Mercyful Fate - Don't Break the Oath (1984)

Denemarken
Label: Roadrunner

1. A Dangerous Meeting (5:10)
  2. Nightmare (6:19)
  3. Desecration of Souls (4:54)
  4. Night of the Unborn (4:59)
  5. The Oath (7:31)
  6. Gypsy (3:08)
  7. Welcome Princess of Hell (4:03)
  8. To One Far Away (1:31)
  9. Come to the Sabbath (5:19)
  10. Death Kiss * (4:30)
avatar van Sinner
Algemeen beschouwd als DE klassieker van Mercyful Fate maar ik moet eerlijk bekennen dat ik hem net wat minder vind dan Melissa of The Beginning. Dit neemt echter niet weg dat het nog steeds een beresterke plaat is. Sterkste nummers zijn Come To The Sabbath (hoe kan het dan ook anders?!), Desecration Of Souls, A Dangerous Meeting en The Oath. Death Kiss staat overigens niet op het origineel en is een demo van een ander nummer, maar ik ben er op het moment niet echt zeker van welke dit was (ik denk A Dangerous Meeting).

Ook het cover artwork is een echte klassieker!

avatar van eddy_lives
mee eens, voor mij blijt melissa nog steeds het beste album!

flebbie
Dit is echt een klassieker ja. Veel gedraaid vroeger in mijn "duistere" periode.

Alles klopt gewoon, de ijzersterke composities, het vette gitaarwerk, de macabere teksten en de bezeten zang van King Diamond. Ik kan geen zwak moment ontdekken. Het artwork sluit ook perfect aan bij het lugubere sfeertje die deze muziek uitstraalt.

avatar van AGE-411
Ben ik de enige die Death Kiss beter vind dan "a dangerous meeting"?
En dat is pertan de demo ervan.

LocoHermano
Zeer goed album van een naar mijn mening unieke metalband. Alleen aan die zangcapriolen van de heer Diamond zelf kan ik maar niet wennen. Wanneer King wat meer in de stijl had gezongen zoals in het begin van Come To The Sabbath (lees: wat minder falsetto), dan had ik het album een stuk beter kunnen waarderen. 5 sterren voor de muziek, 2 voor de zang.

Bobiej
Muzikaal gezien vind ik Mercyful Fate op Priest lijken - de typische gedempte riffjes, de wat 'evil' achtige feeling - maar dat gooit King Diamond met zijn stem flink door de war!

Ik vind 'Don't Break the Oath' een alleraardigst metal album, maar die stem van Diamond is flink wennen, ik vind het op sommige momenten tenenkrommend, als hij zo typisch 'door zijn neus' zingt. Als hij nou zou zingen zoals hij doet rond 3:40 van 'A Dangerous Meeting', op die schreeuwirige manier, zou ik Mercyful Fate een stuk hoger waarderen - maar de stem van King Diamond is 't kenmerk van deze band.

Muzikaal; dikke 4, lekker 'evil' aandoenende riffjes, met de bass er zachtjes doorheen brommend.

Vocaal; 2,5. De stem van King kan ik lastig aan wennen, eens kijken of ik wat met 'Melissa', en anders laat ik de First Wave of Black Metal mooi bij Venom .

Raekwon the chef
King lijkt wel 15 op Death Kiss, wtf..

avatar van AGE-411
death kiss is dan ook de demo van a dangerous meeting. Maar naar mijn mening klinkt het zelf beter dan a dangerous meeting. Ook z'n stem is geheel anders. (klinkt idd een pak jonger).

Veel mensen zouden zulk gezang meer appresciëren denk ik.

Raekwon the chef
Nou, ik zou er geen hele cd mee vol hoeven, maar 't is een erg goed nummer inderdaad, vind A Dangerous Meeting nét iets beter.

avatar van AGE-411
Voor de liefhebbers van dit album, en voor die gene die een klasiek metalalbum in huis wil halen:
- vanaf volgende week te verkrijgen bij de large ... OP VINYL DAN NOG !!!

(PS: Ook ABIGAIL en MELISSA komen uit op vinyl)

avatar van Mart
Mooie hoes! Het album zelf heeft best lekkere riffs... Maar de zang werkt nogal op mijn zenuwen. Op een gegeven moment wordt dat falsetto nogal irritant, maar ook als King Diamond 'normaal' zingt klinkt het nogal zeikerig. Gelukkig maakt de muziek veel goed, want dit album bevat vele vette riffs. Favoriete songs: A Dangerous Meeting, The Oath, Gypsy, Come To The Sabbath.

avatar van AGE-411
Misschien als de vocals wat meer wennen zal u dit album beter apresciëren.

Ik vraag me soms af hoe het komt dat voor veel mensen King Diamond's vocals een muur zijn, die ze tegenhouden om meer Mercyful Fate en King Diamond-albums te aanhoren. (Tis pertan meer dan de moeite waard)

Tzal wellicht steeds zo blijven. Toch mag er gezegt worden dat King Diamond's vocals uniek zijn.

Raekwon the chef
ja, je moet er echt van houden, sommige mensen kunnen het niet uitstaan en sommige mensen horen niets liever, ik vind zelf King Diamond één van de betere metalzangers, maar bij Melissa vond ik hem wel stukken beter

avatar van Mart
Ik vind King Diamond zeker geen slechte zanger, maar hij zingt zó vaak falsetto op dit album dat het op mijn zenuwen begint te werken. Op dat gebied vind ik metalzangers als Eric Adams (Manowar) en Rob Halford (Judas Priest) beter.

avatar van AGE-411
Rob Halford is idd nog beter.

