Spandau Ballet - True (1983)

Label: Chrysalis

1. Pleasure (3:34)
  2. Communication (3:40)
  3. Code of Love (5:11)
  4. Gold (4:50)
  5. Lifeline (3:34)
  6. Heaven Is a Secret (4:26)
  7. Foundation (4:06)
  8. True (6:33)
  9. Lifeline [7" Short Dub] * (3:37)
  10. Communcation [7" Edited Club Version] * (2:44)
  11. Gold [12" Mix] * (7:14)
  12. Lifeline [12" Mix] * (5:26)
  13. Communcation [12" Version] * (4:28)
  14. Lifeline [12" Dub] * (5:17)
  15. True (2002) * (6:42)
  16. Gold [Instrumental] * (2:44)
  17. Lifeline (A Cappella) * (2:02)
  18. True [Instrumental] * (5:36)
  19. Code of Love [Live] * (5:39)
  20. The Freeze [Live] * (2:16)
  21. Glow [Live] * (3:42)
  22. Heaven Is a Secret [Live] * (4:51)
avatar van EttaJamesBrown
Ach aERodynamIC,

Ik ben de schaamte ook al voorbij. Het is een geuzenplaat voor mij geworden.

aERodynamIC schreef:

En door die zus al weer een tijdje de lp in handen gekregen (want die hoefde haar platen niet meer). en dan draai je het weer eens en denk je 'zo beroerd is het helemaal niet'. Ja, die singles vind ik nog steeds niet zo denderend, maar de overige nummers zijn helemaal niet zo slecht als ik in gedachten had (of ik word gewoon oud en ga dit soort softe poprock nu wel leuk vinden).

Als je datzelfde nou schrijft bij Parade, is er reden tot zorg

Mjuman schreef:
Als je datzelfde nou schrijft bij Parade, is er reden tot zorg

Ja, die heb ik ook nog staan (plus Barricades). Parade maar snel eens opnieuw beluisteren dan (volgens mij niet eens gedraaid sinds ze de platen aan mij gegeven heeft).

aERodynamIC schreef:

Als je bij beluistering een korte broek aantrekt, een glaasje ranja erbij drinkt en af en toe op zo'n roltoetertje blaast, kun je 1 * dispensatie krijgen - levert 't misschien net een voldoende op.

Dit is voor mij toch softe rockmuziek (MOR) die in het prille begin - denk aan de pirateske outfit bij "To Cut a Long Story Short" begon als trendy/hip, passend bij de scene van Steve Strange (o.a. Visage)maar snel verwerd tot redelijk hoogwaardige confectiepop om alras af te dalen tot Hema-niveau (Woolworth).

avatar van dazzler
En toch was het geen onaardige liveband,
getuige de DVD die bij de deluxe editie van dit album zit.

Al hadden ze wel een extra keyboard speler en een koortje nodig.
Spandau Ballet - Lifeline - Live at the Sadlers Well Theatre - London 1983 - YouTube

Spandau Ballet pakte het slim aan: slechts 8 wat uitgerekte songs per album.
Na 32 nummers hadden ze dus al drie albums vol met songs die spelvreugde uitstraalden.
Daarom is het zo passend dat True ook meteen begint met Pleasure.

Als je Pleasure (niet in de UK, wel in de Benelux) meetelt staan er vijf hits op.
En de drie overgebleven nummers vullen aardig op.

Voor mij **** waard, en ik beken dat ik deze fijn gekapte en modieus uitgedoste jongens
in mijn eerste volledige hitparadejaar 1983 enigszins koesterde (poster op de kleerkast incluis).

Wat mij ook altijd intrigeerde is het artwork van deze plaat
met die duif en bolhoed die zo uit een schilderij van Magritte leken geplukt.

avatar van Mjuman
De eerste vier lp's staan hier keurig op de plank - ze komen er alleen zelden af
Een paar fijne pics from the past, om te verduidelijken dat de heren niet altijd zo strak in het confectiepak zaten.

De eerste ten tijde van de eerste single: To Cut a Long Story Short - ze waren trendy en werden toen nog bij The New Romantics gerekend. NME zag hen toen nog als "de hoop in bange dagen"

De tweede uit de tijd van Gold - symbolisch voor hun muziek, heeft weinig om 't lijf

2.90? Nou nou, wel wat weinig vind ik. True en Gold zijn ware 80's klassiekers en de rest luistert (voor mij) ook lekker weg, zoals het opgewekte Pleasure.

avatar van Snakeskin
Vroeger maakte je op een andere manier kennis met de grote hits uit GB. Je las de HITSCORE op zaterdag en dan zag in in UK top 10 True van Spandau Ballet staan. Je kende dat nummer niet maar wist dat het de vorige week ook op 1 stond en je ging wachten tot het in Nederland werd uitgebracht en daar heb ik deze plaat ook een grote hit zien worden. Later gevolgd door GOLD en toen was de boot aan. Muziekliefhebbers werden opgedeeld in mensen die van Spandau Ballet, Duran Duran hielden waar dan de liefhebbers van The Cure tegenover stonden. De clip van Gold is ook zo'n prachtig voorbeeld van een zekere disbalans. Je merkt aan alles dat men het nog flitsender in beeld wilde brengen maar dit op technische beperkingen stuitte. Alles is uit de kast gehaald. Het is allemaal erg sympathiek maar het blijft slappe hap. Zal ook nooit anders worden. Een klassieker zit er niet in. Het materiaal is niet sterk genoeg

avatar van ArthurDZ
Berichten verplaatst naar Muziek > Algemeen > Jaren 80

Ach die scheiding was niet zo groot hoor in de early 80's.
The Cure had ook met catterpillar en love cats behoorlijk commerciële liedjes gemaakt, ABC vind ik bv ook fantastisch. Spandau Ballet idd chant no. 1 gewelding, Gold is gewoon een lekker nummer, deze plaat is beter dan een 2,90 Idd geen Chameleons, Smiths, the Fall, TV21, Associates om maar wat te noemen.
Een 3,5 is het zeker!

avatar van Rinus
Het album waarmee het grote succes kwam. Alleraardigst en genietbaar mainstream popalbum.

dj@
heerlijk album, nog altijd. gladjes, maar mooi gladjes. opgenomen in de compass point studio’s, barbados. hier werd menig reggaealbum opgenomen, maar ook platen van talking heads, robert palmer, grace jones en ga zo maar door.

avatar van Roxy6
Het debuut album met To Cut a Long Story Short, had nog wel een belofte in zich.....

