Pete Rock & C.L. Smooth - Mecca and the Soul Brother (1992)

Label: Elektra

1. Return of the Mecca (5:44)
  2. For Pete's Sake (5:54)
  3. Ghettos of the Mind (5:03)
  4. Lots of Lovin (5:09)
  5. Act Like You Know (4:03)
  6. Straighten It Out (4:13)
  7. Soul Brother #1 (4:30)
  8. Wig Out (4:07)
  9. Anger in the Nation (5:33)
  10. They Reminisce over You (T.R.O.Y.) (4:46)
  11. On and On (5:12)
  12. It's Like That (3:57)
  13. Can't Front on Me (4:16)
  14. The Basement (5:26)

met Deda, Grap Luva, Heavy D en Rob-O

15. If It Ain't Rough, It Ain't Right (5:05)
  16. Skinz (4:15)

met Grand Puba

avatar van P Jay
Grap = Grap Luva

avatar van Jacktherapper
Geen genoegen van te krijgen.. Meesterlijk album van (inderdaad) een van de beste hiphopduo's allertijden. Liefde voor tracks als For Pete's Sake en They Reminisce over You (T.R.O.Y.) vergaat nooit.. Superalbum

avatar van Kill_illuminati
Ik kan mij geen betere rapper voorstellen voor het nummer dan C.L. Smooth. Dat nummmer en Lots of Lovin zijn toch wel de beste.

Social_Mask
Het nummer C.L. Smooth ? Ben je weer twee dingen tegelijkertijd aan het doen .

Social_Mask schreef:
Het nummer C.L. Smooth ? Ben je weer twee dingen tegelijkertijd aan het doen .

Nee het was gewoon een reactie op wat Jacktherapper zei.

Social_Mask
Oh mijn fout.. Maar jij moet ook gewoon wat duidelijker zijn !

avatar van Ill
Ill
Heb deze CD eindelijk binnen, T.R.O.Y. is in ieder geval al geweldig!

avatar van BZN
BZN
Een echt all time classic, altijd voor in de stemming,
lekkere beats, Cl voelt ze heel goed aan.....

ze zouden weer bezig moeten gaan!

avatar van Outblasty
Ook dit album weet me niet helemaal te pakken. Het zijn eigenlijk stuk voor stuk allemaal wel goede nummers, maar CL smooth rapt gewoon niet spannend genoeg.

avatar van Kill_illuminati
De meeste mensen met een vergelijkbare top 10 als die van jouw hebben meestal een van de twee Pete Rock & CL Smooth albums erin staan.

avatar van Outblasty
Kill_illuminati schreef:
Soms heeft een album gewoon even tijd nodig. En het kan natuurlijk ook zo zijn dat het me gewoon niet weet te pakken. Iedereen heeft uiteindelijk toch zijn eigen smaak al kunnen deze veel op elkaar lijken.

avatar van Niek
Elke keer als ik deze weer luister is er weer een ander nummer dat er voor mij uitspringt.
Nu is dat Can't Front on Me. CL beschikt toch wel over een prima stukje flow zeg. Weinig rappers wiens woorden zo prachtig op de maat passen.
Het enige minpunt aan deze plaat is dat de nummers zich te weinig van elkaar onderscheiden. En de gastrappers op The Basement zijn niet echt van meerwaarde. Sommige zelfs flink zwak. Als dat vier oppermc's waren geweest die stuk voor stuk een legendarisch versje hadden neergezet dan had ik deze plaat de volle mep gegeven.
Nietemin een klassieker van jewelste met tal van gruwelijke hiphoptracks.

avatar van VanDeGriend
Berichten over optredens verplaatst naar Pete Rock & C.L. Smooth

avatar van WeztSide
Lots of Lovin is wel een lekker nummer, maar ik heb 'm toch van m'n iPod gehaald vanwege de (naar mijn mening) ongelooflijk zoetsappige teksten. Dat doet CL Smooth wel vaker, kan op je zenuwen werken.

Dit blijft trouwens zo'n album wat je altijd blijft luisteren

P-DawG
Misschien moet je dan maar eens gaan sparen voor een iPod met meer geheugen

Ben dit album nu weer eens aan het checken. En ik kom er maar weer met moeite doorheen. Heb het door de jaren heen vaak geprobeerd, maar het heeft me gewoon nog niet gepakt. Misschien moet ik 'm eens vaker binnen een kortere periode gaan luisteren. Dat ga ik nu nog maar eens proberen, 't zal mij benieuwen..

Stem komt later dan nog wel

P-DawG schreef:
Misschien moet je dan maar eens gaan sparen voor een iPod met meer geheugen

De ruimte is er, de behoefte gewoon niet

Ik heb dit album pas een tijdje geleden ontdekt en het had me direct bij de ballen. Die Jazzy beats en dan CL zijn smooth gerap vind ik echt perfect op elkaar ingespeeld. Blijf het wel moeilijk vinden om hem helemaal uit te luisteren zonder een nummer over te slaan. Maar dat zal wel overgaan na meer luisterbeurten denk ik. Skinz is voorlopig mijn fav. nummer. Lekker toch die trompet

avatar van WeztSide
Volgens mij luisteren heel veel mensen dit veeeel meer in de zomer of als 't lekker weer is, denken jullie niet?
Dit album doet me altijd denken aan vorig jaar aan 't zwembad of strand in Rhodos, Griekenland.
Bovendien krijg ik altijd zin in de zomer hiervan. The Main Ingredient heeft daar ook een handje van.

