OutKast - Aquemini (1998)

Label: LaFace

1. Hold On, Be Strong (1:11)
  2. Return of the "G" (4:49)
  3. Rosa Parks (5:24)
  4. Skew It on the Bar-B (3:15)

met Raekwon

5. Aquemini (5:19)
  6. Synthesizer (5:11)

met George Clinton

7. Slump (5:09)

met Backbone en Cool Breeze

8. West Savannah (4:03)
  9. Da Art of Storytellin' (Pt. 1) (3:43)
  10. Da Art of Storytellin' (Pt. 2) (2:48)
  11. Mamacita (5:52)

15. Liberation (8:46)

met Cee-Lo, Erykah Badu en Big Rube

16. Chonkyfire (6:10)
avatar van Jordy
Tot op heden het absolute hoogtepunt in de carrière van Andre en Big Boi, één van de beste hiphop-albums ooit wat mij betreft. Het album heeft een hele eigen, soul-achtige sound. Veel live instrumenten en zang, en een prachtig geheel.

avatar van T.O.
Dat nummer "Spottieottiedopaliscious" vind ik echt geweldig. New Orleans horns, een reggaeritme en een bedwelmende sfeer met dito teksten.

avatar van BoordAppel
Ik vind Synthesizer een van de betere nummers op deze cd. Goede boodschap die meesterlijk gebracht wordt. George Clinton heeft ook een erg leuke bijdrage: Said she'll lapdance on your laptop while your laptop's in you lap. Ook Skew It on the Bar-B vind ik geweldig, drie ontzettend strakke coupletten. Vooral die van Raekwon is geniaal. Helaas vind ik mamacita een enorm saai nummer, vandaar net geen 5.

Geniale hiphop in al z'n vormen ... pure klassieker van outkast , waar ze op het vorige album erg goed op weg waren zijn ze hier op hun top ..

Ik ontdekte OutKast een beetje laat, ik hoorde Hey Ya! een keer op de radio en ik dacht WOW dit is echt een lekker nummer, toen ben ik meteen naar de winkel gerend om Speakerboxxx/The Love below te gaan halen, heb toen meteen ook Stankonia gekocht. Toen zaten deze cd's bijna fulltime in mijn computer/cd-speler. Ben hierna op de andere OutKast cd's gaan jagen. Ik vind deze toch (samen met ATLIENS) hun beste cd, maar de rest ligt niet ver achter

avatar van thomzi50
Verreweg Outkast's beste album. Nog geen rare frutseltjes, maar originele, goede hiphop. 4*

avatar van musicfriek
Wel heel benieuwd naar dit album. Was destijds helemaal gek van Rosa Parks. Wat een waanzinnig sterke plaat is dat nog! Heb het ergens op cd-single liggen, zal het weer eens opzoeken. Dus dit album kan ik blindelings aanschaffen?

avatar van BoordAppel
Ja hoor, het zal je allemaal wel bevallen denk ik. Return of the "G", Rosa Parks, Skew It on the Bar-B enz., allemaal juweeltjes. Ik vind alleen Mamacita minder.

Outkast is toch wel een van de origineelste en meest vernieuwende hiphopgroepen geweest van de laatste 10 jaar. Vooral de eerste 3 albums zijn erg goed. Na ATLiens is dit mijn favoriete outkast album.

De intro begint meteen rustig, maar het eerste echte nummer vind ik niet heel intressant, vooral omdat het refrein een beetje irritant is. Verder niet slecht, maar ze hadden een betere opener kunnen kiezen. Daarna komt het geniale rosa parks, waar outkast toendertijds nog problemen door heeft gekregen, de echte rosa parks vond het maar niks dat haar naam in dit nummer gebruikt werd. In ieder geval een erg pakkend refrein en leuke teksten, het was toendertijds nog een hitje. Daarna skew it on the bar-b, wat weer een heerlijk nummer is. Ook raekwon rapt erg goed op deze track. De sample in van dit nummer zal hierna nog meerdere malen gebruikt worden. De titeltrack is weer een stuk rustiger, maar dat is juist wel goed gekozen, geen uitschieter maar een lekker tussendoortje. Hierna weer een veel actiever, synthesizer met funk legende George Clinton. Vooral het stuk van Dre vind ik erg goed;

