menu

Barry Hay & Metropole Big Band - The Big Band Theory (2008)

mijn stem
2,41 (55)
55 stemmen

Nederland
Rock / Jazz
Label: Blue Note

  1. Let's Spend the Night Together (3:28)
  2. Can We Still Be Friends? (3:09)
  3. Spinning Wheel (3:45)
  4. If You Want My Love (3:22)
  5. Johnny Make Believe (4:52)
  6. Old Town (3:20)
  7. Higher and Higher (3:15)
  8. The Power of Love (3:41)
  9. Summer in the City (3:17)
  10. Ice Cream Man (3:04)
  11. Labour of Love (3:30)
  12. Waiting on a Friend (4:05)
  13. Walls Come Tumbling Down (3:38)
totale tijdsduur: 46:26
zoeken in:
Father McKenzie
Ik lees her en der toch lovende kritieken, waar zitten de Earring fans?
Misschien kunnen die me wat wijzer maken, is dit goed?

avatar van Kos
Kos
Er is erg weinig Golden Earring aan. Maar Hay doet het vrij aardig met al deze bekende nummers.

avatar van snarf349
Welke "Old Town" wordt hier gecoverd? Is dat toevallig het nummer van
Phil Lynott?

avatar van jurado
Heb nooit een hoge pet gehad van ultra glij-eikel Barry Hay maar volgens mij kan hij dit toch wel aardig.

Heb dit live gehoord in Paradiso, en enkele nummers van dit album, welgeteld een earring nummer "Johnny make believe", de rest zijn covers ,maar beslit niet onaangenaam. Vergeet ff die hele Earring en luister gewoon naar dit album, swingende plaat met enkele ballads, en hier en daar pop/rockachtig. Bekende nummers, maar ondanks dat beslist een leuke swingende plaat!

2,5
Ik vind 'm toch iets tegenvallen. De arrangementen blijven vrij dicht bij het origineel, af en toe toetert er wat koper maar toch klinkt het Metropole Orkest meer als een coverbandje dan als een swingende big band. Het had wel wat jazzier en avontuurlijker gemogen van mij.

avatar van Blokkie
RobZet schreef:
Ik vind 'm toch iets tegenvallen. De arrangementen blijven vrij dicht bij het origineel, af en toe toetert er wat koper maar toch klinkt het Metropole Orkest meer als een coverbandje dan als een swingende big band. Het had wel wat jazzier en avontuurlijker gemogen van mij.


Daar ben ik het mee eens. Ik was donderdag ook in Paradiso. Heb een prima avond gehad, maar het spatte er niet echt vanaf. En Summer in the city zong Barry veel te snel.

De cd zal ik misschien wel kopen als hij bij Fame in de aanbieding is.

avatar van Thunderrock
3,0
Heerlijke cd, idd misschien net iets te poppy en te weinig Big Band maar toch... Complimenten aan de produktie. Referentie kader naar mijn smaak.
Respect voor good 'ol Barry...

avatar van MichelDumoulin
2,5
snarf349 schreef:
Welke "Old Town" wordt hier gecoverd? Is dat toevallig het nummer van
Phil Lynott?

avatar van platedraaier
1,0
Ik vind dit een volleg overbodige cover plaat. Dit is weer typisch zo`n product waarvan ik me afvraag waarom het op cd gezet wordt.
Ik kan maar 1 ding verzinnen:
We hebben een naam (Barry Hay). We nemen het Metropole Orkest(subsidie, Blof, Trijntje Oosterhuis, etc.etc.) En we laten ze samen allemaal uitgekauwde nummers opnemen die iedereen kent.
Doelgroep???? Vrouwen van 36 tot 58 die niet weten hoe ze illegaal moeten downloaden, dus kassa.(en van die oudere mannen die nog fan zijn van de Golden earring.)
En oh ja, maak het niet te gek hè. Speel de nummers zo saai mogelijk, zodat het niet teveel stoort onder het stofzuigen. En dat die oude mannen niet teveel moeite hoeven te doen om het nummer te herkennen.

avatar van heicro
2,0
Waar haal je deze wijsheid vandaan?

avatar van platedraaier
1,0
Ach, het is geen wijsheid, maar mijn mening. Als ik een cd zie waarop de Metropole bigband en Barry Hay staan, dan hoop ik op een leuk swingend plaatje. Nou en dat viel me dus ontzettend tegen. Er is gewoon niks swingends aan en de nummers vind ik suf.
Dus, mijn mening en daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar ondertussen kom ik wel overal op de radio en TV reclame tegen voor deze cd en zodoende kwam ik op dat marketing verhaal.
Denk je dat ik er erg ver naast zit?

