Elvis Presley - Elv1s (2002)

Alternatieve titel: 30 #1 Hits

Label: RCA

1. Heartbreak Hotel (2:04)
  2. Don't Be Cruel (2:04)
  3. Hound Dog (2:15)
  4. Love Me Tender (2:44)
  5. Too Much (2:36)
  6. All Shook Up (2:00)
  7. (Let Me Be Your) Teddy Bear (1:49)
  8. Jailhouse Rock (2:37)
  9. Don't (2:51)
  10. Hard Headed Woman (1:56)
  11. One Night (2:34)
  12. (Now and Then There's) A Fool Such as I (2:41)
  13. A Big Hunk o'Love (2:16)
  14. Stuck on You (2:20)
  15. It's Now Or Never (3:17)
  16. Are You Lonesome Tonight? (3:08)
  17. Wooden Heart (2:04)
  18. Surrender (1:55)
  19. (Marie's the Name) His Latest Flame (2:08)
  20. Can't Help Falling in Love (3:00)
  21. Good Luck Charm (2:27)
  22. She's Not You (2:11)
  23. Return to Sender (2:11)
  24. (You're the) Devil in Disguise (2:21)
  25. Crying in the Chapel (2:26)
  26. In the Ghetto (3:05)
  27. Suspicious Minds (4:34)
  28. The Wonder of You (2:28)
  29. Burning Love (2:59)
  30. Way Down (2:39)
  31. A Little Less Conversation [JXL Radio Edit Remix] (3:33)
  32. Heartbreak Hotel [Rehearsal] * (2:06)
  33. All Shook Up [Rehearsal] * (1:17)
  34. Teddy Bear / Don't Be Cruel [Rehearsal] * (1:58)
  35. A Big Hunk o'Love [Take 2] * (2:23)
  36. Stuck on You [Take 1] * (2:29)
  37. It's Now or Never [Takes 2 & 3] * (3:43)
  38. Surrender [Take 2] * (1:52)
  39. His Latest Flame [Take 2] * (4:05)
  40. She's Not You [Take 4] * (2:38)
  41. (You're the) Devil in Disguise [Take 2 & 3] * (3:35)
  42. In the Ghetto [Take 11] * (2:59)
  43. Burning Love [Take 2] * (2:50)
  44. Way Down [Take 2] * (3:09)
  45. In the Ghetto [Vocal Only Outtake] * (1:31)
  46. A Little Less Conversation [JXL 12" Remix] * (6:09)
  47. A Little Less Conversation [Original Version] * (2:28)
  48. The Elvis Post-Army Interview * (12:41)
totale tijdsduur: 1:19:13 (2:17:06)
avatar van EmDee
Het laatste nummer is natuurlijk een schandalige commerciele toevoeging die niets met de rest te maken heeft.

avatar van John Doe
Fool Such As I en The Wonder Of You zijn veel commercieel irriterent voor de echte fans die al verzamel cd's hebben en dan deze maar kopen voor twee tracks die totaal niet de versies zijn die echt op nummer 1 hebben gestaan. BMG geeft zo geen echt beeld af aan de nieuwe fans over de geschiedenis. JXL heeft een nummer wat roestig op een B-side stond op een mooie manier op een hoog podium gebracht, het is een bonus track...genoeg fans smullen hiervan. Het verpest iig niet de geschiedenis in de manier hierboven beschreven.

avatar van Marki_san
1,5
Mijn vader heeft hem gekocht, de meeste liedjes zijn irritant.

avatar van fish
Het gekke is dat al die nummer 1 hits tegenwoordig weinig voorstellen, lijkt wel. Nummers als Surrender, Wooden Heart of She's not You zijn, laten we eerlijk zijn, muzikaal alleen interessant als je een die-hard fan bent, of gewoon heel erg jong (een zeker Kinderen voor Kinderen gehalte hebben ze wel).

Devil in Disguise is al wat beter, maar ontzettend gedateerd, als wel meer van deze nummers.

En toch zitten er zeker wel juweeltjes tussen al vereisen die soms een ander gehoor, een andere benadering van luisteren.

Heartbreak Hotel is zo ontzettend jaren 50 dat het vanuit geschiedkundig perspectief leuk is om naar te luisteren. Het is zo down, bluesy, en grof en vormt samen met Hound Dog en Jailhouse Rock het evangelie voor de Nozems.

En hoewel veeeel te braaf, Crying in the Chapel kon in 1965 (vier jaar na het oorspronkelijke opnemen) de Beatles in Engeland (!) van de eerste plaats houden.

In the Ghetto draagt een licht Lee Towers stigma, maar is toch echt heel mooi opgenomen. Prachtige, lege Memphis sound die de wanhoop en sociale bewogenheid van de jaren 60 uitstekend weergeeft.

En zo verder, Burning Love en Way Down vormen een koningskoppel wat betreft jaren 70 country rock, met die laatste als vuige liefdesverklaring;
way down where it feels so good
way down where I hoped I would
Simpel, maar doel gericht zullen we maar denken...

