Pete Rock & C.L. Smooth - Mecca and the Soul Brother (1992)

Label: Elektra

1. Return of the Mecca (5:44)
  2. For Pete's Sake (5:54)
  3. Ghettos of the Mind (5:03)
  4. Lots of Lovin (5:09)
  5. Act Like You Know (4:03)
  6. Straighten It Out (4:13)
  7. Soul Brother #1 (4:30)
  8. Wig Out (4:07)
  9. Anger in the Nation (5:33)
  10. They Reminisce over You (T.R.O.Y.) (4:46)
  11. On and On (5:12)
  12. It's Like That (3:57)
  13. Can't Front on Me (4:16)
  14. The Basement (5:26)

met Deda, Grap Luva, Heavy D en Rob-O

15. If It Ain't Rough, It Ain't Right (5:05)
  16. Skinz (4:15)

met Grand Puba

Kos
Laat ik dan maar even een berichtje plaatsen.

Typisch zo'n album uit de zogenoemde 'golden age of hip-hop', toen er zowat elke maand een klassieker uitkwam.

Het zijn hier vooral de bekende rollende beats van Pete Rock (1 van de grootste beatmakers), waarbij je moeilijk stil kan blijven zitten die het 'm doen.
Voeg daarbij een hele collage aan fijne jazz-samples (de saxofoonloop uit de single They Reminisce over You is wellicht het bekendste voorbeeld), plus de fijne rustige stem van CL Smooth (het beste te vergelijken met Common) en je hebt een heerlijk album.

avatar van thomzi50
Iedereen die dit album kent moet het onmiddellijk gaan luisteren. Ge-wel-dig. Schommelt tussen 4 en 4.5 bij mij.

avatar van T.O.
thomzi50 schreef:
Iedereen die dit album kent moet het onmiddellijk gaan luisteren.

Ehm...

Niet, uiteraard:P

avatar van thomzi50
Ook de mensen die 'm wel kennen moeten 'm vaak draaien, zo goed is ie

Pauper
T.O. .. snapt ie het nou? Nouja, hoe dan ook krijg hem aanstaande vrijdag, natuurlijk ken ik het werk van Pete Rock en zal me dan ook niks verbazen als ik deze grijs ga draaien

avatar van P Jay
Kos schreef:
de fijne rustige stem van CL Smooth (het beste te vergelijken met Common)

Hun stemgeluid is wel te vergelijken, maar de manier waarop ze rappen is in mijn ogen wel heel verschil.
CL Smooth houdt zich steeds strikt aan de beat, rapt heel erg keurig tussen de lijntjes, terwijl Common (zeker de jonge Common) zowat meer offbeat rijmde dan onbeat, en heel onregelmatig dan nog, nu eens snel en dan weer zijn woorden rekkend. Daarom vind ik hen 2 uitersten (maar hun stemkleur lijkt inderdaad ook op elkaar).

Daarom dat ik de cd 4,5 sterren geef: de beats en de sfeer zijn untouchable, Pete Rock op zijn hoogtepunt. Maar CL Smooth zou soms eens wat meer mogen varieren, maar het is maar een klein minpuntje, hoor!

Stellar album!

Kos
Ik bedoelde inderdaad stemgeluid.

Relax
Dit album is zo erg eerste in de hiphop lijst nu

avatar van psychonaatje
LOL: in alle lijsten (behalve top 250 dan) nr. 1 zelfs:

nr. 1 in de toplijst van Verenigde Staten
nr. 1 in de hip-hop toplijst
nr. 1 in de toplijst van de jaren '90
nr. 1 in de toplijst van 1992

Raekwon the chef
ik ben erg onder de indruk van dit album

Harco

nr. 1 in de toplijst van de jaren '90
nr. 1 in de toplijst van 1992

Haha, mooiiii.

avatar van J.M.
damn deze moet ik maar is gaan checkuh
dit is wel heel hoog gemiddelde

Pauper
Holly Molly, Shiit, hij staat nu bovenaan in de Hip-Hop Toplijst! w00t w00t!

avatar van Niek
Pauper schreef:
Holly Molly, Shiit, hij staat nu bovenaan in de Hip-Hop Toplijst! w00t w00t!

