OutKast - Aquemini (1998)

Label: LaFace

1. Hold On, Be Strong (1:11)
  2. Return of the "G" (4:49)
  3. Rosa Parks (5:24)
  4. Skew It on the Bar-B (3:15)

met Raekwon

5. Aquemini (5:19)
  6. Synthesizer (5:11)

met George Clinton

7. Slump (5:09)

met Backbone en Cool Breeze

8. West Savannah (4:03)
  9. Da Art of Storytellin' (Pt. 1) (3:43)
  10. Da Art of Storytellin' (Pt. 2) (2:48)
  11. Mamacita (5:52)

15. Liberation (8:46)

met Cee-Lo, Erykah Badu en Big Rube

16. Chonkyfire (6:10)
avatar van principal2000
Wisselvallig album, zoals wel vaker met dit duo het geval is. Ik vind het niet slecht, maar het is ook geen album wat ik als topper zou bestempelen.

avatar van Dirruk
De score is 4,10 maar ik zie maar 4 gevulde sterretjes. Ik moest het gewoon even kwijt

avatar van leks246
Kill_illuminati schreef:

Dit album luister je niet maar beleef je.

Mee eens.

Kippenvel van begin tot 't einde!

avatar van Robbie Keane
Op Skew it on the Bar-B, komt Rae het hardst in mijn oren en ogen.
nohomo

avatar van Nr.4
Rosa Parks was het eerste nummer van Outkast dat ik hoorde, niet de minste track ook. Verder vind ik de sample op Slump geweldig. Dit album samen met het debuut het beste van Outkast.

avatar van gweah
Ondanks de genialiteit van dit album toch uit mijn top 10 verdwenen, een ondankbare elfde plaats. Ik kan albums als Illmatic, Ready To Die en The Low End Theory niet eruit laten, ook omdat dat de enige platen van de desbetreffende artiesten zijn in mijn top 10.
Zo bezien zijn mijn nummers 3 (ATLiens) en 6 (Supreme Clientele) de albums die Aquemini eruit houden: Supreme is de laagste Wu gerelateerde plaat in mijn top 10 en ATLiens is voor mij persoonlijk net het meer favoriete OutKast album.
Aquemini vind ik eigenlijk beter, meer een 5 mic album dan Supreme Clientele, maar Ghost is Ghost en die shit is gewoon ziek.

Afgezien daarvan blijf ik bij mijn statement dat er sinds Aquemini niet meer zo'n goed hip hop album is uitgebracht, door niemand.

avatar van gweah
Sinds bovenstaand berichtje hele week Aquemini beluisterd.

Ondanks dat dit album al sinds het jaar van de release een favoriet van mij is, kom ik pas deze week tot de volgende conclusie: sommige tracks hier zijn echt minder sterk dan de rest.

- Slump: twee verses van (middelmatige) gast MC's, eentje van Big Boi, geen Andre. Wel melodieus nummer verder maar haalt bij lange na niet de genialiteit van de rest. Toepasselijke titel, na een serie ongeevenaarde openingstracks.
- West Savannah: niet slecht, maar ook niet heel bijzonder. Weer zonder Andre.
- Mamacita: niets mis mee, behalve de aanwezigheid van die verschrikkelijke chick
- Y'all Scared: ik ben een groot fan van Goodie Mob maar Cee-Lo doet hier niet mee en de beat is niet slecht, maar gewoon stukken minder geniaal de rest van het album en past ook niet echt op het album

Voor de rest is dit echter een onverslaanbaar goed album. De openingssequentie 2 t/m 6 is briljant. Hoe Andre het album opent op Return of the G is echt hard, een pure blackout verse. Big Boi vind ik supervet op Rosa Parks - sowieso een tijdloze, briljante track. Ook de tekst van het refrein vind ik fantastisch, helemaal als je het verhaal van mevrouw Rosa Parks kent.
9+10 voelen voor mij echt als de kern van het album, vooral Part 2 is van een kippenvel veroorzakende genialiteit. Afsluiter Chonkyfire vind ik ook vrij geniaal.