Zo zijn er nog wel een aantal te vinden die met een andere benadering de tand des tijds wel lijken te hebben doorstaan.

Ik vind zelf de reguliere opnames die niet op single uitgebracht zijn beter. Veel van de niet-hits zijn universeler en laten meer afwisseling zien. Hoe dan ook is het Elvis zelf die in 90% van de gevallen bepaalde wat er op single uitgebracht werd en wat deze collectie ook doet, hij laat in ieder geval zien dat Elvis een fenomenaal talent had in het bepalen van de hit gevoeligheid van liedjes. Na zo'n 25 keer raak gekozen hebben, kan je niet meer van toeval spreken.

fish schreef:

Eerder andersom dan.

EmDee schreef:

Eerder andersom dan.

??????????

Lee Towers draagt een licht In the Ghetto stigma

EmDee schreef:

Lee Towers draagt een licht In the Ghetto stigma

In het geval van Lee Towers, als je dat echt zo vindt dan ten minste, zou dat een compliment zijn. Voor Elvis vind ik het eerder een belediging.

En eigenlijk vind ik Lee eerder een New York, New York stigma hebben...met die elleboog.

avatar van EmDee
Elvis was er toch veel eerder dan Lee?
Dus In the Ghetto kan toch nooit een Towers stigma dragen.

avatar van fish
Waarom niet? Het gaat om het liedje en niet om Elvis. Een liedje kan een eigen leven gaan leiden. Juist omdat Lee recenter is dan Elvis (hmm, vreemde zin, maar vooruit ik laat hem staan).

Verder maakt het niet uit denk ik. En het begint meer op een forum discussie te lijken

hoe zit het met het eric cartman stigma dan?

avatar van J.Bell
fish schreef:

Nou, ik vind dat kinderen voor kinderen gehalte wel meevallen. Ik ben geen die-hard Elvis fan, maar een nummer als "She's not you" vind ik gewoonweg prachtig, wat ik eerder ook al ergens schreef: Het heeft weinig om het lijf, maar het zegt zoveel....

"Wooden heart" kan mij gestolen worden, maar "Surrender" vind ik wel weer een leuk nummer.

Misschien hebben "Kinderen voor Kinderen" gewoon een hoog Elvis-gehalte....

avatar van avdj
De technieken in die tijd waren natuurlijk vele malen minder. Technische hoogstandjes waren daardoor simpelweg onmogelijk. Maar Elvis' stem vergoed natuurlijk veel

Die stem van Elvis is natuurlijk bijzonder en je kunt ook niet ontkennen dat hij super zuiver zingt, maar het is niet mijn stem. Ik vind zijn muziek niet echt goed en zijn stem ook niet, beetje te 'heavy' zal ik maar zeggen. Ik persoonlijk hoor liever een Lennon,Jagger,Young,Martin,Davies enz. zingen.

avatar van J.Bell
Music4ever schreef:

Dat kan natuurlijk ook.

Ik ben geen echte Elvis-fan of iets dergelijks, maar op deze 30 # 1 hits staan wel heel veel lekkere nummers.
Wat dat betreft, ik moet het toegeven was- en is Elvis nog steeds een mega grootheid.
Vooral de snellere nummers vind ik goed. Nummers als 'Jailhouse rock' en 'Hard headed woman' vind ik geweldig. Maar ook het nummer 'Wooden heart' wat weer totaal anders is, dat is bijna goed van foutheid, en daar mischien wel zo uniek. Maar het beste nummer van deze cd, en dat is mischien ook wel gelijk mijn favoriete nummer allertijden ( al blijft het moeilijk daar een keus uit te maken ) het nummer 'Hound dog', dit nummer is echt niet kapot te krijgen. Ik vind dit dus een geslaagde verzamelaar.

Ben zelf ook gek van Hound Dog. Beste Rock plaat die ooit is gemaakt naar mijn idee. Ook de remix van JXL kan me wel bekoren en ik vind het dan ook wel weer leuk dat het nummer op #1 is gekomen, want in 1969 moest het genoegen nemen met plaats 69. Ja ook de rest is natuurlijk erg mooi zeker Surrender vond ik altijd al een topnummer, wat een vocalen had Elvis toch, niet aan te tippen. Maargoed ik moet nog wel even zeggen dat ik de A kant van A Little Less Conversation (ALMOST IN LOVE) destijds in 1968 echt een geweldig nummer vind. Veel beter dan A Little Less Conversation en misschien wel 1 van de beste Elvis nummers ooit gemaakt.

