Pete Rock & C.L. Smooth - Mecca and the Soul Brother (1992)

Label: Elektra

1. Return of the Mecca (5:44)
  2. For Pete's Sake (5:54)
  3. Ghettos of the Mind (5:03)
  4. Lots of Lovin (5:09)
  5. Act Like You Know (4:03)
  6. Straighten It Out (4:13)
  7. Soul Brother #1 (4:30)
  8. Wig Out (4:07)
  9. Anger in the Nation (5:33)
  10. They Reminisce over You (T.R.O.Y.) (4:46)
  11. On and On (5:12)
  12. It's Like That (3:57)
  13. Can't Front on Me (4:16)
  14. The Basement (5:26)

met Deda, Grap Luva, Heavy D en Rob-O

15. If It Ain't Rough, It Ain't Right (5:05)
  16. Skinz (4:15)

met Grand Puba

Raekwon the chef
ik vind sommige nummers ook veels te lang
het grootste deel is allemaal 5 minuten of iets in de buurt
de beats en de lyrics zijn wel toppie, met CL SMooth's flow en stemgeluid is ook niks mis alleen had ik liever wat meer gastartiesten gezien.

avatar van P Jay
Raekwon the chef schreef:

Het feit dat je meer gastartiesten wil zien impliceert toch wel dat je vindt dat C.L. een gans album niet kan dragen?

Bij een album zoals Illmatic of Ready to Die hoeven niet meer gastartiesten dan die ene net omdat Nas en Biggie me een gans album kunnen boeien...

Daarenboven zijn er met Grap Lova, Dida, Heavy D, Grand Puba & Robo O ook niet bepaald weinig gasten....

Raekwon the chef
het is vooral omdat de tracks allemaal best lang zijn

raffael77
Raekwon the chef schreef:
het is vooral omdat de tracks allemaal best lang zijn

Veel features kan wel maar dan alleen als het gaat om producers.
Voorbeeld: Pete Rock (Soul survivor 1 & 2) omdat hij daarop voornamelijk produceerd. Dus de gasten rappen of zingen op zijn nummers. Als je gewoon een album hebt met veel features wil dat zeggen dat diegene het album niet zelf uit kan houden en heeft hij anderen nodig om alles op te vullen. Het zegt ook wel iets over die rapper zelf, want hij heeft dus niet zoveel dingen te zeggen en dat is dan wel jammer dat je dan van andere rappers afhankelijk bent om het album op te vullen.

Deze cd heeft lange tracks maar allemaal wel goed.
Features in dit geval en ook soms bij andere zijn introducties voor nieuwe rappers. Rob-O, Deda en Grap Luva die zijn naderhand toch ook bekend geworden.

Social_Mask
Verlaag dit naar 4,5*, nog steeds een zeer goed album alleen niet elk nummer is goed. Sommige zijn wel wat middelmatig. En ook uit mn top 10.

avatar van Kos
Kos
Ik haal hier toch een halfje af. Destijds was het natuurlijk de shit en het is nog steeds wel lekker maar ik luister tegenwoordig eigenlijk liever naar The Main Ingredient...

EPMD
same here kos... main ingredient heeft toch wat meer...

avatar van GarnalenPeller
Dit had het perfecte "relaxte" Hip-Hop album kunnen zijn was het niet dat er in elk liedje dezelfde flow word gebruikt. erg hypnotiserend, dit. maar zeer spijtig dat er ...bijna geen afwisseling in zit.

avatar van Statiegeld
Heerlijke CD. Ik vind deze ook beter dan The Main Ingredient. Dit album weet me veel meer te boeien. Alleen de nummers Ghettos of the Mind, Wig Out, Anger in the Nation (maar de laatste twee zijn eigenlijk een mooi opstapje voor T.R.O.Y) en Its Like That kunnen me niet heel veel boeien. De jazz-achtige superchille beats van dit album zijn echt mijn ding. CL Smooth vind ik een goede MC maar wat al eerder gezegd is: hij heeft niet echt veel variatie. Dat is ook de belangrijkste reden waarom ik dit album geen 5* geef.

Maar 4.5* is Mecca and the Soul Brother toch zeker wel waard.

avatar van Korhymes
TROY heeft een van de beste beats ooit, ik wordt helemaal warm als ik het weer elke keer hoor. CL flowt soepeltjes over elke beat die Pete Rock heeft geproduced. Alleen een aanmerking, het wordt op een gegeven moment een beetje eentonig.