Synthesizer, microwave me
Give me a drug so I can make seven babies
Pump my breasts up, can you suck the fat up
Please make my life appear
like ain't no such thing as bad luck
My, nose ain't right
Like I need a new one
Just take your pick, a yellow red
A black or a blue one
Virtual reality, virtual, BULLSHIT
Synthesizer preachers can reach you
up in the pulpit
Who a bitch?
Give me my gat so I can smoke this nigga
Tell his mamma not to cry
because they can clone him quicker
than it took his daddy to make him
Niggaz bitin verbatim
Thought provokin records radio never played dem
Instant, quick grits, new, improved
Hurry hurry, rush rush, world on the move
Marijuana illegal but ciggarettes cool
I might LOOK kinda funny but I ain't no fool
Now if you wanna synthesize I emp-athize
Now if you wanna synthesize I emp-athize
But if you synthesize I will understand
your synthesizer man

Daarna is Slump aan de beurt, weer een lekker nummer, dat vooral een erg lekkere beat heeft. Ook West Savannah is gewoon een prima nummertje, luistert lekker weg. Allebei de art of storytellings' vind ik wel echte hoogtepunten op dit album, zowel heerlijke productie als goede teksten op allebei de nummers. Ook de remix met slick rick is erg leuk, die staat alleen niet op dit album. Jammer dat na deze 2 fantastische tracks het verschrikkelijke mamacita moet komen. Die vrouwelijke rapper is behoorlijk slecht en het ''refrein'' stelt niks voor, de productie is ook aardig saai, echt de minste track van het album. Daarna Spottieottiedopaliscious, vooral dat deuntje van die trompet is heerlijk, en sowieso is de vibe lekker. Dre en Big Boi rappen niet op dit nummer, maar praten. Y'all scared is niet slecht alleen voegen de gastrappers niks toe, de 2e vind ik zelfs erg slecht. Nathaniel is een skit, voegt ook niks toe aan het album. Op liberation hoor je Dre zingen zo als hij het nu doet, ook Big Boi stukt een stukje, wat niet heel vals zingt maar toch kan hij het maar beter bij rappen houden. Daarna zingt cee-lo nog een stukje en erykah badu als laatste. Best een aardig nummer, maar met deze artiesten had er wel wat meer uitgehaald kunnen worden. De afsluiter chonkyfire is een prima afsluiter, vooral door de fijne beat.

Uiteindelijk vind ik het een lekker album met een lekkere vibe. Het is alleen niet foutloos, sommige dingen hadden ze er beter af kunnen laten (mamacita), vooral de 2e helft van de cd is een stuk minder dan de eerste helft. 4*

Snowman
Outkast enige artiest(en)b waar ik alles op de Greatest hits naar van heb. Hun beste dit album.

avatar van Niek
Wat vreemd album dit. Sommige nummers gaan me iets te veel in het experimenteren. Je moet wel groot respect hebben voor deze mensen, zoveel originaliteit. Rosa Parks zie ik als een van beste tracks aller tijden. Aquemini is ook van grote klasse. Laatste twee nummers zijn voor mij te ver van me bed. Beste Outkast album wat mij betreft.

Joy
begin ik te schelden als ik zeg, is dit niet een beetje de nieuwe prince?

talentvol kereltje, dat zeker

avatar van T.O.
Joy schreef:
begin ik te schelden als ik zeg, is dit niet een beetje de nieuwe prince?

talentvol kereltje, dat zeker

Over wie heb je het? Andre 3000?

yeps

Pauper
Echt een hele vette CD, experimenteel gezien kan je niet ontkennen dat het allemaal wel heel goed in elkaar steekt, een unieke sounds die niet tot nauwelijks te evenaren is. Erg tof

Niek schreef:
Laatste twee nummers zijn voor mij te ver van me bed.