Al met staan er zeker 8 tracks op die ik even goed of veel beter vind dan de beste tracks op ATLiens. Maar op ATLiens vind ik zo'n beetje alle tracks even goed, dat is echt een geheel. Hm. Iets met appels en peren.

Return of the G

avatar van RebelINS
Ik heb net Chonkyfire weer door de boxen horen klappen en daarmee ben ik aan het eind gekomen van weer een luisterbeurt van deze heerlijke plaat. Het zou één van de beste hip hop platen kunnen zijn die ik ooit heb gehoord, ware het niet dat er met nummers 11,12 en 13 een drietal afgrijselijke songs op staan. Doodzonde...

Maar goed mijn cijfer van 4 sterren blijft wel fier overeind staan.

avatar van Niek
Balletje: Synthesizer beste Outkast-track?

Synthesizer, microwave me
Give me a drug so I can make seven babies
Pump my breasts up, can you suck the fat up
Please make my life appear
like ain't no such thing as bad luck
My nose ain't right
Think I might need a new one
Just take your pick, a yellow, red
A black or a blue one
Virtual reality, virtual BULLSHIT
Synthesizer preachers can reach you
up in the pulpit
Who a bitch?
Give me my gat so I can smoke this nigga
Tell his mamma not to cry
because they can clone him quicker
than it took his daddy to make him
Niggaz bitin verbatim
Thought provokin records radio never played dem
Instant, quick grits, new, improved
Hurry hurry, rush rush, world on the move
Marijuana illegal but ciggarettes cool
I might LOOK kinda funny but I ain't no fool
Now if you wanna synthesize I emp-athize
Now if you wanna synthesize I emp-athize
But if you synthesize I will understand
your synthesizer man

avatar van Arrie
Niek schreef:
Balletje: Synthesizer beste Outkast-track?

Jep, die mening ben ik al heel lang toegedaan. Absoluut het beste Outkast-nummer.

avatar van MAS
MAS
Ik weet niet of het hun beste track is maar het is zeker een van de betere Outkast nummers.

avatar van gweah
Op dit album staan vele van de betere OutKast nummers.
Synthesizer is wel een van de betere tracks hier inderdaad.
De hier door Niek gequote verse is een van de beste voorbeelden van de zone waarin Andre zat met dit album. Ik vind dat beide MC's hun hoogste niveau halen op Aquemini.
Toch vind ik ATLiens beter. Dat is een album zonder misstappen of dingetjes waarvan je denkt: jammer. Maar Aquemini is bijna voortdurend zo geniaal dat dit voor mij zonder twijfel een 5 is.

gweah schreef:

Bezem door mijn stemmen gehaald. Zowel ATLiens als Aquemini, alsmede een hoop andere albums, teruggezet naar 4,5. Alleen de allergrootste classics/meesterwerken behouden een 5 bij mij. Aquemini zit er zo dicht tegenaan, maar een paar tracks trekken het gemiddelde van deze plaat toch naar 4,5. Sorry OutKast

RebelINS schreef:

Maar goed mijn cijfer van 4 sterren blijft wel fier overeind staan.

Spottieottiedopaliscious afgrijselijk?
Is één van mn favorieten op dit album!

avatar van Glaciers of Ice

En toch staat er een 5*?

Haha true. C'mon son!

Toch maar een vijf inderdaad. Dit is voor mij zo'n album waar niet elk nummer perfect is, maar waar de vele geniale momenten er toch voor zorgen dat ik het zie als de absolute top. Ik schreef eerder bij dit album ook dat er sinds dit album (1998) niet meer zo'n goede hip hop plaat is uitgekomen. Maar ik probeer niet te vaak een 5 te geven, alleen maar omdat ik zo'n album toevallig zo k*dope vind.

