Dead Can Dance - Within the Realm of a Dying Sun (1987)

4,03

AustraliΓ«
Pop / Neoklassiek
Label: 4AD

1. Anywhere Out of the World (5:08)
  2. Windfall (3:30)
  3. In the Wake of Adversity (4:14)
  4. Xavier (6:16)
  5. Dawn of the Iconoclast (2:06)
  6. Cantara (5:58)
  7. Summoning of the Muse (4:55)
  8. Persephone (The Gathering of Flowers) (6:36)
182 BERICHTEN 8 MENINGEN
geplaatst: 10 augustus 2015, 19:56 uur [permalink]
deric raven schreef:
Maar even een andere vraag: Wie is die heilige die zich als spook op de albumhoes heeft verstopt, of moet dat beeld iets anders voorstellen?

avatar van musicborst
geplaatst: 10 augustus 2015, 20:00 uur [permalink]

The cover's photograph was taken in Paris, at the Père-Lachaise cemetery.It features the family grave of François-Vincent Raspail.

Meer weet ik ook niet....

geplaatst: 10 augustus 2015, 20:05 uur [permalink]
Lijkt mij toch wel dat het iemand moet voorstellen, wel een mooi apart beeld.

geplaatst: 10 augustus 2015, 20:16 uur [permalink]
deric raven schreef:
Lijkt mij toch wel dat het iemand moet voorstellen, wel een mooi apart beeld.

Category:Grave of François-Vincent Raspail - Wikimedia Commons - commons.wikimedia.org

Henriette-Adélaïde Raspail, épouse de François-Vincent Raspail représentée en pleureuse drapée devant une cellule de prison. Monument signé Étex, 1854, sculpteur et architecte.

avatar van LucM
geplaatst: 10 augustus 2015, 20:25 uur [permalink]
Dead Can Dance is niet de meest toegankelijke of conventionele muziek, ik ken best begrijpen dat niet iedereen dat kan smaken.
Zelf vind ik het album niet zwartgallig, wel donker (is nog wat anders), sacraal en spiritueel.

geplaatst: 10 augustus 2015, 20:29 uur [permalink]
Fine line tussen roerend en bedrukkend (zwartgallig?) kennelijk, net zoals smaakvol of pretentieus.. voor mij valt DCD toch duidelijk steeds in de eerste categorie. Net zoals het Requiem van Mozart of dat van Verdi. Maar dat zal dan ook wel bedrukkend en pretentieus gevonden worden 😐

geplaatst: 10 augustus 2015, 20:34 uur [permalink]
dazzler schreef:

In het boek van Martin Aston - Facing the other Way, The Story of 4AD - kon ik geen info vinden over hoesontwerp etc. Ik vond wel een verwijzing naar het feit dat DCD toen druk doende was het geluid "Europeser" te laten klinken. Vind er wel een mooie symboliek in zitten dat Dead Can Dance een foto van een grafmonument gebruikt voor de hoes, verwijzend naar hun eigen naam. Mooier wordt het als je bedenkt dat François-Vincent Raspail als de grondlegger van de celbiologie wordt beschouwd - nieuw leven.

"Zwartgallig" - tja, muziek die uitnodigt tot contemplatie en (zelf)reflectie kan wel iets droevigs in zich hebben.

Zou niet weten hoe je dat van vrolijke muziek kunt verwachten. Het reflectieve gehalte van het vrolijke Max don't have sex with your ex, it will make your life complex" is imo flinterdun πŸ˜‰

avatar van CorvisChristi
geplaatst: 10 augustus 2015, 20:52 uur [permalink]
dazzler schreef:

De gesluierde figuur moet dus de vrouw voorstellen van Francois Raspail die haar hand uitstrekt naar haar man achter de 'tralies' van zijn graf.
Het beeld is overigens gemaakt door Antoine Étex, die in de 19de eeuw bekend was om zijn werk als beeldhouwer, maar ook als architect en schilder zijn sporen verdiend heeft.

geplaatst: 10 augustus 2015, 21:19 uur [permalink]
Duidelijk, ik ben niet zo goed meer in de Franse taal, prison begreep ik nog wel.

geplaatst: 11 augustus 2015, 19:30 uur [permalink]
Ben nogal verbaasd over de reacties die een mening kan opwekken. Afijn, zwartgallig is niet het juiste woord, en dit woord was in reactie gebruikt op een eerder bericht. Dit neem ik dus terug. Bedrukkend is inderdaad een beter woord. Dat het bedrukkende van metal en punk zogenaamd "niet gemeend" zou zijn is totale onzin. Ik ben vergeten wie het zei, maar laat ik tegen deze persoon zeggen dat krankzinnigheid en rebellie zaken kunnen zijn van leven of dood. Overigens, de persoon die zei dat ik mijn muzikale palet moet verbreden mag naar de aars van de duivel verhuizen.

geplaatst: 11 augustus 2015, 20:53 uur [permalink]
Volwassen reactie.. achteraf zijn alle reacties op jouw "mening" nogal terecht zo blijkt πŸ™„

geplaatst: 11 augustus 2015, 21:01 uur [permalink]
IBN BATTOETA schreef:

Met dat laatste ben ik het wel eens.

