echter als Signify mijn eerste aanschaf was geweest, zou ik niet halsoverkop de andere albums zijn gaan aanschaffen zoals ik nu zit te doen. Gelukkig was Lightbulb Sun de eerste aanschaf gevolgd door Fear of a Blank Planet, The Sky Moves Sideways en Stupid Dream (allen super), dus langzamerhand begint mijn Tree plaatje overzichtelijk te worden.

avatar van Gert P
Ook vandaag maar aangeschaft nadat ik de hele wek al aan het beluisteren ben van PT.
Mooie plaat en ook de extra nummers zijn wel goed.
Jaren alleen copies gehad van recordings en in absentia en nu binnen een week maar 3 cd's gehaald en nog 3 in bestelling.

avatar van Helicon
Net binnen gekregen en paar maal geluisterd. Een hele mooie plaat! Nummers als Waiting en vooral Dark Matter zijn van grote schoonheid.

avatar van Gert P
Klopt vind ik ook maar ook die extra'szijn echt exta's en geen vullers.
Wordt een van mijn favorieten van PT.
Morgen krijg ik lighbulb sun dus we gaan verder ontdekken.

avatar van Helicon
Klopt de 2e cd is ook zeer de moeite waard. Lightbulb Sun! Ook heel mooi!

avatar van hmaeghs
Heb deze grijs gedraaid. Dacht dat dat niet kon met cd's, maar dus toch. De tweede cd slaat over. Dus toch maar weer opnieuw aanschaffen. Samen met Pendragon is PT voor mij het mooiste dat er in progrockland is te beluisteren.

avatar van Bluebird
Dat kan ik redelijk onderschrijven. Wat vind je van Arena, ken je die ook, hmaeghs?

avatar van Gert P
Arena is toch een wat ander soort progrock met de organist van Pendragon.
Maar hb sdaar wel alle studio albums van maar niet de live en verzamelaar.
Ja is ook goede muziek.
Ben dan wel niet hmaeghs.
Kan je ook rustig aanschaffen alhowel er ook wat minderen zijn.

avatar van vigil
Gert P schreef:
Arena is toch een wat ander soort progrock met de organist van Pendragon.

volgens mij ligt Arena en Pendragon een stuk dichter bij elkaar dan Pendragon en Porcupine Tree...

Volgens mij ook hoor.

avatar van vigil
dan zijn we het eens

avatar van ricardo
Alle Porcupine Tree platen ken ik inmiddels, vanaf Up The Downstair.

Dit is echter de enige die ik (nog) niet ken. Op de 1 of andere manier is deze bij mij een beetje ondergesneeuwd geraakt door de andere platen.

Deze zal ongetwijfeld van goed niveau zijn, en daarom zou ik hem nodig eens moeten gaan beluisteren ook.