Queen - Live Killers (1979)

Label: EMI

1. We Will Rock You (3:17)
  2. Let Me Entertain You (3:17)
  3. Death on Two Legs (3:34)
  4. Killer Queen (1:58)
  5. Bicycle Race (1:29)
  6. I'm in Love with My Car (2:01)
  7. Get Down, Make Love (4:31)
  8. You're My Best Friend (2:10)
  9. Now I'm Here (8:43)
  10. Dreamer's Ball (3:42)
  11. Love of My Life (4:59)
  12. '39 (3:27)
  13. Keep Yourself Alive (4:00)
  14. Don't Stop Me Now (4:28)
  15. Spread Your Wings (5:15)
  16. Brighton Rock (12:17)
  17. Bohemian Rhapsody (6:01)
  18. Tie Your Mother Down (3:42)
  19. Sheer Heart Attack (3:36)
  20. We Will Rock You (2:48)
  21. We Are the Champions (3:28)
  22. God Save the Queen (1:32)
Eddie schreef:
Ik heb hem alleen op LP, erg sterk vooral de korte accoustische set vind ik meesterlijk. De aankonding van death on two legs is gesensureerd, this about an with a beep beep weet iemand wat Freddie zei dat zo schokkend was?

beetje late reactie, maar beter laat dan nooit.

Het nummer gaat over Norman Sheffield. Dit was hun manager in het begin, en heeft ze aardig belazerd in die periode. Ik weet niet of hij zijn naam letterlijk noemt, maar vermoed dat hij wat andere koosnaampjes gebruikte in de piep.

musician schreef:
Het verbaast me dat er nog nooit iets is uitgebracht over de periode tussen '74 en '79. Vooral omdat Queen én buitengewoon actief was in die tijd én veel live gespeeld heeft van ouder werk (buiten het nog steeds overbekende gedeelte).

Daar moeten prachtige cd's van te maken zijn. Misschien komt het er ooit nog eens van. Maar dan wel graag een beetje opschieten als het kan, we praten inmiddels over 30, 35 jaar geleden.

Grappig om dit n terug te lezen. Inmiddels zijn je wensen aardig verhoord met Queen - Live at the Rainbow '74 (2014) en Queen - A Night at the Odeon (2015), en ik hoop dat er nog veel zullen volgen. Ze hebben die kluis in ieder geval open getrokken. Wie weet wat er nog uitkomt.

buizen schreef:
De allereerste plaat die ik kocht in mijn leven. Helemaal grijsgedraaid, vond het een plaat met zoveel afwisselende nummers en toch gewoon allemaal goed. Bombastisch soms, ruig, echt rock.
Queen maakte toen hele mooie composities.

Ik ook toen helemaal grijsgedraaid.
Best een vuige registratie. Queen rockte behoorlijk tijdens deze tour.
Ondanks dat er amper een geheel is in te ontdekken ( het schijnt echt bijelkaar geraapt te zijn over veel gigs) komt het oprecht over.
Het laatste gedeelte v.a Boh Rap is bijv. een Freddie te horen die totaal door zijn stem heen is.
Het was niet echt zijn tour. Veel stemproblematiek en dat is ook zeker te horen.
Tijdens The Crazy Tour ( eind "79") was hij veel beter in vorm.
Live Killers heeft daardoor ook wel iets puurs.
Het was zoals het was en daarom zeker een uniek document in hun livehistorie.
Brighton Rock is geweldig speedy gebracht.
Jammer van het te lange solo getrommel van Taylor.

avatar van haythijs
Prachtige hoes!
Ik was altijd al onder de indruk van de live act Queen, mede door het veelvuldig gebruik van het licht. Tegenwoordig is dat eigenlijk iets wat iedere act wel heeft maar in de 70/begin 80 was het bij hen wel een soort pioniersklus. Deze bandfoto onder de pizzarig is er wel een mooi voorbeeld van, groots massief etc. Zoals eigenlijk ook hun sound was.

