The Cure - Pornography (1982)

Label: Fiction

1. One Hundred Years (6:40)
  2. A Short Term Effect (4:22)
  3. The Hanging Garden (4:33)
  4. Siamese Twins (5:29)
  5. The Figurehead (6:15)
  6. A Strange Day (5:04)
  7. Cold (4:26)
  8. Pornography (6:27)
  9. Break [Group Home Demo] * (2:11)
  10. Demise [Studio Demo] * (2:10)
  11. Temptation [Studio Demo] * (4:01)
  12. The Figurehead [Studio Demo] * (6:12)
  13. The Hanging Garden [Studio Demo] * (5:30)
  14. One Hundred Years [Studio Demo] * (7:01)
  15. Airlock: The Soundtrack * (13:07)
  16. Cold [Live] * (3:55)
  17. A Strange Day [Live] * (4:05)
  18. Pornography [Live] * (5:56)
  19. All Mine [Live] * (2:55)
  20. A Short Term Effect [Live] * (4:06)
  21. Siamese Twins [Live] * (6:03)
  22. Temptation Two [AKA LGTB) (RS Studio Demo] * (3:58)
avatar van Robertus
dazzler schreef:

De opvolger is volgens mij het psychedelische en best nog intrigerende The Top.

De drie singles daartussen waren uitstapjes richting hitparade
die omwille van hun succes verzameld werden op Japanese Whispers.

Vanaf The Head on the Door kiest The Cure bewust voor die laatste optie.
En dat is geen waardeoordeel: stonden de hitparades maar vol van deze muziek.

Klopt inderdaad. The Top is het eerstvolgende reguliere album. Ik doelde vooral op het enorme contrast tussen de laatste song van Pornography en de eerstvolgende officiële (single)release Let's Go To Bed. (Ik laat voor het gemak de embryonale versie van Lament, haastig in elkaar geknutseld door Smith en Steve Severin, nog even buiten beschouwing; die verscheen daar nog vlak voor).

Helemaal eens met je laatste zin overigens; The Head On The Door is voor mij het schoolvoorbeeld van luchtige kwaliteitspop met gewicht. Klinkt onwaarschijnlijk, maar daarom is hij ook zo goed

Halfje er bij. Bijzonder album. Groeier.

avatar van Funky Bookie
bikkel2 schreef:
Zware kost dit album van The Cure. Wel een indrukwekkend geheel.
Onheilspellende zware ritmes, de neurotische voordrachten van Robert Smith, en waar op de vorige albums de backinginstrumenten veel meer achter in de mix zaten, zijn ze nu veel prominenter voorin te vinden.
Zo komt het hele gebeuren als een heftige thriller op je af. Onheilspellend en donker.
Weinig kans op enige rustpuntjes. Een album die focus vereist en waar je continue geconfronteerd wordt met gitzwarte lyrics en de overdonderende sound.
Seventeen Seconds klonk als een wandeling op een herfstdag in een rustig bos.
Op Pornography heeft dat bos zich tegen je gekeerd en verdwaal je in de storm en duisternis.

Ik moet er nog steeds aan wennen. Maar het is wel een originele, hele goede plaat.

Eigenlijk had ik het niet beter kunnen bedenken!

avatar van the crook
Dat muziek is als wijn bewijst Pornograpy nog maar eens.
Vroeger niet te pruimen, maar nu bij iedere draaibeurt beter en beter!

