Porcupine Tree - Signify (1996)

Label: Delerium

1. Bornlivedie (1:46)
  2. Signify (3:26)
  3. The Sleep of No Dreaming (5:24)
  4. Pagan (1:39)
  5. Waiting Phase One (4:24)
  6. Waiting Phase Two (6:17)
  7. Sever (5:31)
  8. Idiot Prayer (7:37)
  9. Every Home Is Wired (5:09)
  10. Intermediate Jesus (7:29)
  11. "Light Mass Prayers" (4:29)
  12. Dark Matter (8:52)
  13. Wake as Gun I * (3:29)
  14. Hallogallo * (3:37)
  15. Signify * (3:27)
  16. Waiting * (3:49)
  17. Smiling Not Smiling * (3:49)
  18. Wake as Gun II * (2:06)
  19. Neural Rust * (5:53)
  20. Dark Origins * (6:54)
  21. Sever Tomorrow * (6:04)
  22. Nine Cats [Acoustic Version] * (4:08)
totale tijdsduur: 1:02:03 (1:45:19)
avatar van Gert P
Ricardo dat kan ik je aanraden.
Ben wat meer van het softere en deze zit er tussen in.
Niet zo hard als In Absentia of Deadwing maar vind het wel gevarieerder.

avatar van Bluebird
Hier zitten beslist een aantal zeer fraaie Floydiaanse nummers tussen. Een van de betere PT cd's die je als fan toch absoluut gehoord moet hebben.

avatar van hmaeghs
Bluebird schreef:
Dat kan ik redelijk onderschrijven. Wat vind je van Arena, ken je die ook, hmaeghs?
Jawel Bluebird, maar het is erg lang geleden dat ik hen voor het laatst heb gehoord. Vond het destijds veel van Marillion weg hebben, in de goede zin van het woord trouwens. Ik wil ze nog wel eens beluisteren. Welk album raad je me aan?

avatar van Bluebird
The Visitor, Immortal en Contagion zijn een prima kennismaking met de band. Zal je zeker niet tegenvallen. De zang vind ik al stukken beter t.o.v. Pendragon en instrumentaal doet het er zeker niet voor onder. Vooral de Gilmoureske gitaarpartijen zijn van grote klasse. Een nieuw album dat The Tinder Box gaat heten is in de maak met een nieuwe zanger overigens. Heb er grote verwachtingen van.

O.T.: Signify is iig wel een must voor het oor voor de PT freak. Een van mijn meest gedraaide PT albums mag ik wel zeggen.

avatar van Gert P
Vind zelf songs of the lion cage ook heel mooi met oa Solomon.

dit is de nieuwe zanger Paul Manzi.

avatar van Casartelli
Ik vind Contagion de beste (eigenlijk: de enige die nog de moeite waard is). Maar misschien kan die discussie beter op de Arena-pagina of bij de diverse albums gevoerd worden? Als ik de scores bij de verschillende albums zo zie, oogt dat alvast tamelijk representatief.

Casartelli schreef:

Ja we houden het maar bij PT.
Inmiddels heb ik er 9 en stupid dream al 4 weken in bestelling.
De rest wat ik niet heb hoef ik verder ook niet.

nicoot
Gert P schreef:

Ja we houden het maar bij PT.
Inmiddels heb ik er 9 en stupid dream al 4 weken in bestelling.
De rest wat ik niet heb hoef ik verder ook niet.

Wat moeten we verstaan onder 'de rest'? Ik zou toch zeker voor liveplaat Warszawa gaan. En de Anesthetize dvd. Twee absolute toppers. PT live is eargasm.

avatar van ricardo
En Coma Divine is ook nog een must have natuurlijk.

nicoot schreef:

De eerste 4 en de 6de studioplaten.
Live weet ik niet of ik dat haal.
Heb er in 5 weken tijd al genoeg aan die 9.

Nu ben ik in dts lightbulb sun aan het luisteren.

Ozric Spacefolk
Grappig om Arena voorbij te zien komen...

Tweederangs neoprogbandje... Haalt het mijns inziens helemaal niet bij dit schitterende werkje van Porcupine Tree....

