OutKast - Aquemini (1998)

Label: LaFace

1. Hold On, Be Strong (1:11)
  2. Return of the "G" (4:49)
  3. Rosa Parks (5:24)
  4. Skew It on the Bar-B (3:15)

met Raekwon

5. Aquemini (5:19)
  6. Synthesizer (5:11)

met George Clinton

7. Slump (5:09)

met Backbone en Cool Breeze

8. West Savannah (4:03)
  9. Da Art of Storytellin' (Pt. 1) (3:43)
  10. Da Art of Storytellin' (Pt. 2) (2:48)
  11. Mamacita (5:52)

15. Liberation (8:46)

met Cee-Lo, Erykah Badu en Big Rube

16. Chonkyfire (6:10)
avatar van gweah
Wat weinig berichten bij dit album! Had zelf ook nog niks geschreven, gek. Toch een van mijn favoriete albums. Ik denk niet dat ik iets heel geks zeg met de volgende stelling: na Aquemini is er niet meer zo'n goed hip-hop album uitgekomen. Punt.

Ik vind wel dat Aquemini wat hogere pieken en diepere (relatief dan) dalen heeft dan ATLiens, als album luister ik dat nog iets liever. ATLiens is voor mij echt een geheel, van You May Die tot 13th Floor/Growing Old, waanzinnig, een van de weinige albums die ik ook liever niet op shuffle luister. Maar goed het gaat over Aquemini.

Wat een niveau haalt OutKast hier. Briljant. Andre gaat hier echt los en bewijst een van de beste emcees allertijden te zijn. De beats, of moet ik zeggen instrumentatie, zijn zeer gevarieerd, en bijna allemaal FANTASTISCH (sommige gewoon goed, zoals West Savannah, Y'all Scared). Ik vind Mamacita ook een beetje irritant door die vrouwelijke schreeuwlelijk maar die beat is wel weer mega. Verder ben ik niet iemand die de inhoud van de lyrics zeer belangrijk vind (ben meer van de vette flow, en goede punchlines, dan van dat conscentieuze gezeik) maar wat Andre hier doet is wel gewoon geniaal. Zo ogenschijnlijk simpel maar zo raak iedere keer.

Als laatste, die skits: ik ben er ook niet zo van maar in iTunes kun je eenvoudig je tracks aanpassen met begin- en eindtijd. En die skit waar ze dat OutKast album komen terugbrengen en het steeds hebben over het Pimp Trick Gangsta Click album blijft wel hilarisch. En afsluiten met een award show waar ze de award in ontvangst nemen is toepasselijk bij zo'n album. Wat een koningen.

avatar van Paalhaas
Superstrakke, soulvolle hip-hopplaat, jammer alleen van de overdaad aan skits en een handjevol mindere nummers. Maar dan hebben we natuurlijk ook nog pareltjes als "Rosa Parks", "Skew it on the Bar-B" en "Liberation", die tot de beste hip-hoptracks behoren die ik ken.

avatar van Niek
N.a.v. Johnny Marr's greatest hits-draad, deze weer eens afgestoft en opgezet om vervolgens te worden weggeblazen! Man, dit rijpt goed. Ik was vroeger al lyrisch, maar kan nu nauwelijks nog een zwakker moment aanwijzen. Als het moest dan valt het oordeel op West Savannah en Mamacita maar tegelijkertijd zou ik die tracks ook niet willen missen. Het valt me ook weer op hoe erg dit album in balans is. Het niveau van 2 t/m 6 is echt onwaarschijnlijk hoog. Daarna vormt Slump een heerlijke laidback schakel naar het ietwat getemporiseerde tweede deel van de plaat met de lang uitgesponnen Spottieottiedopalycious en natuurlijk het prachtige Liberation. Deze tracks duurden me vroeger wat te lang, maar met de jaren komt het geduld ;p. Ik vind ze prachtig. En ik ben erg blij dat hier de versie van Da Art of Storytelling zonder Slick Rick op staat. Al met al gewoon het volle pond waard dus. Mijn eerste Outkast, ook wel een van eerste platen denk ik, en nog altijd een van mijn beste .