Barry Hay & Metropole Big Band - The Big Band Theory (2008)

Rock / Jazz
Label: Blue Note

1. Let's Spend the Night Together (3:28)
  2. Can We Still Be Friends? (3:09)
  3. Spinning Wheel (3:45)
  4. If You Want My Love (3:22)
  5. Johnny Make Believe (4:52)
  6. Old Town (3:20)
  7. Higher and Higher (3:15)
  8. The Power of Love (3:41)
  9. Summer in the City (3:17)
  10. Ice Cream Man (3:04)
  11. Labour of Love (3:30)
  12. Waiting on a Friend (4:05)
  13. Walls Come Tumbling Down (3:38)
Heemskerktollie
Janz schreef:

De vergelijking met Philip Freriks in dit verband kan ik niet helemaal volgen, om niet te zeggen: helemaal niet.
Verder mag je van deze plaat vinden wat je vind, het gaat mij om de manier waarop. Iemand met een staat van dienst als Barry Hay heb je met respect te behandelen. Neem een voorbeeld aan Oldfart met zijn afgewogen oordeel hierboven.

Philip Freriks was een hyperbool en misschien zelfs een grapje Het is hier musicmeter.nl en niet respectmeter.nl. Het gaat om de muziek die ik op deze cd hoor, klaar. Ik respecteer Herbie Hancock ook ten zeerste maar "Future Shock" krijgt van mij een 1. En die is voor de muziek niet voor de persoon.

avatar van IntoMusic
0,5
Duidelijker kun je het niet maken, ...tollie. Tevaak moeten we respect hebben voor artiesten en dus ook dit soort vreselijke uitglijers accepteren. Album van Herbie is er 1, maar ook die nieuwe van Seal...
Schoenmaker blijf bij je leest en dat geldt ook voor Barry. Als je dan eens wat anders wilt doen, denk er dan eerst goed over na ipv dat je nummers van oa de Stones op een vreselijk misselijkmakende manier gaat coveren.

Sstttt
IntoMusic schreef:
Schoenmaker blijf bij je leest en dat geldt ook voor Barry.
Hoe oud zal die Barry zijn? 63, 64 jaar? Mooie leeftijd om met pensioen te gaan!

Wammel
Sstttt schreef:

Deze opmerking is nu niet bepaald kiesch. Giel Beelen heeft ook eens een dergelijke opmerking geplaatst. Eén moment dacht ik dat Barry dat vervelend ettertje direct zou grijpen. ..had van mij nog gemogen ook.

Maar even dan..om de respectdiscussie, in een tijd waarin normen- en waardenridders als Piet Donner en ChristenUniecompaan Rouvoet hun hoogtijdagen beleven, af te kunnen sluiten of mogelijk op te rakelen: Barry Hay verdient respect. Ik denk dat hij samen met de rest van de Golden Earring het boegbeeld vormt voor de Rock van vaderlandse bodem. Maar dat maakt hem nog géén mastodont. Immers, de mannen zullen niet veel nieuws meer brengen, maar kennen hun vak. En in dat vak hebben zij hun sporen ruimschoots verdiend en zijn zij zéér goed in staat om nog een behoorlijk aantal oren te wassen. Dus praat hier aub niet over met pensioen gaan want dan zouden de bejaardentehuizen voor muzikanten van weleer wel heel snel vol lopen.

Dit alles staat uiteraard los van verkeerde keuzes maken. En daar is The Big Band Theory er duidelijk één van.

avatar van bikkel2
Helemaal eens met Wammel . Hay heeft het in ieder geval geprobeerd . Ik kan me best voorstellen dat je ook eens een ander project bij de kladden wilt pakken .
Het album gaat overigens weer in de herkansing , want er wordt weer druk reclame mee gemaakt op TV .
Maar het heeft het gewoonweg niet . Jammer , maar Barry Hay is wat mij betreft echt niet afgeschreven .
De man staat dagelijks nog een lekker potje te rocken met zijn Earingmaatjes . En zolang de mensen nog willen komen gaan hun nog wel even door .
Wij moeten waarschijnlijk tot onze 70e blijven werken , voor de Earing is het in 1e instantie ook gewoon werk .

avatar van andrez
1,5
Gijsbert Kramer noemde dit de slechtste plaat van dat jaar. Slechtste dit, of beste dat is vanzelfsprekend puur persoonlijk en subjectief, maar ik kan me er wel in vinden dat Barry Hay met dit project en deze CD de plank (volkomen) missloeg.

Wat moet ik er nog aan toevoegen als hij in een interview (op FaceCulture) zegt hiermee in de eerste plaats de bevestiging te hebben gekregen een "kut zanger" te zijn. Daarbij haalt hij dan ook nog eens zangers aan die wèl met het grootste gemak dit soort repertoire aankunnen.

Hij voelde zich dan ook alles behalve op z'n gemak bij het aangaan hiervan. Wat is dan de reden om dit toch te doen? Misschien de uitdaging en de mogelijke markt die er voor is, omdat hij een zanger van naam is en het voor pop zangers en zangeressen ook nogal in de mode is met een bigband op te nemen.

Hij past uitstekend in de Earring, als showman, met eigen werk wat bij zijn vocale mogelijkheden past, maar zeker bij dit repertoire wordt, wat mij betreft, pijnlijk duidelijk dat hij het daar maar beter bij kan laten. Heel veel zangers, zouden dat meer dan voldoende vinden.

Geen kut zanger, maar zanger van het album Cut.

avatar van Madjack71
Een documentaire terug gekeken van Uur van de Wolf, waarin de persoonlijke achtergrond van Hay naar voren kwam ten tijde van de uitkomst van dit album, die hij heeft opgedragen aan zijn vader. Hiervoor is hij ook naar India gegaan om voor het eerst sinds hij 8 was, weer zijn vader te 'zien' bij diens grafsteen. Het geeft een wat menselijker beeld op de rockmammoet Hay, maar helaas niet een stimulans voor het beluisteren van dit album. Wat voor Hay ws. een belangrijk project was en spannend, maar niet voor deze muziekliefhebber. Zet nu wel ter ere van deze rock 'n' roller nu even Long Blond Animal op...want respect heb ik wel voor hem.

avatar van Ronald5150
Dit vind ik toch echt een teleurstelling. Het metropole orkest als big band klinkt helemaal niet zo big. Het is een vrij standaard geluid en er wordt wel heel erg binnen de lijntjes gespeeld. De composities zijn zo dicht bij het origineel gebleven, dat het voor mij echt geen waarde toevoegt. Gemiste kans, want de songs zelf zijn geen slechte keuze. Al had die ene Golden Earring song achterwege gelaten mogen worden. Hay zingt prima, maar dat kan de plaat niet redden. Iets meer durf en lef had de plaat goed gedaan.

avatar van Funky Bookie
Ook ik vind het een teleurstellend album.
Ik had gehoopt op een swing album, maar het orkest speelt als een derderangs coverband en Barry (b)lijkt toch vooral een beperkte rockzanger te zijn.
Alleen het begin van Ice Cream Man voldoet aan mijn verwachtingen. Verder vind ik het vooral een overbodig coveralbum.