Brainbox - Brainbox (1969)

Rock / Blues
Label: Imperial

1. Dark Rose (5:22)
  2. Reason to Believe (2:24)
  3. Baby, What You Want Me to Do (2:37)
  4. Scarborough Fair (6:26)
  5. Summertime (4:23)
  6. Sinner's Prayer (2:32)
  7. Sea of Delight (17:03)
  8. Woman's Gone * (4:11)
  9. Down Man * (2:37)
  10. Amsterdam-The First Days * (3:11)
  11. So Helpless * (2:38)
  12. To You * (3:29)
  13. Cruel Train * (2:32)
  14. Between Alpha And Omega * (2:32)
  15. Doomsday Train * (2:54)
  16. Good Morning Day * (3:12)
  17. The Smile * (3:08)
  18. The Flight * (3:24)
avatar van Stijn_Slayer
Thanks, altijd benieuwd naar geweest! Volgens mij is het vrij ongebruikelijk dat Akkerman iets anders dan een gitaar of luit bespeelt.

avatar van Droombolus
Ach ja, de 60s hè ....... Toen stond Frampton ook af en toe achter een orgel ( en Marriott achter een piano ) bij Humble Pie ........

Fedde
Opnieuw verkrijgbaar vanaf deze maand bij Universal in de 2-for-1 reeks. Originele heruitgave samen met de veel zwakkere opvolger Parts uit 1972, volgens mij al heel lang niet meer verkrijgbaar geweest.

avatar van teus
Blijkbaar had nog niemand de extra bonus tracks van de Esortic remaster 2011 toegevoegd
bij deze dan....

Met de oorspronkelijke orginele tracklist....
Geeft een mooi overzicht van een van de grootste bands uit onze Nederrock

avatar van wowter
Fedde schreef:

Laat die maar liggen. Hoe dom van Universal geweest om beide albums van vinyl exemplaren te trekken. Hopeloos slecht geremasterd. Want waarom vinyl gebruiken voor een heruitgave van het eerste album als die plaat al een paar keer op cd is gezet vanaf de mastertapes??!!
Valt me op dat dit bij andere Universal 2 for 1's ook is gebeurd (o.a. Sandy Coast, Wally Tax, Kayak en Earth & Fire).

Kies de aloude remaster van Pseudonym of Esoteric van het 1969 Brainbox album!
Ga voor Parts op zoek naar een goed vinyl exemplaar, want deze nieuwe cd-uitgave klinkt ongelofelijk slecht van kwaliteit (teveel gedenoised en soms harde tikken wel hoorbaar)...

Fedde
Fijn, deze laat ik liggen. Met de Kayak 2for1 CD's Eyewitness en Merlin heb ik geen problemen overigens. Klinkt gewoon goed, evenals Solution's eerste en Divergence. Ik heb hier geen tik gehoord of ander signaal dat er van vinyl geript is. Wel bij Ekseption - Beggar Julia's time trip. Die klinkt verdacht als geript van elpee. Andere setjes uit die reeks ken ik niet.

Met de Esoteric re-releases ben ik trouwens altijd blij. Wat klinken die goed. Dat geldt ook voor de heruitgaves op labels als BGO en Edsel.

avatar van Brutus
Prachtig debuutalbum. Genieten.

En dan leer je in 2019 nog zo'n mooi album uit Nederland kennen... wat een lekkere plaat is dit Brainbox.
Vol met fraaie bluesrock met soms psychedelische kanten en vleugen progrock. Uitstekend gespeeld door het talentvolle gezelschap van Jan Akkerman op gitaar, orgel en vibrafoon, Cas Lux op zang en percussie, André Reijnen op bas en Pierre v. d. Linden op drums, soms Tom Barlacher op fluit.

Een album gevuld met wat mij betreft alleen maar hele goede tot ijzersterke songs. Uitblinkers voor mij zijn de hit Dark Rose, sterke bluescover Baby, What You Want Me to Do, de hele mooie cover Scarborough Fair de hit Summertime en de mooie lange versie van Sea of Delight. Inderdaad het beste te beluisteren in de 2011 Remaster van Estoric inclusief 11 single A/B-kanten als bonustracks:
Brainbox - Brainbox (CD, Album, Reissue, Remastered) | Discogs