OutKast - Aquemini (1998)

Label: LaFace

1. Hold On, Be Strong (1:11)
  2. Return of the "G" (4:49)
  3. Rosa Parks (5:24)
  4. Skew It on the Bar-B (3:15)

met Raekwon

5. Aquemini (5:19)
  6. Synthesizer (5:11)

met George Clinton

7. Slump (5:09)

met Backbone en Cool Breeze

8. West Savannah (4:03)
  9. Da Art of Storytellin' (Pt. 1) (3:43)
  10. Da Art of Storytellin' (Pt. 2) (2:48)
  11. Mamacita (5:52)

15. Liberation (8:46)

met Cee-Lo, Erykah Badu en Big Rube

16. Chonkyfire (6:10)
avatar van Cath
Nog niet heel vaak beluisterd, maar een paar nummers zijn echt verslavend.. Met name Rosa Parks! Voor nu 4, maar kan ook hoger worden.

avatar van J.M.
Rosa Parks in idd geniaal, beste nummer van het album vind ik.

Outkast

1 van de weinige van de south de echt dope muziek maken

Jamaican
OutKast heb ik altijd een raar duo gevonden, ik kende ze alleen van enkele nummertjes van op tv. Ik heb dit nog maar 1x beluisterd. Het klinkt allemaal erg vet. Wat me op viel is Raekwon op Skew It On The Bar-B, wat een nummer. wat een flow _O! Erg verslavend en nu al uitgegroeid tot één van de beste Hip-Hop nummers ooit voor mij. Het mocht wel iets langer geduurd hebben. Rosa Parks, Liberation en Chonkyfire vind ik ook al heel erg sterk, de rest zal ik nog eens goed gaan beluisteren.

Mezelf
@ Backslap: Zoals iedereen zegt....waarom is UGK, Three 6 Mafia, Scarface e.d. niet "dope"?

avatar van Backslap
die vind ik wel dope.. maar over het algemeen is heeel veel wat ik hoor soort muziek heel inspiratieloos en saai , maar UGK s too hard too swallow ,lord infamous lord of terror , en vanalles van scarface vind ik ook wel dope

Mezelf
Mijn punt is dat er genoeg goeds uit de South komt, en mensen moeten ook eens stoppen om altijd maar iedere artiest op zijn/haar tekst te pakken. Het gaat niet alleen om de lyrics, ook om de muziek zelf en hoe die tekst binnen het nummer past.

Luister maar eens de producties op 5 Star Stunna van Birdman, dan snap je denk ik wat ik bedoel..

avatar van Backslap
Ik hoor zeker wel aardige producties , maar over het algemeen vind ik het best wel saai , iedereen gebruikt haast de zelfde trukjes en voegt niet veel nieuws toe, daar wil ik niet mee zeggen dat het slecht is maar er is weinig southrappers die ook maar in de buurt komen van deze kwaliteit .
En bij outkast klopt het allemaal de tekst en beats passen perfect bij elkaar , en het blijft na veeele luisterbeurten nogsteeds fris en niet saai klinken dat maakt dit album voor mij ook een classic .

Mezelf
Zeker, daar heb je ook gelijk in hoor, Outkast staat wat mij betreft héél hoog in de lijst van hiphop aller tijden. Ze komen iedere keer weer met iets nieuws en interessants, dat moge duidelijk zijn.

dit album is geniaal, Andre 3000 is een van de beste rappers ooit...

hij heeft in 2007 ELKE track waar hij op stond kapot gemaakt...

avatar van Carolaah
Hmm ik ben er niet zo wild van..
De beats zijn opzich wel fijn geproduceerd,
maar de raps gaan er bij mij niet echt goed in..
Denk dat het ook voor een groot deel te maken heeft met het stemgeluid van Andre 3000, daar erger ik me gewoon vaak aan.

Mmm, nee, ik loop niet echt warm voor dit album

avatar van Kill_illuminati
Die flow van Reakwon op Skew it on the Bar-B .

Dit album luister je niet maar beleef je.

avatar van MJ_DA_MAN
Natuurlijk een erg goede plaat, maar het is jammer dat het (te) vaak wat moeilijk wegluistert. Dit komt door de vele (vaak oninteressante) onderbrekingen en een aantal (veel) te lange nummer (bij Liberation ben je op een gegeven moment gewoon aan het wachten tot het nummer voorbij is). Ik vind dit zonde, gezien het niveau op bepaalde momenten gewoon bijzonder hoog is. Daardoor ''maar'' 4*, mochten een aantal nummer wat zijn ingekort en/of wat inderludes waren weggehaald, dan was dit zeker hoger geweest. En dat Slump zo weinig stemmen heeft snap ik niet, wat dat nummer is uitermate goed.

avatar van MJ_DA_MAN
Die Da Art of Storytellin'-tracks, lang geleden dat ik hiphop heb gehoord van dat niveau. Sprakeloos.

avatar van Kill_illuminati
Die clip van dat nummer is erg grappig, trouwens.

avatar van Niek
Het meest wisselvallige album wat ik het volle pond toeschrijf. Die wisselvalligeheid zorgt namelijk ook voor de nodige afwisseling (en andersom mss ook). Verder zijn de pieken echt onwerkelijk hoog en de dalen slechts relatieve dalen. Andre3000 is een waar gigatalent. The Love Below vind ik vrij meesterlijk, maar als je hem hier weer hoort rappen, dan hoop je toch ook weer dat ie dat weer op een hoger pitje gaat zetten. Zijn raps in bv Aquemini en Synthesizer zijn echt waanzinnig. Laatstgenoemde is sowieso 1 van de allerbeste tracks ooit. Echt geniaal. Tekst, muziek, opbouw. Alles is perfect. Verder is het album erg compleet met een mooie blend van verschillende stijlen. Fijne gastartiesten (blij dat Slick Rick achterwege blijft op Da Art...) en zowaar ook niet-storende en af en toe grappige skits (Shit, for you? 'Cause You my nigga? en I'll holla at you then, don't holla at me no mo'...holla

Moet wel zeggen dat Big Boi te sporadisch goed komt. Weinig veelzijdig en eigenlijk beetje afhankelijk van de beat. Geef mij nog maar wat soloplaatjes van Dre in de toekomst..

