Rainbow - Bent Out of Shape (1983)

Label: Polydor

1. Stranded (4:27)
  2. Can't Let You Go (4:19)
  3. Fool for the Night (4:03)
  4. Fire Dance (4:29)
  5. Anybody There (2:38)
  6. Desperate Heart (4:34)
  7. Street of Dreams (4:25)
  8. Drinking with the Devil (3:43)
  9. Snowman (4:32)
  10. Make Your Move (3:25)
avatar van Pitchman
Nu we toch met lijstjes bezig zijn , hier de mijne ;

1. Rising
2. Bent out of shape
3. Difficult to cure
4. Down to earth
5. Stranger in us all
6. Ritchie Blackmore's Rainbow
7. Long live rock 'n' roll
8. Straith between the eyes

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Ja leuk een lijstje,

1. Ritchie Blackmore's Rainbow
2. Long Live Rock 'n' Roll
3. Rising
4. Difficult to Cure
5. Bent Out of Shape
6. Down to Earth
7. Straight Between the Eyes
8. Stranger in Us All

Op dit album herpakt Rainbow zich na het wisselvallige Straight Between the Eyes. Deep Purple greep nadien meerdere malen terug op Bent Out of Shape voor ideeën. De zanger moet weer ruimte inleveren voor instrumentale songs en de bezetting is traditioneel gewijzigd. Blackmore soleert er als vanouds lustig op los en Desperate Hearts blijft ongewijzigd een favoriet.

avatar van Rockfan
Kant 2 is duidelijk beter. Bij Anybody there had ik het idee van "zet maar uit".

Maar Desperate heart en Street of dreams is toch van heel andere orde.

Dit klinkt toch wel aangenaam gevolgd door het ruigste nummer van de plaat Drinking with the devil.

Ze kunnen het dus toch nog wel. Het eerste deel van het instrumentaaltje Snowman doet mij meer aan Jean Michel Jarre denken dan aan Ritchie Blackmore..Die komt in het tweede deel lekker scheurend voorbij.

Make Your Move sluit het plaatje lekker ruig af.

Dat Rising een mijlpaal is, daar is iedereen het wel over eens, maar of deze plaat 10 jaar late hetzelfde had bereikt in the eithies blijft de vraag.

Na al het purple werk te hebben verzameld leerde ik Rainbow kennen omdat Countdown er op de radia aandacht aan schonk, in deze tijd gooide Gary Moore (met Ian Paice) en Vandenberg hoge ogen en het nummer street of dreams lag hier niet ver buiten.

Na aanschaf van het album heb ik deze jaren gedraaid

Stranded catchy opening

Can't let you go een schittered intro, emotionele zang en melodrama, prachtig

Fool for the night iets meer up tempo, ok maar niet zo bijzonder

Firedance schitterende rif, meeslepende solo van Rosental en natuurlijk Blackmore himself

Anybody there een intens meeslepen instrumentaaltje, prachtig gespeeld en geinspireerd door bachnummer. De persoonlijke favoriet van Blackmore van het album

Desperate heart, heerlijk nummer, perfect gezongen, het nummer staat voor mij als een huis

Street of dreams ook uitstekend soulful gezongen en lekker nummer

Drinking with the devil, weer meer rockend en ook een heerlijk nummer

Snowman intens en prachtig, heerlijk meegezogen in de keyboards en het intense prachtige gitaarspel

Make your move weer iets meer up tempo maar als nummer voor mij niet zo bijzonder

Indien Dio het had gezongen zou het meer als Mystery van zijn tweede album hebben geklonken, persoonlijk denk ik ook dat de soulful sound van Joe hier beter past, met alle respect voor Dio

De stijl is veranderd het intense prachtige gitaarspel gebleven. Blackmore gaf toen aan dat hij in deze stijl verder wilde ontwikkelen. Hij weigerde dit een hardrock album te noemen, wetende dat hij sommige fans zou verliezen. Toen was nog onbekend dat een jaar later Purple weer uit de as herrees.

avatar van gigage
Nou ja, een jaar later. Gillan had in 83 al het idee geopperd nog voor dat hij bij Tony Iommi in de band kwam. Daarna zijn er veel onderhandelingen geweest en begin 1984 was het laatste Rainbow concert al een feit. Maar bij het uitkomen van dit album waren er slechts geruchten van een op handen zijnde reünie en bij Blackmore weet je het maar nooit. Ach ja, het maakt ook niet zoveel uit.

tegenvaller na Rising en Long Live R & R

avatar van De buurman
Neal Peart schreef:
tegenvaller na Rising en Long Live R & R

Daar zaten ook 3 albums en 15 bezettingswisselingen tussen.

avatar van gaucho
...en een forse stijlverandering niet te vergeten. Ik schreef het hier al eerder: je moet deze albums helemaal niet willen vergelijken met de Dio-periode (al ligt het wel voor de hand om dat te doen). Echt een heel andere tijd, en een andere muziekstijl. Ik vind ze allebei best te pruimen, al sla ook ik de Dio-albums hoger aan.

avatar van gigage
Op de streaming dienst is Make your move 1.5 (!) minuut langer dan op de elpee. Een extra ohoohh en een langere outro doen de truc. Het simpele drumwerk van Burgi doet wat mij betreft de vlotte nummers (make your move, drinking with the devil, fire dance, stranded, fool for the night ) wel wat de das om maar zijn wel meer in aantal en beter verdeeld dan op de voorganger.