4,5 voor deze Elvis verzamelaar

Bob Cremers
A Little Less Conversation en Hound Dog en Jailhouse rock en In The Ghetto en Suspicious Minds en Burning Love mooie nummers van de King

Elvis heeft een goede stem en de nummers zijn leuk ik vind heartbreak hotel en jailhouse rock het relaxt natuurlijk zijn er meer goede nummers. Ander heette het niet number 0ne hits. Soms krijg ik zin om een uitstap te maken voor een half uur naar elvis presley music.

avatar van schizodeclown
Als kind was Elvis het enige wat ik luisterde(ik droeg zelfs nog een kuifje met colbertje en stropdas erbij op de basisschool slechts omdat ik dat wou).

Tja was ik niet bepaald me tijd vooruit maar nog altijd beter dan n'sync en backstreet boys

Als ik het nou hoor word ik weer helemaal lekker comfortabel.
En gewoon lekker normaal.Soms vergeet ik wat normaal is in deze wereld en Elvis houd me hoofd erbij

avatar van avdj
Luistert toch wel erg lekker weg dit album. Gedurende de nummers wordt duidelijk wat Elvis allemaal kon met zijn stem. Anders dan Freddie Mercury die met hetzelfde bereik nummers verkloot tilt hij het niveau juist omhoog.

avatar van Jan Wessels
Het mooie van deze cd is dat de nummers er in chronologische volgorde opstaan. Er staan wel een paar vreselijk suffe nummers op die blijkbaar wel de 1ste plek behaalden in de charts en een prachtnummer als Guitar Man dus niet. Maar al met al een mooi staalkaartje van zijn werk, goede remastering en die JunkieXL versie sluit het prima af. 3,5

avatar van Rinus
Zo´n beetje echt alle grote hits van de King verzameld. En dat met een geweldige geluidskwaliteit.

EVANSHEWSON
Als je dit album hebt, samen met 2nd to None, dan heb je het voornaamste al van The king.
Mààr van een ster als Elvis Presley mag je gerust wat méér in huis halen, ik denk dat ik aan zo'n 30 cd's zit, zowel originele platen als speciale verzamelaars. Deze muziek heeft iets tijdloos en is alleszins niet beperkt houdbaar maar heeft eeuwigheidswaarde;
Deze cd is prima samengesteld, en met de beste geluidskwaliteit ook nog eens ! 5 sterren !

Jan Wessels schreef:

Guitar Man is ook één van mijn favorieten.

Het probleem met Presley is dat je natuurlijk op een verzamelplaat nooit al zijn goede nummers kunt plaatsen.
Of het zou een verzamelbox met zijn complete werk moeten zijn...

avdj schreef:
Of hoe iedere topic goed is om naar een andere legende uit te halen...

Wat dit album betreft: pure rock 'n roll. Elvis is 1 van de essentiele figuren in de rock 'n roll. Dit album bewijst dat voor mij. De puurheid druipt er vanaf. Prachtige, veelzijdige stem!!!

En als je dan toch iets wil zeggen over Freddie Mercury in deze topic: freddie schreef zelf topnummers , in tegenstelling tot elvis die dat liet doen voor hem. Freddie is de frontman van een rockgroep en elvis een solo-artiest.De soort nummers die ze brachten zijn over het algemeen ook heel erg verschillend(zie de uitstappen van elvis naar gospel etc. terwijl freddie meer naar opera ging) Beiden zijn dus heel erg verschillend maar voor mij staat vast dat het absolute toppers zijn.

EVANSHEWSON schreef:

Guitar Man is ook één van mijn favorieten.

Of het zou een verzamelbox met zijn complete werk moeten zijn...
Inderdaad!

avatar van Peter88
Voor de echte Elvis fan voegde deze compilatie CD niet echt iets toe. Maar in de zomer van 2002 kwam die hele Elvis revival, stond Elvis weer op 1 met die remix van A Little Less Conversation door Junkie XL, en daardoor maakte een nieuwe generatie kennis met de muziek van Elvis. Mede door deze CD leerde een hele nieuwe generatie Elvis kennen.

Dit was voor mij toen ook de eerste CD die ik van Elvis kocht. Daarvoor vond ik van Elvis wel nummers als In The Ghetto erg mooi, maar was nog niet echt geïnteresseerd in hem. Mijn interesse in The King is dankzij deze CD en de single A Little Less Conversation gekomen. Normaal ben ik er niet voor als een nummer wordt geremixt, waardoor een goed nummer vaak wordt verkracht (die pijnlijke remix van Another One Bites The Dust van Queen met Wyclef Jean bijvoorbeeld), maar deze remix kan ik wel waarderen (ik had het erger gevonden als Tiesto dat nummer had geremixt).

De verkoop van deze verzamelaar bewees dat The King nog steeds leeft. Voor de echte fan een overbodige release, maar voor de nieuwe generatie een goede beginner met de bekendste hits van The King. Het uitbrengen van deze CD is dus absoluut niet voor niets geweest

EVANSHEWSON
Overmorgen is Presley precies 30 jaar dood; Benieuwd met welke trits verzamelaars de erven Presley zullen uitpakken.

Wànt dàt er wat zal uitkomen, daar tijfelt toch niemand aan ??