Ben deze nummers ondertussen ook gaan waarderen. Wat zeg ik? kVind Liberation een van de betere tracks! Topalbum..

avatar van thomzi50
Voor Lukas:

Hiphopduo Outkast wordt nu vaak gezien als een van de weinige hiphopacts die nog werkelijk vernieuwt met haar muziek en het veel geprezen Speakerboxxx/The Love Below wordt hiervan vaak als voorbeeld genoemd. Met het funky debuutalbum Southernplayalisticadillacmuzik legde Outkast al een goede basis voor hun latere sound, maar vaak klonk het op dit album zelf toch te weinig eigen en te simpel. Op Speakerboxxx/The Love Below vind ik juist vaak dat er teveel geprobeerd wordt en dat dat ten koste gaat van de kwaliteit van de muziek. Het derde van hun vijf albums, Aquemini, lijkt de perfecte middenweg tussen de gebruikelijke funky hiphopmuziek en oeverloze experimentatie. De heren draaien nergens door en de ervaring van de eerste twee albums van de groep werken duidelijk hun vruchten af.

Dat Outkast talent heeft voor het maken van een aantal pakkende tracks per album wordt bevestigd met Rosa Parks, een van de bekendere zo niet het bekendste nummer van Aquemini. Behalve pakkend is dit nummer – met de titel van dit nummer raakten de heren enkele jaren geleden nog in een rechtzaak verwikkeld – simpelweg steengoed, door de heerlijke instrumentatie, het verbindingsstuk met een mondharmonica, het hoge tempo, de zangkoortjes, de goede raps; kortom: alles zit erin. Dat geldt zo ongeveer voor het hele album. Van tamelijk rustige en voor het oor eenvoudigere nummers zoals openingstrack Return Of The “G” (met een heerlijke het zuiden kenmerkende baslijn )tot een uiterst succesvol gastoptreden van Wu-Tang lid Raekwon (bij het geslaagde Skew It On The Bar-B) tot de blazers bij het wat te langdradige Spottieottiedopaliscious tot de robuuste gitaren die worden afgewisseld met vrolijke pianostukken bij Chonkyfire. Alles staat erop, en – hoe gek het ook klinkt – het sluit perfect op elkaar aan. Ook de samenwerking met P-Funk pionier George Clinton Synthesizer is een succes, onder andere door de sterke opbouw van de productie. Het fijne met Outkast is dat ze hun meestal prima en soms minder doordachte boodschap vrijwel altijd leuk weten te verpakken, wat ook het luisteren naar de teksten zeker de moeite waard maakt. Maar wat Aquemini voor mij zo goed maakt is het geheel, met stuk voor stuk erg sterke nummers, met ieder nummer een compleet andere vibe, goed gekozen gasten en de perfecte afwisseling tussen Big Boi en Dre. Ook beide delen van Da Art Of Storytellin’ zijn voor iedere rapfan een aanrader evenals het eerder genoemde slotnummer Chonkyfire.
Dit is weliswaar een nummer dat wel even moet wennen, zoals de hele plaat bij mij eigenlijk. Het is een absolute groeier, die niet geheel perfect is omdat het als geheel tamelijk lang nodig had om mij echt te overrompelen en als de cd op de achtergrond aanstaat komt het soms net niet overtuigend genoeg over. Als los en goed wordt geluisterd wordt duidelijk dat we hier met ’n meesterwerk te maken hebben, het absolute hoogtepunt van de groep, die hier perfect schommelt tussen gewoon goede hiphop en iets te overdreven maar leuke uitprobeersels. Dat samen zo goed gemengd maakt van Aquemini – een absolute “groeier”, geef het even de tijd – wat het is:
Voor alle hiphopfans een must, ook voor velen die weinig met dit genre hebben kan het verassend goed uitpakken.

avatar van Lukas
thomzi50 schreef:
Voor Lukas:

*Voelt zich vereerd *

avatar van Den7482
Subliem album en eigenlijk de laatste, echte hoogvlieger van Outkast! Hierna werd het toch wat minder en de nieuwe Idlewild vind ik maar matigjes....
Ik kan niet kiezen welke voor mij nu het absolute hoogtepunt is, ATLiens of dit album. Misschien dat dit album net iets veelzijdiger is.... Jammer alleen van het nummer Mamacita, dat vind ik iets minder.
Net als ATLiens 4,5*

