The Cure - Pornography (1982)

4,01

Label: Fiction

1. One Hundred Years (6:40)
  2. A Short Term Effect (4:22)
  3. The Hanging Garden (4:33)
  4. Siamese Twins (5:29)
  5. The Figurehead (6:15)
  6. A Strange Day (5:04)
  7. Cold (4:26)
  8. Pornography (6:27)
  9. Break [Group Home Demo] * (2:11)
  10. Demise [Studio Demo] * (2:10)
  11. Temptation [Studio Demo] * (4:01)
  12. The Figurehead [Studio Demo] * (6:12)
  13. The Hanging Garden [Studio Demo] * (5:30)
  14. One Hundred Years [Studio Demo] * (7:01)
  15. Airlock: The Soundtrack * (13:07)
  16. Cold [Live] * (3:55)
  17. A Strange Day [Live] * (4:05)
  18. Pornography [Live] * (5:56)
  19. All Mine [Live] * (2:55)
  20. A Short Term Effect [Live] * (4:06)
  21. Siamese Twins [Live] * (6:03)
  22. Temptation Two [AKA LGTB) (RS Studio Demo] * (3:58)
1262 BERICHTEN 11 MENINGEN
geplaatst: 15 februari 2015, 09:03 uur [permalink]
Gedaan.

tuktak
geplaatst: 16 februari 2015, 18:42 uur [permalink]
Berichten verplaatst naar The Cure

geplaatst: 24 november 2015, 15:33 uur [permalink]
Compromisloze soundtrack van de zinloosheid van het mens-zijn. Sowieso tijdloos, maar lijkt in deze tijd, waar de wereld in brand staat en we op het punt van een WO III staan, opnieuw aan relevantie te winnen.

Movement, no movement, just a falling bird
Cold as it hits the bleeding ground

avatar van TEQUILA SUNRISE
geplaatst: 17 januari 2016, 02:44 uur [permalink]
Dit nihilistisch werkstuk deze week weer eens herbeluisterd, zoals eerder gemeld blijft dit album voor mij lastig te beoordelen.
The Figurehead, Strange Day, Siames Twins en ook One Hundred Years vind ik sterke nummers, het maniakale titelnummer het dieptepunt.
Ook het harde percussiewerk blijft ik ( soms ) storend vinden.
De gitzwarte teksten zijn niet te begrijpen, ik zou wel eens inzicht in de zieleroerselen van Robert Smith willen hebben

geplaatst: 17 maart 2016, 01:58 uur [permalink]
Gitzwarte teksten zijn juist de perfecte begeleiding bij de muziek. Het hoeft niet altijd een eenvoudig te begrijpen relaasje te zijn, liever niet, doet meestal afbreuk aan de muziek dan dat het bijdraagt. Het zijn gewoon impressies van een gestoorde geest, zoals ook de plaat klinkt. Op dat moment gestoord in ieder geval. "Give me your eyes That I might see" "the blind man kissing my hands", wat een vette tekst! Maakt mij niet uit dat je moet gissen naar wat er precies bedoelt wordt. Het klinkt als een klok. Overigens zijn bij sommige nummers de teksten redelijk straightforward, het openingsnummer bijvoorbeeld.

geplaatst: 17 maart 2016, 02:06 uur [permalink]
De Diary of a Madman van The Cure. 😉

avatar van schizodeclown
geplaatst: 17 maart 2016, 06:57 uur [permalink]
orbit schreef:
"Give me your eyes That I might see" "the blind man kissing my hands''

Normaal let ik niet zo op teksten (iets wat ik eigenlijk wel zou moeten doen), maar op een of andere manier valt deze zin op en blijft het me bij, gewoon prachtig .

avatar van Leeds
geplaatst: 14 mei 2016, 16:27 uur [permalink]
Leeds schreef:
Voor mij het allerbeste wat Smith en co maakten. En dan spreken we nog niet over die mooie huiverende hoes.

🙇 Pornography 🙇

Een donkere juweel om nooit meer los te laten

Na meer dan 6 jaar is deze plaat nog steeds het allerbeste wat de heer Smith op me los liet. Pfff, niet te schatten hoe goed deze plaat voor de dag komt. Heel ritmisch en donker. Het zal me worst wezen of deze plaat al of niet vol met drumcomputers zit. Heuhh, wat een plaat, wat een plaat...