avatar van CarealotCarrot
NBA street Vol.2 de ps2 game bracht mij bij, "They Reminisce over You " . . Wat een geweldig nummer. Het hele album is van dat niveau.

avatar van WeztSide
Hoe vaak je dit ook luistert, de creativiteit neemt nooit af

avatar van Timmie
Wat een album! net 2x achterelkaar geluisterd de beats zijn stuk voor stuk vet ze lijken soms wel op elkaar. T.R.O.Y. is het beste nummer (natuurlijk) welke ik ook dope vind zijn "if it ain't rough, it aint right, The Basement, Straighten it out en Skinz. De rest is ook allemaal van hoog niveau. 4* tot 4,5* voor nu 4.

avatar van principal2000
Onbegrijpelijk dat ik nog niet gestemd had op een van de topalbums die bovendien ook nog eens behoort tot 1 van de 10 eerste albums die ik aangeschaft heb (rond zijn release). In mijn ogen komt dit album dichtbij perfectie. Er staan meer dan genoeg nummers op en Pete Rock is ook niet vies ervan om ons bij de intro van een nummer te trakteren op een extra beat. Dit album is meer dan uitstekend vervolg op hun debuut. Qua effectieve speeltijd zul je niet snel een ander hiphop album vinden die hieraan kan tippen. Let op: geen interludes, intro's of andere onzin. Gewoon de hele tijd je hoofd op en neer op de fijne en kwaliteit superhoogwaardige beats van Pete. C.L. rapt op prettige en duidelijk verstaanbare wijze zonder gevloek en getier boeiend genoeg om in mijn ogen te spreken van een keiharde klassieker. Iedere keer als ik het album luister, ontdek ik weer een nieuwe favoriet. De uiteenlopendheid van T.R.O.Y., Wig Out, On And On, Skinz, Act Like You Know, For Pete's Sake, Straighten It Out, If It Ain't Ruff It Ain't Right etc. etc. kan mij telkens weer boeien. Een aanrader voor mensen die positieve hiphop graag gecombineerd zien met jazzy invloeden geproduceerd door een topproducer.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ik had Mecca and the Soul Brother al een tijd op m'n denkbeeldige ooit-nog-eens-luisteren lijst staan maar principal2000 heeft dit in een stroomversnelling gebracht. Stuk voor stuk heerlijk jazzy producties waar C.L. Smooth wel raad mee weet.

Hier durf ik wel in één keer een 4,5* voor te geven .

avatar van Silky & Smooth
Een van de weinige '90 klassiekers die ik echt heel goed vind. Pete Rock & C.L. Smooth is een gouden duo. Warme, jazzy producties van de kant van Pete Rock en C.L. is duidelijk, wijze rapper die rustig rapt, zonder dat het saai of eentonig wordt. They Reminisce Over You is wel duidelijk het beste nummer op dit album. Dat nummer kan ik eindeloos draaien!

FightForMore
Silky & Smooth schreef:

En dit is ook m'n mening.

Jacktherapper schreef:

ik geef je hierop 100% gelijk, T.R.O.Y is ook mijn favoriete track op dit geweldige album.
ik kan er geen genoegen van krijgen en probeer zovaak als mogelijk dit album af te spelen.
hoog genoteerd in mijn top 10 favoriete hiphop albums aller tijden!

avatar van Nr.4
Tijdloos album, super match tussen Pete Rock en CL Smooth. TROY, Can't Front on Me zijn nog tijdlozer dan de rest.

avatar van gweah
Eigenlijk vind ik dit een 4,5 album maar twee dingen duwen het omhoog naar een vijf:
1. Misschien wel het best geproduceerde hip hop album allertijden. C'mon guys, Pete Rock is top vijf producers allertijden en dit is 80 minuten van ALLEEN MAAR de dopeste beats die je ooit gehoord hebt. Een meesterwerk. Qua best geproduceerde albums heeft het wat mij betreft slechts concurrentie van Breaking Atoms, Illmatic, Only Built 4 Cuban Linx en misschien nog een of twee andere. Maar Illmatic was verschillende producers. De beats van Pete Rock hebben voor mij eigenlijk nog een klein streepje voor op die van Premier, RZA, Dr. Dre, Havoc of noem ze allemaal maar op, vanwege de aandacht voor detail, hoe 'rijk' en diep het allemaal klinkt, hoe stevig de drums klinken, het zit gewoon geramd in elkaar altijd. Breaking Atoms heeft ook dat 'rijke' en complexe geluid, die extra punten (Extra P.) moet ik ook aan Large Professor geven. Maar dat terzijde. Op een andere dag vind ik Premier weer de dopeste haha.
2. "T.R.O.Y.", hoort altijd bij de shortlist te zitten voor beste hip hop tracks allertijden. Ik zou zelf denk ik eerder voor "Shook Ones Pt. II" gaan als nr. 1 maar T.R.O.Y. is right there.

Oke, CL Smooth is geen Nas of Rakim maar de Pete Rock beats passen hem als een handschoen. Bovendien hoor ik geen scheldwoorden voorbij komen, dit is een album dat je aan je ouders kunt laten horen als voorbeeld van waarom hip-hop goed is, zonder dat hun aandacht zich gaat focusen op futiliteiten als schuttingtaal, geweld of misogynie.