echt vet dit album! outkast op hun best..
begint met een rustige opener hold on, be strong
daarna met dre vette flow over return of the G
rosa parks een van mijn favo,s daarna.. geweldig refrein met alle instrumenten erin.. SKEW IT ON BAR-B MET WU-TANG LID, RAEKWON IS OOK ZEER GESLAAGD VOORAL RAEKWON VERSE IS LEUK OM AAN TE HOREN
aquemini goeie beat hoef niks meer over die track te zeggen. synthizer is weer een geweldige track,
met george clinton, die ook een wijze bijdrage meelevert!
slump, heeft een erg goeie beat, west savannah ook
daarna da art of story tellin part 1 me lievelings tussen een en twee vooral leuk om slick rick erbij bij te horen
mamacita erg erg saai nummer wat ook de tempo van het albumzo naar beneden haalt dat is ook de enige minste track van het album.. verder zijn ze van goed tot briljant.. spottieottiedopalicious maakt gelukkig heel veel goed, en me 2e favo van het album, is bes wel leuk om aan te horen.. nathaniel is een skit, daarna liberation erg lange track maar me 3e favo van het album, en hij boeit mij ook de gehele 9 min.. daarna een geweldige afsluiter chonkyfire en me 4de favo trouwens.. prachtige beat met goeie gitaren er doorheen wat het helemaal afmaakt.. een 4.0 maar gaat zeker nog stijgen..

cool_man_1992 schreef:
een 4.0 maar gaat zeker nog stijgen..

Waarom dan niet alvast een 4,5 als je het zeker weet??

Verder ben ik het 100% met je eens.

Niek schreef:

Waarom dan niet alvast een 4,5 als je het zeker weet??

Verder ben ik het 100% met je eens.

ondertussen weer beluisterd en maak er toch maar een 4.5 van.. outkast op topniveau!! aanrader voor iedereen die dit nog niet gecheckt heeft..

avatar van Den7482
cool_man_1992 schreef:

Ik weet niet of je ATLiens ook al hebt gechecked... kan ik je zeker aanraden. Samen met Aquemini absoluut hun hoogtepunt, maar toch weer heel anders (meer spacefunk).

Den7482 schreef:

heb al gecheckt, maar aquemini is toch beter

avatar van J.M.
damn wat is dit een goed album, egt een van de betere albums die ik heb
luistert zo lekker weg
het enige nadeel van deze cd is dat gepraat soms aan het einde van het nummer dat vind ik nooit zo fijn op een cd.
Maar kwa nummers kan ik bijna geen minder nummer ontdekken
krijgt van mij 4,5* en een plaats in m`n top 10

Rutgertje
Pas geleden gekocht, en weet nog steeds niet of ik hun muziek nou wel of niet ècht leuk vind, maar aangezien ik steeds hun albums koop, zal ik het wel goed vinden. Ik vind Aquemini persoonlijk (net als de meesten hier) het beste album van Outkast. Aanrader!

avatar van Weirdo Wizzy
Wat een schitterende cd is dit zeg gewoon niet normaal meer. Ik moet nog een top 10 samenstellen maar deze komt er zeker in. Beste nummers van het album zijn:

Rosa Parks
Skew It On The Bar-B
Slump
Synthesizer
De Art Of Storytelling pt. 1
Liberation (ik krijg altijd kippevel van dit nummer vooral bij dat stukje van (ik geloof) Erykah Badu en dan als die andere kerel gaat praten)
ChonkyFire

Nu heb ik de halve cd genoemd maar dit zijn gewoon zulke geniale nummers...

Wat me wel opvalt is dat iedereen Mamacita zo'n slecht nummer vind, want ik vind de productie echt heel mooi.

Ik geef deze cd een dikke 5 ster.

btw: Stankonia is ook heel vet maar net iets minder als deze.

avatar van J.M.
Toch maar een halfje omlaag. Ik heb deze laatst geluisterd en daarna Atliens en ik vind die beter. Hoe vaker ik Atliens hoor hoe beter die wordt. Deze vond ik in het begin heel erg goed maar wordt iets minder. Is nog wel steeds een goede 4* waard.

avatar van JAHJAH
Nog steeds 1 van de beste platen. Jammer van de uitschieter Mamacita, die niet om aan te horen is.

avatar van Weirdo Wizzy
J.M. schreef:

Hmm ik heb ook zoiets. Ik heb hem nu op 4 staan. Maar toen ik deze plaat net kende vond ik hem geweldig. Nou vind ik hem nog heel sterk.