Grease (1978)

Pop / Score
Label: RSO

1. Frankie Valli - Grease (3:26)
  2. John Travolta en Olivia Newton-John - Summer Nights (3:37)
  3. Olivia Newton-John - Hopelessly Devoted to You (3:05)
  4. John Travolta en Olivia Newton-John - You're the One That I Want (2:50)
  5. John Travolta - Sandy (2:36)
  6. Frankie Avalon - Beauty School Drop Out (4:00)
  7. Stockard Channing - Look at Me, I'm Sandra Dee (1:41)
  8. John Travolta - Greased Lightning (3:14)
  9. Cindy Bullens - It's Raining on Prom Night (2:52)
  10. Alone at the Drive-In Movie (2:25)
  11. Sha Na Na - Blue Moon (2:23)
  12. Sha Na Na - Rock N' Roll Is Here to Stay (2:03)
  13. Sha Na Na - Those Magic Changes (2:18)
  14. Sha Na Na - Hound Dog (1:25)
  15. Sha Na Na - Born to Hand Jive (4:40)
  16. Sha Na Na - Tears on My Pillow (2:04)
  17. Louis St. Louis en Cindy Bullens - Mooning (2:16)
  18. Cindy Bullens - Freddy My Love (2:48)
  19. Louis St. Louis - Rock N' Roll Party Queen (2:12)
  20. Stockard Channing - There Are Worse Things I Could Do (2:23)
  21. Olivia Newton-John - Look at Me, I'm Sandra Dee [Reprise] (1:31)
  22. John Travolta en Olivia Newton-John - We Go Together (3:00)
  23. Love Is a Many Splendored Thing (1:23)
  24. Frankie Valli - Grease [Reprise] (3:24)
avatar van meneer
die Ladderen we daar wel uit. Maar daar proberen we ook al jáááren al ergens te komen tot nieuwe luisteroren en inzichten. Maar of dat nou gaat lukken…

Maar goed: Grease. Mijn zus was zwaar fan dus vond ik het afschuwelijk natuurlijk. Ik heb de film nooit gezien maar ik kan ook idd alles mee neuriën door de hype toentertijd. En vooral het mierzoete, glazuur brekende roze zuurstok uiterlijk van Olivia Newton John vond ik als 11-jarig knaapje onbegrijpelijk. En dan transformeerde ze nog plots tot zo’n Vanilla Vamp in een leren broek. Ik begreep er echt niks van.

Mijn 4 jaar oudere zus wel en die zwijmelde ook nog eens helemaal weg van die vetlok Travolta (mijn vrouwelijke klasgenootjes trouwens ook ).

avatar van Mssr Renard
Ik leerde het kennen via mijn broer. Via hem ken ik ook Michael Jackson, Madonna, etc. Dus ook bijv. The Musical Wizard of Oz.

Ik snapte ook niet waarom iedereen Olivia zo mooi vond in dat leren pakje met die make-up en enorme bos haar.

avatar van caravelle
Er was geen ontkomen aan vanaf de zomer van 1978 en bij de buren werd de lp continue gedraaid, althans de eerste vijf nummers. Het was ook zeker niet mijn ding. Mijn moeder vroeg aan mijn vader om deze film te gaan bekijken omdat een zus van haar met haar man geweest was en daar best lyrisch over was. Het antwoord was nee en dat vond ik dan weer lullig voor mijn moeder.
Zelf heb ik de film ook nooit gezien en dat uitmelken van die film vond ik toendertijd al vreselijk. Eerlijk is eerlijk de single You're the one that I want is daarentegen voor mij een echte guilty pleasure. Best een leuk liedje en kon het op dat moment eind juni best wel waarderen, zeker omdat een er toen een bal een paal raakte waar ik goed ziek van was....

avatar van Slowgaze
Mssr Renard schreef:
Mooi betoog. Ik had het zo nog niet eens bekeken. Maar inderdaad is Grease nogal een rijke, witte mensen-aangelegenheid. Er zitten geen zwarte studenten op die school. Daarbij is het ook nog eens achterlijk heterosexueel en seksistisch.

Eén donkere meid toch? Ook de terloopse homofobie en aanrandingen zijn echt niet cool. Maar het verontrustendste is nog wel dat Sonny door moet gaan voor een tiener.

Slowgaze schreef:

Dan zou ik fe film nog eens noeten zien, maar liever niet, zeg maar.

avatar van Poles Apart
Demi Moore, Demi Moore, did you get very far?

avatar van Slowgaze
Mssr Renard schreef:
Dan zou ik fe film nog eens noeten zien, maar liever niet, zeg maar.

Ik heb hem net voor het eerst gezien. Ben nog steeds in shock.

Slowgaze schreef:

Ik heb hem net voor het eerst gezien. Ben nog steeds in shock.

Bedenk dan maar dat deze films er bij ons werden ingeramd. We hadden geen internet en maar 2 tv-zenders. Maar goed, we kunnen er nu om lachen.

avatar van Hawee
Jeugdsentiment, kitscherig, commercieel, maar met een paar geweldige grijsgedraaide liedjes: You're The One, Sandy, Summer Nights, Greased Lightning. De film is een draak van jewelste!

Pas geleden in een uitverkoop heb ik de geremasterde dubbel CD gekocht voor 1 €. Prima geluidskwaliteit.
De hits kende ik uiteraard al, het bekende jeugdsentiment.
Grease bevat enkele heel goede nummers (score 5) maar ook heel veel erg zwak materiaal (score 0,5) dus mijn totaalscore komt uit op 2,5.
Ik raakte aanvankelijk in de war tijdens het eerste nummer Grease, dat klinkt nogal Bee Gees Saturday Night Fever-achtig, maar ik zie dat Barry Gibb dat heeft gecomponeerd voor deze soundtrack, vandaar.