avatar van meneer
Mijn eigen ‘Queen on Speed&Cocaine’ album ! En wat is het gruwelijk lang geleden dat ik deze opgezet heb. Natuurlijk de herinnering van het luisteren toen het album uitkwam. Het was toen vooral voor mij een brei van geluid die in een soort Duitse bierhal live werd gespeeld. Ik was niet helemaal gecharmeerd van het album want ergens was Queen voor mij hoogstaande muziek en hier klonken de nummers meer als een soort B-versies. Wel zwaar onder de indruk van ‘Get Down Make Love’ en dan natuurlijk vooral het orgasme gedeelte waar ze volledig flippen en weer bij elkaar geroepen worden door de scheidsrechterfluit en een roffel van Taylor. Heerlijk ! En dan het HoogtePunt: ‘Brighton Rock’. Daar werd Brian May voor mij een Gitaar God ! G-E-W-E-L-D-I-G !! Wat een solo !

Vandaag de dag is het album toch wel een klassieker geworden. Het kan dan wel niet tippen aan ‘At The Rainbow’ maar het is wel een officieel album uit mijn Queen Periode. Een monument uit mijn jeugd. En vandaag weer eens opgezet. De hoes heb ik altijd indrukwekkend gevonden (stelletje pochers ) en hangt dan ook in zo’n IKEA lijst aan de muur. En toch geniet ik dan weer van het album en verbaas mij dat ik sommige nummers tot op het bot ken. De ‘bliepjes’ bij ‘Death On Two Legs’ brengen een glimlach op mijn gezicht. De uithalen van Mercury zing ik foutloos mee en ik geniet ook vooral van het publiek wat zo gewillig mee doet. Ja, het is een bombastisch harde killer dit album waar, volgens mij, tussen de nummers door flink uit ‘The Great White Powder Filled Glass’ werd gesnoven en de mannen na afloop van dit soort concerten nog lang de nachten in de disco’s en clubs onveilig maakten gedreven door adrenaline. Wat een tijd ! Wat een Band ! “The Things You Have To Do For Money” !!

Ik kom er net achter dat vandaag de 27e sterfdag van Mercury is. En ik ben ondertussen al ouder dan hij geworden is. Tijd om het album nog een keer op te zetten.

avatar van gaucho
Ja, ik heb een beetje dezelfde ambivalente gedachte bij dit album. Eigenlijk is het vooral geluidstechnisch vrij slecht wat je hier hoort, en veel nummers zijn zelfs uit verschillende 'takes' aan elkaar gelast. Er zijn hele websites en -pagina's te vinden die daar in detail op ingaan.
Maar het was wel het eerste officiele live-album van Queen, uitgebracht in hun hoogtijdagen. Dat maakt dat menigeen - ik dus ook - dit album in het collectieve geheugen heeft zitten en bij wijze van spreken kan dromen. Jeugdsentiment dus, waarbij de herinnering en de herkenning het - op de keper beschouwde - matige muzikale peil en de ronduit slechte geluidskwaliteit aardig weten te compenseren. Al is en blijft 'At the Rainbow' met afstand de beste live-registratie van Queen.

En ja, die hoes is en blijft ook wel iconisch, vind ik.

avatar van gigage
Bij At the Rainbow heb ik dan weer geen nostalgisch gevoel bij. Keuzes, keuzes, denk, denk.
Nee, deze Live Killers staat gewoon op kop. Lekkere vlotte setlist ook met die medleys, veel nieuw werk van de laatste 2 albums en geen overbodige rock n roll covers. Keuze gemaakt.

avatar van RuudC
Ik heb ook veel jeugdherinnineringen aan dit album, al spreek ik dan meer over de jaren 2000-2001. Met mijn toenmalige vriendinnetje gedanst op Dreamers Ball. Een week later was het weer uit, haha. Toch heb ik deze nog veel gedraaid. De alternatieve versie van We Will Rock You voelde aan als een soort openbaring.

