Mercyful Fate - Don't Break the Oath (1984)

Denemarken
Label: Roadrunner

1. A Dangerous Meeting (5:10)
  2. Nightmare (6:19)
  3. Desecration of Souls (4:54)
  4. Night of the Unborn (4:59)
  5. The Oath (7:31)
  6. Gypsy (3:08)
  7. Welcome Princess of Hell (4:03)
  8. To One Far Away (1:31)
  9. Come to the Sabbath (5:19)
  10. Death Kiss * (4:30)
avatar van Sir Spamalot
Voor zo'n prijs is er maar één advies: onmiddellijk kopen!

Stijn_Slayer
Ja, ik heb deze voor 9.90 (op cd) gekocht samen met Return of the Vampire. Dat zijn nog eens leuke prijzen voor zulke topplaten. Maar ik zie hem ook erg vaak voor rond de 18 euro, evenals Melissa. Ik vind dat eigenlijk pure afzetterij vandaar dat ik Melissa nog niet in huis heb..

Overigens lees ik hier veel over de vocals van King Diamond. Ik vind ze eigenlijk juist extreem goed klinken, met alle respect maar zelfs prettiger in het gehoor dan Rob Halford. Maarja kwestie van smaak, kan me ook wel voorstellen dat veel mensen gek worden van dat ''gekrijs''

avatar van vin13
Ik kan me hier in vinden en de vocals waren paar jaar geleden tijdens concert in Hellendoorn top en Andy speelde super. Live is het niet altijd even goed en kan me voorstellen dat mensen de stem niet leuk vinden maar dat zijn dan ook meer niet-metal fans. Don't break the oath heeft een goed geluid en te gek hoesje en heb de plaat 5 sterren gegeven.

avatar van Sir Spamalot
Kortweg gezegd, King Diamond is de perfecte zanger voor Mercyful Fate. Je moet het maar kunnen en op Melissa en deze Don't Break the Oath is hij niet te overtreffen. Twee klassiekers, dames en heren.

Stijn_Slayer
Wat we misschien nog wel vergeten is dat hij niet zomaar deze en Melissa heeft gedaan..

Maar dat hij Melissa, in mijn ogen, zelfs overtroffen heeft met deze. Dát moet je ook maar net lukken.

Stijn_Slayer schreef:

Die hoes blijft voor mij één van mij mooiste herinneringen - zie een aantal posts vroeger: waar is de tijd dat je een album in je handen kon houden en als het ware ruiken! Top-album, meer kun je er niet over zeggen.

avatar van Sir Spamalot
Ik verhoog naar een oververdiende vijf: de perfecte metalplaat. En die stem waar vele mensen over vallen, vind ik perfect voor deze plaat. Komaan mensen, leer dit moois ontdekken. Dergelijke superplaten worden vandaag de dag haast niet meer gemaakt.

Stijn_Slayer
Zonder die stem zou het ook niet zo bijzonder zijn, King Diamond maakt het ontiegelijk uniek. Sowieso moet je echt wel wat in huis hebben om bijna constant falsetto te zingen

avatar van Sir Spamalot
Wat ik wel bijzonder aan deze plaat vind, zijn de riffs, de solo's en het samenspel van de heren muzikanten. De aanleiding om te verhogen naar een dikke vijf is als volgt: ik heb gisteren dit album met de koptelefoon op beluisterd en dan hoor je hoe goed de muziek in elkaar zit en daarom let ik eigenlijk niet zo veel op die stem (die ik wel kan pruimen). Dit is een album met voor mij alleen maar hoogtepunten en hij staat dan ook sinds gisteren in mijn top tien.

Stijn_Slayer
Misschien een leuk weetje, dit album staat op 1 in de Metal-Rules.com's Top 50 Extreme Metal Albums. Hij blijft daar toch een aantal geweldige albums voor

Bron:

Stijn_Slayer schreef:

Bron:

Top 5 is wel
Maar om dat extreme metal te noemen...

Zeer ondergewaardereerde metalplaat. Iedereen moet deze (en Melissa) thuis hebben.

En ik moet er aan te voegen: Hank Shermann! Wat een genie zeg! Das pas een geweldige gitarist.

Stijn_Slayer
Het is allemaal jaren 80 in de top 5, de muziek zelf klinkt niet echt extreem maar de teksten zijn toch best extreem. Zeker voor die tijd.

bennerd
Ook niet erg up-to-date, imo. En AGE, deze plaat zou ik toch echt niet ondergewaardeerd noemen.

bennerd schreef:

Ik wil mijn mening niet opdringen maar ik zeg toch mijn gedacht: dit is een klassieker/wereldplaat/vul zelf maar aan. Respect!

