The Cure - Pornography (1982)

Label: Fiction

1. One Hundred Years (6:40)
  2. A Short Term Effect (4:22)
  3. The Hanging Garden (4:33)
  4. Siamese Twins (5:29)
  5. The Figurehead (6:15)
  6. A Strange Day (5:04)
  7. Cold (4:26)
  8. Pornography (6:27)
  9. Break [Group Home Demo] * (2:11)
  10. Demise [Studio Demo] * (2:10)
  11. Temptation [Studio Demo] * (4:01)
  12. The Figurehead [Studio Demo] * (6:12)
  13. The Hanging Garden [Studio Demo] * (5:30)
  14. One Hundred Years [Studio Demo] * (7:01)
  15. Airlock: The Soundtrack * (13:07)
  16. Cold [Live] * (3:55)
  17. A Strange Day [Live] * (4:05)
  18. Pornography [Live] * (5:56)
  19. All Mine [Live] * (2:55)
  20. A Short Term Effect [Live] * (4:06)
  21. Siamese Twins [Live] * (6:03)
  22. Temptation Two [AKA LGTB) (RS Studio Demo] * (3:58)
avatar van reptile71
Man of Sorrows schreef:
Ik denk dat de 'vraag' van Killers eerder als statement was bedoeld, vandaar de 'u'.
Killers mag zelf zeggen of dat zo is. Ik had niet het idee. Ik dacht dat het te maken had met mijn leeftijd.

avatar van Thekillers87327
reptile71 schreef:
Zeg maar 'je' hoor! Momenteel is het Belgische Whispering Sons razendpopulair in het genre.

Je kunt deze topics eens checken als je meer wil ontdekken in het genre:
PostPunk (Revival) op MuMe 2018
New wave / post-punk / gothic aanraders

Ik vind Disintegration iets romantisch hebben. Pornography is dan wel heel donker, maar de sound vind ik zo lekker dat ik er serieus enorm blij van word.

Haha ik zei u vanwege de leeftijd ja, zo oud ben je. Nee grapje hoor haha heel erg bedankt ik ga t checken

avatar van reptile71
Thekillers87327 schreef:

Potverdorrie, denk ik eindelijk eens respectvol te worden behandeld is het weer niet waar.

avatar van Snakeskin
Koud, en toch liep ik mijn jonge jaren zeer warm voor.

avatar van Man of Sorrows
Ik vermoed dat Smith naast al zijn acid en literatuur zich in die periode regelmatig opsloot met het hallucinante Movement van New Order.

Tijdens 'Truth' kijken we doorheen de ogen van iemand die reeds afscheid heeft genomen van het leven; de verteller probeert binnen te dringen in de suïcidale geest van het hoofdpersonage.

A Strange Day

Give me your eyes
That I might see

Het hele nummer lijkt ook een vervolg te zijn (de act zelf) op het onwezenlijke New Order nummer. Met een songtitel als 'A Strange Day' doet Smith ook weinig moeite om zijn inspiratie geheim te houden.

De beklemmende sfeer van The Figurehead doet ook erg denken aan de gitaar-drum combinatie van 'ICB'. Movement is de implosie, Pornography de explosie.

avatar van Premonition
Verrassende theorie, Man of Sorrows. Ik vermoed dat Movement ongetwijfeld door de band is beluisterd in de periode van de opnames, was toen net een paar maanden daarvoor uitgebracht, maar hoor toch muzikaal weinig overeenkomsten. Closer was van grote invloed op het geluid van Faith heeft Smith wel eens gezegd en dat hoor ik ook. Het enige Cure nummer waar een duidelijk New Order invloed te bespeuren is, Inbetween Days, kwam pas drie jaar later uit.

avatar van Premonition
Smith heeft eens gezegd, dat de bands weinig contact hadden in die dagen, door “that fucking pratt of a bassplayer, who couldn’t stand the fact that our bassplayer was far better looking and a better musician”

avatar van Barney Rubble
Is het gek dat ik bij Pornography aan een term als nihilisme moet denken. Er zit een soort woede omtrent de doelloosheid van het bestaan in dit album. Goed, misschien ga ik te veel af op die openingszin; "It doesn't matter if we all die". Maar ja, de band valt hierdoor behoorlijk hardhandig met de deur in huis.

Het titelnummer is me nochtans het meest bij gebleven. Zo schizofreen; met al die opdoemende stemmen en steeds harder aangezwengelde angst. Ja, dit is een intens album, zo blijkt wel.

avatar van Man of Sorrows
In mijn ervaring is 'Faith' dan weer het ultieme nihilistische album. Op meerdere songs keert Smith zich tegen het Katholicisme en schrijft hij enig mooi over de relativiteit van alles waar wij mensen waarde aan hechten.

Porno klinkt agressiever maar tekstueel ook veel minder subtiel. Ik snap de associatie met Nihilsme wel maar heb dit veel sterker bij Faith. Of bij het veel recentere In This Light and On This Evening van Editors.

Now darling
You're born, get old and die here
Well that's quite enough for me
We'll find our own way home somehow

Dezelfde kijk als 'The Funeral Party' maar de blik vooruit tegenover de retrospectieve blik aan het graf van Robert Smith.

avatar van Barney Rubble
Eigenlijk nooit zo stil gestaan bij de- toch wel erg sterke tekst- van Papillion.