Big Brother & The Holding Company - Cheap Thrills (1968)

Rock / Blues
Label: Columbia

1. Combination of the Two (5:49)
  2. I Need a Man to Love (4:57)
  3. Summertime (4:04)
  4. Piece of My Heart (4:18)
  5. Turtle Blues (4:33)
  6. Oh, Sweet Mary (4:18)
  7. Ball and Chain (9:28)
  8. Road Block * (5:31)
  9. Flower in the Sun * (3:07)
  10. Catch Me Daddy * (5:34)
  11. Magic of Love * (3:58)
avatar van pet
pet
Ik kwam er net achter dat er nog geen enkel 5 sterren album op Pat-Sounds staat met een volledige recensie. Nu heb ik niet zo veel 5 sterren albums (21 namelijk maar), maar toch… Als muziek liefhebber wil je juist de geniale albums luisteren! Daarom maar eens starten met een rondje langs mijn beste albums. En waarom dan niet gelijk beginnen bij het beste album ooit gemaakt?

Dit album van Big Brother & the Holding Company is voor mij namelijk de definitie van muziek. Als ik een band zou hebben, zou het (hopelijk) zo klinken. Janis Joplin is natuurlijk de drijvende kracht achter het geheel. Haar stem schuurt, schreeuwt maar is bovenal erg overtuigend. Maar er is natuurlijk meer dan alleen mevrouw Joplin. Neem nou bijvoorbeeld alleen al die gitaar. Op basis van dat geluid heb ik mijn gitaar gekocht. Warm en continue tegen (en soms zelfs ruim over) het overstuurde aan, met als ultieme voorbeeld natuurlijk Ball & Chain. Dat begin is puur kippenvel over het hele lichaam.
Dit is trouwens het laatste album van Big Brother & the Holding Company met Janis in de gelederen. Overal hoor je dat ze de band eigenlijk al ontgroeid is qua niveau. Het lijkt wel alsof de rest moeite moet doen om Janis bij te blijven, waardoor alles maar net bij elkaar gehouden wordt. En dan is er nog het toetje, de kerst op de taart: de geniale cover van het album van Robert Crump. In eerste instantie bedoeld voor op de achterkant van de LP, maar Joplin vond de tekening zo tof dat ie toch maar op de voorkant komt. Alleen vanwege de hoes al een absolute must-have in de platen kast.

Ik kan werkelijk niets negatiefs bedenken over dit album, behalve dat die te kort is. De CD heeft trouwens nog 4 bonus nummers, die qua kwaliteit zeker niet onder doen voor de rest van het album. Het boeit, ontroerd, geeft energie en blijft verbazen. Dit album komt minstens 1x per maand op de platenspeler en dat al ruim 8 jaar lang… iets wat bij geen enkel ander album gebeurd. Alleen daarom al met behoorlijke afstand het beste album ooit gemaakt.

Overgenomen van mijn blog: Pat-Sounds

avatar van Niek
Wat sommigen passie noemen, noemen anderen geschreeuw. Wat sommigen rauw noemen, noemen anderen schor. Ik hoor als het op Janis aankomt vrees ik bij de 'anderen'. Schor geschreeuw dus en veel te aanwezig. Het leidt af van de muziek in plaats van die te versterken. Als ik er live bij zou zijn geweest dan zou ik geneigd zijn geweest om te vragen of mevrouw Joplin even stil kan zijn, zodat ik de muziek kan horen. Als vervolgens ook de gitaren alleen nog maar gaan krijsen, zoals bij Ball & Chain, ben ik echter de zaal uit. Niet mijn kopje koffie dit, sorry mensen.