Raekwon the chef
bennerd schreef:

Eerder overgewaardeerd, Melissa >>>>>>>Don't break the oath

avatar van AGE-411
Ik bedoel: slechts 36 stemmen. (Veel zijn er bij gekomen sinds ik het album ontdekte vorig jaar. Toen stonden er maar 17 stemmen)

En als je zo zegt: Mercyful Fate.
Veel mensen vallen compleet uit de lucht. Soms zeggen ze dan van: "was dat geen nummer van Metallica?"

Stijn_Slayer
Tja, maar bij de echte kenners en oudere metalliefhebbers is het wel heel erg bekend volgens mij.

En terecht, want het is gewoon de top van de Heavy Metal

avatar van ricardo
dit schijnt ook een goede plaat te zijn, ik heb er nog nooit van gehoord, maar waarmee kun je dit vergelijken?

Joy
met niks

beluisteren en je weet het

ricardo schreef:

Dit schijnt niet alleen een goede plaat te zijn, dit is ook een goede plaat.

Samen met Melissa vormen deze 2 albums echt een dikke, onbreekbare muur. (Te vergelijken met het reeksje van 4 van Metallica). Sterke albums.

Je kan deze eerst proberen, Melissa is echter wat duisterder.

Deze is meer evil, maar dan niet duister (het klinkt raar, maar het is zo). Kijk naar de hoes, wat voel je? Dat bedoel ik!

Het bijzonderste. De vocalen. you FUCKING love it or you FUCKING hate it. Hoog. En echt wel Demonisch. Precies bezeten. Is gewoon met geen andere vocalist te vergelijken. UNIEK.

Instrumentaal. Strak, en soms zelf zeer melodisch ('Gypsy' of 'Come To the Sabbath').

Tekstueel is het te vergelijken met Venom. Mss zelf nog een beetje duisterder. Bij Venom ging het eerder over Duivelse dingen, terwijl King Diamond in de teksten echt wel Satan verheerlijkt

Edit: Wat JOY zegt

avatar van AGE-411
eigenlijk zouden nummers al Gypsy instrumentaal bij Zo'n hoes passen. Maar dan heb je die vocalen die de sfeer totaal omgooien. Het nummer blijft er zeer vrolijk door, maar met zo'n evil randje

Joy
kheb nooit kunnen wennen aan dat hoge gezeik, helaas want muzikaal is het dik voor mekaar

avatar van joepsiez
moet hem nog maar een keer luisteren, ben zelf niet echt zo'n king diamond fan maar goe

Guardian of Isis
Akkoord, Joy. Die stem irriteert me zo, maar de rest is . Echt, echt jammer dat King Diamond's gepiep daar steeds opnieuw tussen moet komen.

avatar van Edwynn
In de jaren 80 was het gebruikelijk om ook nog eens wat extra galm op de vocalen te zetten. Dat geeft de zang van King nog eens een extra "haunting" sfeer.
Tegenwoordig moet het allemaal zo naturel mogelijk. Daarmee gaan dit soort effecten helaas verloren. Zo ook op de recentere platen van King Diamond

Edwynn schreef:

Nouja, niet dat er nog veel over schiet van King Diamond's stem van welleer.
En als er dan eens backgroundvocals gebruikt worden is het die ingehuurde barbiepopslet die zowat op de achtergrond wat moemelt zoals in de videoclip van dit jaar.

Maar met de klassiekers als Come to the sabbath weet ie nog steeds raad hoor!
Raar dat het live nog steeds lukt en op de albums niemer.

avatar van Kronos
De stem van King Diamond is een probleem voor velen. Zonder die unieke 'zang' is Mercyful Fate natuurlijk Mercyful Fate niet meer. Het hoort er gewoon bij. Ik vond het toen erg bijzonder en nu knap ik er na enkele songs elke keer weer op af. In hele kleine dosis kan ik dus nog wel steeds genieten van deze metalklassieker. Misschien verdwijnt mijn weerstand tegen die hoge stem ooit wel weer vanzelf.

Stijn_Slayer
Ik vind het juist heel erg gaaf. King Diamond is na Chuck Schuldiner mijn favoriete metal vocalist

avatar van Kronos
Vroeger vond ik het ook echt wel goed, Stijn.

Ik blijf het zo af en toe eens proberen.

Het was in ieder geval erg vooruitstrevend, want de afwisseling in zang van clean hoog naar gewone stem en soms diepe brul is nu bij ontzettend veel bands terug te horen. King deed het 25 jaar geleden al.