Amenra - Mass IIII (2008)

Belgiƫ
Label: Hypertension

1. Silver Needle Golden Nail (8:24)
  2. Le Gardien des Rêves (4:26)
  3. De Dodenakker (10:01)
  4. Terziele (2:46)
  5. Razoreater (6:49)
  6. Aorte Nous Sommes du Même Sang (9:01)
  7. Thurifer et Clamor Ad Te Veniat (6:43)
avatar van Dudeness
Omdat ik me volledig aansluit bij volgende bespreking:

Heb hem sinds donderdag in huis, en ben danig onder de indruk, Voorlopig 4.5. Benieuwd of dit zal evolueren... Wat er ook van zij: dit wordt sowieso de Belgische release van 2008...

PS:

Kleine opmerking:

Op mijn CD hoesje staat als eerste track:

.Silver Needle. Golden Nail.

avatar van CWTAB
Inderdaad erg sterke cd, trug mooi artwork..

Maar de Belgische Release van het jaar is toch wel Steak Number Eight - When The Candle Dies Out....

Dit album komt net 2de's, wat een energie, wat een passie

CWTAB schreef:

Noem me vooringenomen, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat die "mennekes" dezelfde authenticiteit aan de dag (gaan) kunnen leggen als deze "heren in de marge"...

Het enige wat ik gehoord heb tot nu toe is hun performance op HRR, en eerlijk gezegd vond ik het een heel klein beetje slapjes...

Wat er ook van zij, ik ga henzeker beluisteren...

avatar van CWTAB
Daarin moet ik je wel gelijk in geven dat live Amen Ra (voorlopig?) nog Steak Number Eight naar huis speelt, is natuurlijk wel nog een verschil van sound ook en ervaring... mss dat Steak N°8 mij ietsje beter ligt... en ja authenticiteit is wat zoek maar kan daarom ook geen kwaad voor een debuut...

Vooruit dan: gedeelde 1ste plek van beste Belgische release

avatar van snarf349
afschuwelijk goede plaat weer, krijg zowieso geen genoeg van -razoreater-.

avatar van essence
Ik heb hen donderdag (26/06/08) live gezien in De Centrale (Gent) en was wel onder de indruk.
Ik heb hun vorige hier en huis en die is al grijsgedraaid. Nu ga ik toch eens achter deze aan en aan het artwork te zien opteer ik voor de lp-versie.

avatar van Dudeness
Ware het niet dat er 1 track op staat die het geheel ietsjes naar beneden haalt, ik had hem een 5 gegeven...

Jezus, wat een pijnlijk-donkere plaat.... Vorige week in de Centrale is dat nogmaals gebleken (ondanks een aantal jammerlijke uitschuivers)

avatar van itchy
De Dodenakker

fastpulseboy
CWTAB schreef:
Inderdaad erg sterke cd, trug mooi artwork..

Dit album komt net 2de's, wat een energie, wat een passie

steak number eight laatst live gezien.... Maar die kleine mennekes halen het niveau van Amenra echt bij lange na niet voor mij....
Vond het wel knap om ze op zo'n jonge leeftijd al zo zeker te zien presenteren.

avatar van Joy4ever
itchy schreef:
De Dodenakker
Ik moet u in deze gelijk geven

Al met al een tikkie minder dan Mass III. Die neigt echt naar het geniale. Maar feit is dat Amenra een absolute topband is. België mag er met recht trots op zijn.

Ik heb ze gezien op Pukkelpop, maar het is live voor mij te trage kost. Vindt Mass 3 wel een goeie cd, deze ken ik nog niet.

avatar van Alarum
Heerlijk hartverscheurend, oorverdovend, ziel verbrandend.
Ik weet niet wat ik hier aan toe moet voegen, gewoon luisteren.

avatar van Joy4ever
Alarum schreef:
Heerlijk hartverscheurend, oorverdovend, ziel verbrandend.
Ik weet niet wat ik hier aan toe moet voegen, gewoon luisteren.
Prachtig verwoord Alarum. AmenRa

avatar van vantagepoint
Ja het album is hartverscheurend,
maakt me blind voor andere dingen.
Laat gewoon al het bloed door me heen pompen, laat m'n hart 10x zo snel kloppen. Album is gewoon een van de meesterwerken van de Belgische scene deze tijden!

avatar van Nakur
Ik heb deze nieuweling al een tijd op de pc staan en kon me eindelijk aanzetten tot een aankoop (samen met Mass III). Ik heb geen idee waarom dat zolang heeft geduurd, want Mass IIII gaat op alle vlakken door merg en been.