4,5- gewoon alleen al om TROY

Social_Mask
Ik heb hem weer eens beluisterd en ik zet hem toch maar weer terug in mijn top10. Wel op de tiende plaats. Blijft een zeer sterk album, met heerlijke producties. Het album begint al zo vet! Een paar minpuntjes zijn dat de nrs nét wat te lang zijn, en CL Smooth soms iets te vaak hetzelfde klinkt. Ik ga dit album wat vaker beluisteren om het een defenitieve plek te geven in mijn top10. Want ik ben er nu behoorlijk blij mee.. Nog wel een grote aan het adres van Pete Rock!

avatar van Chrisseh
Eerste keer eens goed beluisterd, en shit, dit klinkt toch wel veel beter dan ik me ooit herinnerde. Sta nu veel meer open voor wat ouder spul, en klinkt erg lekker! Goede productie, Smooth flowt ook lekker.

KSPR
Wat te lange tracks, maar toch vooral een heerlijk relax albumpje.

4 sterrentjes om mee te beginnen...

avatar van ewalk
T.R.O.Y. natuurlijk, is da bomb!! Blijft heerlijk! De beat, de flow etc.
Voor degenen die het nog niet wisten: het nummer is tevens een eerbetoon aan de danser van Heavy D, T-Roy (hoe kan het ook anders) geheten, die net was overleden.

avatar van snoopy
Echt hip hop muziek, dit album heb ik thuis liggen en persoonlijk vindt ik dit echt de beste album van Pete Rock en C.L. Smooth .

avatar van Reijersen
Verdomd lekker hiphopalbum dit. Erg goede vibe en het knalt gewoon mijn speakers uit. Ik vind het album vooral als geheel sterk, louter sterke nummers. Ik ben zo enthousiast hierover dat ik het niet onder woorden kan brengen.

4,5 ster.

avatar van Sjoerd_
Ik heb dit album opgezet en toen hij afgelopen was had ik een lamme nek van het bumpen met me hoofd.

avatar van XtReM3 SkILLz
Waarom bestaat zijn album center of attention niet op music meter of kijk ik verkeerd??

avatar van Chrisseh
Je kijkt verkeerd Het was inderdaad een tijdje niet helemaal duidelijk, maar InI is deel van dit album.

avatar van Osiris Apis
Ja, ik vond het raar dat het album van MuMe is afgehaald, want volgens discogs is hij in 2000 op LP uitgebracht (zonder het Deda album).

avatar van Seedorf
Ja ik vond het ook al raar want het album van InI is idd gewoon uitgebracht op vinyl (zonder het Deda gedeelte)..

avatar van XtReM3 SkILLz
oke cool vond het ook al zo raar maar center of attention is erg goedd die relaxte hiphop sound waar ik ook wel eens aan toe ben en het plaatje die ik bij zijn album heb staan vervalt dus ?

Can't Front On Me is wat mij betreft de beste track van het album. Deze gasten hebben een eigen sound, maar doordat ze deze bij iedere track laten horen, is het moeilijk om het album als geheel te luisteren, omdat het eentonig wordt en ook een aardig poosje duurt.

EPMD
stukje uit The Basement van Dida klinkt echt heerlijk (het beste nummer van dit album, wat een nummer!!!)

I get deeper than oceanography
Thinkin of crazy shit, like psychology
So speak the peace, then slide like grease
The beat is fat, but the rhyme is obese in The Basement

avatar van jelmer19
wat is dit toch een prachtig album,
stuk voor stuk practige productie en heerlijke raps.
Ik heb hem vandaag weer even gedraait in de auto en het is puur genieten. Hij komt weer binnen in mijn Top 10

Harco
Seedorf schreef:

Origineel is hij op deze manier uitgebracht; daarom moet 'ie er zo op.

avatar van Niek
Heerlijk album. Die Pete Rock sound is gewoon verslavend. CL Smooth is ook goed, alhoewel de featers iets te welkom zijn als jullie begrijpen wat ik bedoel. Wat mij betreft is dit ook gewoon hun beste plaat, beter dan Main Ingredient dus. Waarom precies is moeilijk uit te leggen. Kwestie van smaak, gevoel.
Duidelijke 4 sterren.

En het kan - je verwacht het niet - leuke resultaten opleveren opleveren deze plaat op te zetten als je vriendin er is. Zeker Lots of Lovin

avatar van Gyzzz
Ik vind Lots of Lovin ook altijd wel een schattige track. Eigenlijk ontzettend glad met dat refreintje, maar het is ergens toch wel met veel stijl gedaan.

avatar van Urbanoetang
The Main Ingredient is geweldig! Heb deze nog nooit geluisterd, heb wel gehoort dat hij nog beter is?

avatar van P Jay
Urbanoetang schreef:

Dit album heeft een meer "classic" gehalte, maar is daarom niet beter. Ik vind persoonlijk zelfs The Main Ingredient een fractie beter: maar deze kwam eerder en was daarom revolutionairder en innovatiever én bevat de all-time-classic "T.R.O.Y.", en zo meer...