Een heel zwaar album van the Cure. In de jaren 80 één van mijn favoriete bands. Ik weet nog goed dat ik in de Doelen was bij 'The Pornography-tour. Dat optreden was wisselend. Gestart met een kunstzinnige film a la Yoko Ono, waar niemand ook maar een touw aan vast kon knopen en na een tijdje beantwoord werd met luid gejoel en boe geroep. Pa na een hele tijd kwam the Cure op het podium met een bijzonder irritante lichtshow. Ik zat in een wolk van wiet rook, niet van mijzelf, maar van wat gasten achter mij. Dat kon en mocht toen nog. Zo wie zo wat vreemd om met deze band in de chique Doelen te zitten. Elly de Waard was redelijk negatief over dit concert in een verslag in een krant. Maar het gaat om de muziek en die was prachtig. Het hele album werd gespeeld. One hundred years en The hanging garden blijven prachtig.
Toch blijft dit een curieus album. Na het minimalistische Faith en Seventeen Seconds, en daarna de veel commerciëlere en vrolijke albums is dit echt een duister en donker statement. De muziek is ook angstaanjagender en dwingender. Het is geen album dat ik vaak nog draai, maar mede door het concert staat het wel in mijn geheugen gegrift.

the crook schreef:
Dat muziek is als wijn bewijst Pornograpy nog maar eens.
Vroeger niet te pruimen, maar nu bij iedere draaibeurt beter en beter!

Typisch kenmerk van te veel wijn: de mens wordt lankmoediger en minder scherp in zijn oordeel

avatar van Premonition
Teacher schreef:

Ja, dat was Airlock, net als Carnage Visors voor de Faith-tour, gemaakt door de broer van Simon Gallup met muziek van Robert Smith en Simon Gallup. Airlock was nog bevreemdender dan Carnage Visors, omdat die film wel bij de entourage destijds paste (ze traden toen op in een circustent). Ik herinner me het concert in Utrecht, Vredenburg volgens mij, als koud en afstandelijk, heel anders dan mijn eerste concert in Leeuwarden een jaar eerder. Ik had het album nog niet eens gehoord, omdat deze net een paar dagen eerder was uitgekomen. Ik heb Pornography eerst ook niet kunnen waarderen, dat is pas later gekomen.

avatar van Johnny Marr
Tgoh, wat blijft dat titelnummer luguber, doch intrigerend. Eén van de vreemdste, meest donkere nummers die ik ooit heb gehoord.

Johnny Marr schreef:

'k zou zeggen, blijf luisteren en ontdekken. Diamanda Galas (Litanies of Satan), Scott Walker (The Drift) al eens gehoord?

Mjuman schreef:

Neen, maar zal ik dan wel nog kunnen slapen, beste Mjuman?

Johnny Marr schreef:

Neen, maar zal ik dan wel nog kunnen slapen, beste Mjuman?

Vooruit schrijf ik een recept uit: één glas hiervan voor het slapengaan

Imo is dit album behoorlijk overgewaardeerd

Vooruit schrijf ik een recept uit: één glas hiervan voor het slapengaan

Nee, ik ga niet op de zuip Mju, ik ben trouwens absoluut geen fan van whisky. Dat is meer iets voor mijn en uw goede vriend ArthurDZ

Johnny Marr schreef:

Begrijp ik meteen waar die "Z" vandaan komt

Niets voor niets zegt men: drink met mate(n)

Op een nuchtere maag zou ik dit album niet kunnen verdragen

Op een nuchtere maag zou ik dit album niet kunnen verdragen

Ik heb een beetje hetzelfde. Ik vind het een erg goed album, doch die verhoging naar 4,5* komt er maar niet. Misschien toch een beetje té zwaar inderdaad. Hetzelfde verhaaltje bij Faith, al vind ik die nog ietsje beter dan Pornography. Ze hebben gewoon nog een paar betere albums, vind ik.

avatar van EttaJamesBrown
Ik heb zojuist het album nog maar eens een kans gegeven. Blijft een schuurderige relatie.

Het leukste was nog het moment dat twee brandweerauto's met sirenes mij passeerden: het paste perfect in het gejank van 100 Years. Het is dat de lichten ook zwaaiden anders had ik ze geen voorrang gegeven.

avatar van Thekillers87327
Geweldig donker album. Het rare is dat ik niet emotioneel wordt van deze muziek maar een soort acceptatie en rust voel terwijl het best duister is.
Beste nummers:
One hundred years