Maar King Diamond is uniek. Luister maar eens naar ABIGAIL.
Gewoon fantastisch hoe ie een simpele lyric/verhaal met zoveel emotie omzet.

Maar Abigail is nog minder toehankelijk voor mensen die niet van King's stem houden.
In the shadows is best wel aan te raden. (het come-back album) Daar wordt wat minder 'bezeten' gezongen, maar nog steeds hoog genoeg.
Het laatse echte goede album was dat. Daarna gaat het niveau omlaag.

Vandaag tevens dit album op VINYL aangeschaft!

Raekwon the chef
ik vind Abigail ook minder dan de eerste twee van Mercyful Fate, maar dat komt omdat ie op abigail veel meer hoog zingt, en op een gegeven begint dat wel te irriteren, dat probleem heb ik niet bij mercyful fate, daar compenseert hij het meer met andere toonhoogten en bijv. in een nummer van bijna 12 minuten heeft ie maar 10 regels tekst, dan is het al veel beter te verteren

avatar van AGE-411
Abigail valt nog mee, want ie legt enorm veel emotie in het verhaaltje over Abigail dat ie vertelt.
Daarintegenstaande heb je bij "them" (album na abigail) een bijna constante hoge stem.

Voorbeeld: the family Ghost van ABIGAIL

Solo

0:26-0:35: verteller: zeer hoog.
0:36-0:37: verteller: laag
0:37-0:39: verteller: zeer hoog.
0:40-0:42: verteller: laag
0:42-0:43: verteller: met slangentong
0:44-0:45: verteller: laag
0:45-0:46: verteller: lager
0:47-1:02: verteller: zeer hoog (met gillen tussenin)
1:05-1:15: Count de LaFey: hoog

2:58-3:00: Count de LaFey: niet hoog, niet laag
3:00-3:02: echo (hoog)
3:03-3:20: Count de LaFey: hoog
3:20-3:22: echo (laag)

--> En ik hou zelf geen rekening met de emoties die ie er in legt.

Als je een ander Mercyful Fate album wil met hoge stem, maar minder bezeten als deze, moet je het come-back album, In The Shadows, eens proberen.
Een goed album met op de laatste track (Return of the vampire) LARS ULRICH van Metallica op de drums.

Raekwon the chef
Ik vind dat bezeten juist wel vet klinken, zoals op Nightmare, maar ik moet die In the Shadows inderdaad nog eens checken

Joy
lang niet gehoord maar het begin van de titeltrack liegt er niet om

in die tijd toch behoorlijk freaky en eng, klinkt goed na al die jaren

avatar van Sir Spamalot
Ik heb de vinyl-versie gekocht in Rotterdam tijdens een schoolreis naar het "Evoluon" in Eindhoven (?) en een rondvaart in Rotterdam.

Ik toonde de hoes aan één van onze begeleiders maar die persoon
(Eerwaarde...) kon er maar groen mee lachen.

Zalig plaatje!

avatar van AGE-411
Ik ben enigzins blij dat er bepaalde artiesten zijn waarbij alles nog op vinyl wordt uitgegeven!
Bij andere artiesten kun je vinylplaten enkel in 2de handszaakjes vinden.

Ik heb deze vorige maand ook op vinyl aangeschaft. De CD is trouwens nergens te vinden.

avatar van Sir Spamalot
Ik heb hem destijds, dus meer dan twintig jaar geleden, toen gekocht.
Om geen misverstanden te hebben
Jammer genoeg heb ik ze nooit live gezien, wel eens een concert meegemaakt van King Diamond, die toen samen met Destruction in het voorprogramma van Motorhead speelde in de Vooruit in Gent (België). Mijn trommelvliezen schrikken nog altijd!

Ik geef ook toe dat hij niet makkelijk te vinden was op CD, maar dan opeens vond ik een geremasterde versie: ik geef toch de voorkeur aan de originele versie, al is het maar voor lang vervlogen herinneringen.

In de vooruit in Gent?

Laten we hopen dat ze nog eens terug komen (en ze mogen ook Motörhead meebrengen)

avatar van Sir Spamalot
Dat optreden dateert van eind jaren tachtig, begin jaren negentig, want ik zat toen op kot in Gent: ik herinner dat Destruction tourde met het album Release from Agony (1988). Ik heb toen zelfs daarvan een tourshirt gekocht. Leuke herinnering!

Raekwon the chef
Ik heb deze laatst zien liggen als een Two of the Vault editie samen met The Return of the Vampire, maar ik ben hem helaas ook nog nergens los tegengekomen

avatar van AGE-411
Waarom kocht je die niet?

Return of the vampire is een album met alles van het EP, en nog wat B-sides, demo's, en andere onuitgebrachte shit.

Als ik die zou zien liggen...

Raekwon the chef
Nou hij is iets van 22 euro, vind ik net iets te duur en ik koop liever Don't Break the Oath los, The Beginning vond ik ook al niet zo'n bijzonder sterke plaat

Stijn_Slayer
Klassiekertje. Goede nummers, leuke teksten. Heb ook ergens gelezen dat dit album op 1 stond in de top 50 van extreme metal albums. Verder kan ik op het gitaarwerk niks aanmerken, King Diamond is ook geweldig hier.

Mr Brown
Het gitaarwerk is geweldig, en waar ik eerst wat moeite had met die uberhoge uithaaltjes van Diamond, kan ik de vocalen van de beste man tegenwoordig goed waarderen. Moet ik wel zeggen dat ik Melissa nog een tikkeltje beter vind dan deze.

Empyrium
AGE-411 schreef:
Waarom kocht je die niet?

Als ik die zou zien liggen...

Voor € 4,99 te bestellen bij cosmox.