Green Day - Dookie (1994)

Punk / Rock
Label: Reprise

1. Burnout (2:07)
  2. Having a Blast (2:44)
  3. Chump (2:54)
  4. Longview (3:59)
  5. Welcome to Paradise (3:44)
  6. Pulling Teeth (2:30)
  7. Basket Case (3:03)
  8. She (2:14)
  9. Sassafras Roots (2:37)
  10. When I Come Around (2:58)
  11. Coming Clean (1:34)
  12. Emenius Sleepus (1:43)
  13. In the End (1:46)
  14. F.O.D. / All by Myself (5:46)
Mijn eerste "punk" cd...dus mijn inzicht wordt enigzins vertroebeld door nostalgie
Basket Case is (natuurlijk) mijn favoriet van deze cd.
Maar dit is desondanks het feit dat het geen echte...of misschien juist omdat het geen echte punk is, een erg lekkere, grappige, vrolijke cd.

Precies!

Alleen vind ik Longview nog het beste, zoals die door middel van drums voortkomt uit Chumo. Fantastisch!

Longview is idd ook echt goed, hehehe, lekker meezing refrein ook
Zal zo Insomniac eens toevoegen, met Brain Stew en Jaded...die twee nummers achter elkaar zijn zo vet!

Nooit veel aan gevonden Greenday. Zanger is me te zeurderig. Ik prefereer Blink

Mwha, Blink vind ik een beetje van die meelifters...en de meeste van hun nummers zijn me toch echt te pop, dit is nog een beeeeetje punk

Maar blink is vele malen grappiger. Helemaal live

avatar van Leeuw
Leuke meelal punkmuziek samen met the offspring destijds toen ik mijn wilde haren nog had.

Grappig album, en nog leuke muziek ook. Ik heb em nog niet zo heel lang (toen die uitkwam was ik 6! en toen luisterde ik niet veel naar muziek) En ik ben er best wel blij mee. Hij maakt me blij en ik moet er nog wel mee lachen ook. Ik vind Burnout erg leuk, misschien omdat hij gewoon totaal geen opbouw heeft. Having a Blast is waarschijnlijk mn favoriet.

avatar van Ward
Longview en Basket Case zijn mijn favorieten. When I come around vind ik ook heel vet trouwens

avatar van HiLL
lekkerste album van deze band...ooit gekocht in Israel, mooie herinneringen aan...4*

avatar van Eddie
Puur sentiment voor mij deze plaat, ik weet nog dat ik als 15 jarige Puber op een acoustische gitaar de nummers probeerde mee te spelen. Net toch maar weer eens opgezet voor het eerst in 5 jaar, en ik vind het toch weer erg leuk. 3*

avatar van otherfool
Destijds vond ik het heel aardig, maar na opnieuw luisteren vandaag blijkt het toch wel een echte puberCD te zijn (niet dat daar iets mis mee is, overigens). Op de wat meer poppy/melodieuze nummers als Pulling Teeth en When I Come Around toont Green Day aan al wel mooie nummers te kunnen schrijven, en F.O.D. en Basket Case zijn ook goeie songs. Voor de rest; een hoog ongein, met als hoogte (danwel diepte)punt de ode aan de masturbatie: All By Myself.

2,5 sterren.

Leuke cd, met leuke nummers (klinkt logisch nietwaar?). Vooral Basket Case en When I Come Around vallen bij mij zeer in de smaak. Ik moet wel zeggen dat ik Dookie zeker niet de beste cd van Green Day vind, maar toch geef ik hem 4,5 sterren.

tondeman
dit was DE shit in de jaren negentig, wie dit album niet heeft......

terugkijkend staan er een paar echte classics maar is het voor de rest toch allemaal redelijk beholpen

avatar van HiLL
Staat weer eens aan.....hij blijft erg lekker dit album!
Die drums in het openingsnummer!

avatar van Paalhaas
3,5/5 + 0,5/5 jeugdsentiment = 4/5

avatar van NERD
Deze CD kwam uit toen ik 12 was, maar heb het pas ontdekt op mijn 16e. Was toen de soundtrack van m'n (skater)leven.

Kan er nog steeds eindeloos naar luisteren, en het geeft ook nog eens een geweldige kick jeugdsentiment. Top!

Net geen 4,5 dus 4 sterren.

avatar van Eddie
Helemaal mee eens NERD, pure jeugd sentiment.

avatar van Darkshines
Gek eigenlijk dat ik dit album als greenday-fan toch altijd als een van de mindere heb beschouwt, hoewel er zeker goede en legendarische liedjes op staan, bijv: She, Long view, basket case en When I......
Het komt waarschijnlijk doordat dit album samen met insomniac ook het meest commercieël klinkt vanwege de geringe afwisseling in de liedjes, wat bij hun eerste 2 cd's en de daarna komende minder het geval was. Maar toch een lekker album.3.5

Bob Cremers
Basket Case een mooie nummer.

avatar van Brain Stew
De singles stijgen er hier toch wel met kop en schouders boven uit. Basket Case is inderdaad geweldig. "Do you have the time to listen to me whine, about nothing and everything all at once."

Destijds een groot succes. DE grote doorbraak van Green Day. Allemaal heel leuk en aardig dat het toen een succes was... nu vind ik het wat minder lekker luisteren.
****

Dim
Het blijft een klassieker. Ik luister hem eigenlijk bijna nooit meer, maar het blijft een van de leukste albums die ik ken. Ook erg leuke hoes trouwens, kun je lekker lang naar kijken.

vet album!

Snowman
Na American Idiot hun beste album toch wel.

puberpunk heeft me nooit kunnen boeien, etnzij er even niets anders op mtv was

avatar van ACole_20
Snowman schreef:
Na American Idiot hun beste album toch wel.

Voor en na American Idiot hun beste album toch wel.

Ik ben het wer wel mee eens dat dit een heel vet album is inderdaad. Wat me wel opvalt is dat bijna niemand , i.i.g. niet op de laatste pagina, 'welcome to paradise' noemt. Dit vind ik toch, naast basket case, een van de beste nummers van de cd. De rest van de cd vind ik ook wel goed, maar dan meer om hem eens in 1 keer te luisteren.

avatar van Arno
jakob88 schreef:

Je bent niet alleen

Basket case en Welcome to paradise zijn de beste.. Heb deze CD niet, maar staan ook veel nummers of International Superhits (heb ik wel) All by myself is LOL maar best slecht