Spandau Ballet - True (1983)

Label: Chrysalis

1. Pleasure (3:34)
  2. Communication (3:40)
  3. Code of Love (5:11)
  4. Gold (4:50)
  5. Lifeline (3:34)
  6. Heaven Is a Secret (4:26)
  7. Foundation (4:06)
  8. True (6:33)
  9. Lifeline [7" Short Dub] * (3:37)
  10. Communcation [7" Edited Club Version] * (2:44)
  11. Gold [12" Mix] * (7:14)
  12. Lifeline [12" Mix] * (5:26)
  13. Communcation [12" Version] * (4:28)
  14. Lifeline [12" Dub] * (5:17)
  15. True (2002) * (6:42)
  16. Gold [Instrumental] * (2:44)
  17. Lifeline (A Cappella) * (2:02)
  18. True [Instrumental] * (5:36)
  19. Code of Love [Live] * (5:39)
  20. The Freeze [Live] * (2:16)
  21. Glow [Live] * (3:42)
  22. Heaven Is a Secret [Live] * (4:51)
avatar van EttaJamesBrown
Ach aERodynamIC,

Ik ben de schaamte ook al voorbij. Het is een geuzenplaat voor mij geworden.

aERodynamIC schreef:

En door die zus al weer een tijdje de lp in handen gekregen (want die hoefde haar platen niet meer). en dan draai je het weer eens en denk je 'zo beroerd is het helemaal niet'. Ja, die singles vind ik nog steeds niet zo denderend, maar de overige nummers zijn helemaal niet zo slecht als ik in gedachten had (of ik word gewoon oud en ga dit soort softe poprock nu wel leuk vinden).

Als je datzelfde nou schrijft bij Parade, is er reden tot zorg

Mjuman schreef:
Als je datzelfde nou schrijft bij Parade, is er reden tot zorg

Ja, die heb ik ook nog staan (plus Barricades). Parade maar snel eens opnieuw beluisteren dan (volgens mij niet eens gedraaid sinds ze de platen aan mij gegeven heeft).

aERodynamIC schreef:

Als je bij beluistering een korte broek aantrekt, een glaasje ranja erbij drinkt en af en toe op zo'n roltoetertje blaast, kun je 1 * dispensatie krijgen - levert 't misschien net een voldoende op.

Dit is voor mij toch softe rockmuziek (MOR) die in het prille begin - denk aan de pirateske outfit bij "To Cut a Long Story Short" begon als trendy/hip, passend bij de scene van Steve Strange (o.a. Visage)maar snel verwerd tot redelijk hoogwaardige confectiepop om alras af te dalen tot Hema-niveau (Woolworth).

avatar van dazzler
En toch was het geen onaardige liveband,
getuige de DVD die bij de deluxe editie van dit album zit.

Al hadden ze wel een extra keyboard speler en een koortje nodig.
Spandau Ballet - Lifeline - Live at the Sadlers Well Theatre - London 1983 - YouTube

Spandau Ballet pakte het slim aan: slechts 8 wat uitgerekte songs per album.
Na 32 nummers hadden ze dus al drie albums vol met songs die spelvreugde uitstraalden.
Daarom is het zo passend dat True ook meteen begint met Pleasure.

Als je Pleasure (niet in de UK, wel in de Benelux) meetelt staan er vijf hits op.
En de drie overgebleven nummers vullen aardig op.

Voor mij **** waard, en ik beken dat ik deze fijn gekapte en modieus uitgedoste jongens
in mijn eerste volledige hitparadejaar 1983 enigszins koesterde (poster op de kleerkast incluis).

Wat mij ook altijd intrigeerde is het artwork van deze plaat
met die duif en bolhoed die zo uit een schilderij van Magritte leken geplukt.

De eerste vier lp's staan hier keurig op de plank - ze komen er alleen zelden af
Een paar fijne pics from the past, om te verduidelijken dat de heren niet altijd zo strak in het confectiepak zaten.

De eerste ten tijde van de eerste single: To Cut a Long Story Short - ze waren trendy en werden toen nog bij The New Romantics gerekend. NME zag hen toen nog als "de hoop in bange dagen"

De tweede uit de tijd van Gold - symbolisch voor hun muziek, heeft weinig om 't lijf

2.90? Nou nou, wel wat weinig vind ik. True en Gold zijn ware 80's klassiekers en de rest luistert (voor mij) ook lekker weg, zoals het opgewekte Pleasure.

avatar van Snakeskin
Vroeger maakte je op een andere manier kennis met de grote hits uit GB. Je las de HITSCORE op zaterdag en dan zag in in UK top 10 True van Spandau Ballet staan. Je kende dat nummer niet maar wist dat het de vorige week ook op 1 stond en je ging wachten tot het in Nederland werd uitgebracht en daar heb ik deze plaat ook een grote hit zien worden. Later gevolgd door GOLD en toen was de boot aan. Muziekliefhebbers werden opgedeeld in mensen die van Spandau Ballet, Duran Duran hielden waar dan de liefhebbers van The Cure tegenover stonden. De clip van Gold is ook zo'n prachtig voorbeeld van een zekere disbalans. Je merkt aan alles dat men het nog flitsender in beeld wilde brengen maar dit op technische beperkingen stuitte. Alles is uit de kast gehaald. Het is allemaal erg sympathiek maar het blijft slappe hap. Zal ook nooit anders worden. Een klassieker zit er niet in. Het materiaal is niet sterk genoeg

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Berichten verplaatst naar Muziek > Algemeen > Jaren 80

Ach die scheiding was niet zo groot hoor in de early 80's.
The Cure had ook met catterpillar en love cats behoorlijk commerciële liedjes gemaakt, ABC vind ik bv ook fantastisch. Spandau Ballet idd chant no. 1 gewelding, Gold is gewoon een lekker nummer, deze plaat is beter dan een 2,90 Idd geen Chameleons, Smiths, the Fall, TV21, Associates om maar wat te noemen.
Een 3,5 is het zeker!