IBN BATTOETA schreef:

Ik wil best terug naar mijn hol, maar dan wel consequent zijn en zelf ook weer terug naar die steen waaronder jij vandaan gekropen bent. Zonder enige inhoudelijke toelichting een potje populistenpraat uitslaan en dan denken dat je bij de liefhebbers alhier daar ongeschonden mee wegkomt, is op zijn zachtst gezegd naïef; dan wordt wel gezegd: "wie kaatst, kan de bal verwachten".

Wees dan een vent en licht die gebruikte typeringen "Wat een oriëntalistische en faux-exotische meuk dit. Plezierloos troubadourgedoe" even toe, dan maak je discussie inhoudelijk mogelijk. Tot die tijd vraag ik of ze die kei even willen laten liggen 😎

avatar van jasper1991
geplaatst: 11 augustus 2015, 22:18 uur [permalink]
Zo de beschrijving en Gerrard me zo naar dit album lokten, zo viel dit mij ook tegen. Ik voel de sfeer niet, ik vind het saai.

avatar van Premonition
geplaatst: 11 augustus 2015, 23:53 uur [permalink]
Dat kan. Ik vind hun albums na The Serpent's Egg nogal saai en pretentieus worden, maar deze is een topper en dat komt met name door Perry imo.

geplaatst: 12 augustus 2015, 18:24 uur [permalink]
Ik zie niet in waarom ik onder een steen zou leven. Ik ben nog jong en wat ik nog mis qua muziek zal ik in mijn levensloop wel achter komen; geloof maar dat ik genoeg nieuwsgierigheid heb, hoe anders zou ik bij dit album zijn beland? Wat ik zeker níet mis in mijn leven is Dead Can Dance.

"Wat een oriëntalistische en faux-exotische meuk dit. Plezierloos troubadourgedoe."

Oké. Uitleggen dan. Als ik naar middeleeuwse muziek wil luisteren, dan luister ik naar middeleeuwse muziek; als ik naar muziek uit de Maghreb wil luisteren, dan luister ik naar muziek uit de Maghreb; als ik naar oude volksliederen wil luisteren, dan luister ik naar of lees ik Robert Burns; als ik iets Grieks wil, dan lees ik wel Sapfo of ga ik naar een Sofokles-voorstelling. Een mengelmoes van deze prachtige muzikale paradigma's is prima, maar dan niet op zo'n verwrongen kutmanier als wat dit duo mij voorschotelt. Ondanks dat het uit verscheidene tradities put vind ik dit album erg wortelloos, juist doordat er zeer quasi-diep met deze tradities is omgegaan. Door te ijverig en gewichtig een mengelmoes te willen scheppen, schept het naar mijn idee juist een onvergeeflijke oppervlakkigheid.

"Kutmanier" zal ik dan ook weer uitleggen, voor men weer beledigd wordt: er komt geen enkel spelplezier van deze muziek af. Ik ben iemand die van spelplezier in muziek houdt - begrijp goed wat ik bedoel: zelfs Joy Division is met plezier gespeeld - en vind muziek die zo plezierloos lijkt te zijn gemaakt als deze (steriel, bedrukkend, gewichtig) gewoon kut.

geplaatst: 12 augustus 2015, 18:46 uur [permalink]
orbit schreef:

Hoezo dat nu weer? Wat onvolwassen is is iemand betichten van een te nauwe muzieksmaak als je je aangevallen voelt omdat diegene niet van dezelfde muziek houdt als jijzelf. Dit is mij dus net overkomen, en dat hekel ik, dus reageer ik hekelig. (Als niemand mij dusdanig had beticht, had ik werkelijk alle andere reacties compleet genegeerd. Als ikzelf niet het onderwerp van betichting was geweest, maar iemand anders, had ik dan wel weer gereageerd. Dit is een principekwestie voor mij. Snobisme accepteer ik niet.)

Niks kinderachtig aan dus, gewoon normale bizniz. Hard worden jongens, hard worden. Mensen hebben meningen, en kunnen deze hard uitten. Ik doe het dan tenminste nog met een gevoel voor humor.

[mysterieuze stem]...Hard worden...[mysterieuze stem]

Cured
geplaatst: 12 augustus 2015, 18:53 uur [permalink]
Als Dr. kan ik zeggen dat de diagnose van deze muziek inderdaad zeer oudbollig is. Als het goed zou zijn, had ik er bovendien wel van gehoord. De second opinion over dit album is dus net zo negatief. Dit consult is gratis. πŸ˜‰

geplaatst: 12 augustus 2015, 19:39 uur [permalink]
Het blijft behelpen.

Dokters blinken meestal uit in vaagheid omtrent hun diagnose.
Ik raadpleeg ze nog zelden, want ik weet op voorhand wat ze gaan voorschrijven.
Een beetje rust, wat meer beweging, let op je voeding en desnoods een pilletje of een zalfje.