Ik kon toendertijd niet wachten tot ie verscheen.
Helemaal omdat ik de band in Januari 1979 heb mogen aanschouwen in Ahoy Rotterdam.
Vuige en snoeiharde registratie. Ik heb ook een voorkeur voor de Rainbow concerten van 1974.
Maar dat komt ook omdat dit achteraf voor mij een meer interessantere periode is en de band wellicht meer perfectie nastreeft live.
Maar Live Killers met al zijn mankementen is ook voor mij jeugdsentiment en een daarom een dierbaar document.

avatar van Lonesome Crow
Zit eraan te denken om deze aan te schaffen maar ik wacht nog even. Misschien een 40th anniversary edition volgend jaar?

avatar van De buurman
Ondanks het vele geknutsel heeft de plaat een echt live-gevoel vind ik. Zaalgeluid. Samen met Jazz was dit mijn kennismaking met Queen, en heb vele breinaalden kromgeslagen op plastic speelgoedkratten, als 10-jarige invaldrummer. En nog steeds kan ik ‘m goed luisteren.

avatar van gigage
Lonesome Crow schreef:
Maar daar heb ik nog geen bewijs voor gevonden.

Wat verwacht je daar van, dan? Remaster? Extended? Krijgen ze nooit voor elkaar denk ik.

avatar van FrodoK
Lijkt me ook een heel ferme klus, met al die korte stukjes uit verschillende concerten.

gigage schreef:

Een remaster hoeft van mij niet. Gewoon een editie met extra songs erop. Er zijn nog vast wat songs te vonden die live niet zijn uitgebracht.

avatar van De buurman
Tot de setlist uit tijd die behoorde in ieder geval nog Somebody To Love, vaak If You Can’t Beat Them, en soms Mustapha in z’n geheel.

avatar van FrodoK
Die laatste zou wel echt een heel gave toevoeging zijn, zeg!

Sheer Heart Attack....wat wordt die vuig en loeihard vertolkt hier!
Sowieso hardrockt Queen hier meer dan ooit.

bikkel2 schreef:
Sheer Heart Attack....wat wordt die vuig en loeihard vertolkt hier!
Sowieso hardrockt Queen hier meer dan ooit.

Ja maar dan zonder te klinken als een doorsnee hardrock band.
Dat maakt het helemaal te gek!

Lonesome Crow schreef:

Die is er dan toch, half speed (re)mastered in the Abbey Road Studios op LP:
Queen - Live Killers (Vinyl, LP, Album, Reissue, Remastered) | Discogs

Hij is echter alleen in Italië uitgegeven, dus je moet 'm aanschaffen op Discogs of Ebay (nu nog het goedkoopst). Ik heb het toch maar gedaan, want ik vind dit echt een geweldige plaat.

De setlist van het geroemde At the Rainbow kan wat mij betreft niet op tegen deze van Live Killers. En ondanks dat het een 'samengesteld' concert is van hun tour toen, geeft dit album toch een geweldige live gevoel. Ook de interactie met het publiek is hier super. Natuurlijk is Live At the Rainbow een uitstekend vroeg concert, maar hier op Live Killers speelt Queen niet uit noodzaak covers. Sterker nog: ze spelen fantastisch hun eigen muziek t/m 1979. Nou, dan heb je het toch wel over een paar nummers. Een paar uitschieters zijn voor mij een hele mooie Killer Queen, het live aparte ontspoorde Get Down Make Love, juist deze live versie van Now I'm Here, het prachtige Keep Yourself Alive, de rockversie van Don't Stop Me Now, het kippenvel opwekkende Spread Your Wings, het sublieme Brighton Rock (met een weergaloze Brian May) & het harde Sheer Heart Attack. Super plaat!

Mijn eerste exemplaar van de half speed remastered 2LP uit Italië was zo krom als een hoepel. Vandaag gelukkig alsnog een goed exemplaar binnen gekregen. En wat voegt dan deze uitstekende remastering, dit echt verbeterde geluid, veel toe aan deze geweldige live plaat. Het verschil met mijn originele LP is erg groot. Je moet er wat voor over hebben, via Discogs of Ebay, maar dan heb je ook wat.