Dank u sinterklaasje!
Vanochtend zat er een groot, plat, vierkant pakket in mijn schoen.
Inhoud: het begint met een A en eindigt op Mini. Een wat? (que?) a mini?
Aquemini op LP!!! Geseald en alles! Dat is nog eens fijn wakker worden!

Heb sinds kort een mooie draaitafel, had ATLiens eerder al gevonden op LP bij Concerto, maar Sinterklaas heeft kennelijk ook zo haar adresjes.

avatar van RebelINS
Haha geweldig. Ik wil ook nog eens wat meer Hip Hop plaatjes op LP hebben en dit is daar zeker één van.

avatar van NastyOnWax
Vind dit album niet zo sterk als de meesten hier. Had er echt heel veel van verwacht, maar na de eerste luisterbeurt (die tegenviel) heb ik het album een tijdje niet meer geluisterd. De tracks die langskwamen als ik mn playlist op shuffle zette overtuigden ook niet echt (de tracks die ik niet goed vond bedoel ik, Skew it on the Bar-B en vooral Rosa Parks vond ik al geweldig) en na nog een keer luisteren is het in mijn ogen zelfs slechter geworden.

De eerste 6 tracks vind ik allemaal goed (Aquemini) tot geniaal (Rosa Parks), maar daarna zakt het album wat in in kwaliteit en die 13 minuten aan Mamacita/SpottieNogwattes vind ik al helemaal slecht. Dat brengt me trouwens gelijk bij het volgende minpunt van dit album: De lengte van dit album. Ik heb er niks tegen als een album heel lang duurt, maar het allemaal kwaliteit is (Illadelph Halflife, Train of Thought), maar hier is dat totaal niet het geval. Het ergste zijn nog die irritante skits aan het eind van een paar liedjes die het tempo er volledig uithalen. Daarnaast zijn er nog liedjes die het tempo er uithalen omdat ze te lang zijn. Met dat laatste puntje heb ik het vooral over Liberation. Op zich wel een goed liedje, maar ten eerste voelt het voor mij teveel als een mislukte remake van het geniale 13th floor (Growing Old) van ATLiens en daarnaast gaat het gewoon veel te lang door.

Nee, ik ben geen fan van dit album. Kent een paar classics, maar daarnaast te veel slechte liedjes en andere dingen die gewoon storen. Wat mij betreft staat ATLiens een paar klasses boven dit album. Dat album wordt aan het einde dan wel een beetje eentonig, maar is veel meer een geheel en de lyrics zijn wat mij betreft echt veel genialer.

avatar van gweah
Ik ben het meestal met je eens maar vandaag niet. Ik vind Illadelph halflife juist een beetje inkakken aan het einde (behalve die track met Q-Tip dan) en Train of thought ben ik nog nooit helemaal doorheen gekomen... Gaap.
Ik geef toe dat het einde van ATLiens beter is, dat wel.
En skits hou ik ook niet zo van. (Behalve op Only Built 4 Cuban Linx en Liquid Swords natuurlijk)

Maar, c'mon son ,SpottieNogwattes is de shiznit. Dat is die OutKast steez.
Dit album heeft zoveel geniale tracks.
Geef het niet op.

avatar van NastyOnWax
Ik zal het nog eens proberen ja. Misschien lag het wel aan mijn hoge verwachtingen, omdat ik verwachte dat deze beter zou zijn dan ATLiens. Qua stijl is het iets totaal anders, maar daar ligt bij mij het niet. Als je het mij vraagt zijn de eerste tracks goed, maar na Synthesizer is er gewoon te weinig wat ik echt goed zou willen noemen. Alleen de twee Storytelling tracks zijn nog wel goed, maar voor de rest vind ik het matig en Mamacita is gewoon irritant om naar te luisteren.

Nog ff een vraagje aan jou dan: Heb je ToT echt nog nooit tot het einde geluisterd? Op het laatst zitten juist zo'n beetje de beste tracks van het album. Good Mourning en de hidden track Four Women zijn echt geniaal. Het enige mindere is dat Talib Kweli moeite heeft met het rappen op de beat zoals bij Good Mourning, maar qua lyrics is het echt geweldig.

avatar van gweah
Dat wordt een beetje off topic. Nee Talib is een uitstekende lyricist maar niet mijn favoriete MC, een beetje als de Brainpower van de VS. Ik word er altijd een beetje lamlendig van.

