Rainbow - Difficult to Cure (1981)

Label: Polydor

1. I Surrender (4:05)
  2. Spotlight Kid (4:57)
  3. No Release (5:36)
  4. Magic (4:10)
  5. Vielleicht das Nächste Mal (Maybe Next Time) (3:20)
  6. Can't Happen Here (5:00)
  7. Freedom Fighter (4:24)
  8. Midtown Tunnel Vision (4:35)
  9. Difficult to Cure (5:52)
avatar van The_CrY
Interessant, gigage! Bedankt. Toch, als je deze video ziet, zou je denken dat Graham zich op dat moment ook wel niet op zijn plek zou hebben gevoeld: Ritchie Blackmore discussing the Rainbow period with Graham Bonnet - YouTube

avatar van gigage
Blackmore die niet met een zanger overweg kan...Welkom in de band!

avatar van Bluebird
Bonnet zou vooral een drankprobleem hebben gehad en zich niet altijd aan afspraken hebben gehouden.... kan me er iets bij voorstellen.

avatar van Pitchman
Difficult to Cure en Bent out of Shape zijn twee fantastische platen! En ja ik vind Rising de allerbeste van Rainbow natuurlijk. Maar Difficult draai ik nog regelmatig en geniet ervan. Vind hem bijvoorbeeld beter dan Long live rock n roll. Alleen Gates of Babylon en Kill the King zijn toppers op die plaat. Het zal wel met je herinnering en stemming te maken hebben of je een album goed vind. Maar op Difficult staat echt geen slecht nummer in mijn optiek. Heerlijke plaat derhalve.

avatar van B.Robertson
Herkenbaar dat herinnering en stemming betrekking kunnen hebben op het goed vinden van een album. Difficult to Cure: I Surrender vind ik één van de meest geslaagde nummers uit het Joe Lynn Turner tijdperk. Als je zelf met zoiets banaals als All Night Long komt is het verstandig een songwriter in te schakelen voor een goede single. Spotlight Kid reïncarneerde later als Dead or Alive en Twist in the Tail bij Deep Purple en No Release is ontleend aan You Can't Do It Right (With the One You Love) van Blackmore zijn tot dan toe laatste Deep Purple album Stormbringer. Er zit ook wel een vleugje Snake Charmer van het debuut in. No Release is altijd persoonlijk favoriet geweest, zo met dat heerlijke middenstuk en die versnelling op het einde. Magic is echter ook een Rainbow afknapper van mij en Vielleicht das Nächste Mal (Maybe Next Time) heeft me nog nooit in de weg gezeten. Moet zeggen dat Ritchie Blackmore erg goed soleert op dit album. Can't Happen Here is een uitstekende eigen single en Freedom Fighter vind ik mooi in de coupletten, maar lelijk in de refreinen. Midtown Tunnel Vision valt wat uit de toon en werd vroeger uit ruimtebesparing niet op cassette gezet. De zanger wordt nog een keer afgescheept door het titelnummer, waarin ook de rol van Don Airey niet onvermeld mag blijven. Werd later weer door Deep Purple gespeeld. Roger Glover verzorgde de productie en is sinds zijn invalwerk op Down to Earth de vaste bassist van Rainbow gebleven. Resteert alleen nog Bobby Rondinelli te vermelden en door te verwijzen naar Rainbow - The Best Of (1981) voor het van maxi-single getrokken Jealous Lover. Weet zo even niet of het ook een B-kant op een 7" single was, maar dat nummer is heel wat beter dan Magic.

avatar van Pitchman
Ik vind persoonlijk 'Magic' , het mooiste nummer van de plaat. Ik hou wel van die overgang met als tekst ooooooooo. Mooie melodie ook. Ach ieder zijn meug toch?

avatar van B.Robertson
Zeker, Magic mag je gerust het mooiste nummer vinden. Geschreven door ene Moran zal het niet voor niets door Blackmore op plaat zijn gezet en dat eenmaal doorlopen klinkt die instrumentale kantafsluiter des te beter. Voor wie net even iets rauwers wil horen fungeert dat een-na-laatste nummer en de pop-encyclopedie omschrijft Difficult to Cure als uitstekend. Turners stem vind ik op dit album op zijn mooist, al hakt dat instrumentale titelnummer er heerlijk in.