Betekent oubollig dat de muziek klinkt als muziek uit vergane tijden?
Mooi dan, want dat is precies wat DCD ambieert: dode muziek tot leven brengen.
Historische, traditionele en etnische ingrediënten gebruiken in hedendaagse muziek.
Vanaf de volgende albums zelfs door het gebruik van oubollige instrumenten.

Betekent pretentieus dat de artiesten in kwestie iets gecompliceerder te werk gaan
dan een drie akkoorden schema en een vette riff, dat men zich ook richt tot het hoofd
en zich niet beperkt tot de onderbuik? Mooi dan, want subtiliteit is hier een sleutelwoord.

Dan begrijp ik waarom jullie er niet veel aan vinden.

We scale the face of reason
To find at least one sign
That could reveal the true dimensions
Of life lest we forget

Harde woorden, daar moeten we tegen kunnen.
Maar tegen holle woorden, is alleen een vuist gewassen.
Meningen zijn de moeite waard om te delen als ze onderbouwd worden.

And maybe it's easier to withdraw from life
With all of it's misery and wretched lies
Away from harm

De mens is gedoemd om te blijven zoeken wat niet gevonden schijnt te kunnen worden.
Die zoektocht op zich maakt het leven de moeite om geleefd te worden.
De schoonheid zit in het onderweg zijn, niet in het aankomen.

In our vain pursuit
Of life for one's own end
Will this crooked path
Ever cease to end?

Waar het eindigt weet niemand (tenzij hij die pretentieus is),
maar blijven zoeken zonder te vluchten, dat is de kunst.
En dat is hooguit ijdel. Kunst is ijdel.

Dead Can Dance komt dicht in de buurt.

Amen

geplaatst: 12 augustus 2015, 20:07 uur [permalink]
Het lijken hier wel een stel evangelisten, terwijl IBN BATTOETA krampachtig de deur probeert dicht te houden.
Hij heeft gewoon helemaal niks met Dead Can Dance, doet een poging om met verwachtingen een album te luisteren, en komt met de conclusie dat het niet zijn ding is.
En eigenlijk weet hij dit niet eens zo slecht te verwoorden.

Plezierloos troubadourgedoe.

Lijkt mij een duidelijke mening over het geheel, ik deel een andere mening, maar kan mij prima voorstellen dat iemand dit zo ervaart.

avatar van Premonition
geplaatst: 12 augustus 2015, 20:21 uur [permalink]
Ik ook, heb voor een groot deel ook niks met zijn voorkeuren, so be it.

geplaatst: 12 augustus 2015, 20:36 uur [permalink]
Premonition schreef:
Ik ook, heb voor een groot deel ook niks met zijn voorkeuren, so be it.

Premo wekt bij mij een nieuw woord op: voorkeurdeler

geplaatst: 12 augustus 2015, 20:47 uur [permalink]
πŸ˜„

geplaatst: 12 augustus 2015, 21:22 uur [permalink]
Hij houdt dan weer wel van Bowie, dus helemaal beroerd kan zijn muzieksmaak ook niet zijn.

avatar van raymondkeuters
geplaatst: 13 augustus 2015, 23:19 uur [permalink]
Hahaha IBN Batoetta, heb net veel lol gehad om je reacties hier! You go! Ik vind dat DCD fantastische muziek maakt, maar ieder zijn ding! Dit hier is toch bedoeld om cijfers te geven en stukjes te schrijven? Nou dan...

geplaatst: 5 november 2015, 10:27 uur [permalink]
Ik denk dat ik dit een van de mooiste CD's aller tijden vind nu al bijna 30 jaar oud en ongeëvenaard tijdloos...

avatar van luigifort
geplaatst: 5 november 2015, 11:36 uur [permalink]
Amen!

Thijssie
geplaatst: 9 november 2015, 23:45 uur [permalink]
Gure novemberavond met de wind die langs het huis giert, paar kaarsen en wat wierook... Heerlijke luistertrip blijft dit album toch.

geplaatst: 10 november 2015, 00:03 uur [permalink]
Thijssie schreef:
Gure novemberavond met de wind die langs het huis giert,

Een perfect omschrijving van track 2 en daarna het vallen van het blad in track 3.

geplaatst: 1 juni 2016, 23:36 uur [permalink]
Is dat boek de moeite waard Mjuman?

geplaatst: 2 juni 2016, 00:03 uur [permalink]
Needledose schreef:
Is dat boek de moeite waard Mjuman?

Zeer zeker - veel informatie en erg boeiend, m.n. de stukken over Cocteau Twins en Ivo Watts, oprichter van 4AD; ook de hoofdstukken over Pixies, Throwing Muses et al zijn de moeite waard. Goed zoeken bij Amazon.co.uk vind je het voor ca 15 euro.

geplaatst: 2 juni 2016, 01:34 uur [permalink]
Thanks Mjuman!

geplaatst: 14 januari, 22:41 uur [permalink]
Wat een juweel van een plaat zeg. Geweldige site toch dat MM.