Maar daarna ben ik definitief afgehaakt, het glazuur op mijn tanden begon barsten te vertonen...
Mierzoete ballades en soft-rock tracks waar ik niet echt vrolijk van word.

Hier zag ik ook soms de naam Duran Duran rondwaren, maar die band vind ik toch wel echt van een ander kaliber. Die mag ik nog altijd graag horen en hebben een duidelijke eigen signature weten te ontwikkelen.

avatar van luigifort
Ik vergelijk niet. Ik schat songs op zichzelf. En Gold en True blijven heerlijk bv.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Fijne plaat, deels gebaseerd op jeugdsentiment.
LP staat al jaren te verstoffen op zolder en was in een Spandau Ballet bui.
Dit album op CD besteld.
Klinkt gelikt en heeft wellicht de tand des tijds niet helemaal doorstaan maar het is een feest der herkenning om weer eens te beluisteren.
Titelnummer blijft voor mij de sterkste troef.

avatar van Mssr Renard
Ik hoopte met mijn 3* score de plaat naar een voldoende te trekken, maar helaas. Toch is dit gewoon voldoende. Gladde pop, maar goed gemaakt en als je elke song keihard wilt meezingen, dan doen ze toch echt wel iets goed, toch?

In het rijtje van Wet Wet Wet en Johnny Hates Jazz en Alphaville (die ik overigens allemaal prima vind).

Auw, laatste naam in de vergelijking doet pijn

avatar van Mssr Renard
Ja, Alphaville was wel meer dan gladde pop. Best virtuoos ook, vooral The Breathtaking Blue is waarlijk fantastisch.

Maar bijvoorbeeld de hitsingles Forever Young en Big in Japan zijn wel van de categorie gladde meezing-pop. Een beetje zoals die eerste platen van a-ha. Maar ja, alles op één hoop gooien is ook weer zoiets.

Ik kom er op terug. Spandau Ballet hoort in het rijtje Johnny Hates Jazz en Wet Wet Wet.

Mssr Renard schreef:
Ja,

Ja hoor, prima rijtje. Best sympathieke lui ook, vooral Wet Wet Wet lijken me best goede gasten. Voor Johnny Hates Jazz moet ik toch ook respect hebben, die wisten de mooiste en leukste meiden te versieren. Maar goed ik dwaal af...

Ik weet het, ik heb het vaker geschreven: Spandau Ballet, anderhalve plaat erg goed en daarna van kwaad tot erger.

avatar van Man of Sorrows
vigil schreef:
Auw, laatste naam in de vergelijking doet pijn

Al blij dat Flock of Seagulls hier niet wordt genoemd, anders gingen we echt rellen -Alphaville wat mij betreft ook wel superieur aan SB, alsof diens hitjes nog maar in de buurt komen van Forever Young, Big in Japan of Melody-.

Ik herinner me nog dat SB samen met Duran Duran als kind de 'coole' Engelstalige bands waren, als knaapje kende ik deze namen al hoewel ik daarbuiten Nederlandstalige muziek luisterde (van Engels snapte ik nog niet veel). Die twee bands vind ik nu nog steeds erg vergelijkbaar, al weet ik dat doorheen de jaren Duran Duran een status heeft opgebouwd, itt SB.

avatar van vigil
Qua lengte van de discografie blijft SB natuurlijk ver en ver achter bij DD. Dat is geen oordeel maar een gegeven. Ik vind ze zelf muzikaal ook niet echt vergelijkbaar eigenlijk behalve dat er een hoge 80s vibe om beide bands heen hangt. Qua looks, kleding en uitstraling weer wel

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Leuk gesprek dat ik niet wil verplaatsen maar mag het desondanks weer over het album gaan?

avatar van Mssr Renard
Over deze plaat; bij uitstek de meest saaie en gevoelloze saxofoonsolo's die ik ooit heb gehoord. Die van Boulevard trouwens ook, al had Barclay James Harvest in Kevin MacAlea ook geen goede saxofonist. Jaren '80 pop en goed sax-spel gaat niet echt hand in hand.

avatar van Barney Rubble
Spandau Ballet mag dan over het geheel genomen te gelikt zijn; Gold is echt een prachtnummer van jewelste. Een van de beste popnummers uit de 80's.

avatar van Film Pegasus
Spandau Ballet komt met een popalbum waarover ze zeer subtiel wat progressieve rock en new wave hebben gegoten met een afwerking van r&b. De meeste nummers gaan verder dan de standaard 3 minuten. En met Gold en True hebben ze alvast twee klassiekers op het album staan. Het klinkt wat afgeborsteld en (te) smooth, maar heeft zeker zijn charme en is absoluut te genieten.

Gladjes, ja dat is waar. Maar voor een plaat die toch redelijk slecht wordt beoordeeld, wordt er toch erg veel over geschreven in deze commentaren. Toch het overdenken waard!!