De eerste cd die ik van ze had... Volgens mij ook de eerste, die een beetje in band-bezetting is opgenomen...
Ik weet nog hoe verbaasd ik was, hoe Porcupine Tree een brug sloeg tussen progressieve rock en alternatieve rock en zelfs (lichte) dance...

Knappe plaat... Ook wel een beetje spacerock-achtig...

avatar van james_cameron
Sfeervolle progressieve rock, al is de plaat eerder stemmig dan stevig. De rustig voortkabbelende songs zitten mooi in elkaar en het album klinkt productioneel zeer verzorgd. Met de lange instrumentale passages en de zweverige soundscapes kan ik persoonlijk wat minder, maar al met al is de plaat zeker de moeite waard.

avatar van BoyOnHeavenHill
Sleep of no dreaming, zo intens, bijna een schreeuw uit een nachtmerrie.

avatar van ricardo
Dit is het enige reguliere album die ik nog nooit gehoord heb van PT, o ja en het debuut ook niet. Zal wel een beetje klinken als de voorganger of de opvolger denk ik. Op de 1 of andere manier heb ik in deze nooit zoveel interesse gehad.

Waarom weet ik eigenlijk niet.

Ozric Spacefolk
Dit is de eerste van Porcupine Tree die ik kocht. Nog een enkele cd was dat toen. Het artwork sprak me aan. Al dacht ik wel dat ik met een alt.rock band te doen.

Dit was voor mij de eerste kennismaking met moderne progrock.

avatar van Bluebird
Dit is sowieso verplichte kost voor de PT liefhebber. Er staat memorabel, afwisselend stevig en spacy, PF gelinkt werk op. Hoogtepunten zijn Signify, Sleep of No Dreaming, Waiting Pt. 1 en 2 en Dark Matter.

Bluebird schreef:
Dit is sowieso verplichte kost voor de PT liefhebber. Er staat memorabel, afwisselend stevig en spacy, PF gelinkt werk op. Hoogtepunten zijn Waiting en Dark Matter.

Ik vind de songs op de liveplaat die hierna zou verschijnen beter uit de verf komen (Waiting, Signify, Sleep without Dreaming)...

avatar van Bluebird
Je bedoelt Coma Divine? Klopt. Grandioze liveregistratie.

Ozric Spacefolk
Ja, die bedoel ik. Ik draai die plaat grager dan deze. Ook door de liveversies van de songs die oorspronkelijk nog niet als band waren ingespeeld. Zoals Radioactive Toy, Moonloop en Sky Moves Sideways.

avatar van Leeds
Ozric Spacefolk schreef:

Dit was voor mij de eerste kennismaking met moderne progrock.

Voor mij is het net omgekeerd. Dit is 1 van de laatste platen die ik hoorde. En blij dat ik deze er bij nam. Fantastische plaat!!!

Jav-
Dark Matter is een prachtig nummer.

Zephyr
Kasperbert schreef:
Laatste album van Porcupine Tree met echte psychedelische invloeden en tevens het eerste album naar de sfeervolle kant die Porcupine Tree met Stupid Dream op zou gaan.

Die psychedelische kant van PT is precies datgene wat ik zo boeiend vind aan deze band. En daarom behoort Signify voor mij ook tot één van de favoriete albums van PT. En tja, wat is sfeervol ? Dat is voor een ieder toch weer persoonlijk. Voor mij i.i.g. niet Stupid Dream; dat album kan me maar matig bekoren.

james_cameron schreef:

Kijk, dat vind ik persoonlijk nou juist wel zo prachtig op Signify. Die lange, uitgesponnen instrumentale stukken behoren hier ongetwijfeld tot mijn favoriete tracks.