Dan nog te denken dat ik meer dan 20 jaar terug dit maar een lullige plaat vond. Het zal m'n onvolwassenheid geweest zijn.

geplaatst: 14 juni 2016, 22:45 uur [permalink]
Dit album krijgt nu een ereplaats in de kamer. Wonder boven wonder is Pornography ontsnapt aan de zeer betreurde vinyl opruimbui van jaren geleden. Met recht... wat een plaat, wat een plaat... is het altijd al geweest en nog altijd punt...juh...gaaf.

geplaatst: 15 juni 2016, 00:51 uur [permalink]
Ik ben jaloers, nooit een vinyl versie gehad, wel de deluxe box. Mijn broer heeft volgens mij nog wel de vinyl, misschien... 😉

geplaatst: 15 juni 2016, 11:52 uur [permalink]
Je kunt 'm nog wel vinden op vinyl, ook de eerste persing. Maar misschien komt Pornography ooit weer op lp uit of is ie al uit. Puur toeval dat ik hem nog heb!
Disintegration op lp heb ik wel gevonden voor een redelijke prijs. Nieuw. Die wil ik ook nog weleens hebben. Gewoon leuk om af en toe te draaien. De hoezen zijn ook zo prachtig in het groot! Verder maakt het mij niet zo heel veel uit waarop de muziek staat... als het maar goed klinkt!

geplaatst: 15 juni 2016, 23:07 uur [permalink]
T gaat me ook vooral om de hoes 😉

avatar van Poepie34

geplaatst: 28 oktober 2016, 22:03 uur [permalink]
Het beste wat ze hebben gemaakt.

geplaatst: 1 november 2016, 21:05 uur [permalink]
Ik ga op reis naar de Apocalyps en ik neem mee…

Ondergetekende houdt wel van een vleugje dramatiek. Indien we op een dag onszelf terugvinden in een globaal inferno eis ik een streepje muziek, bij voorkeur deze maagkanteling. Bespeur ik in de vorige zinnen een uitstap naar verkleinwoordjes? Misplaatst, zeg ik u. Pornography draagt in zijn hart immers trots de bombastvlag. We gaan ten onder en iedereen mag het geweten hebben! Het maakt de eerste zinssnede van het album in gedachten houdend ook geen ene moer uit. Zorgen zijn voor morgen. Tot die tijd jagen we als een meute jachthonden de drums op. Het titelnummer als een door waanzin bevangen hartslag.

Ik ga op reis en ik neem mee…

Zie deze Apocalyps niet als een teloorgang. We rechten immers nog eenmaal de rug, tonen wat we waard zijn. Met het einde voor ogen kunnen we voor het eerst sinds lang nog eens ons spiegelbeeld toelachen. Dit album is een gebalde vuist, een baldadig klimmen uit de moerassen van de geest. De schandvlek blijft, hoezeer mijn snedige gitaar ook klieft in het donker. Maar we zullen onze scheermesgitaar tot het einde der tijden zijn werk laten doen. Laat het eindgericht zich nu voltooien. Verbaasd stel ik vast klaar te zijn.

Ik neem mee…

geplaatst: 1 november 2016, 21:41 uur [permalink]

👍 👍 👍

avatar van Tony
geplaatst: 2 november 2016, 11:20 uur [permalink]
Wat Franck zegt. Als je nog een beetje vertrouwen hebt dat het met onze soort nog wel goed gaat komen, moet je niet te vaak naar dit album luisteren. Zo vies, vuil, smerig en hopeloos worden ze zelden gemaakt. Heerlijk album.

geplaatst: 2 november 2016, 22:14 uur [permalink]
Ik ga ook een halfje omhoog naar 4. Dit album heeft echt moeten rijpen, maar nu knalt ie er lekker in.
De opener is meteen raak. Lekker, zo voor 't slapen gaan 😈

avatar van E-Clect-Eddy
geplaatst: 3 november 2016, 00:45 uur [permalink]
Over Porno raakt men nooit uitgepraat, het heeft zoveel....uh.. diepgang 😛

Maar deze en Faith zijn de albums die ik het liefst opzet als ik The Cure wil luisteren.

geplaatst: 14 november 2016, 09:13 uur [permalink]
Gisteren werd One Hundred Years zo enorm gaaf gespeeld, ik heb het nummer vanochtend op repeat keihard gedraaid!

Wat een topnummer!

avatar van spoiler

geplaatst: 14 november 2016, 12:46 uur [permalink]
lennon schreef:

Wat een topnummer!

Dat vond ik dus ook. Snel de LP ergens scoren 👍

avatar van Castle
geplaatst: 14 november 2016, 12:48 uur [permalink]
100 years was zeker een van de hoogtepunten in de ziggo dommer.

geplaatst: 14 november 2016, 21:35 uur [permalink]
Burn ook! Maar heerlijk om deze nummers weer ns te horen, ze waren in topvorm.

geplaatst: 14 november 2016, 23:28 uur [permalink]
Sluit ik me bij aan: één van de hoogtepunten.

geplaatst: 16 november 2016, 09:39 uur [permalink]
One Hundred Years galmt vanaf zondag dagelijks door mijn speakers in huis, onderweg en op de Ipod.

