Grease (1978)

Pop / Score
Label: RSO

1. Frankie Valli - Grease (3:26)
  2. John Travolta en Olivia Newton-John - Summer Nights (3:37)
  3. Olivia Newton-John - Hopelessly Devoted to You (3:05)
  4. John Travolta en Olivia Newton-John - You're the One That I Want (2:50)
  5. John Travolta - Sandy (2:36)
  6. Frankie Avalon - Beauty School Drop Out (4:00)
  7. Stockard Channing - Look at Me, I'm Sandra Dee (1:41)
  8. John Travolta - Greased Lightning (3:14)
  9. Cindy Bullens - It's Raining on Prom Night (2:52)
  10. Alone at the Drive-In Movie (2:25)
  11. Sha Na Na - Blue Moon (2:23)
  12. Sha Na Na - Rock N' Roll Is Here to Stay (2:03)
  13. Sha Na Na - Those Magic Changes (2:18)
  14. Sha Na Na - Hound Dog (1:25)
  15. Sha Na Na - Born to Hand Jive (4:40)
  16. Sha Na Na - Tears on My Pillow (2:04)
  17. Louis St. Louis en Cindy Bullens - Mooning (2:16)
  18. Cindy Bullens - Freddy My Love (2:48)
  19. Louis St. Louis - Rock N' Roll Party Queen (2:12)
  20. Stockard Channing - There Are Worse Things I Could Do (2:23)
  21. Olivia Newton-John - Look at Me, I'm Sandra Dee [Reprise] (1:31)
  22. John Travolta en Olivia Newton-John - We Go Together (3:00)
  23. Love Is a Many Splendored Thing (1:23)
  24. Frankie Valli - Grease [Reprise] (3:24)
avatar van Serpico
Fantastisch

BUT NOW THERE'S NOWHERE TO HIDE
SINCE YOU PUSHED MY LOVE ASIDE!
I'M MAD IN MY HEAD
HOPELESSLY DEVOTED TO YOU
HOPELESSLY DEVOOOOTED TO YOU!

Supergrappige liedjes, vooral bij Look At My I'm Sandra Dee moet ik iedere keer weer lachen. De rest swingt heerlijk de pan uit, van de meezingers als You're The One That I Want tot dat hele mij tot voor kort onbekende middenstuk van dit album (You ain't nothing but a hound dog!). John Travolta en Olivia Newton-John hebben prachtige stemmen hiervoor, dat hele simplistische gedoe over de liefde is gewoon briljant en dat einde met Love Is A Many Splendored Thing is bijna ontroerend. Geweldige soundtrack die je kunt blijven en blijven luisteren. De liedjes zijn niet voor niets algemeen erfgoed geworden.

Mijn eerste echte elpee.
Er waren al albums gekocht van Disney tunes en Vader Abraham en de Smurfen.
Maar ik wilde de muziek hebben die aan de andere kant van de muur gedraaid werd.
Boven mijn bed hing op het plafond een vergeelde uitgescheurde poster uit de Micro gids.
Op de kermis gewonnen buttons op een goedkoop spijkerjasje.
Grease is the word.
Hoe leg je als vijfjarige kleuter nou uit welke muziek je wilt hebben.
Daar had ik toch echt het oudere buurmeisje voor nodig.
Samen naar de lokale platenboer.
Trots op mijn eerste aankoop.
Al was het geld door ouders toe gestopt.
Olivia en John waren mijn idolen.
De meest coole personen op aarde.
Overal klonk muziek uit deze film.
Bij de slager, kapper en bakker.
Iedereen zong het mee.
Een nieuwe wereld openbaarde zich.
Het ultieme universele gevoel.
John Travolta was mijn Elvis Presley.
Frankie Valli opper Beatle John Lennon.
Rock & Roll op kleuterschool nivo.
Er was nog geen K3 of Justin Bieber.
Het toneelstukje werd nog opgevoerd door echte acteurs.
Dit zijn de eerste stappen.
Nog regelmatig zou ik vallen.
De ene tieneridool na de andere.
Dolly Dots, Madonna, Paul Young, Doe Maar en Duran Duran.
Allen staarden naar mij.
Vanuit de muren van een kinderkamer.
Oorsprong van de verslaving van een muziekliefhebber.

avatar van tbouwh
Leuke soundtrack, van een vrolijke en tijdloze film. Herbergt enkele klassiekers, zoals You´re the One That I Want, Summer Nights, Greased Lightning en Hopelessly Devoted to You. Opfleurende musicalnummers, die na ruim 30 jaar nog steeds hun waarde niet verloren hebben. De rest van de cd is een aaneenschakeling van ( grotendeels ) korte, vrolijke songs, waardoor je je nooit gaat vervelen. Een klassieker, 3,5*

avatar van musician
Het is pure pop met een vette knipoog naar het (ontstaan van) de rock 'n roll in de jaren '50, begin jaren '60. Er wordt getracht een geromantiseerd beeld (van de VS jeugd) in die periode te geven.

Ik weet niet waarom die keuze naar nostalgische tijden werd gemaakt. Het kan er mee te maken hebben dat er in de industrie naar een reactie werd gezocht op de opkomst van de punk en de newwave vanaf zo'n beetje 1976, de rol van de muziek daarin en de groeiende groep rebellerende, anarchistische jeugd in die tijd.

De denkwijze over de jaren '50 in de VS, dat romantiseren er van, is een rechtse mythe. Het ging de VS economisch gezien enorm voor de wind, is waar. Voor veel mensen was het echter (nog steeds) een verschrikkelijke tijd, denk aan de behandeling van Afro Amerikanen en vermeende communisten, die lijst is lang.
Grease wil ons laten doen geloven dat het alleen een geweldige tijd was, wat onderlinge kibbelarijen, maar voor het overige fantastisch.

Terwijl juist de komst van de rock 'n roll zou leiden tot andere tijden en grote politieke veranderingen, uitmondend in de protesten van de jaren '60.

In de basis blijft er over het niemandalletje muzikaal gesproken weinig te klagen, ware het niet dat album, singles, de film vanaf mei tot zeker het einde van het jaar 1978 ons tegemoet bleef schetteren. Dat, plus de wetenschap voor veel links georiënteerde, progressieve mensen in die tijd zich natuurlijk bont en blauw ergerden aan de muzikaal gesteunde propaganda uit de VS over een donkere periode uit hun geschiedenis, waarbij het album niets anders dan het verdraaien van de werkelijkheid behelst.

De vraag is, of de makers van Grease het uiteindelijk ook zo bedoeld zullen hebben. De kijk op de waarheid over die tijd in de VS hing natuurlijk ook sterk af in welke omstandigheden je zelf ook verkeerde.