Edit: toch net niet het volle pond. Sectie Mamacita, Spottie en Ya'll Scared verdient het niet...

geniaal album. die verse van dre op Aquemini is beste verse die ik ken. liberation geniaal nummer. duurt lang maar mooie op en afbouw. beste nummers van ATLiens en dit album bij elkaar zou zonder twijfel beste hiphop album ooit zijn. jammer dat idd mamacita erop staat, en synthesizer valt me qua beat ook beetje tegen. maar eentje die iedereen in zn kast moet hebben staan!

avatar van Kill_illuminati
Ik heb toch besloten om dit album een perfect cijfer te gegeven. Dit album heeft precies de sound die ik al een tijdje zocht in een album. Een varierende opbouw, Chronic waardige G-Funk en psychedelische achtige beats. Het nummer Synthesizer vind je bijvoorbeeld nergens meer in HipHop.

George Clinton's verse is gewoon weg

Conceived under the influence of toxic wasted doctors
Computer buggin debuggin device-a and vice versa
and various viruses
Performing with laser light precision and verbal incision
For a lingustic ballistic lobotomy
Mind-fuckin you, a psycho-sodomy
of the medula oblongata
Accept your mind down your spine and out your behind
Fuck you

Slowchat verwijderd.

avatar van RebelINS
Beste album van Outkast voor mij, hier klinken ze echt perfect. Waarom ik het album dan toch evenveel sterren geef als Atliens? Omdat nummers als Mamacita, Y'all Scared en Liberation gewoon niet goed zijn in mijn ogen.
Favorieten zijn: Da art of storytellin' 1 en 2 en Skew it on the Bar-B met een fantastische verse van Raekwon.

4 sterren

avatar van Eardrum
klopt bij mij totaal niet, liberation, nathaniel en chonkyfire zitten verwerkt in twee ongeveer even lange nummers...

avatar van Raul
geweldig jazzy album
lekkere zomerplaat met hypnotiserend goeie beats
andre en big boi zijn tevens MC's die een heel album met gemakt kunnen dragen
4 sterren voor dit plaatje van mij

pas sinds laatst weer gaan luisteren....zeer goede cd, misschien wel een ondergewaardeerde classic...

avatar van Timmie
Chockyfire lang geleden dat ik zo'n dope nummer heb gehoord samen met rosa parks bijna zeker 4,5 en plek in top 10 album dit

avatar van Timmie
Dit album is gewoon zo goed . Ik kan gewoon niet uit mijn woorden komen... ik ga een recensie schrijven dit is echt een dikke 4,5 en in mijn top 10. Wat is Outkast toch dope .

avatar van Arrie
Timmie

avatar van gweah
Wat weinig berichten bij dit album! Had zelf ook nog niks geschreven, gek. Toch een van mijn favoriete albums. Ik denk niet dat ik iets heel geks zeg met de volgende stelling: na Aquemini is er niet meer zo'n goed hip-hop album uitgekomen. Punt.

Ik vind wel dat Aquemini wat hogere pieken en diepere (relatief dan) dalen heeft dan ATLiens, als album luister ik dat nog iets liever. ATLiens is voor mij echt een geheel, van You May Die tot 13th Floor/Growing Old, waanzinnig, een van de weinige albums die ik ook liever niet op shuffle luister. Maar goed het gaat over Aquemini.

Wat een niveau haalt OutKast hier. Briljant. Andre gaat hier echt los en bewijst een van de beste emcees allertijden te zijn. De beats, of moet ik zeggen instrumentatie, zijn zeer gevarieerd, en bijna allemaal FANTASTISCH (sommige gewoon goed, zoals West Savannah, Y'all Scared). Ik vind Mamacita ook een beetje irritant door die vrouwelijke schreeuwlelijk maar die beat is wel weer mega. Verder ben ik niet iemand die de inhoud van de lyrics zeer belangrijk vind (ben meer van de vette flow, en goede punchlines, dan van dat conscentieuze gezeik) maar wat Andre hier doet is wel gewoon geniaal. Zo ogenschijnlijk simpel maar zo raak iedere keer.

Als laatste, die skits: ik ben er ook niet zo van maar in iTunes kun je eenvoudig je tracks aanpassen met begin- en eindtijd. En die skit waar ze dat OutKast album komen terugbrengen en het steeds hebben over het Pimp Trick Gangsta Click album blijft wel hilarisch. En afsluiten met een award show waar ze de award in ontvangst nemen is toepasselijk bij zo'n album. Wat een koningen.

avatar van Arrie

Eens.

gweah schreef:

Grappig, voor mij komt na Aquemini eerst nog Southernplayalisticadillacmuzik, en dan pas ATLiens. Juist omdat ik ATLiens minder constant vindt, en diepere dalen vindt hebben.

gweah schreef:

Ook grappig, ik vind Andre als MC niet bijzonder sterk. Big Boi daarentegen vind ik dan weer wel geweldig.

Maar mooi bericht verder.

avatar van Paalhaas
Superstrakke, soulvolle hip-hopplaat, jammer alleen van de overdaad aan skits en een handjevol mindere nummers. Maar dan hebben we natuurlijk ook nog pareltjes als "Rosa Parks", "Skew it on the Bar-B" en "Liberation", die tot de beste hip-hoptracks behoren die ik ken.