De waardering voor het album gaat nu ook naar de volle mep! Wat een plaat zeg!

Zo zie je maar dat een live beleving je hele manier van luisteren kan beinvloeden.

Samen met The Cure - Disintegration (1989) het 2e Cure album wat 5 sterren krijgt van me.

geplaatst: 23 november 2016, 01:31 uur [permalink]
Zware kost dit album van The Cure. Wel een indrukwekkend geheel.
Onheilspellende zware ritmes, de neurotische voordrachten van Robert Smith, en waar op de vorige albums de backinginstrumenten veel meer achter in de mix zaten, zijn ze nu veel prominenter voorin te vinden.
Zo komt het hele gebeuren als een heftige thriller op je af. Onheilspellend en donker.
Weinig kans op enige rustpuntjes. Een album die focus vereist en waar je continue geconfronteerd wordt met gitzwarte lyrics en de overdonderende sound.
Seventeen Seconds klonk als een wandeling op een herfstdag in een rustig bos.
Op Pornography heeft dat bos zich tegen je gekeerd en verdwaal je in de storm en duisternis.

Ik moet er nog steeds aan wennen. Maar het is wel een originele, hele goede plaat.

geplaatst: 23 november 2016, 11:27 uur [permalink]
A Strange Day mag dan muzikaal het meest toegankelijke nummer zijn van deze plaat; qua lyrics bezorgt hij mij de rillingen. Interpretatie kan bij mij twee kanten op: De protagonist reflecteert terwijl hij het einde van de wereld afwacht tot uiteindelijk dan die "sky and the impossible" explodeert. Hij herinnert zich nog net een liedje en ervaart een korte impressie van geluid en alles is weg.

Maar het kunnen net zo goed zelfmoordoverpeinzingen zijn.

Deze plaat is vooral tekstueel confronterend en niets ontziend, maar ook mooi. Muzikaal ook erg sterk, alleen haak ik enigszins af bij het slotnummer. Gewoonweg te weinig muzikale kapstokken voor mij; een poel van ruis en dissonantie. Mooi is wel dat de afsluiter eigenlijk tekstueel eigenlijk nog het meest positieve nummer is, getuige de slotzin.

I Must Fight This Sickness, Find a Cure

De rest is geschiedenis, getuige de opvolger in de vorm van de single Let's Go To Bed.

avatar van dazzler
dazzler (crew)
geplaatst: 23 november 2016, 14:46 uur [permalink]
Robertus schreef:

De opvolger is volgens mij het psychedelische en best nog intrigerende The Top.

De drie singles daartussen waren uitstapjes richting hitparade
die omwille van hun succes verzameld werden op Japanese Whispers.

Vanaf The Head on the Door kiest The Cure bewust voor die laatste optie.
En dat is geen waardeoordeel: stonden de hitparades maar vol van deze muziek.

geplaatst: 23 november 2016, 15:30 uur [permalink]
Pornography is een van mijn all time 'ik ga naar ... en ik neem mee ... jammer dat ik dan de platenspeler niet mee kan nemen" platen. Tof dat ik dan toch 128 gigabyte verstopt in een telefoontje mee kan zeulen.

geplaatst: 24 november 2016, 11:20 uur [permalink]
dazzler schreef:

De opvolger is volgens mij het psychedelische en best nog intrigerende The Top.

De drie singles daartussen waren uitstapjes richting hitparade
die omwille van hun succes verzameld werden op Japanese Whispers.

Vanaf The Head on the Door kiest The Cure bewust voor die laatste optie.
En dat is geen waardeoordeel: stonden de hitparades maar vol van deze muziek.

Klopt inderdaad. The Top is het eerstvolgende reguliere album. Ik doelde vooral op het enorme contrast tussen de laatste song van Pornography en de eerstvolgende officiële (single)release Let's Go To Bed. (Ik laat voor het gemak de embryonale versie van Lament, haastig in elkaar geknutseld door Smith en Steve Severin, nog even buiten beschouwing; die verscheen daar nog vlak voor).

Helemaal eens met je laatste zin overigens; The Head On The Door is voor mij het schoolvoorbeeld van luchtige kwaliteitspop met gewicht. Klinkt onwaarschijnlijk, maar daarom is hij ook zo goed 🙂

geplaatst: 24 november 2016, 15:20 uur [permalink]
Halfje er bij. Bijzonder album. Groeier.