Andre en Big Boi daarentegen vind ik de absolute eredivisie. En muzikaal vind ik OutKast ook een niveau apart, vooral op Aquemini, daar reiken ze in mijn opinie tot hun grootste hoogten.

avatar van Dociz
gweah schreef:
Ik vind dat beide MC's hun hoogste niveau halen op Aquemini.

Ik kan je argumentatie volgen, maar voor mij valt het muntje net de andere kant op. Het surplus aan genialiteit op aquemini ten opzichte van de contante sfeer en degelijkheid van ATLiens, zorgt ervoor dat bij mij aquemini mijn top tien haalt.

Maar ze zijn natuurlijk allebei geweldig "like Batman & Robin"

Dociz schreef:

Maar ze zijn natuurlijk allebei geweldig "like Batman & Robin"

True indeed.
Heb ze zelfs allebei in mijn top 5.

avatar van niels94
Dit album kent geen echte missers, elk nummer is weer op zijn eigen manier heerlijk pakkend. De ultieme pop in hiphopvorm. Jammer alleen van de te grote hoeveelheid skits.

avatar van niels94
niels94 schreef:
Dit album kent geen echte missers

Mja, ook ik vind track 11 t/m 13 beduidend minder. Dit, in combinatie met een net iets te grote hoeveelheid skits, maken het dat ik net geen 4* kwijt kan aan deze plaat.

avatar van Raul
Ik vind deze ook doper dan ATLiens, wat was Outkast toch fantastisch in deze periode!

Weet iemand eigenlijk waarom die verse van Slick Rick op Da Art of Storytellin' pt. 1, die wel in de video voorkomt, niet op het album staat? Wel zonde.

gweah schreef:

Maar, c'mon son ,SpottieNogwattes is de shiznit. Dat is die OutKast steez.
Dit album heeft zoveel geniale tracks.
Geef het niet op.

Grappig dit. Anderhalf jaar na m'n eerste luisterbeurt besef ik pas hoe gelijk je had over dit album Weet niet wat er is gebeurd, maar kreeg laatst opeens zin in dit album en toen opeens klikte het zo hard dat ik het 5x in 3 dagen geluisterd heb.

De hoogtepunten op dit album zijn gewoon fenomenaal. De eerste 6 tracks zijn perfect (Yup, ook de intro en de skits. De intro zet perfect de sfeer voor Outkast en waarschuwt je gelijk dat je je schrap moet zetten voor deze rollercoaster en de skit met I ain’t fuckin' with them no more, man. is gewoon grappig. Daarna de AOS tracks die absurd goed zijn, Spottie en Liberation (oftewel 13th floor pt 2) die heerlijke tracks zijn die alleen OutKast hadden kunnen maken en als afsluiter de absoluut geniale Chonkyfire.

Do you know what brings rats, mice, snakes up out of they hole?
Chonkyfire, spiced with rock n'roll indubitably, piper pied

West Savanahh vind ik trouwens ook gewoon chill. Blijf het alleen wel jammer vinden van Slump en Y'all scared die ik saai vind en die onmogelijke hook op Mamacita waardoor ik die track automatisch de slechtste track ooit moet noemen

Al met al, sterk album. De hoogtepunten zijn vrijwel ongeëvenaard in hip hop, maar de mindere tracks zijn daardoor zoveel minder dat het me soms helemaal uit de flow haalt. Uiteindelijk 4*/4,5*

avatar van RebelINS
Zo te lezen ben ik niet de enige die de nummers 11 t/m 13 een heel stuk minder vind. Het is wat mij betreft doodzonde dat ik daardoor deze verder perfecte hip hop knaller geen volle score kan toedienen (4,5* lukt me zelfs niet).