Sstttt
platedraaier schreef:
Ach, het is geen wijsheid, maar mijn mening. Als ik een cd zie waarop de Metropole bigband en Barry Hay staan, dan hoop ik op een leuk swingend plaatje. Nou en dat viel me dus ontzettend tegen. Er is gewoon niks swingends aan en de nummers vind ik suf.
Hetzelfde probleem dus als met de twee albums die Trijntje Oosterhuis met de Metropole Bigband opnam voor het Blue Note label. Er is gewoon helemaal geen ruk aan. Nee Barry kan maar beter blijven "rocken" met zijn Earring maatjes.

avatar van ricardo
@platedraaier: Ik ben het geheel met platedraaier eens hier, ik vind dit ook totaal overbodig, Hay heeft met The Golden Earring zoveel fantastiche platen gemaakt dat dit soort onzin m.i echt niets toevoegd, nee het doet eigenlijk alleen maar afbreuk op zijn imago met dit soort acties, gewoon met een ouwe lullen bingo gezelschap iets oubolligs in elkaar flanzen dat is het. geef mij maar regulier werk, of de 2 fantastische live platen uit 1977 of 1981, of The Naked albums, (want met de Earring zit hij op de juiste plaats vind ik) want dat is wel 10 keer beter dan je als een lulletje lappenkatoen te laten gebruiken voor een oubollige plaat als deze is. capito.

avatar van heicro
2,0
Ik ken de cd niet, maar heb hun optreden wel op tv gezien.
Barry Hay zong wel goed, de band vond ik matig en inderdaad het swingde niet genoeg. Misschien is de cd inderdaad ook matig. In dat geval zitten we op een lijn.
De rest van jou betoog vind ik een tikkie overdreven.
Populaire muziek en het hele circus, zoals merchandising, concerten en videociips erom heen is nou eenmaal big business.

Wammel
ricardo schreef:
@platedraaier: Ik ben het geheel met platedraaier eens hier, ik vind dit ook totaal overbodig, Hay heeft met The Golden Earring zoveel fantastiche platen gemaakt dat dit soort onzin m.i echt niets toevoegd, nee het doet eigenlijk alleen maar afbreuk op zijn imago met dit soort acties, gewoon met een ouwe lullen bingo gezelschap iets oubolligs in elkaar flanzen dat is het. geef mij maar regulier werk, of de 2 fantastische live platen uit 1977 of 1981, of The Naked albums, (want met de Earring zit hij op de juiste plaats vind ik) want dat is wel 10 keer beter dan je als een lulletje lappenkatoen te laten gebruiken voor een oubollige plaat als deze is. capito.


Het heeft in elk geval een prachtig stukje TV opgeleverd. Met dank aan dit album kwam Hay bij DWDD. Daar meende Giel Beelen een bijdehante opmerking te moeten maken over Hay. En dan met name gericht op zijn leeftijd.
Ogenschijnlijk bleef Barry daar cool onder. Maar achter zijn zonnebril zag je het vuur uit zijn ogen schieten. En ik heb toch sterk het idee dat het na diens repliek niet Hay was die zich een lulletje lappenkatoen voelde.

avatar van ricardo
Dat klopt, ik was het ook met Hay eens en niet met Beelen, want elke muziekgenre is niet leeftijdgebonden, volgens Beelen was Hay op de leeftijd om alleen nog klassieke muziek te mogen maken. Ik vind dat Hay gewoon moet doen waar hij goed in is, en dat is niet de poppenkast die hierop staat vind ik, het doet Hay duidelijk tekort om zich voor dit soort oubollige flauwekul te gaan lenen. Deze plaat kan wat mij betreft dan ook zo regelrecht de kliko in, want die lust hem vast wel. Nee gewoon nog een paar goede (Un) plugged albums uit brengen met The Earring, dat is waar hij goed in is, schoenmaker blijf bij je leest zou ik dus dan ook zeggen. Ik vond het wel sportief dat Hay aan het einde van DWDD Beelen nog een hand gaf. Ik heb Zaterdag jl om 24.00 uur nog wel Hay met bigband gezien op nederland 3, maar was er na 10 minuten al op uitgekeken, en ben maar een leuke film gaan zien. Gewoon een ouwe rocker is Hay, maar zelfs nu nog steeds erg goed, ik hoop dan ook dat hij samen met The Earring nog een aantal jaren doorgaat want ik zou ze beslist nog wel eens live willen zien. Ik wil nog wel even zeggen dat ik zeker geen hekel heb aan klassieke muziek, maar een groot liefhebber ben van het genre zelfs, alleen niet in deze mislukte vorm, want dit voegt niets toe en doet mij helemaal niets.

2,5
Toch had er wel meer ingezeten in dit project. Een andere repertoirekeuze, betere arrangementen en dan had ik Barry graag met een big band willen horen. Robbie Williams bijvoorbeeld lukte het wel met Swing When You're Winning.

Bij het openingsnummer, een hele slappe vertolking van het overbekende Let's Spend the Night Together, viel ik al bijna van mijn stoel - van teleurstelling dan. En veel beter wordt het niet. Wel leuk dat er een liedje van the Style Council op staat.

