Spandau Ballet - True (1983)

Label: Chrysalis

1. Pleasure (3:34)
  2. Communication (3:40)
  3. Code of Love (5:11)
  4. Gold (4:50)
  5. Lifeline (3:34)
  6. Heaven Is a Secret (4:26)
  7. Foundation (4:06)
  8. True (6:33)
  9. Lifeline [7" Short Dub] * (3:37)
  10. Communcation [7" Edited Club Version] * (2:44)
  11. Gold [12" Mix] * (7:14)
  12. Lifeline [12" Mix] * (5:26)
  13. Communcation [12" Version] * (4:28)
  14. Lifeline [12" Dub] * (5:17)
  15. True (2002) * (6:42)
  16. Gold [Instrumental] * (2:44)
  17. Lifeline (A Cappella) * (2:02)
  18. True [Instrumental] * (5:36)
  19. Code of Love [Live] * (5:39)
  20. The Freeze [Live] * (2:16)
  21. Glow [Live] * (3:42)
  22. Heaven Is a Secret [Live] * (4:51)
adri1982 schreef:
Ik vind Spandau Ballet eerlijk gezegd meer richting de categorie Boybands gaan. Gelukkig waren zij veel beter dan de boybands die er tien á vijftien jaar later waren (waaronder Boyzone, Backstreet Boys en East 17).

Een boysband is volgens mij een groep mooie jongens die vooral goed kunnen playbacken en dansen.
Spandau Ballet is wel degelijk een band met muzikanten die hun instrumenten behoorlijk beheersen.

De deluxe editie van dit album bevat een live dvd'tje en dat was een aangename verrassing.
De eerste twee albums hadden nog een behoorlijk funky geluid, waarmee ze voor mijn part net wel
tot die new romantic scene mogen gerekend worden. Blitse outfits en dwepen met funk en soul.

Hitalbum True klinkt een (maat)pak gelikter, dat klopt.
Maar zit doch behoorlijk dicht bij bijvoorbeeld Culture Club.

Spandau Ballet en ook Duran Duran werden neer gezet als tieneridolen, en deze konden inderdaad wel degelijk spelen.
In beide bands zat geen Andrew Ridgeley.

avatar van LucM
Boysbands bespelen geen instrumenten, ze zingen (of playbacken) en dansen enkel.

Vandaar dat ik ze ook tieneridolen noem.

LucM schreef:

Volgens mij is het grote verschil vooral dat Spandau en Duran (als voorbeeld) gewoon als vrienden bij elkaar kwamen en met plezier muziek maakten. De Boybands uit de 90's werden door audities bij elkaar geraapt, en ontberen dus ook elke spontaniteit mogelijk, met als gevolg dat ze t amper een paar jaar samen vol houden. Nou is Spandau hier ook niet zo goed in, maar ze begonnen in ieder geval als vrienden.

adri1982 het heeft wellicht wel zin om naar de 1e twee albums van Spandau te luisteren, die zijn inderdaad new wat meer new wave, en minder hit gericht geproduceerd dan dit album.

avatar van vigil
Goede tip, de eerste 2 zijn gewoon goed daarna werd het helaas rap minder.

avatar van Arrie
Zo hoorde ik eens een erg leuk nummer op de radio, waarvan ik erg benieuwd was welke band dat was. Bleek het Spandau Ballet met Chant No. 1 te zijn. Toch wel een verschil met True en Gold...

Arrie schreef:

Precies! Dat geeft geen goed beeld van wat de mannen eerder deden. Al vind ik de extended versie van Gold wel heel erg lekker hoor!

Ze zullen vast gezwicht zijn onder de druk van de platenbonzen om grote hits te gaan scoren, en dus wat gladder te gaan klinken. Zelf zijn ze er natuurlijk niet slechter van geworden.

avatar van SemdeJong
Op aanraden van dazzler ben ik na het beluisteren van Parade naar True gaan luisteren.

Pleasure, Communication en Code of Love klinken mijn inziens wat saai. Bij Gold gaat het allemaal wat lekkerder klinken, Instrumentaal zit Gold gewoon goed in elkaar. Was een hit voor Spandau Ballet. Lifeline klinkt lekker met de samenzang van de heren. Heaven Is a Secret niet mijn cup of thee. Doet mij denken aan Culture Club maar dan net weer anders.

Heaven Is a Secret niet mijn cup of thee. Doet mij denken aan Culture Club maar dan net weer anders. Foundation hoort ook echt thuis in de jaren tachtig. Sommige bands luisterde echt goed naar elkaar. Met True bewaren ze het lekkerste voor het laatst zodat je alsnog na 35 minuten luisteren een bevredigend gevoel aan deze plaat over houdt.

Gezien het feit dat het album zeker twee hele lekkere nummers bevat, het slechts 35 minuten duurt en Steve Norman de sound van Spandau Ballet een extra dementie geeft, geef ik het album een ruime voldoende.

avatar van dazzler
Mooi dat je meteen op de uitdaging inging.

Pleasure verdient een herkansing en Code of Love vind ik wel lekker lui klinken met dat reggae loopje.
Het nummer Foundation is de link met hun twee, meer met funk gelardeerde voorgangers.

avatar van vigil
Hela, zie ik daar een 5? Jemig....

Maar goed SemdeJong ga zeker hun eerste twee albums checken. Die zijn zeker de moeite waard! In tegenstelling tot...

avatar van SemdeJong
Morgen is Spandau Ballet als eerste aan de beurt, maar helaas heb ik niet alle albums.

vigil schreef:
Hela, zie ik daar een 5? Jemig....

