Grease (1978)

Pop / Score
Label: RSO

1. Frankie Valli - Grease (3:26)
  2. John Travolta en Olivia Newton-John - Summer Nights (3:37)
  3. Olivia Newton-John - Hopelessly Devoted to You (3:05)
  4. John Travolta en Olivia Newton-John - You're the One That I Want (2:50)
  5. John Travolta - Sandy (2:36)
  6. Frankie Avalon - Beauty School Drop Out (4:00)
  7. Stockard Channing - Look at Me, I'm Sandra Dee (1:41)
  8. John Travolta - Greased Lightning (3:14)
  9. Cindy Bullens - It's Raining on Prom Night (2:52)
  10. Alone at the Drive-In Movie (2:25)
  11. Sha Na Na - Blue Moon (2:23)
  12. Sha Na Na - Rock N' Roll Is Here to Stay (2:03)
  13. Sha Na Na - Those Magic Changes (2:18)
  14. Sha Na Na - Hound Dog (1:25)
  15. Sha Na Na - Born to Hand Jive (4:40)
  16. Sha Na Na - Tears on My Pillow (2:04)
  17. Louis St. Louis en Cindy Bullens - Mooning (2:16)
  18. Cindy Bullens - Freddy My Love (2:48)
  19. Louis St. Louis - Rock N' Roll Party Queen (2:12)
  20. Stockard Channing - There Are Worse Things I Could Do (2:23)
  21. Olivia Newton-John - Look at Me, I'm Sandra Dee [Reprise] (1:31)
  22. John Travolta en Olivia Newton-John - We Go Together (3:00)
  23. Love Is a Many Splendored Thing (1:23)
  24. Frankie Valli - Grease [Reprise] (3:24)
avatar van Serpico
Fantastisch

BUT NOW THERE'S NOWHERE TO HIDE
SINCE YOU PUSHED MY LOVE ASIDE!
I'M MAD IN MY HEAD
HOPELESSLY DEVOTED TO YOU
HOPELESSLY DEVOOOOTED TO YOU!

Supergrappige liedjes, vooral bij Look At My I'm Sandra Dee moet ik iedere keer weer lachen. De rest swingt heerlijk de pan uit, van de meezingers als You're The One That I Want tot dat hele mij tot voor kort onbekende middenstuk van dit album (You ain't nothing but a hound dog!). John Travolta en Olivia Newton-John hebben prachtige stemmen hiervoor, dat hele simplistische gedoe over de liefde is gewoon briljant en dat einde met Love Is A Many Splendored Thing is bijna ontroerend. Geweldige soundtrack die je kunt blijven en blijven luisteren. De liedjes zijn niet voor niets algemeen erfgoed geworden.

Mijn eerste echte elpee.
Er waren al albums gekocht van Disney tunes en Vader Abraham en de Smurfen.
Maar ik wilde de muziek hebben die aan de andere kant van de muur gedraaid werd.
Boven mijn bed hing op het plafond een vergeelde uitgescheurde poster uit de Micro gids.
Op de kermis gewonnen buttons op een goedkoop spijkerjasje.
Grease is the word.
Hoe leg je als vijfjarige kleuter nou uit welke muziek je wilt hebben.
Daar had ik toch echt het oudere buurmeisje voor nodig.
Samen naar de lokale platenboer.
Trots op mijn eerste aankoop.
Al was het geld door ouders toe gestopt.
Olivia en John waren mijn idolen.
De meest coole personen op aarde.
Overal klonk muziek uit deze film.
Bij de slager, kapper en bakker.
Iedereen zong het mee.
Een nieuwe wereld openbaarde zich.
Het ultieme universele gevoel.
John Travolta was mijn Elvis Presley.
Frankie Valli opper Beatle John Lennon.
Rock & Roll op kleuterschool nivo.
Er was nog geen K3 of Justin Bieber.
Het toneelstukje werd nog opgevoerd door echte acteurs.
Dit zijn de eerste stappen.
Nog regelmatig zou ik vallen.
De ene tieneridool na de andere.
Dolly Dots, Madonna, Paul Young, Doe Maar en Duran Duran.
Allen staarden naar mij.
Vanuit de muren van een kinderkamer.
Oorsprong van de verslaving van een muziekliefhebber.

avatar van tbouwh
Leuke soundtrack, van een vrolijke en tijdloze film. Herbergt enkele klassiekers, zoals You´re the One That I Want, Summer Nights, Greased Lightning en Hopelessly Devoted to You. Opfleurende musicalnummers, die na ruim 30 jaar nog steeds hun waarde niet verloren hebben. De rest van de cd is een aaneenschakeling van ( grotendeels ) korte, vrolijke songs, waardoor je je nooit gaat vervelen. Een klassieker, 3,5*

avatar van musician
Zou ik worden geloofd als ik zou zeggen dat ik dit album nog nooit had gehoord, tot voor kort.
Ja, de singles zijn natuurlijk bekend.

Saturday Night Fever sprak mij aan, vanwege oud en nieuw Bee Gees werk.
Met de vrolijke jaren vijftig en dan vooral in de herhaling, in 1978 was dit al retro, heb ik maar weinig.

Ja, ik mag graag naar grote Amerikaanse auto's kijken en het was het decennium van de opkomst van rock & roll. Maar verder.
Deze muziek stemt mij ook niet vrolijk, het is nep als je het een beetje afzet wat er wél in de jaren '50 werd uitgebracht.

De romantiek, de film vertoont dansende mensen in de straten, ik kan mij daar op deze wijze helemaal niets bij voorstellen. Behalve de hits, waarmee je dan nog een "hitparaderelatie" mee hebt opgebouwd, is de rest erg magertjes, bitterzoet en veel te glad.

Maar ik kan niet anders dan erkennen dat Grease de grote hit van 1978 was. 5 singles dus in de Top 10, de LP wekenlang op één en uiteindelijk ook het meestverkochte album van het jaar. En dat betekende in aantallen toen nog echt veel.

Ik wil het heel erg graag tegen die tijd nog afzetten en in bescherming nemen. Maar eigenlijk was de oubolligheid van het album al troef in 1978.
En dat was bij voorganger en generatiegenoot Saturday Night Fever absoluut niet het geval, dat kan nu nog steeds worden gezien als een regulier Bee Gees album met wat andere bands als rare eenden daar tussen.