Kasperbert schreef:
Waiting (zowel Phase 1 als Phase 2) zal tot mijn favoriete nummers van de band blijven horen

Deze behoren zeker ook tot de mooiste tracks op deze CD, maar mijn absolute favoriet is hier toch met voorsprong Intermediate Jesus. Abolute wereldklasse, en voor zeker één van mijn favoriete PT - nummers. Die jankende, smartelijk vibrerende en huilende gitaar in het eerste stuk van dat nummer

avatar van jellylips
3* voornamelijk voor Dark Matter en in mindere mate Waiting. De nummers Sleep of No Dreaming en Sever die toch vrij populair zijn onder de fans kan ik juist een stuk minder pruimen. Vanaf het album hierna werd de productie beter, en de songwriting ook.

Ozric Spacefolk
Voor een spacerock liefhebber vind ik dat nogal een magere score, Jellylips...

avatar van Mindscapes
jellylips schreef:

Heb je die versies gehoord/gezien op de Anesthetize dvd? Ze komen veel krachtiger uit de verf. Om nog maar te zwijgen van Dark Matter, pure magie dat lied in die uitvoering...

Zephyr
Wat betreft Sever kan ik het niet anders dan eens zijn met Jellylips. Op dit album voor mij duidelijk het minste nummer. Om het oneerbiedig te zeggen : een beetje een zeiknummer. Sleep of No Dreaming is een ander verhaal; de ene keer vind ik het goed, maar de volgende keer denk ik : nee, dit hoeft van mij niet zo. Ik neem deze nummers voor de beoordeling van Signify mee in de versie zoals hier gehoord, want ze maken tenslotte deel uit van het dozijn songs op een studio-schijf.

Die DVD ken ik (nog) niet. Misschien komen ze live wel beter tot hun recht; dat zou zomaar kunnen !

avatar van Mindscapes
Zephyr schreef:

Sever (Live in Tilburg, Ane...

avatar van Ronald5150
Een album van Porcupine Tree is nooit hetzelfde. Zo is ook "Signify" weer anders dan voorganger "The Sky Moves Sideways". Waar op de voorganger de gitaren vooral als een nuance werden toegepast op het totaalgeluid, zijn er op "Signify" weer momenten waar de gitaar een prominente rol inneemt. De titeltrack bijvoorbeeld heeft die heerlijke onweerstaanbare riff die je door het hele nummer sleept. Ik moet wel eerlijk zeggen dat het een aantal luisterbeurten nodig heeft gehad voordat ik "Signify" echt ging waarderen. Ik hoor direct dat het goede muziek is, maar het kwartje viel gewoon niet direct. Een nummer als "The Sleep of No Dreaming" kwam eerst nauwelijks bij me aan, terwijl ik dit nu een van de hoogtepunten van deze plaat vind. Daarnaast lijkt er niet echt een overkoepelend thema te zijn, waardoor het voor mij langer heeft geduurd om de rode draad te ontdekken. Of die er nu wel of niet is, na meerdere luisterbeurten valt alles op zijn plaats. Ook lijkt het alsof Porcupine Tree meer verschuift naar gestructureerde liedjes met een kop en staart. Dit is natuurlijk allemaal giswerk, althans van mijn kant, maar nu moet ik gewoon concluderen dat "Signify" wederom een prima album is, anders, maar gewoon goed en herkenbaar als Porcupine Tree. Absoluut hoogtepunt is de afsluitende track "Dark Matter". Dit nummer behoort tot de mooiste liedjes die ik heb gehoord. Een betere afsluiter kan ik me haast niet wensen.

avatar van ChrisX
Ronald5150 schreef:

Dat is precies wat er op en ook op de albums hier na is gebeurd met Lightbulb Sun als het logische eindpunt. Daarna werd PT getekend door Lava / Atlantic en begon het mainstream avontuur met de nodige metal-influx ... ik haakte toen maar af want niet aan mij besteed.

Maar deze blijft wat mij betreft wel het beste PT album. In deze periode en rond Stupid Dream / Lightbulb Sun heb ik ze veel live gezien en toen waren ze echt fantastisch met die afwisseling tussen langere, spacier stukken en de wat bondiger tracks.

kippenhok
Deze bevalt me beter dan z'n voorganger. Het is allemaal wat meer to-the-point. Wel nog steeds te lang. Net als TSMS zou deze plaat veel beter zijn met een speelduur onder de 40 minuten.