Ik geef toe dat die 5 een 4 mag zijn.

Maar het is een proteststem tegen users die ervoor zorgen dat dit album niet boven de 3* geraakt.

avatar van luigifort
Ken t album niet maar alleen al om gold en true is het minimaal 3*

avatar van EttaJamesBrown
dazzler schreef:

Ik geef toe dat die 5 een 4 mag zijn.

Ik doe mee.

avatar van bikkel2
Ha ha , dazz gaat er echt voor om het gemiddelde boven de 3 te krijgen !

avatar van luigifort
Ha ik deed t net ook voor de grap..maar weer weg gehaald..ging van 2.90 naar 2.91..zet ook geen zoden aan de dijk

avatar van bikkel2
You Naughty Boy !

Verlaag naar 2,5.

Gold en True halen het album nog aardig omhoog qua nivea, maar er staat te veel middelmaat op om het een goed album te maken. Niet heel slecht, leuk voor de achtergrond, meer niet.

avatar van EttaJamesBrown
Sentimentele waarde 7,5. Artistieke waarde 2,5. Ja, dan kom je op een 5 uit.

avatar van Joshua68
Geen speld tussen te krijgen...

avatar van Cor
Cor
Zucht, het is allemaal zo inwisselbaar en voorspelbaar. Bijna alles uptempo, met dezelfde intensiteit, manier van zingen en muzikale foefjes in elk liedje.

Cor schreef:

Ik tel één ballad en twee mid-tempo songs op acht. Vluchtig luisteren is vluchtig oordelen?

avatar van Cor
Cor
dazzler schreef:

Tien keer integraal beluisterd in twee weken tijd destijds. Ik zei ook 'bijna' en in die overige - wel uptempo - liedjes bespeur ik toch weinig variatie. Daarmee wordt het voor mij persoonlijk een album van het kaliber 'veel van hetzelfde'.

Cor schreef:

Hier kan ik wel wat mee. Boodschap begrepen en je hebt een punt.
Maar ik vind in het geval van een geslaagde hitformule meer van hetzelfde helemaal niet erg.

avatar van Hakuna
Ben al jaren een verzamelaar van oude en eerste CD persingen en dacht laat ik maar eens zoeken naar oudjes van deze band en jawel hoor in één klap 3 oudjes op zg Target CD gevonden (made in UK en W Germany) en zonder barcode en een laag matrixnummer zoals ze rond 1984 werden uitgebracht.

Uiteraard even op MuziekMeter en in mijn oude Oor popencyclopedie het een en ander gelezen over Spandau Ballet , maar als ik de Spandau Ballet topics hier lees is het doorgaans kommer en kwel wat de klok slaat terwijl als de meeste van jullie nou eens wat meer moeite doen om met positieve oren naar deze muziek te luisteren valt het best wel mee en moet ik toch wel eerlijk toegeven dat hier toch wel gladde maar wel degelijk goede muziek wordt gemaakt, zeker beluisterd naar de tijdgeest waarin dit werd gemaakt. OK het klinkt misschien niet zo ''stevig'' en ''wild'' als Duran Duran, maar ook buiten de bekende hitsingles om verdient dit album wat mij betreft een dikke 4.

De opvolger Parade sluit naadloos aan bij dit album.

Score 4

avatar van musician
Hakuna schreef:
(...) maar als ik de Spandau Ballet topics hier lees is het doorgaans kommer en kwel wat de klok slaat terwijl als de meeste van jullie nou eens wat meer moeite doen om met positieve oren naar deze muziek te luisteren valt het best wel mee en moet ik toch wel eerlijk toegeven dat hier toch wel gladde maar wel degelijk goede muziek wordt gemaakt, zeker beluisterd naar de tijdgeest waarin dit werd gemaakt. OK het klinkt misschien niet zo ''stevig'' en ''wild'' als Duran Duran (...)

Wat nu, worden de niet zulke liefhebbers van dit album ervan beschuldigd dat ze op voorhand niet hebben willen luisteren met positieve oren?

Ik heb erg veel moeite voor het album willen doen, aangezien ik het op vinyl in 1983 heb gekocht, nieuw en een rib uit mijn lijf. Andere albums moest ik er voor laten liggen! Andere tijden maar wat is gebleven, is de gladheid van Spandau Ballet die op True onverantwoorde vormen heeft aangenomen. Brave-jongens-saaiheid in elke geleding: compositie, muziek, productie, kleding, kapsel.

Dat dat niet per se hoefde, geven de voorgaande albums van Spandau Ballet goed aan.

E-tronic
Enkele sterke nummers waarvan ik Gold wel de beste vind. Verder staat er nogal wat slap materiaal op, maar is True wel een smakelijke ballad.

aERodynamIC schreef:
Spandau Ballet behoorde voor mij tot de "vervelende afdeling New Romantics". Die stroperige nummers als True en Gold waren al ellendig genoeg, maar de rest op dit album doet er zeker niet voor onder. Extra vervelend als je een zus hebt die dat in die tijd wél erg mooi vond .

En door die zus al weer een tijdje de lp in handen gekregen (want die hoefde haar platen niet meer). en dan draai je het weer eens en denk je 'zo beroerd is het helemaal niet'. Ja, die singles vind ik nog steeds niet zo denderend, maar de overige nummers zijn helemaal niet zo slecht als ik in gedachten had (of ik word gewoon oud en ga dit soort softe poprock nu wel leuk vinden).