Houdt hij niet lang vol denk ik. En terecht. Goede plaat, maar verre van de beste.

avatar van J.M.
Het is wel een goede cd, die beats is echt precies waar ik van hou. die flow vind ik ook erg fijn

krijgt van mij nu nog 4*

Niek schreef:

Nee ben bang van niet nee en of het de beste is of niet, en of het de beste is... kwestie van smaak.

avatar van Sjaakspeare
Wat mij opvalt aan die drie nummers die als clip op de site staan, is dat er in die nummers totaal niet gescholden wordt!

Verder vind ik het, zeker voor 1992 echt heel lekker klinken, en het feit dat het zo duidelijk niet op die gangstazooi van nu lijkt vind ik eveneens fantastisch

avatar van MJ_DA_MAN
Nee, maar sommige stereotypes denken dat rap altijd incl. schelden is (ik wijs jou niet aan uiteraard) .

Social_Mask
They Reminisce over You (T.R.O.Y.)
Ghettos of the Mind
Lots of Lovin
Act Like You Know

Dit Zijn de nrs die ik ken van deze heren. En ik moet zeggen dat dit erg erg erg erg goed klinkt en vooral T.R.O.Y. Wat een pracht van een nr is dat....
Ik moet dit gaan downloaden of kopen of lenen of wat dan ook maar ik moet het hebben!!!!

(Kzou nu al een 4* kunnen geven om deze nrs alleen maar dat doe ik niet )

avatar van MJ_DA_MAN
Niet het beste hiphopalbum ooit idd, maar toch is dit een hele aardige plaat. Pete Rock produceert hier op zijn best en creeërt een heerlijke jazzy sound. C.L. Smooth is een aardige MC met een fijn stemgeluid, maar klinkt echt o-ver-al hetzelfde, maar dan ook echt overal en altijd, damn . En dat maakt het gewoon minder interessant. Hij zal waarschijnlijk ook wel de teksten schrijven, maar daarop is niks aan te merken. Ze passen goed bij de beats. Ook jammer is dat het album veel en veel te lang duurt, door de té lange nummers. De helft van de nummers duren gewoon 5 minuten of meer, dat maakt het ''fijn wegluisteren'' een stuk minder. Dat hadden ze dus naar mijn mening wat anders aan moeten pakken, maarja, dit is '92 en het is nu '07 . Ik kom uit op een mooie 4*. Favorieten zijn Return of the Mecca en T.R.O.Y.

Erg sterk album, zeker een aanrader.

avatar van WouterL
MJ_DA_MAN schreef:

helemaal mee eens dat de nummers wat aan de lange kant zijn.....ik heb dan ook altijd moeite om lekker me aandacht erbij te houden.. voorderest is het een aanrader voor iedereen! 4.5

avatar van J.M.
Waarom moet er nou weer zo`n kinderachtig jongetje 0,5 stemmen om het gemiddelde weer lekker om laag te halen.

avatar van MJ_DA_MAN
Geen idee. Misschien omdat ie dit ontzettend slecht vind, misschien omdat ie gefrustreert is, misschien omdat zich groot voelt om zulke stemmen te geven, wie zal het zeggen? Maar aan zijn stemmen tezien zal het waarschijnlijk dat laatste zijn, dus ik bedankt hem heel erg voor de bijdrage aan de site . Wat een ontiegelijke loser .

MJ_DA_MAN schreef:
. Wat een ontiegelijke loser .

eazyfan
Wil een van de moderators die stem aub weg doen? Als dat kan.

avatar van frankvankesteren
eazyfan schreef:
Wil een van de moderators die stem aub weg doen? Als dat kan.

Ik vrees dat je dat dan op alle albums zo'n beetje zou moeten toepassen..tenslotte heeft iemand het recht om te stemmen opw at hij wil