Brainbox - Brainbox (1969)

Rock / Blues
Label: Imperial

1. Dark Rose (5:22)
  2. Reason to Believe (2:24)
  3. Baby, What You Want Me to Do (2:37)
  4. Scarborough Fair (6:26)
  5. Summertime (4:23)
  6. Sinner's Prayer (2:32)
  7. Sea of Delight (17:03)
  8. Woman's Gone * (4:11)
  9. Down Man * (2:37)
  10. Amsterdam-The First Days * (3:11)
  11. So Helpless * (2:38)
  12. To You * (3:29)
  13. Cruel Train * (2:32)
  14. Between Alpha And Omega * (2:32)
  15. Doomsday Train * (2:54)
  16. Good Morning Day * (3:12)
  17. The Smile * (3:08)
  18. The Flight * (3:24)
avatar van Stijn_Slayer
Thanks, altijd benieuwd naar geweest! Volgens mij is het vrij ongebruikelijk dat Akkerman iets anders dan een gitaar of luit bespeelt.

avatar van Droombolus
Ach ja, de 60s hè ....... Toen stond Frampton ook af en toe achter een orgel ( en Marriott achter een piano ) bij Humble Pie ........

Fedde
Opnieuw verkrijgbaar vanaf deze maand bij Universal in de 2-for-1 reeks. Originele heruitgave samen met de veel zwakkere opvolger Parts uit 1972, volgens mij al heel lang niet meer verkrijgbaar geweest.

avatar van teus
Blijkbaar had nog niemand de extra bonus tracks van de Esortic remaster 2011 toegevoegd
bij deze dan....

Met de oorspronkelijke orginele tracklist....
Geeft een mooi overzicht van een van de grootste bands uit onze Nederrock

avatar van wowter
Fedde schreef:

Laat die maar liggen. Hoe dom van Universal geweest om beide albums van vinyl exemplaren te trekken. Hopeloos slecht geremasterd. Want waarom vinyl gebruiken voor een heruitgave van het eerste album als die plaat al een paar keer op cd is gezet vanaf de mastertapes??!!
Valt me op dat dit bij andere Universal 2 for 1's ook is gebeurd (o.a. Sandy Coast, Wally Tax, Kayak en Earth & Fire).

Kies de aloude remaster van Pseudonym of Esoteric van het 1969 Brainbox album!
Ga voor Parts op zoek naar een goed vinyl exemplaar, want deze nieuwe cd-uitgave klinkt ongelofelijk slecht van kwaliteit (teveel gedenoised en soms harde tikken wel hoorbaar)...

Fedde
Fijn, deze laat ik liggen. Met de Kayak 2for1 CD's Eyewitness en Merlin heb ik geen problemen overigens. Klinkt gewoon goed, evenals Solution's eerste en Divergence. Ik heb hier geen tik gehoord of ander signaal dat er van vinyl geript is. Wel bij Ekseption - Beggar Julia's time trip. Die klinkt verdacht als geript van elpee. Andere setjes uit die reeks ken ik niet.

Met de Esoteric re-releases ben ik trouwens altijd blij. Wat klinken die goed. Dat geldt ook voor de heruitgaves op labels als BGO en Edsel.

avatar van Brutus
Prachtig debuutalbum. Genieten.

En dan leer je in 2019 nog zo'n mooi album uit Nederland kennen... wat een lekkere plaat is dit Brainbox.
Vol met fraaie bluesrock met soms psychedelische kanten en vleugen progrock. Uitstekend gespeeld door het talentvolle gezelschap van Jan Akkerman op gitaar, orgel en vibrafoon, Cas Lux op zang en percussie, André Reijnen op bas en Pierre v. d. Linden op drums, soms Tom Barlacher op fluit.

