Bark Psychosis - Hex (1994)

Rock / Avant-Garde

5. Fingerspit (8:21)
  6. Eyes & Smiles (8:30)
  7. Pendulum Man (9:53)
avatar van Nakur
Ik heb Hex op de gok besteld, vanwege alle positieve reacties en verwijzingen naar bands die ik ook waardeer. En door een stuk zoals hierboven kan ik niet wachten totdat ik het aan een eerste luisterbeurd onderwerp.

avatar van KampF
Mocht je het wat vinden, waar ik eigenlijk 99% van uit ga, dan is dit album ook een enorme topper voor je Ik denk zelfs dat ik Alone I Admire nog boven deze verkies momenteel.

Mooi stukje trouwens basketballer

Sammael
Het meeste is hierover denk ik wel gezegd, dus ik houd het kort: een prachtig album dat me bij de eerste klanken meteen helemaal vastgrijpt, dat s'nachts geweldig tot zijn recht komt en dat in de toekomst wellicht materiaal is voor mijn top 10. 4,5*

avatar van Nakur
Ik krijg steeds een 'The Sky Moves Sideways' (van Porcupine Tree) dé jà-vu bij de sfeer. Desontdanks begin ik toch met een welverdiende 4*.

Beitel
Dit is duidelijk een voortzetting van het werk van Talk Talk, alleen dan ietsje strakker. Het lijkt een album dat hangt tussen het prachtige, poëtische Laughing Stock, de minimalistische kracht van Mark Hollis (het album) en het wat meer nachtelijke jazzy geluid van eh, kan even geen album noemen (alhoewel het me qua sfeer het meest doet denken aan Hats van The Blue Nile, maar er moet een betere vergelijking te vinden zijn).

Het gaat alle kanten op maar blijft toch geconcentreerd, met fantastisch resultaat. Wat me nog het meeste opvalt is dat het emotie weet op te roepen met soms maar enkele noten, zoals bij Absent Friend vanaf 3:40. Dat is misschien het hoogtepunt van de prachtige moment waar het album vol mee zit, één van mijn favorieten.

avatar van Chameleon Day
Zo ik heb hem nu in huis. Na al de mooie berichten gelezen te hebben, ga ik - idolaat van 'Spirit of Eden'/'Laughing Stock' - dit maar eens tot mij nemen. Ik hoop dat ik mijn verwachtingen van dit album maar niet al te "hooggespannen" heb.

avatar van Schizophrenia
@ Sietse, ik kwam toevallig op jouw persoonlijke top 10 terecht via een sonic youth album. Ik klikte werd wel nieuwsgierig naar wat voor band dit was, ik heb nu al een paar keer de clip gezien en ik moet zeggen wouw!

Volgens mij is dit echt een plaat die je in een keer grijpt en niet meer loslaat tot dat je hem hebt uitgeluisterd. Ik ga dit album ook echt heel snel aanschaffen en dan zal ik er daarna even een mooie score van maken

Ik probeer een beetje mijn muziek smaak te verbreden en dit klinkt allemaal heel erg lekker.

Trouwens enig idee waar ik dit album kan scoren?

avatar van Chameleon Day
Dat wordt lastig denk ik. Het album is niet of nauwelijks meer te verkrijgen. Maar misschien dat iemand anders hier wel weet waar nog exemplaren te bemachtigen zijn, afgezien van eBay dan.

Het album is in de USA nog gewoon verkrijgbaar.
Bestellen op Play.com (€ 9) of Amazon.com.

avatar van Schizophrenia
Ik heb hem vandaag ook nog eens op de kop kunnen tikken via mijn platen boer! Mijn dag is al helemaal goed, binnenkort zal ik dit album even een mooie score geven...

avatar van freddze
Een paar overbodig geworden berichten verwijderd.

Enkele andere verplaatst naar: Sonic Youth - Rather Ripped (2006)

avatar van Nakur
tsja, Absent Friend. schitterend nummer. Ik luister Hex eigelijk veel te weinig. Nu even in de pauze op het werk is het een oase van rust.

avatar van Schizophrenia
Dit is echt een geweldig album. Absent friend is eigenlijk het meest toegankelijke nummer, en van hele hoge kwaliteit. Maar dat geld voor de rest van het album ook. Hoort nu al thuis in mijn persoonlijke lijstje van klassiekers.

avatar van jtsterkenburg
wat zijn absent friend en nog wel meer pendulum man toch ongelofelijk schone nummers. ik heb het album al een tijdje, maar nummers vier tot zes willen nog helemaal niet beklijven. Maar ik blijf het nog wel een aantal kansen geven aangezien de andere nummers van een ongekend hoog niveau zijn. Pendulum man staat toch wel in mijn top5 allerbeste nummers denk ik...

avatar van dix
dix
Vanavond ben ik hier voor het eerst eens ingestapt, enkel en alleen omwille van de aanbevelingen op mume.