Maar ja, toch maar 3 punten gegeven uit sympathie met Barry Hay.

avatar van ricardo
Ik vind de meeste rock/ big band projecten nu niet echt geslaagd, luister maar eens naar S&M van Metallica, daar overstemd de big band het hele geluid van Metallica, waardoor de magistrale nummers echt in het niet vallen. Er zijn er maar weinig die klassieke muziek samen met rock kunnen combineren, Mike Oldfield is er 1 van die dat tot in de finesse beheerst, omdat dat nou eenmaal een natuurtalent is en op de div albums kun je ook echt duidelijk horen dat dat ook echt zo is. Wat Hay hier doet lijkt ook een beetje op verveling, want hij heeft al zoveel leuks en goeds gemaakt, en daar zitten soms enorme missers als deze plaat tussen. hij wilde misschien wel iets leuks voor zichzelf doen, maar voor het evt publiek vind ik het maar niets. Gewoon samen met The Earring weer een Unplugged plaat gaan maken, want dat kunnen ze samen met Hay als de beste, dan zal ik deze snel vergeten zijn.

avatar van Blokkie
Het is geen klassiek samen met rock. De Metropool Big band is wat anders. Het had meer swing of jazz moeten zijn, maar dat is dus een beetje mislukt.

Wammel
In het AD las ik het volgende: "Bovendien is het lekker om steeds zes maanden afstand van het Nederlandse muziekleven te nemen. Dat is helemaal dichtgeslibd met de Frogers, de Gordons, de Jan Smits....
In die zin voel ik me met deze plaat het lelijkste jongetje van de klas. De krent in de pap van de sauce hollandaise waarmee dit land, waar iedereen door de kleffe modder van de kijk- en luistercijfers kruipt, is overgoten."

Prachtig gezegd eigenlijk. Maar wat bedoelt Barry hier nu precies mee? Hij voelt zich het lelijkste jongetje van de klas. Is dat dan letterlijk bedoeld? Of vind hij alle anderen beter? Of voelt hij zich rebels in vgl met die sauce hollandaise? Maar tegelijk is hij wel, met deze plaat, de krent in de pap. En dat is nu weer niet bepaald negatief.

Ik heb daar eens over nagedacht. Zou Barry niet bedoelen dat hij zich met deze plaat een vreemde eend in de bijt voelt maar desondanks of juist daardoor wat krenten in de pap weet te brengen.
Hoe dan ook. Barry Hay is zelf absoluut gelukkig met deze plaat

avatar van heicro
2,0
Hee Wammel, even wat anders.
Jouw avatar, is dat nou Kees van Kooten het vieze mannetje of niet?

flebbie
Nee, Koos Koets.

avatar van heicro
2,0
Koos Koets is een personage gespeeld door Kees van Kooten. Koos is een oudere jongere, oftewel een persoon die officieel gezien geen jongere meer is, maar zich nog wel zo voelt. Koos lijkt met zijn lange haren en zijn stem-intonatie ietwat op een hippie.
Bron: Wikipedia

Leuke herinneringen.

Joy
in de zeik genomen worden door beelen

treurig, alsof beelen die potentie heeft, is zelf een schraal iel eng mannetje dat al jaren suffe radio maakt en zichzelf nogal stoer vind door zogenaamde gedurfde radio te maken, ja poep en lul zeggen , iemand smorgens opbellen met debiele vragen, das idd erg gedurft op de radio, hou toch op

wie is hij om commentaar te hebben op hay

niet dat ik hay dan zo geweldig vind

hay is op leeftijd en dacht, kom laat ik solo eens wat anders doen, puur ter eigen vermaak

dat er vervolgens hele volksstammen -radio 3 etc, huppelkutjesstations - achteraan huppelen is bijzaak, en imo niet de opzet van de zijsprong

de man hoeft het nergens voor te doen, behalve voor de leut, en meer ist ook niet

heen gaan, je vermaken en de cd lekker laten liggen

avatar van Arthur Verlaine
0,5
Barry moet lekker een Grolschje drinken, dan hoeven we zijn stem tenminste niet meer te horen. Ultieme diarree muziek

avatar van ricardo
Dit wel ja, maar samen met The Earring niet toch?

record.ed
Of key , adem tekort ,slechte timing , DIT IS HET SLECHTSTE wat ik ooit heb gehoord. Wat een afgang !!!

avatar van Kos
Kos
Old Town is wel een beetje jammer, past echt totaal niet bij Barry Hay. Was zeker een ideetje van het orkest.

avatar van Thunderrock
3,0
record.ed schreef:
Of key , adem tekort ,slechte timing , DIT IS HET SLECHTSTE wat ik ooit heb gehoord. Wat een afgang !!!


idd..busje komt zo ed zijn veel beter!!

Gast
geplaatst: vandaag om 04:58 uur

geplaatst: vandaag om 04:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.