Barry Hay & Metropole Big Band - The Big Band Theory (2008)

Rock / Jazz
Label: Blue Note

1. Let's Spend the Night Together (3:28)
  2. Can We Still Be Friends? (3:09)
  3. Spinning Wheel (3:45)
  4. If You Want My Love (3:22)
  5. Johnny Make Believe (4:52)
  6. Old Town (3:20)
  7. Higher and Higher (3:15)
  8. The Power of Love (3:41)
  9. Summer in the City (3:17)
  10. Ice Cream Man (3:04)
  11. Labour of Love (3:30)
  12. Waiting on a Friend (4:05)
  13. Walls Come Tumbling Down (3:38)
avatar van Oldfart
Eerst luisteren dan pas oordelen, had ik me voorgenomen.
Ik geef toe; niet een optimale start voor een objectieve luisterbeurt.

Dat is ook moeilijk bij een plaat die op de tv wordt aangeprezen als een pak wasmiddel. En dan doel ik niet alleen op het te witte pak van heer Hay.

Dus beluisteren hebben we ten huize Oldfart gedaan.
D.w.z. geprobeerd........want mij lukt het niet deze plaat uit ' te zitten' .

Daar waar een Brian Setzer het wel lukt om met een groot orkest te 'spetteren, slaagt Hay hier in het geheel niet in.

Komt het omdat Setzer zijn eigen vertrouwde repertoire, zijn eigen stijl, zijn muziek omzet naar een Big Band formule?
Nee, ik denk niet dat het in de repertoire keuze zit.
Er zitten genoeg nummers tussen die het compositorisch in zich hebben er iets moois van te maken.

Ik vermoed eerder dat Hay te weinig muzikaal en vocaal gewicht in de schaal brengt om hier mee te weg te komen.
Zanger zijn van een rockband maakt je nog niet tot een succesvolle crooner.
Ik mis volledig het idee er achter waar men muzikaal heen wilde, dit komt niet verder dan bekende songs 'naspelen' met een groot orkest.

Maar ook het orkest zelf blijft te braaf; het knalt me te weinig, de arrangementen zijn mij veel te voorspelbaar, nergens raak ik in vervoering van spetterend koper of een stuwende ritmesectie.
Nooit wordt het muzikaal verrassend of spannend.

Naarmate ik vaker luisterde werden mijn tenen steeds krommer.
Ik ben er maar mee gestopt; hoef mezelf ook geen geweld aan te doen.

Hay laat zien en horen dat het een flink dilemma kan zijn: wat te doen als ouder wordende popartiest.

Een carriere als nieuwe Ol'Blue Eyes kan hij wat mij betreft vergeten, daarvoor vind ik ook zijn vocale capaciteiten veel te beperkt.

Toch wel jammer van deze gemiste kans.

avatar van andrez
1,5
Gijsbert Kramer noemde dit de slechtste plaat van dat jaar. Slechtste dit, of beste dat is vanzelfsprekend puur persoonlijk en subjectief, maar ik kan me er wel in vinden dat Barry Hay met dit project en deze CD de plank (volkomen) missloeg.

Wat moet ik er nog aan toevoegen als hij in een interview (op FaceCulture) zegt hiermee in de eerste plaats de bevestiging te hebben gekregen een "kut zanger" te zijn. Daarbij haalt hij dan ook nog eens zangers aan die wèl met het grootste gemak dit soort repertoire aankunnen.

Hij voelde zich dan ook alles behalve op z'n gemak bij het aangaan hiervan. Wat is dan de reden om dit toch te doen? Misschien de uitdaging en de mogelijke markt die er voor is, omdat hij een zanger van naam is en het voor pop zangers en zangeressen ook nogal in de mode is met een bigband op te nemen.

Hij past uitstekend in de Earring, als showman, met eigen werk wat bij zijn vocale mogelijkheden past, maar zeker bij dit repertoire wordt, wat mij betreft, pijnlijk duidelijk dat hij het daar maar beter bij kan laten. Heel veel zangers, zouden dat meer dan voldoende vinden.

avatar van Ronald5150
Dit vind ik toch echt een teleurstelling. Het metropole orkest als big band klinkt helemaal niet zo big. Het is een vrij standaard geluid en er wordt wel heel erg binnen de lijntjes gespeeld. De composities zijn zo dicht bij het origineel gebleven, dat het voor mij echt geen waarde toevoegt. Gemiste kans, want de songs zelf zijn geen slechte keuze. Al had die ene Golden Earring song achterwege gelaten mogen worden. Hay zingt prima, maar dat kan de plaat niet redden. Iets meer durf en lef had de plaat goed gedaan.