Sietse
voor mij toch minder dan de vorige eigenlijk.

avatar van Nakur
Oneens, al was dat wel mijn eerste indruk. Mass III is een pik- en pikzwarte, brute trip door alles wat iets te maken heeft met de vervoegingen van het werkwoord 'lijden'. Al mjet al een fantastische (4*) plaat. De nieuwe echter, kent wat meer rustpunten en misschien enkele sprankjes licht. De spanningsboog wordt hierdoor nog strakker aangetrokken en gaat de muziek nog verder onder de huid zitten. Waanzinnig goede Vlaamse plaat, waarvoor hulde.

Sietse
hmm, ik vond het hier te veel invloed krijgen van post-rock en voor mij miste juist daardoor net die kracht, die agressie die wel op III zit. Lijden is bevalt mij in dit geval meer dan rusten.

avatar van Norbert
Raar, ik vond deze band live echt fantastisch. Heb er echt kippenvel van gekregen, maar op plaat kan ik hier helemaal niks mee. Het doet me niks en het gaat heel snel vervelenen. Van die overweldigende vocals blijft op plaat ook helemaal niks over. Ik heb het meerdere keren geprobeerd, maar ik kom er gewoon niet in.

tgoh ik vind hem wel goed. Zeker instrumenteel ligt het mij wel. MAar de zang is gewoon te eentonig en ligt mij iets minder. Toch een mooie 3.5*

Dwangbuis
Ik ben niet into metal, maar dit kan ik echt smaken. Norbert heeft wel gelijk wanneer hij zegt dat het live aangrijpender is, en toch geef ik met plezier 4 sterren. Track 6 vind ik (voorlopig?) te licht uitvallen in vergelijking met de rest van de plaat.

Enorm sterk, duister en doordringend album. Geweldige loodzware riffs en een meesterlijke opbouw van nummers. Vind hem zelfs net wat beter dan Mass III, wat ook al zo'n uitstekende plaat is. Een album die elke luisterbeurt weer even intens is, hoe vaak het ook wordt gedraaid. Tevens een fantastische live band.

avatar van laboomzaa
Mezelf net weer even onder gedompeld in de duistere wereld van AmenRa!!

Ik moet die Church of Ra dvd ergens zien te scoren!!

avatar van snarf349
De gasten van Amenra hebben dit ook gemaakt: SEMBLER DEAH - TROOSTELOOS on Vimeo

avatar van Alarum
" What happens when a song is made to make you distressed and then say it's sorry, only to see your reaction and then punch you in the face?

It could also plan ahead and ambush you like you're a child taking a strangers candy, only to kidnap you and lock you in a small claustrophobia inducing air-tight room. It would be in complete control of your breathing while holding you hostage as your skin is amasses goose bumps as you sit there in shock. What the hell is going on? You ponder, without taking a breath.

In this state it is beautifully tormenting you by forcing mental images of magnificently hand-crafted woven blankets upon a nice warm bed. It then gives you the bed, the blankets and caresses your cheek as you start breathing again. There is only one problem, you are still in the same room with no way out and you don't even realize because you are wrapped in its intricate serenity.

It then pours gasoline all over the magnificently hand-crafted woven blanket and flicks a lit match onto it. It watches you squirm before you are engulfed in the flames. You then wake up " and Track 2 is starting, are you ready to do it again?"

Dit las ik ergens in een review op sputnikmusic.
Perfect verwoord als je het mij vraagt.

avatar van Agony
eigenlijk geld voor alle albums van AmenRa hetzelfde: instrumentaal is het geweldig, zo niet een van de beste bands in het genre, maar die zang maakt alles kapot... niet om aan te horen. Zo zonde!

avatar van JSPR_G
Agony schreef:

Probeer ze eens live te zien als de mogelijkheid zich aanbiedt, je zal versteld staan.

avatar van niels94
België mag zich op zijn borst kloppen met deze band. Ook dit album is erg sterk, al vind ik Mass III wel wat intenser. Maar wat een vocalen toch weer Doet me een beetje denken aan bepaalde jaren 90 emo. Erg benieuwd naar deel V!

avatar van Johnny Marr
Silver Needle Golden Nail en Razoreater doen me gewoon bijna huilen van genot, ongelooflijk, wat een band, wat een sound. Ik zie ze 17 oktober in Kuurne (België) voor de tweede keer in mijn leven live, met die andere Belgische wereldband Steak Number Eight in het voorprogramma.

Enige punt dat ik heb, en misschien wel de enige reden dat dit de volle pot niet krijgt, is dat het album voor mij mocht geëindigd zijn na 'Aorte. Nous sommes du même sang'. Het laatste nummer vind ik wat minder, ietsje overbodig misschien, de climax van 'Aorte' is gewoon sterker en ging dus een beter einde voor het album zijn geweest IMO.

avatar van Johnny Marr
Johnny Marr schreef:

Ondertussen toch verhoogd naar de volle mep. Dit is het beste album dat ooit gehoord heb van een Belgische muziekartiest.