En ik moet zeggen ... hier kan ik zeker iets mee. De vergelijkingen met Talk Talk begrijp ik wel, maar ik vind dit een stuk speelser. Beetje a la Hood. De zang daarentegen doet mij wat denken aan The Notwist. Blij dat ik dit gevonden heb.

avatar van Schizophrenia
Dit album krijgt bij deze een verhoging...
Je maakt maar zelden mee dat je zoon goede plaat leert ontdekking.
Pendulum man is inmiddels wel een van mijn favorieten, maar ook de rest van het album kan ik echt iedereen van harte aan bevelen!

Dit album komt binnenkort echt in mijn definitieve top 10!

avatar van Schizophrenia
Absent Friend & Pendelum Man zijn echt zooooo ongelofelijk goed, dat dit album wel een 5* moet krijgen. Prachtig gewoon!

wcs
De muziek vind ik bijzonder mooi en behoort zonder twijfel tot de beste Post-rock die ik ken. Alleen jammer van die stem, die kan me echt niet boeien. Iemand tips voor meer van dit soort muziek ? ( liefst wel een ander soort of gewoon geen stem)

KampF schreef:

Mooi stukje trouwens basketballer

Als je iets naar boven had gescrollt zag je dit staan!
En bij dat album, staan ook nog een paar tips die volgens de kenners de moeite waard zijn, ik begin ze zelf net te luisteren.

Sietse schreef:
Enkele dingen die hier wel iets van weg hebben zijn Mahogany en Landing, maar beide niet zo mooi als dit.

Voor meer Bark Psychosis achtige dingen zou je eens Disco Inferno kunnen proberen (het latere werk dan)
Dit stond dus bij Alone I Admire

En Spirit Of Eden van Talk Talk lijkt hier ook wel wat op. Net zo mooi denk ik als deze of toch niet? :S

avatar van The Scientist
wcs schreef:
Iemand tips voor meer van dit soort muziek ?

Labradford of Cold House van Hood als je er meer elektronica doorheen wilt

avatar van Gyzzz
Inderdaad zijn vooral bij Hood's Cold House de gelijkenissen vaak treffend, hoewel het tóch een andere insteek heeft.

avatar van Tha)Sven
Is deze eigenlijk ooit op vinyl verschenen?

avatar van Poa
Poa
Jup.

avatar van Schizophrenia
2,5 voor dit meesterwerk?

avatar van Tha)Sven
Mooi album voor een vinyl versie, dat wordt dus maar even goed zoeken. Volgens mij is hij namelijk net als Talk Talks LPs best moeilijk te vinden.

avatar van Schizophrenia
Ja, de cd's zijn namelijk ook al behoorlijk moeilijk te vinden.
Dus ik denk dat de lp's nog wel een stuk moeilijker te vinden zijn.

Nakur schreef:

Nou, ik heb pas afgelopen weken de drive geahd om Hex aan een veelvoud aan luisterbeurten te onderwerpen en nu heeft 'ie me eindelijk helemaal in zijn greep. 4,5*

avatar van De-noir
Ideale plaat om je nieuwe koptelefoon mee uit te testen dit Eigenlijk al behoorlijk vaak geluisterd, maar nu dringen de details pas echt tot me door. Schitterende rustgevende plaat. Houdt het midden tussen post-rock en ambient.

RedLightCityBoy
Wat is deze plaat mij toch ongelofelijk goed bevallen. Hex is het fantastische debuut van Bark Psychosis. Het album is uniek in zijn soort. Deze muziek beschouw ik als pure kunst. Enorm veel genres worden hier aan elkaar verbonden en tot één gevormd.
Zo zijn er lange honingzoete stukken ambient die zo nu en dan worden afgewisseld met prachtige ritmische drums. Ook kent het album prachtige stukken cool-jazz en indie-rock. Dit met de mooie emotionele stem van Graham Sutton belaagt, maakt een onbeschrijfelijk mooi geheel.

Deze plaat kent een ongekend sterke opbouw. Zo begint het op: The Loom met prachtige pianospel, wat later overloopt in het futuristisch klinkende: A Street Scene.
Dit bouwt zich als maar op tot het absolute hoogtepunt van de plaat: Absent Friend.
Dat nummer heeft alle ingrediënten voor een klassiek nummer. Instrumentaal is het ongeëvenaard mooi en de opbouwende drums en zang geven de muziek even dat extra 'emotionele' tintje. Het album neemt je mee in een soort droom. Mede door de zweverige/dromerige invloeden beleef je dit album van heel dichtbij. De rest van het album blijft in een uiterst topniveau. Zo krijgen we op: Eyes & Smiles nog even wat mooie jazzinvloeden te horen en het laatste nummer Pendulum Man sluit het album prachtig af, naar een subliem geheel. Wat mij betreft één van de mooiste dromerigste instrumentale platen ooit. Dit album kan nog uitgroeien naar het hoogste cijfer.

avatar van Mindshifter
Een prachtige plaat met die mysterieuze aantrekkingskracht (jullie kennen hem wel) die je niet kan benoemen, maar waar je o, zo van houdt!
Prachtige stuk muziek *4,5