Een album gevuld met wat mij betreft alleen maar hele goede tot ijzersterke songs. Uitblinkers voor mij zijn de hit Dark Rose, sterke bluescover Baby, What You Want Me to Do, de hele mooie cover Scarborough Fair de hit Summertime en de mooie lange versie van Sea of Delight. Inderdaad het beste te beluisteren in de 2011 Remaster van Estoric inclusief 11 single A/B-kanten als bonustracks:
Brainbox - Brainbox (CD, Album, Reissue, Remastered) | Discogs

Ik vind dit een van de beste albums die gemaakt is door een Nederlandse band. Het geeft een prachtig tijdbeeld en is tegelijkertijd nog steeds onsterfelijk. Ik heb de band in het begin van de jaren zeventig zien optreden. Klasse!

Vandaag de release van dit album op clear vinyl (ltd ed. 500 stuks). Goede persing, die nog beter klinkt. Alleen is de hoesfoto achterop weer net te donker (zoals vaker bij Music On Vinyl). Maar toch zeker de moeite waard:

Brainbox - Brainbox (2020, Clear vinyl, Vinyl) | Discogs

Vandaag de 1st release van dit album uit 1969 voor een mooie prijs binnen gekregen. Erg goede persing met een kraakhelder geluid. En wat een mooie hoes is het toch!

avatar van Stijn_Slayer
Dit blijft voor mij het beste Nederlandse album ooit en een van de beste debuutalbums ooit. Het klinkt bijvoorbeeld veel volwassener en gevarieerder dan die van Led Zeppelin en mag van mij zo naast die van The Doors staan. Akkerman en Lux zijn beide nog verscheidene keren dichtbij gekomen, en hebben zich ook zeker wel ontwikkeld, maar vooral de consistentie die ze hier lieten horen hebben ze niet meer geëvenaard.

avatar van BoyOnHeavenHill
Nog steeds een indrukwekkende plaat waarvan vroeger zou zijn gezegd dat ie "on-Nederlands goed" is, en als om dat laatste te bewijzen hadden Akkerman en Van der Linden hierna dan ook even werkelijk een ook buiten Nederland voelbare impact. De eerste kant is koerst probleemloos richting de vijf sterren, met als enige bedenking dat het wel jammer is dat er maar één eigen compositie op staat, maar omdat het niveau van de covers zo hoog is en de variatie zo groot (rock, blues, folk) voel ik dat eigenlijk niet als probleem – zelfs een redelijk standaard bluesnummer als Baby what you want me to do krijgt hier toch een vrij definitieve bewerking. Prachtig werk ook van gastmuzikant Tom Barlage, wat is het toch jammer dat de fluit als solo-instrument met het voorbijgaan van de jaren 70 zo sterk aan belang heeft ingeboet.
        Kant 2 vind ik daarentegen veel minder sterk: Sinner's prayer blijft voor mij alleen maar drijven vanwege de (zoals overal) geweldige zang van Kaz Lux, en die zeventien minuten van Sea of delight zijn voor mij wat te veel van het goede. Je had in die tijd uiteraard wel meer van dat soort lange semi-jams, ik moet zelf aan Do what you like van Blind Faith en Answers? Questions! Questions? Answers! van Focus 3 denken, maar tussen de prachtige melodie van het begin en het einde dwaalt mijn aandacht toch te vaak af bij die weinig interessante solo's, zodat ik eigenlijk de flink ingekorte single-versie prefereer.
        Kortom, ik heb genoeg Esoteric-uitgaves om te weten dat de re-release uit 2011 ongetwijfeld superbe zal klinken, en met de bonustracks heb je bovendien ook nog de A- en B-kantjes van alle singles van de bezetting met Kaz Lux op één schijf (met uitzondering van hun laatste single Virgin / Mobilae, en de omissie van dat instrumentale B-kantje is wel een gemis), maar ik blijf het maar houden bij de To you-compilatie die ik lang daarvoor nog gewoon als CD in de winkel kon kopen toen hij nog "in print" was.

avatar van BoyOnHeavenHill
B.Robertson schreef:
Sea of delight is volgens Kaz Lux een nummer over geslachtsgemeenschap.
Ja, ik vroeg me al af wat hij bedoelde met "my love waits in front of your gates"...